Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt sitten tehty tutkimus siitä että ulkona nukuttaminen EI OLE järkevää.

Vierailija
03.01.2008 |

Olen aina ihmetellyt suomalaista tapaa nukuttaa lasta pihalla jopa pakkasella. Nyt onkin sitten tehty tutkimus joka ei suosita ulkona nukuttamista. Siitäs saitte mammat - hei, Arvo Ylppö suositteli asiaa 50-luvulla.... mitä muuta teette jota suositeltiin 50-luvulla ????

Kommentit (160)

Vierailija
121/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIHÄN tässä jutussa sanota, että ulkona nukuttaminen olisi PAHASTA, asian voi ymmärtää myös niin, että tutkivat MITEN HYVÄ ON NUKUTTAA ULKONA!!

LUKEKAA nyt se uutinen, pällit.

Vierailija:

Kotimaa 27.12.2007

Suuri osa vauvoista nukkuu päiväunet ulkona talvella

Oulun yliopisto on alkanut tutkia lasten nukuttamista ulkona talvella. Terveystieteen maisteri Marjo Tourula selvittää sen terveysvaikutuksia.

Lasten ulkona nukuttaminen on ollut arkea suomalaisperheissä jo useita vuosikymmeniä. Tourulan mukaan aihetta ei ole kuitenkaan tutkittu Suomessa aiemmin tieteellisesti.

- Esimerkiksi Oulun alueella noin 95 prosenttia vanhemmista nukuttaa vauvansa ulkona. Sitä pidetään itsestään selvänä asiana. Vanhemmat arvioivat, että lapsi on ulkona nukuttujen unien jälkeen virkeämpi ja syö paremmin verrattaessa sisällä nukuttuihin päiväuniin, Marjo Tourula selvittää.

Tourula tutkii lasten nukuttamista väitöskirjaansa varten. Tutkija kertoo, että nukuttamisohjeet ovat muuttuneet vuosien varrella vain hieman. Hänen tavoitteenaan on päivittää hoito-ohjeet ja samalla hankkia monipuolista tietoa tästä hoitokäytännöstä.

STT

Vierailija
122/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset aika harvoin nukkuvat PÄIVÄunia, kuten pienet vauvat!

Ja toisekseen kun ei kerran nuku päiväunia niin YÖunet nukutaan sisällä!! En ole kuullut yhdestäkään vanhemmasta joka pukisi vauvansa YÖKSI pihalle nukkumaan!! Olettekos te?:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä nukkui kaikki päiväunensa ulkona. Itselleni se oli myös rasittavaa lähteä kolme kertaa päivässä kävelemään, mutta sainpahan toisaalta liikuntaa ja raitista ilmaa. Ulkona nukkumisesta tuli tapa. Ongelmat alkoivat, kun lapsi aloitti päivähoidon. Siellä nimittäin eivät saaneet lasta kunnolla päiväunille, koska pitikin nukkua sisällä. Taistelu oli jokapäiväistä ja myös meitä vanhempia välillä syyllistettiin. Tai niin sen ainakin koin, että lapsemme oli ongelmallinen nukkuja. Osittain tämä oli tietysti meidän vanhempien aiheuttama asia, mutta emme silloin esikoisen juuri saaneina ymmärtäneet, että asiasta voi tulla ongelma.

Toisella kerralla olin viisaampi. Vauvaa nukutettiin välillä ulkona, mutta pääosin sisällä. Yleensä tein niin, että iltapäiväunet sai nukkua ulkona, muut unet sisällä.

Vierailija
124/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei epäiltäisi sen fiksuutta. Eikä sinua yhtään vaivaa se, että maapallon miljardeista asukkaista vain suomalaisvauvat erikseen nukutetaan ulos pakkaseen. Eipä sitä juuri muualla harrasteta.

Vierailija
125/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukuttamaan siellä ulkona niitä päikkäreitä? Siis mistä tapanne on peräisin? Äidiltä, anopilta, lehdistä, mistä?

Minä en nimittäin tiennyt, että niin " pitäisi" tehdä. Ei neuvola ainakaan mitään siitä sanonut, eikä lasten lääkäri.

Vierailija
126/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

nukuttamaan siellä ulkona niitä päikkäreitä? Siis mistä tapanne on peräisin? Äidiltä, anopilta, lehdistä, mistä?

Minä en nimittäin tiennyt, että niin " pitäisi" tehdä. Ei neuvola ainakaan mitään siitä sanonut, eikä lasten lääkäri.

Vierailija
127/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia onkin aika tyhmää perustaa toimintansa minkään tutkimuksen pohjalle. Tässä nukuttamisasiassakin voi jokainen vanhempi tehdä ihan oman empiirisen kokeensa jokaisen lapsensa kohdalla: katsotaan nukkuuko lapsi paremmin vain huonommin ulkona.

