Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteen raha-asiat?

Vierailija
31.12.2007 |

Ihan vertailumielessä kyselisin. Kuinka teillä jakautuu rahankäyttö, esim jos olette yhdessä kaupassa miten päätätte kumpi maksaa? Siis jos on erilliset tilit. Kuinka monella sitten on yhteiset tilit? Meidän suhteessa tämä raha-asia on jotenkin tabu, mies on töissä ja itse olen opiskelija..

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä vaiheessa yhteinen tili?

Vierailija
2/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ongelmaa siinä kumpi maksaa. Tulot ovat aina olleet toisella korkeammat ja toisella matalammat, milloin mistäkin syystä, myös ensimmäostä asuntoa ostettaessa oli toisella enemmän pääomaa ja toisella vähemmän ja kaikki on yhteistä. Ei ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ' ' aina' ' ollut yhteiset rahat jo seurustelun alusta ja käyttöoikeudet toisen tilille otettiin kait kun muutettiin yhteen 13 vuotta sitten.

Vierailija
4/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan miehen kanssa molemmat 100% eri tilien kannalla. Se maksaa, kummalla on varaa. Usein se on mies, kun itse opiskelen vielä, mutta pyrin aina kuin mahdollista auttamaan kuluissa.

Vierailija
5/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on todellakin omat rahat, ja minä en tosiaan tienaa koska opiskelen. Enkä saa kaikkia tukiakaan koska mies tienaa. Meillä ei ole lapsia, mutta vaivaa nämä raha-asiat kun ne on niin tabuja..

Vierailija
6/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset kauppalaskut (ruoka, lastenvaatteet, yhteiset hankinnat) maksetaan Visalla, sen laskut maksetaan yhteiseltä tililtä. Molemmat laittaa kuukausittain saman prosenttimäärän (tällä hetkellä 50%) tuloistaan yhteiselle tilille. Meistä toinen on töissä, toinen hoitovapaalla ja työssäkäyvä kyllä " hemmottelee" toista sitten että ulkona kun käydään syömässä niin toinen maksaa jne.

Vierailija
7/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummallakaan ei ole toisen tileihin käyttöoikeutta.

Vierailija
8/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulut maksetaan puoliksi yleensä, mutta jos sattuu, että toisella ei ole rahaa niin toinen maksaa. Ollaan päätetty, että näin mennään siihen saakka kunnes on sama sukunimi. 4 vuotta seurusteltu, pari vuotta avoliitossa ja ikää 26 ja 27.

Vierailija
10/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vauva. Mulle tulee lapsilisä, josta ostan esim. vaatteita vauvalle.

Vauvalle avattu kasvutili, jonne meillä on miehen kanssa yhdessä oikeus, mutta ei käytetä niitä rahoja. Sukulaiset sun muut laittavat sinne rahaa tulevaisuutta varten.

Auttaa asiaa, kun ollaan molemmat asioista samaa mieltä ja käytiin suhteen alussa läpi myös näitä raha-asioita.

Vierailija
11/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä käyttöoikeuksia toistemme tileihin, naimisissa ja yksi lapsi.

mies maksaa kaikki laskut ja asumisen, minä maksan ruokakaupassa jos mulla on rahaa sekä omat ja lapsen vaatteet yms. mies tienaa paremmin joten maksaa lähes kaiken mutta en ajattele sitä ihan niin, perhe me kuitenkin ollaan.

Vierailija
12/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on kaksi, naimisissa muutama vuosi ja ikää molemmilla 40 kieppeillä. Ehkä ajattelutapakin on muuttunut? Tarkoitan että n. 15 vuotta sitten kun alettiin seurustella oli ihan selvää että rahat on yhteiset mutta onhan maailma muuttunut tänä aikana.

Vierailija
13/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut yhteinen tili siitä asti kun muutimme yhteen, nyt yli 10 vuotta. Kummallakin on myös oma tili, jossa voi pitää sellaista rahaa mitä ei tarvita yhteiseen kulutukseen. Yhteistä kulutusta meillä on asunto, lainat, auto, kotitalouden hankinnat, laskut, vaatteet, matkustus jne.

Omaa kulutusta meillä on sitten tuon ulkopuolelle jäävä. Viimeaikoina lähinnä sijoitussäästäminen. Jos toisella olisi joku megakallis hankinta mielessä puhtaasti vain omiin tarkoituksiin (moottoripyörä tms.), niin se ei kyllä saisi yhteistä kulutusta häiritä.

Tämä on ollut meille luonteva tapa. Se on myöskin järkevä siinä mielessä, että meillä on kummallakin suurinpiirtein samanlaiset tulot.

Raha-asioista kannattaa kyllä puhua ja tehdä vaikka ihan kirjalliset sopimukset. Yllättävän moni alistuu siihen tilanteeseen, että makselee vaikka kotihoidontuella kaikki omat, kotitalouden ja yhteisten lasten menot ja mies istuu rahasäkin päällä ja ostelee autoja.

Vierailija
14/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on hieman isommat tulot joten hän maksaa asunnon lainanlyhennykset ja asumiskustannukset (ja yleensä kaikki kaupassakäynnit). Minä maksan vakuutukset, lasten päivähoitomaksut sekä säästän matkatilille.

Kummallakin on oikeus toisen tileihin, mutta eipä niitä käytetä.

Vierailija
15/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi lainanhoitotili ja ruokatili, jonne laitetaan osuudet. Kun molemmat ovat olleet töissä, niin molemmat laittaneet samankokoisen osuuden. Mutta kun olin kotiäitinä, mies tietty maksoi lähes kaiken.

Mies tienaa mua huomattavasti enemmän. Kunhan mullekin jää jotain käteen johonkin kivaan, niin mua ei haittaa, paljonko miehelle jää. Loppujen lopuksi olemme yhdessä vastuussa maksuista. VÄlillä toinen maksaa enempi, välillä toinen.

Vierailija
16/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat rahat ja omat tilit. Vuokra, sähkö, netti, ruoka ja muut yhteiset jutut maksetaan puoliks ja omat ostokset tietysti itse. Merkataan vihkoon yhteiset ostokset ja kuka ne on maksanut ja kuukauden lopussa lasketaan, että kumpi on lopulta velkaa toiselle ja kuinka paljon.

Tulot on meillä suunnilleen saman suuruiset, koska ollaan opiskelijoita. Kohta mies valmistuu ja menee töihin, joten menetän asumislisän. Ollaan sovittu, että sitten mies maksaa ainakin vuokran kokonaan.

Vielä ei ole tullut mitään tarvetta perustaa yhteistä tiliä, homma on sujunut hyvin näinkin. Ehkä sitten perustetaan yhteinen tili, kun mahdollisesti ostetaan oma asunto ja saadaan lapsia.

Vierailija
17/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tilit ja rahat yhteisiä ja yleensä mies ojentaa sen kortin siellä kaupassa, mutta sama se kumpi, koska kaikki on yhteistä.

Minä teen keikkatyötä, mies on opiskelija plus tekee keikkatyötä ja yksi lapsi on.

Vierailija
18/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tilit ovat meillä siis omat, ovat rahat täysin yhteiset. Kortit ovat tileihin ristiin ja nettipankkitunnukset molempien tileihin käytössä. Oma tilini on lainojen suoraveloitustili, miehen tililtä maksellaan useimmiten laskut (tai minä maksan miehen tunnuksilla). Kaupassa maksaa se, joka sattuu siellä olemaan. Mitään ei lasketa tai siirretä prosenttiosuuksilla yhteiselle tilille. Sama järjestely on ollut käytössä 11 vuotta, jonka ajan olemme olleet naimisissa. Alkuun olimme molemmat opiskelijoita ja nyt molemmat hyväpalkkaisissa töissä. Jos tilillä on rahaa pysyvästi yli 2 TEUR, silloin siirretään rahat yhteiselle sijoitustilille.

Vierailija
19/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt miehellä selvästi suuremmat tulot, kun olen kotona lasten kanssa ja vielä sittenkin kun menen töihin. Olen kysellyt, josko pitäisi olla omat rahat, mutta mies ei halua. Hänen mielestään perhe on sellainen, että kaikki tuleva raha tulee yhteen laariin ja sieltä maksetaan sitä mikä on tarpeen oli sitten tarve kenen tahansa. Itse hän ei osta itselleen juuri mitään. Viimeksi osti jonkun vehkeen yhteisiin musalaitteisiimme ja siitäkin kyseli moneen kertaan mitä mieltä olen ja onko ok, jos käyttää sellaiseen rahaa, kun sitä laitetta hän nyt pääasiassa käyttää.

Vierailija
20/32 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monella raha-asiat menevät kuin meillä ja melkein kaikilla kavereilla. Mies (minä) maksaa kaiken muun, paitsi että vaimo osallistuu marginaaliosuudella talo- ja autolainoihin, jotta voi sanoa maksaneensa (kun kerran omistaa puolet).

Jos rahat " yhteisiä" , tämä kuvio vaan kierretään nätisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi