**PIKKU-ENSKOJEN vkot 1&2**
Saisinkohan linkitettyä vanhankin pinon tähän?
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=12011003&p=3&tmo…
Kommentit (52)
Hermis olikin jo huhuillut porukkaa. Tarttee kyllä tunnustaa että meikäläiselle iskee välillä laiskuus. Nyt kyllä viikonloppu meni itse kyläillessä ja meilläkin kävi vieraita.
Sunnintaina tuli muuten tieto että päästään siihen vauvauintiin ja se alkaa jo ens sunnuntaina. Aika lyhyellä varotusajalla, mutta eipä tuo haittaa. Mähän siis soitin sinne jo joskus kun Neea oli 2 kk ja sain jonotuslistalle paikan. Toivottavasti Neea tykkää uimisesta. :)
Tänään oltiin neuvolassa. Oli lääkärintarkastuskin. pituutta nyt 61 cm ja painoa 5920g. Lääkäri kehu erittäin jänteväks ja sano että kohta alkaa varmaan ryömimään. Eikai nyt sentään viä, onko jollain tietoo koska suunnilleen voi ryömiä?
Tipu: Harmi että teillä vauvajumppa peruuntu. Luulis että tollasiin ois tunkua. Toivottavasti saatte kuitenkin ryhmän kasaan.
Hermione: Hieno että Eetu osaa jo nukahtaa ittekseenkin. Meilläkin edelleen Neea on jatkanu pitkää uniputkee, tosin yks huonompi yö oli välissä, mut ainahan niitä välillä on. Meillä vaan on nyt niin että Neea nukahtaa illalla vaan vaunuihin kun hytkyttää. Hommasinkin nyt meidän pinnikseen sellaset keinutassut että sitä voi hytkyttää. Mies ei oo vaan viä ehtiny asentaa niitä, kun tarvii hakee poraa lainaks papalta. Mitenkäs olittekos te menossa vauvauintiin?
Sanle: Kiva kuulla teistäkin. Hyvä että sairastelut on ohi. Heh miltaköhän Neea näyttäs 74 cm bodyssä ;). Teille taitaa kasvaa koripalloilija. :) miehillähän pituus on vaan eduks.
Vilkutukset kaikille muillekkin enskoille. Tulkaahan jutustelemaan jos täälä lymyilette.
Koskas me saadaan gaiole, dajm ja mutsiko tälle puolelle turisemaan?
T: Buuffa ja Neea
kun Heltsyn kuulumisiahan mun piti vielä kysellä...? Ja olinkin tosta uusien enskaäitien listasta unohtanut Mutsikon.. Kuulumisia siis odotellaan sieltäkin.
Tipulle mukavia kahvittelu-hetkiä, toivottavasti Sienna on kiltisti.
Buuffa, olipas Neea saanut neuvolassa kehuja =) Mulla ei oo tietoa tosta ryömimisestä mut jos lääkäri arveli sen pian olevan edessä niin kai se sitten niin on. Me ajateltiin aloitella (ehkä) vauvauintia vähän myöhemmin, Eetu kun vasta nyt viime aikoina on päässyt kylpemisen makuun. Katsotaan nyt mennäänkö vai ei? Hyvä juttu että te pääsitte uintiin, kerrohan sitten kokemuksista.
Ja hyvä että hyvät unet on siellä jatkuneet =)
Täytyy lähteen viihdyttään poikaa. Kohta lähdenkin jumppaan. Mies tulee töistä vähän aiemmin niin mä pääsen viettään laatuaikaa itseni kanssa =)
Pitää kirjoittaa pari riviä kun Hermione oli huhuillut. Mä oon joskus miettinyt, miksi en saa aikaiseksi kirjoittaa useammin, vaikka käyn lukemassa jutut kuitenkin joka päivä. Jotenkin se aina jää, ja mitä pidemmäksi väli venyy sitä enemmän tulee sellainen olo että kirjoitettavaa on niin paljon että ei jaksa alkaa naputtelemaan... kierre on syntynyt. Mutta ihana on kun Hermione ja Tipu kirjoittelette ahkerasti, aina on kiva lukea kuulumisia!
Meillä on joulun jälkeen nyt rytmi vähän palatunut. Iltanukkumaanmeno vaan vaihtelee edelleen hurjasti. Usein meillä mennään näin: klo 16 herätään päikkäreiltä ja ruokaillaan. Klo 18-18.30 pikkupäikkärit, jonka jälkeen Kalle syö uudelleen. Sen jälkeen vaihdetaan yöpuku. Klo 20 alkaa taas väsyttää, ja me oltaisiin valmiita laittamaan poika omaan pinnikiseen. Kuitenkin kun niin tehdään, herää taas vaihtelevasti 30min-1h30 nukkumisen jälkeen täysin hereillä sängystään, huitoo, juttelee ja naureskelee, ja valvoo taas sen pari tuntia, jonka jälkeen tulee nälkä. Syödessä nukahtaa rinnalle, mutta havahtuu siitä hereille ja olisi taas valmis valvomaan... Oon yrittänyt syöttää milloin missäkin välissä, että jos se auttaisi, ollaan pidetty omassa sängyssä tai välillä otettu olkkariin puuhaamaan ja kuluttamaan voimia mutta mitään järkevää rytmiä me ei olla tähän saatu. Ja sitten taas toisena päivänä saattaa jäädä heti kerrasta nukkumaan omaan sänkyyn silloin 8 aikoihin. Tai sitten herää vain kerran ja nukahtaa sitten. Tämä siis vaihtelee hurjasti, mikä on tosi omituista, koska päivät mennään ihan kellontarkasti samalla tavalla joka päivä nukkumisten suhteen!
Noniin, tämä oli tällaista tilitystä, me ollaan vaan yritetty niin jokaista konstia että saataisiin iltoihin rytmiä, että ihmetyttää. Ehkä odotankin liikaa sitä, että iltakin menisi joka päivä samalla tavalla, mutta luulisi että vuorokaudessa unen tarve nyt olisi suunnilleen sama. Äidillä se olisi =) Ja siis tylsintä on, että koskaan ei tiedä koska on oikeasti nukahtanut yöunilleen, vai aikooko vielä puolen tunnin päästä taas herätä kukkumaan.
Mitenkäs pitkään teillä muuten syötöt kestää aina kerrallaan? Kiinnitin vaan huomiota että Tipu kommentoit 10 minuutin syöttöä lyhyeksi. Meillä on tuollaisia aika moni syötöistä, sen jälkeen kun Kalle saa nälkänsä pois se alkaa vaan seurustelemaan eikä enää suostu jatkamaan.
Nyt ei enempää tällä kertaa, täytyy mennä vähän seurustelemaan miehenkin kanssa!
Bianco ja Kalle 2,5 kk
Jospa nyt kerkeäisin muutaman rivin kirjoittaa.... Meillä on joku uskomaton kitinäkausi meidän nuorella neidillä! Viime yö oli taas jotain aivan uskomatonta, muutaman tunnin nukkui aamuyöstä. Klo 8 heräsi ja 11-12 otti tunnin päikkärit ja seuraavan kerran nukahti vasta klo 17 (ja nukkuu edelleen...) Kuinka noin pieni voikaan jaksaa valvoa noin paljon....? Täällä siis äiskä enemmän ja vähemmän väsynyt. Nyt sain ite pari tuntia nukuttua ja olo on aika uudesti syntynyt. Koko päivän olen kannsikellut tyttö ympäri asunnon, yksin ei viihdy hetkeäkään, sylissä kitisee jos en ole liikkeessä. Rintaa kun tarjoaa, niin Riitu saa valtavia raivareita, sitten taas kanniskellaan (kitisee), tarjoan rintaa (raivostuu), kanniskellaan.... jne. Jossain vaiheessa suostuu rinnalle ja syö kovin ahnaasti ja sitten on hetken (15min.) tyytyväinen. Eilen jo kärsivällisyys petti ja annoin korviketta ja tyttö rauhoittui reilun tunnin unille. Tänään meinasin jo lyödä hanskat tiskiin koko imetyksen kanssa. Onneksi Riitu nyt nukahti, selvästi on senkin pienen vaikea olla kun ei nuku. Millä ihmeellä sen saisi nukkumaan? Vaunuihin nukahti huudon säestyksellä n. 15 min. kuluttua. Ja heräsi heti kun vaunut pysähtyivät. Ja minä kun en jaksanut aamupäivällä tuolla lumihangessa koko päivää tarpoa niin tulin kotiin 1,5 h jälkeen. Huomenna on varmaan vaan tarvottava, jos on samanlainen päivä on kuin tänään. Ehkä sitten on iltapäivä helpompi, kun Riitu ei ole niin väsynyt. Ja ehkä sitten jaksaa syödäkin ilman raivareita... Rintaraivareiden syy on edelleen epäselvä, yritin imetystukilistan avulla keksiä, että mitä voisi olla.... Niin, ja se pitää vielä mainita, että Riitu on ennen ollut todella ahkera tutin syöjä, on imenyt sitä lähes jatkuvasti. Nyt teki pari päivää sitten täys stopin eli ie huoli tuttia (minkäänlaista) enää millään... Jännä juttu! No mutta, eiköhän tässä ollut jo enemmän kuin tarpeeksi meidän kuulumisiamme!
Biancolla ja Kallellakin oli jonkinlaisia iltarytmiongelmia. Ne ovat kyllä väsyttäviä jo nimenomaan senkin takia, että kun ei koskaan tiedä, että onko nyt tosiaan jo yöunilla vai torkkuuko vain hetken. Ja sitten kun ajattelee, että jospa se nyt nukkuisi ja alkaa jotain omiaan touhuta, niin varmasti se vauva sit herää ja omat hommat jää kesken. Ja mä itse siedän aika huonosti sellaista keskeneräisyyttä...
Buuffa ja Neea aloittavat vauvauinnin! Toivottavasti Neea (ja sinä itsekin) nautitte kovasti!
Tipun ja Siennan jumppa oli peruttu! Todella ikävää! Toivotaan, että ryhmä saataisiin kasaan...
Sanlen poitsu (nimi oli Eljasko? Vielä menee vähän opetellessa....:)) kasvaa kovaa vauhtia! Meillä Riitu on muutaman päivän vanhempi ja luulen, ettei ehkä hirveästi ole yli neljän kilon. Vaatteet on kokoa 60, joitakin 56cm taitaa vielä käyttää... 23.päivä on neuvola ja sitten tietää mittoja taas tarkemmin! Hyvä, että sairaalareissusta on selvitty! Pikaista paranemista vatsataudista!
Hermionellekin piti jotain kommentoida, mutta nyt alkaa kuulua pientä kitinää makuuhuoneesta. Sen muistan nyt äkkiseltään, että Eetun yksin nukahtaminen on alkanut sujua hienosti! Nukkuukos teillä Eetu nyt siis omassa sängyssään?
Äh, nyt on mentävä! Yritän palailla piakkoin paremmalla ajalla....
Ilona ja Riitu 2 kk
Nopeeta tuun ilmoittautuun et hengissä ollaan vaikka hiljaiseloo oon pitänyt jo jonkin aikaa, eipä oo muka ollut aikaa kunnolla koneelle istua vaikka taustapalstailua oonkin ahkerasti harrastanut. Huomenna mies aamusta kotosalla, jospa kerkeisin tuleen kommentoimaan teidän juttujanne. Monta mielekiintoista keskustelua täällä onkin vireillä joihin haluun osallistua.
Meillä on muuten Tipun innoittamana pidetty unikoulua nyt kolmena päivänä ja tulokset on jo nähtävillä. Tänäänkin sain Kiian puol kasi yöunille 5min pikkuitkuilla. Ihanaa kun kerkee sit näin illasta tekeen muutakin kun nukuttaan toista. Niin ja neuvolassa käytiin viime maanantaina, 5815g ja 59,5cm oli mitat neidillä.
Jeps, mut nyt nukkuun. Jatketaan huomenna.
heltsy ja kiia 3kk
Niin, siis vielä sen verran, että " oikeasti" nälkäinen ei tyttö tunnu olevan. Kun eilen sit viimein annoin sitä korviketta, niin söi vaan 50-60ml, oikeasti nälkäisenä hotkaisee n. 150ml. Rintaa en myöskään tarjoa jatkuvasti tuputtamalla vaan silloin kun edellsisestä syönnistä on jo aikaa. Luulen, että maitoa kuitenkin tulee. Riitu suuttuu rinnalla jo ennen kuin edes imee.... Ehkä tarjoankin rintaa kuitenkin liikaa? Jospa Riitu jotenkin itse pidentelee pikkuhiljaa syöttäväliään eli ei sit enää haluakaan ruokailla 2h välein.... ? Ehkä toiveajattelua.... Toisaalta, viimein kun suostuu rinnan ottamaan, niin imee todella ahnaasti. Tutin syönnin lopettaminenkin voisi tähän liittyä, eli jos haluaakin vaan imea mut suuttuu kun tulee maitoa... Paitsi et raivari alkaa jo enne imemistä.... Jossittelua! Anteeks, pitkä omanapainen valitus...Oli vaan vielä tultava korjaamaan, ku mun edellinen teksti vaikutti siltä et tyttö on vaan nälkänen. No mut kuiteski, huomenna lupaan olla valittamatta! =) Hyvää yötä!
Ilona
Neuvolassa tuli käytyä ja piikin sai poika pyllyyn. Sai myös sen rota-rokotteen toisen osan. Painoa oli kertynyt jo huimat 7055g ja pituus 60,2cm. Lääkärin tarkastus oli ja kaikki oli kunnossa.
Buuffalta mun piti kysellä kun teillä oli ilmeisesti 4kk neuvola eilen? Eli onko teidän Neealla ollut jo monta lääkärintarkastusta? Eetulla tää oli eka enkä tiiä millon seuraava, liekö eroa eri kaupungeissa? Muutkin voi vastailla kokemuksistaan lääkärineuvoloista jos viitsivät. Meillähän oli tää 3kk neuvola joulun ja uudenvuoden pyhien takia myöhässä.
Bianco, kylläpä kuulostaa tutulta noi teidän illat. Meillä oli vasta ihan samalaista. Nukutaan, ja herätään just kun itse luulet että YES, nyt se vihdoin nukahti. Poika nukku just sellaisia pikkupätkiä et jaksoi kukkua taas tunnin hereillä. Pahimmillaan se nukahti yöunilleen vasta puol yks. Kyllä äipän hermot oli koetuksella. Mut nyt ku mietin niin se ajanjakso on jäänyt pois. Ei Eetu aina kertaheitolla nukahda yöunille mut toi nukahtaminen-herääminen-nukahtaminen-herääminen on vähentynyt tosi paljon. Jospas teilläkin niin käy! Hyvä kuitenkin että päivärytmi on palautunut.
Mulla on ollut aikasemmin myös tota sun mainitsemaa kierrettä tässä palstailussa. Mitä pitempään on kirjoittamatta, sitä enemmän on kommentoitavaa eikä jaksa sitten aloittaa kun olis muka niin paljon kirjoitettavaa. Sitten päätin etten yksinkertaisesti kommentoi vanhoja juttuja jos on pitkä aika edell.kirjoituksesta. Ei kai täällä kukaan odota että jokaiseen viestiin jotain kommentoidaan, ja AINA voi kirjoittaa tyyliin" nyt en jaksa kommentoida mitään" jne. Kyllä täällä ymmärretään eikä tosiaan kukaan varmasti suutu/loukkaannu jos kirjoittaakin " vain" omanapaista juttua.
Ilona, kyllä täällä saa valittaa. Ja noi imetystukilistan sivut on tosi hyviä jos haluaa imetykseen neuvoja. Mä oon vähän huono neuvomaan ku itelläkin oma imetys alussa oli vaikeeta. Meinasin monesti myös heittää hanskat tiskiin kun en yksinkertaisesti tiennyt oliko pojalla nälkä vai muutenko kitisi? sitä kun ei tiedä kuinka paljon sieltä tissistä maitoa tulee. Yleensä melkein joka kitinään tuli tissiä tarjottua. Monesti minäkin annoin nannia varan vuoksi, jos vaikka olis vielä nälkä ja tissit tuntu tyhjiltä. Ja yleensä meni jotain 20-40ml. Aika pitkään loppujen lopuksi meni mulla ennenku aloin luottamaan siihen että maitoa tulee riittävästi, varmaan ainakin se 2kk. Enkä mä tiiä voiko rintaa tarjota liikaa...? kai se vauva itse tietää millon on kylläinen ja jos syö liikaa niin pulauttelee sitten pois ylimääräisiä. Kyllähän se vauva haluaa rinnalla ollessaan myös lämpöä ja läheisyyttä, ei vain ruokaa. Ja jos sulla kovin alkaa ahdistamaan imetys niin eihän se pakollista ole, älä ainakaan itseäsi syyllistä jos korviketta alat antamaan! Pääasia että vauva (ja äiti) voi hyvin. Tuli vielä mieleen yks tosi yksinkertainen juttu jonka varmaan olet jo miettinytkin mutta kysympähän kuitenkin et onko Riitulla ilmavaivoja? nehän voi aiheuttaa kitinöitä.
Niin ja kyllä Eetu nukkuu omassa sängyssä, ainakin suurimman osan yöstään.
Heltsykin oli käynyt piipahtamassa,
hyvin on unikoulu teilläkin toiminut =)
Mä kävin eilen jumpassa ja nyt on vähä lihakset kipeenä. Taidan mennä sohvalle pötköttään.
hermione ja Eetu 3,5kk
Bianco jutteli siitä päivärytmin hakemisesta. Meilläkin rytmi löytyi vasta yli 3kk vanhana, tai varsinaisesti vasta unikoulun jälkeen viime viikolla. Mietin vaan, että onkohan noin klo 18-18.30 pikkutorkut sitten liian lähellä nukkumaanmenoaikaa Kallella, pitäisikö sen valvoa pikkuisen pitempään ennen yöunia? Vaikka helposti menee kyllä sitten överiksi¿ Meillä valvotaan n. klo 17-20 ja tyttö on ihan valmista kauraa yöunille klo 20.
Siitä syömisestä Bianco myös kyseli. Siennan syömiset vaihtelee 10 minuutista yli puoleen tuntiin, varsinkin ennen yöunia tankkailee ahkerasti. Aamulla kun otan sen viereeni niin voi ¿syödä¿ tunninkin, mutta suurin osa ajasta menee kyllä tissi suussa torkkumiseen ja fiilistelyyn, yleensä torkahdan itsekin.
Ilona: Kurjaa, että teillä valvotaan. Voi kun osaisin sanoa siihen jotain parannuskeinoa, muuta kuin että aika tekee tehtävänsä ja kun tyttö vähän kasvaa niin helpottaa. Laiha lohtu, tiedän. Mun on pitkään pitänyt kysyä, mistä löysitte nimen Riitulle? En ole koskaan kuullut sitä aiemmin, ei varmaan ole montaa kaimaa tytöllä. Mulle tulee siitä mieleen sellainen iloinen ja reipas tyttö, vastaako neiti tätä mielikuvaa (silloin kun ei ole kitisevällä päällä)?
Tsemppiä siihen imettämiseen, yritä vielä jaksaa jos suinkaan on resursseja. Toi raivareiden saaminen jo ennen imemistä kuulostaa tutulta, Sienna veti aikaisemmin hirveät kilarit kun laitoin sen syöttöasentoon, en ehtinyt edes paitaa alkaa avata. Nähtävästi se oli joko yliväsynyt eikä siksi syönyt ja välillä taas ei ollut nälkä. Nämä raivarit loppuivat heti kun saatiin unirytmi kuntoon.
Buuffan Neea oli saanut kehuja neuvolassa. Kyllä se voi hyvinkin lähteä kohta ryömimään, niin teki myös kaverini ihmelapsi joka nyt seisoo 7kk ikäisenä¿ Voi ei, sun pikkuvauva on kohta taapero! Joko on vauvakuume? Kiva että pääsitte vauvauintiin. Mä olisin halunnut myös, mutta en sitten viitsinyt ottaa sitä rumbaa yksin hoidettavakseni.
Heltsylle onnittelut Kiian unikoulun hyvistä tuloksista! Eikös vaan kannattanutkin kokeilla, meillä on ainakin elämä parantunut 100% sen jälkeen kun unet alkoivat sujua.
Meidän piti mennä tänään ekaa kertaa MLL:n perhekahvilaan tähän lähelle, mutta kuinkas kävikään, torkahdettiin molemmat mun sänkyyn ja herättiin 9.30 eli juuri sen kahvilan alkamisaikaan. Siellä olisi ollut joku ¿luennoitsija¿, joten ei viitsitty sitten lähteä myöhässä. Meillä menee aamut aina niin myöhäiseksi ettei ehditä ikinä tuollaisiin ennen klo 10 alkaviin rientoihin.
Yhdellä syötöllä meni viime yö, tytön pisin unipätkä oli 8h. Mä en sitten nukkunutkaan juuri yhtään koko yönä. Äitini nimittäin soitti myöhään illalla, että meidän mummi oli kaatunut ja murtanut lonkkansa, se leikataan tänään. Se on 89-v, eli kuntoutus on varmasti pitkä ja rankka enkä usko, että se enää tämän jälkeen pärjää kotona yksin (on asunut tähän asti yksin ilman mitään apua). Mummi on mulle hirveän rakas, joten olen kamalan huolissani ja pahoilla mielin sen tilanteesta. Pahinta on, että mun on tosi hankala lähteä Siennan kanssa sitä katsomaan Tampereelle kun ei ole autoa. Varmaan mennään sitten kun mies tulee kotiin, lainataan tai vuokrataan auto jostain. Tänään on vaan mummi mielessä koko ajan.
Alakuloisissa tunnelmissa toivottelen kuitenkin mukavaa keskiviikkoa kaikille!
Tipu & Sienna melkein 4kk
Olitkin samaan aikaan linjoilla. Lohtuhalit ja jaksamisia sinulle!! Toivotaan että mummisi leikkaus sujuu hyvin ja paraneminen lähtee hyvin käyntiin.
Tota Tipun viestiä luettuani hoksasin että meillä yöuniin vaikutti myös toi päiväunirytmin säännöllistyminen. Meillä kyllä nukuttiin eilenkin 10.45-13.45 sekä 15.40-18.40 päikkärit ja väsyneitä ollaan jo hyvinkin puol ysin jälkeen. Eli kun kokeiltiin joskus ohjetta että vähän valvotetaan poikaa illalla että nukahtais paremmin niin ei tod! auttanut. Entistä vaikeempaa vaan oli. Ollaan todettu että mitä enemmän poika nukkuu päivällä, sitä paremmin nukkuu myös yöt. Tässä nyt vastailin samalla sekä Biancolle että Ilonalle. Tsemppiä teille molemmille!!
Hermione:
Meillä on ollu 2kk iässä lääkärineuvola ja nyt toi 4 kk. Jos en ihan väärin muista, niin tää eka vuosi oli aina 2 kk välein ja sit harvenee.
Ootkos oikeen kunnon hikijumpissa käyny vai millasissa? Mäkin puhuin samalla sen lääkärin kanssa niistä vatsalihas rutistuksista ja se sano että nyt voi alkaa tekeen niitä. Pitäs olla ja suorat vatsalihakset palautunu takas tohon keskelle vatsaa, että ei oo pelkoo että jää pömppövatsaa sen takia. Katotaan jos vaikka ens kuussa ottais kuntosalijäsenyyden tauolta pois ja alkais vähänuseemmin käymään.
Bianco:
Meillä toi syönnin kesto on sellasta 10-30 min, tavallisemmin ehkä 15-20. Välillä kyllä meilläkin fiilistellään rinnalla. Mua meinaa aina alkaa naurattaan kun Neealla on niin hassu ilme sillon. Kuvailisin jos osaisin.
Heltsy:
Siellä on unikoulu kanssa toiminut. Hieno homma.
Ilona: Tsemppiä sinne. Vaikka rankkaa on niin koita jaksaa ja tee niinkun parhaaks näet. Meistä jokainen on hyvä äiti teki sitten asiat millä tyylillä tahansa. Meilläkin on välillä ollu kausia millon toi yö unille saanti on ollu vaikeeta ja hermo on menny. Tehtiin miehen kanssa niin, että kun mulla alko palaan käämit mies astu kehiin ja sit taas kohta toisinpäin. Kannattaa vaihtaa jo ennen kun ittellä räjähtää,ettei sit tuu sen takia mörkkis kun on kiukutellu vauvalle. Sitä kun pääsee 10 minuutiks irti siitä nukutus rumbasta niin on valmis taas alottaan alusta uusilla hermoilla. :) Meillä ainakin meni sit noin viikon päästä ohi ja nukkumaan meno alko oleen helpompaa. Vieläkin on välillä vaikeempia iltoja,mut koitan asennoitua niihin niin että niitä vaan on ja sit taas kohta parempia.
Tipu: Ikävästi oli sun mummille käyny. Mun mummi kans mursi lonkkansa joskus 84 vuotiaana ja tilalle laitettiin josku muovinen osa lonkkaan. Hyvin toipu kun noudatti orjallisesti (isä kävi vahtimassa) sairaalasta saatuja kuntoutus ohjeita. Tietenkin toipuminenhan on yksilöllistä,mutta toivotaan että sunkin mummis toipuu hyvin. Apuahan tietenkin alkuun tarttee,sehän on selvä. Meillä ainakin mummi pysty jatkaan yksin kotona asumista. Sille oli vaan lainassa sellaset pihdit millä sai nostettua lattialta tavaroita, vessanpöntön koroke ja rollaattori sitä varten että jos sattuu horjahtaan. Ulkona ei suostunu rolaattorin kanssa näyttäytyyn, joten isä kävi aina lenkittämässä sitä ja tietenkin kaupassa.Mutta hyppää Siennan kanssa junaan ja lähde mummia katsoon. Eihän se oo kun 1h50min Hesasta Tampereelle.Kyllä Sienna sen aikaa varmasti jaksaa olla junassa.
Vauvakumeesta kyselit. Nooh täytyy myöntää että sitä hieman on ilmassa ;) Miehen kanssa ollaan näin alustavasti puhuttu, että jos ens syksynä tai joskus siinä main alotettais yritys. Voihan se tietenkin olla että ei jakseta odottaa sinne saakka. Mut jos nyt ainakin niin että tulee se puol vuotta täyteen, kun oli toi sektio niin kohtu on varmasti parantunut. Menkathan mulla alko jo 8 viikkoo synnytyksen jälkeen, joten sen puoleen ei estettä oo. Hieman oon kyllä jo käyny tua tonskailijoiden pinossa vakoilemassa :) Mites ittelläs, onko jo kuumetta ilmassa?
T:Buuffa ja Neea
Kiitoksia kovasti kaikille nukkumaanmenokommenteista! Tosi hyvä huomio Hermione tuo, että mitä paremmin Eetu oli nukkunut päivällä, sitä paremmin nukkui myös yöllä. Meillä nimittäin oli tosi hyvä iltarytmi silloin joskus ennen joulua kun myös päiväunet oli pitkät ja yhtenäiset enkä joutunut juurikaan käymään ulkona vaunuja keinuttamassa niiden aikaan. Nyt sitten joulun jälkeen kun päiväunet on tulleet katkonaisemmaksi, niin myös tuo nukkumaan meneminen on hankaloitunut. Sitten pitäisi vaan keksiä, miten saadaan noista päiväunista yhtenäiset - ehkä teen niinkuin Ilona ja työntelen vaunuja 4 tuntia putkeen iltapäivällä, koska silloin ainakin nukkuu. Nousee sitten itselläkin kunto!
Hienot mitat Hermionen Eetulla, potran oloinen poika teillä! Meillä oli lääkärineuvola 2 kk kohdalla, ja en itse asiassa edes tiedä koska on seuraava.
Kurja Tipun isoäidin tilanne! Buuffan esimerkki oli kuitenkin rohkaiseva, ehkä teilläkin käy toipuminen noin hienosti!
Buuffa: siis sanoiko sulle lääkäri vasta 4 kk kohdalla että saa alkaa tehdä vatsalihasrutistuksia. Mä oon tehnyt niitä jo 2 kk synnytyksestä ihan omin luvin, ajattelin että kai ne nyt on jo palautunut kun jälkitarkastuksessa kaikki oli ok (enkä tyhmänä tajunnut kysyä). Mitähän nyt tapahtuu, jääkö mulle ikuisesti tuollainen möykky keskelle mahaa.. Olin just ajatellut, että saisin sen pois kun alan treenaamaan vatsoja. Tuosta Neean rinnalla-fiilistelyilmeestä: musta kun Kalle on syönyt oikein hyvin ja nautiskelee, niin se näyttää ihan kuin olisi tuhannen päissään... leveä virne ja silmät pyörii päässä. Ehkä jotain sokerihumalaa sitten :D
Ilonalla oli haasteita valvoskelun kanssa. Menikö teillä tämä päivä jo paremmin? Meillä oli myös tuollaisia rintaraivareita joitakin viikkoja sitten, olisiko juuri ollut tuossa 2 kk kohdalla. Kalle alkoi vaan huutaa silmittömästi kesken syömisen eikä huolinut rintaa. Meillä auttoi, kun jekutin vaihtamalla puolta, eli annoin ensin esim. vasenta rintaa, kun riita alkoi nostin heti pois ja hetkeksi olkapäälle, sitten tarjosin oikeaa, riidan alettua nostin pois jne. Tuo loppui sitten itsellään, vieläkin vähän rissaa joskus eikä syösty suomaan jompaa kumpaa puolta, mutta tosiaan tuo vekslaaminen auttaa. Entä voisiko toinen vaihtoehto olla tiheän imun kausi, eli jos Riitun vaistot sanoisivat että pitäisi syödä mutta ei olekaan nälkä ja siitä sitten tuo kitinä. Jaksamista sinne!
Vielä Heltsylle onnittelut onnistuneesta unikoulusta!
Jaahas nyt täytyy mennä ruokkimaan jälkikasvua. Mukavaa keskiviikkoiltaa kaikille!
Bianco ja Kalle 2,5 kk
Bianco: Joo niin se suositteli. Ettei heti alkais tekeen kun jälkitarkastuksessa kysyin. Syynä on siis se että kun odotusaikana suorat vatsalihakset siirtyy kohdun edestä sivuille ja taas pikkuhiljaa palautuvat keskelle kun kohtu pienenee. Jos siis eivät ole vielä kunnolla palautuneet oikeille paikoilleen ja niitä alkaa treenaamaan on vaarana se että lihas jää sivulle ja näin ollen ei siis ole keskellä litistämässä vatsaa. Mut tuskimpa sä oot ihan mitään mieletöntä treeniä tehny että lihas olis supistunu niin paljoo ettei enää liikkuis.
En sitten tullutkaan aamulla koneelle kun tuli kaveri poikkeen. Mutta nyt sitten kerkesin kun kiia jo nukkuu. Niinkuin jo eilen mainitsinkin niin meilläkin alettiin harrastaan tuota unikoulua. Illat meni kyllä toisaalta ihan hyvin, ilman itkuja useinmiten, mutta kyllästyin siihen kun olin joka ilta 2-3 tuntia kiinni tytössä joka lähinnä nukkui sylissä. Aina kun siirsi sänkyyn havahtui hereille ja kitisemään joko heti tai viimeistään kymmenen minuutin päästä. Mutta nyt tosiaan ollaan jo toivottavasti voiton puolella, itketään enää max 10 minsaa ja sekin lähinnä sellasta pientä protestointia. Toinen juttu mitä täällä ollaan ihmetelty ja iloittu on Kiian lisääntynyt ääntely ja tänään sitten saatiin kuulla oikein kunnolla naurunkikatustakin. Kuulosti ihanalta! Ja eilen meillä käännyttiin ekaa kertaa mahalta selälleen, tosin luulen et se oli täysvahinko vielä vaikka sen kahteen kertaan tekikin.
Tipulle halitus mummin tilanteesta. Kurjaa tuollainen. Toivottavasti pääset Siennan kanssa käymään visiitillä pian. Mullakin jo lähes 90v. mummo joka asustelee vielä yksin, kovin on mennyt huonoon kuntoon ja jatkuva huoli on pärjäämisestä.
Siennan unipätkiä piti vielä kommentoida, kun ne kuulostavat niin ihanan pitkiltä. Täällä oli jo yksi 8,5 tunnin syöttöväli ja monta kuuden tunnin mutta taas ollaan nyt useampi yö menty 4->3->2 rytmillä. No eiköhän se tuosta taas löydy.
Hermionen Eetu oli ollut neuvolassa. Hieno mies on Eetusta kasvamassa:) Meillä oli eka lääkärineuvola 2kk iässä ja seuraava on 4kk. Jatkoa en tiedä. Taitaa tosiaan vaihdella paikkakunnittain. Olit muuten käynyt jumpassa, voih, mä en oo joulun jälkeen päässyt ja nyt olis kova polte taas mennä.
Ilonalle paljon tsempitystä imetyksen suhteen. Eiköhän meillä jokaisella ole ne pienet ja isot hankaluudet jossain vaiheessa imetystä, varsinkin meillä ensikertalaisilla. Meillä oli havaittavissa myös jonkinlaista rintaraivaria tuossa 2kk iässä, päättelin et se johtu mun suihkutisseistä. Edelleenkin saa olla varovainen jos tissi on kovin täynnä, silloin maito lentää ja kauas, koitan silloin imettää mahd. makuuasennossa niin että Kiia on siinä mun mahan päällä poikittain. Ja aluksi kun ongelma oli isompi niin lypsin vähän pois ja imetin samasta rinnasta useamman kerran. Ootko muuten kokeillut auttaako jos imetät jossain tavanomaisesta poikkeavassa paikassa? Sellanenkin vois hämätä vauvaa, kuten tuo jo mainittu tissin vaihto. Niin ja nyt kun pääsin vauhtiin niin vielä tuli mieleen yks kikka joka meillä toimii jos Kiia on päässyt liian nälkäseks ja tulee jo raivoitkua. Eli laitan oman sormenpään tissin kanssa samaan aikaan suuhun, suu auki huutavan vauvan on nimittäin helpompi saada se imuote just jostain sormesta tai tutista kun se menee heti syvemmälle kun pelkkä pehmeä nänni. Ja sit kun imu lähtee käyntiin niin otan varovasti sormen pois ja oikea ruokailu voi alkaa. No joka tapauksessa, toivottavasti Riitu rauhoittuu imemään ja sä pääset nauttiin imetyksestä.
Tipu, Bianco ja muutkin olitte puhuneet myös tuosta imetyskerran kestosta. Meillä ei kestä kuin 6-12 minuuttia kerralla, joskus tosi harvoin voi mennä 20min. Mutta Kiia onkin sellanen ahmatti ja hätähousu tässäkin asiassa;)
Buuffa: te ootte menossa kanssa vauvauintiin! Me myös, lauantaina alkaa. Muistelenko oikein et asustelette jossain täällä tampereen lähistöllä, joskus olit ainakin Ideaparkissa käynyt..?
Nyt taitaa olla pakko lopettaa tää romaanin kirjoitus, tulihan tuota tekstiä taas aikalailla. Ja monta asiaa jäi vielä kommentoimatta. Mutta niinkuin joku totesikin, niin ehkä on ihan sallittua ettei pitkän tauon jälkeen tarvitse kaikkee kommentoidakkaan. Jospa sit pysyis tää omakin palstailu aktiivisempana kun voi hypätä kyytiin ilman paineita. Heilutukset ja heipat kaikille!
heltsy ja kiia 3kk
Buuffalle vastailen että body pumpissa käyn ja kyllä siinä ihan hiki tulee. Ilmoittauduin just vauvavoikkaan joten vauvauinti taidetaan unohtaa. Jospa Eetu tykkäis jumppaamisesta kun äitikin tykkää. Mulla myös haaveissa toinen lapsi pienellä ikäerolla, ollut miehen kans puhetta että yritys aloitettais syksyllä. Saa nyt nähdä jaksaako odottaa niin pitkään ja suoko Luoja meille toisen lapsen? Se kun ei todellakaan ole mikään itsestään selvä asia. Mulla ei oo menkkoja näkynyt. Olispa kiva olla taas sun kans yhtäaikaa raskaana, ollaan jo vanhoja tuttuja. Ja tietenkin muutkin enskakaverit olis kiva saada seuraksi " toiselle kierrokselle" =)
Kotihommia tässä touhuan Eetun unien aikana, pakko mennä jatkamaan nyt kun on aikaa.
Kiitokset Eetun kehuista vielä Biancolle ja Heltsylle =)
hermione ja Eetu
Kiia on unilla parvekkeella joten äiskä ehtii istahtaan koneelle...
Viime yönä meillä syötiin taas ahkerasti, klo 24, 3.30, 5.45 ja sit viä heti herättyämme puol kasi. Toivottavasti on vaan jotain tiheen imun kautta, oli ne 6-8 tunnin syöttövälit sen verran mukavia.
Hermione oot menossa vauvajumppaan, mäkin voisin tykätä. Mistähän sellasia lähtis ettiin?
Ja tokasta kierroksestakin oli puhetta. Me ollaan miehen kanssa puhuttu et ei aleta toivoon toista heti perään, meille kävis et sais olla ikäeroo ainakin kaks vuotta jos ei enemmänkin. Saapa sitten nähdä kuinka vauvakuume iskee jossain vaiheessa ja muuttuko mieli tuon ikäeron suhteen mutta näissä ajatuksissa nyt. Eikä se haikarakaan tietysti aina noudata noita omia suunnitelmia.
Nyt alan surffaileen tuolla matkatoimistojen sivuilla. Suunnitelmissa olis etelänmatka ensi kesälle. Kuinkas te muut? Ootteko miettinyt jo kesää ja matkoja pienten kanssa?
heltsy ja kiia
Kiitokset hyvistä toivotuksista mummilleni. Leikkaus oli mennyt hyvin, mutta sen enempää en vielä tiedä. Pidetään peukkuja.
Palaan vielä siihen nukkumisasiaan. Olen ihan samaa mieltä Hermionen kanssa siitä, että mitä paremmat päikkärit, sitä paremmat yöunet. Meillä on ihan sama juttu ollut havaittavissa. Tarkoitin sillä illan pitemmällä valvomisella vaan sitä, että jos niitä viimeisiä päikkäreitä saisi hiukan aikaistettua (ei lyhennettyä), niin illalla ehtisi ehkä väsähtää tarpeeksi. Mutta kuten sataan kertaan todettu, kaikki vauvat ovat yksilöitä ja nukkuvat tyylillään.
Lääkärineuvolasta oli puhetta. Meillä on ollut 2kk iässä eikä sen jälkeen ole ollut edes puhetta. Kyselen nyt parin viikon päästä 4kk neuvolassa uudelta tädiltä.
Vauvakuumetta on sen verran, että välillä haikailen syliini sellaista ihan pikkuista rääpälettä, mutta se menee kyllä tosi nopeasti ohi. Yksin en ainakaan enää tähän touhuun ryhtyisi¿ Mies haluaa toisen mahdollisimman pian, mutta taloudelliset kysymyksetkin ratkaisevat. Nyt ainakin ollaan sillä mielellä, että mä palaan ensin töihin, jos nyt toista ollaan koskaan edes tekemässä. Olen kyllä alkanut vähän lämpeämään ajatukselle, nyt kun Siennan kanssa menee paremmin.
Hiukan naureskelin Biancon Kallen fiilistelyilmeelle¿ kai se jonkinlainen kännitunne saattaa ollakin kun maha on ihan täynnä maitoa. Sienna oli eilen toooosi liikuttava kun se nukahti illan viimeiselle syötölle ja siirsin sen kuitenkin vielä toiselle rinnalle kun arvelin, että se voisi vielä syödä jos herää. Toinen alkoi silmät kiinni uikuttaa ja tehdä suulla sellaista pikkuvauvojen hamuamisliikettä kun mulla vähän kesti avata paitaa. Se oli niin söpö, kai se aika pikkuvauva vielä taitaa ollakin.
Kahdella yösyötöllä mentiin taas, mutta yöllä oli kaikkiaan pituutta 13h. Olin kerrankin ennen tyttöä hereillä aamulla, tosin loikoilin vaan sängyssä. Ulkoilu jäi tänään pikaiseen kauppa- ja kirjastoreissuun kun täällä on ihan kamala räntäsade ja maa on paksun loskan peitossa. Kengät kastuivat sukkia myöten, joten palasin pikaisesti kotiin.
Olen kanssa sitä mieltä, ettei pitäisi tuntea paineita joka kerta kommentoida kaikkien juttuja, eihän täällä kohta kukaan jaksaisi kirjoitella jos siitä tulisi sellainen velvollisuus. Täällä on kuitenkin hyviä keskusteluita käynnissä koko ajan ja aina on joku juttu, johon haluaa tarttua. Ja mukava lueskella ihan vaan muiden kuulumisia.
Viihdytysjoukkoja kaivataan lattialla, täytyy mennä.
Tipu & Sienna (lähestyy 4kk)
vauvajumppaa tarjoaa ainakin kansalaisopisto, sinne me ollaan menossa.
Tipu, mukava kuulla ett mummin leikkaus on mennyt hyvin. Toivotaan hyvää paranemista!
Aluks valtava KIITOS kaikille kommenteista! Kaikkia vinkkejä vissiin kokeiltiin ja nyt menee jo paremmin, tosin en ole ihan varma että mikä sitten viimein auttoi.... Tänään Riitu oli aamulla vähän " kärttyinen" rinnalla, mutta varsinaisia raivareita ei ole eilisaamun jälkeen ollut. Nyt kun lueskelin teidän tekstejä, niin päätin oikein kunnolla alkaa muodostamaan nyt sitä vuorokausirytmiä Riitulle. Nyt on kaks päivää mennyt niin, että Riitu on herännyt n. klo 8, ulos on menty klo 11-12 ja siellä on sit oltu semmonen 3h, että tulee pidemmät päikkärit. Iltapäivä onkin sitten repaleisempi, millään ei Riitu oikein alkaisi toisille päikkäreille. Eilen torkahteli sylissä ja rinnalla illasta sellasia 10-20min. torkkuja. Sit olikin kyllä aivan valmista tyttöä nukkumaan jo puoli kasin maissa. Klo 8 siis noustiin tänäänkin ylös, yöllä syötiin monta, monta kertaa, mutta Riitu ei kuitenkaan suuremmin valvoskellut. Eli oikein hyvin jo menee! =) Imetys tuntuu taas yhtä mukavalta kuin ennenkin eikä Riitu ole korviketta kaipaillut....!
Ihana (tai voiko niin sanoa, että on ihana kun muillakin raivotaan?) oli kuitenkin lukea, että muillakin on ollut tässä 2kk hujakoilla samantyyppistä. Ja että on ohimenevää!
Tipun mummi oli ollut lonkkaleikkauksessa. Toivottavasti toipuminen ja kuntoutuminen lähtevät hyvin käyntiin. Mullakin olisi vaikka kuinka monta kannustavaa esimerkkiä näistä hyvin kuntoutuneista, ikääntyneistä lonkkaleikkauspotilaista. Jos vaan mummisi muistii pelaa, niin kuntoutumiseen on varmasti mahdollisuudet. Toivotaan näin! Kovasti jaksamisia sinne!
Riitun nimestä kyselit.... En tiedä kuinka paljon olette Kalle Päätalon teoksiin tutustunut, mutta Päätalon äitin (kutsuma) nimi oli Riitu. Sieltä olen sen joskus alun alkaen kuullut... Emme ole siis itse mitään Päätalo-fanaatikkoja, mutta oma isäni niitä lueskelee. Riitu- nimeen ehkä sitten ihastuin sen takia, kun se on vanha ja mun korvaan kaunis nimi. Ja harvinaisuus on mulle pop! =) On Riitulla kuitenkin ehkä n. 70 kaimaa, vaikea arvioida. Väestörekisterikeskuksen sivuilta kävin kattomassa, mutta siellä on myös kuolleiden nimet listalla. Entäs Siennan nimi? Mistäs se? Kävin katsomassa, että Siennoja on vaan 20! =)
Mitähän muuta oli vielä mielessä....
Ainakin muistan kovasti hymyilleeni, kun luin ton Biancon kuvauksen Kallen rinnalla fiilistelyilmeestä! Itsekin olen joskus miettinyt, että nouseeko tuo äidin maito Riitulla päähän, kun on niin hauskoja virneitä kasvoilla....!
Neuvoloissa tuntuu tosiaan olevan eri käytännöt eri paikkakunnilla. Meillä on nyt ensiviikolla 3 kk neuvola (vaikka tyttö vasta 2kk, mut kun tarvitaan Rotarix- resepti niin korvaa kuulemma sit sen 3 kk neuvolan) ja seuraavasta ei sit oo tietoa...
No, mut nyt meen laitteleen tota pirpanaa yöunille!
Täytyy vielä sanoa, että täällä kirjoittelusta (eli kaikista teistä) on ollut valtavasti apua ja tukea!
Hyvää yötä!
Ilona ja Riitu 2 kk
Karmee keli ulkona. Täälä sataa ja tulee. Ei paljoo houkuttele lähtee vaunulenkille. Neean laitoin tohon terassille nukkuun. Eilen käytiin moikkaamassa taas työkavereita. Neea ei ainakaan viä vierastanu.
Helsty: Tekin alotatte uinnin :) Jokos uikkarit on hankittu? Saako udella että missä alotatte? Tre,Nokia,Ylöjärvi vai joku mu paikka? Me alotetaan Ylöjärvellä, asutaan siis myös täälä. Tesoman uimahalli ois ollu kaikken mieluisin paikka,mut Tampereella on kans niin paljon tunkua uimaan, että ne ei ota kun Tampereella asuvia.
Niin ja en oo käyny ideaparkissa, on vissiin ollu joku muu enska.
Äiti-lapsi jumppaa (3-12kk) menee ainakin tääläpäin kuntokeskus Finnbodyssä.
Ilona: Hyvä että teillä menee jo paremmin. Joo ja saa täälä " iloita" siitä että muillakin on välillä ongelmia. Helpottaa kummasti omaakin oloa ja auttaa jaksamaan.
Hermione: Oishan se tosiaan mukava tonskailla samaan aikaan. Sellanen noin 2-2,5v ikäero ois ihan passeli meille. Mutta tietenkään kaikkeahan ei voi tosiaan etukätee itse suunnitella.
Tipu: Jokos muuten Sienna on alkanu kiinnostuun liikkumisestä? Jokos pään kannattelu sujuu kunnolla? Koskas se sun mies tulee taas lomille?
Kuinkas moni on ajatellu jäädä äippäloman jälkeen hoitovapalle ja kuinka pitkäks aikaa?
Ite jään ainakin reiluks puoleks vuodeks näin ekalla ilmoittamisella mut todennäkösesti pidemäks aikaakin jos vaikka se tonska ilmoitteleekin tulostaan. Sit vois jatkaa taas siihen saakka kun alkaa uus äippäloma :)
T: Buuffa ja Neea 4kk+
Tämä taitaa tosiaan mennä Hermionen ja minun vuoropuheluksi... Tulkaahan palstailemaan, enskakamut!
Hermione: tosi hieno juttu se Eetun nukkuminen! Musta on kiva huomata, että on osannut opettaa vauvalle sellaisen taidon, että se osaa nukahtaa itse ilman äidin " apua" . Toivottavasti teillä paremmat yöt jatkuu.
Sanle: vitsi, että Eljas on iso poika! Hyvin ollaan oltu ruoka-aikaan kotona. Pikaista paranemista vatsataudista sinulle.
Meillä syötiin taas 2 kertaa viime yönä, kahdelta ja kuudelta. Ainakin se kuuden syöttö oli mun mielestä ihan turha, hyvä kun 10 minuuttia söi eli ei varmaan ollut nälkäinen. Onneksi edelleen simahtaa heti kun laitan sänkyyn.
Sienna huutelee tuolla puuhiksessa ja kuulostaa ihan pieneltä Tarzanilta, kiljuminen on nyt päristelyn ohessa pop. Ollaan kohta lähdössä keskustaan kahvitreffeille, toivottavasti tyttö sammuu vaunuihin.
Tipu & Sienna 3,5kk+