Mitä enemmän itse tutkin ja teen tutkimusta, sen enemmän luotan maalaisjärkeen. Lastenhoito ja kasvatus on viimeisiä elämänalueita, joita toteutan TUTKIMUSTEN pohjalta.

Vierailija
128/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikki nukkuneet hyvin sisällä. Ulkona vain, jos vaunut liikkuu.

Vierailija
129/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa jo sanottiin ja neuvolassa.

Vierailija
130/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta.

115

Vierailija
131/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minä olen nukuttanut ja tulen nukuttamaan kaikki lapseni ulkona, aivan sama mitä tutkimustulokset osoittavat.

Meidän 3-vuotias nukkui -25 asteessa pari tuntia, yhtään korvatulehdusta ei ole ollut, yksi flunssa koko aikana. Nukkui ulkona 1v3kk ikään asti.

Toisen ja kolmanne lapsen kohdalla ei noin kovia pakkasia ole ollut mutta ulkona ovat nukkkuneet.

Vaatiihan se tietysti itseltä, että pukee sinne ulos, ei käy käden käänteessä. Mutta ulkoilmaihmisiä haluan lapsista tehdä kuten olen itsekin.

Järkeä kehtiin, arvon mammat.

Vierailija
132/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika monta muutakin syytä tutkia kui se, että epäilee jonkin asian fiksuutta! Jos esim. ajattelee, että jokin asia on hyvä ja hieno juttu, mutta koska ei ole tutkimusta niin asiaa ei voi kuuluttaa maailmalle :) Tutkimuksen jälkeen voi sanoa, että on tutkitusti hyvä asia nukuttaa ulkona.

Vierailija:

ellei epäiltäisi sen fiksuutta.

Ja tämä ei juurikaan vaivaa, alueilla, joilla on pakkasta + turvallista ei asu paljoa ihmisiä. Lähinna pohjoismaat ja Kanadan tietyt alueet. Venäjä myös osin (osin turvallinen, osin pakkasmaa). Ja pohjoismaissa nukutetaan ulkona, samoin Kanadan länsiosissa.

Vierailija:

Eikä sinua yhtään vaivaa se, että maapallon miljardeista asukkaista vain suomalaisvauvat erikseen nukutetaan ulos pakkaseen. Eipä sitä juuri muualla harrasteta.

Vierailija
133/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen ei sitten millään suostunut nukkumaan päikkäreitä muualla kuin vaunuissa (ja todella yritettiin ja yritettiin...). Olisinko siis valinnut kiukkuisena ja väsyneenä sisällä känisevän vauvan ja taatusti ennen pitkään itse uupunut vai nukuttanut vauvaa turvallisella, lasitetulla parvekkeella ja nauttinut muut ajat aurinkoisesta lapsestani - ei kovin vaikea valinta :)

Kakkonen taas nukahti aina vaunuihin, kun ulkoilimme esikoisen kanssa, joten ihan luonnostaan hän nukkui suurimman osa päikkäreistään ulkona. Toisin kuin esikoinen hän saattoi tarvittaessa nukahtaa myös sisälle. Lapset ovat siis, yllätys, yllätys, erilaisia ;)

Oma järjenkäyttö on sallittua ja muistakaa, että naapurin muksulla ei välttämättä toimi samat käytännöt kuin teidän lapsella.

Vierailija
134/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä muuten Kanadassakaan nukuteta.

Vierailija
135/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilainen vauvojen uniongelmiin perehtynyt neuvoja Baby blues neuvontapuhelimessa sanoi, että ainoa mahdollisuus on saada vauva nukkumaan ULKONA VAUNUISSA. Ja niin lapset alkoivatkin nukkua väh. 1,5 tunnin unia parvekkeella. Mikäs siinä, jos olisivat omassa sängyssään nukkuneet, mutta kun ei.. Isompana siirrettiin nukkumaan sisälle, kun mahavaivat oli ohi.

Vierailija
136/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan nukkuu sisällä.

Vierailija
137/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä että nukkuu allerginen lapsesi sisällä. minun lapsi ei nukahtanut, oli niin kovat vatsavaivat, että havahtui koko ajan kipuihin. vaunuja heiluttamalla sain lapsen aina nukahtamaan uudelleen ja pitkittämään unipätkää. lopulta alkoi nukkua kunnon unia, onneksi sain hyvät neuvot, että lapsi sai unta, eikä itkenyt väsymystä kipujen ohella.. 129 vai mikä nyt olinkaan..

Vierailija
138/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen kerran: LAPSET OVAT ERILAISIA!!!!

Vierailija
139/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain sinun lapsesi...

Vierailija
140/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin samaa mieltä!

126

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä