Parisuhteen raha-asiat?
Ihan vertailumielessä kyselisin. Kuinka teillä jakautuu rahankäyttö, esim jos olette yhdessä kaupassa miten päätätte kumpi maksaa? Siis jos on erilliset tilit. Kuinka monella sitten on yhteiset tilit? Meidän suhteessa tämä raha-asia on jotenkin tabu, mies on töissä ja itse olen opiskelija..
Kommentit (32)
Emme ole naimisissa. Kumpikin laittaa omista tuloistaan 50% yhteiselle tilille, josta maksamme KAIKEN yhteiseksi laskettavan: ruoat, bensat (jos ajetaan paljon omia reissuja, sitten maksetaan omistamme), vuokrat, lastenvaatteet, ehkäisy, kodinkoneet + muut kodin hankinnat, matkat,... Tuon 50%:n sovimme siksi, jotta minullekin jäisi pienistä tuloistani jokin järkevä summa omille jutuilleni, muuten olisimme sopineet ehkä 60 tai 70 prosenttia. Toimii hyvin, eikä ole tullut riitoja.
Aikojen alussa sovittiin suunnilleen kumpi maksaa mitkäkin laskut. Asuntolaina maksetaan tasan puoliksi, mulla tietyt laskut ja miehellä tietyt. Mies maksaa laskuja hieman enemmän kuin minä, mutta minä taas teen enimmäkseen ruokaostokset ja lasten hankinnat. Pitkällä aikavälillä menee varmasti aika lailla tasan. Ei todellakaan lasketa senttejä että kumpi on kummallekin velkaa.
Mies on tuhlaavaisempi kuin minä, joka olen saanut säästöön sijoitusrahoihin ja osakkeisiin vuosien varrella jo aika kivasti. Jos meillä olisi kaikki tilit yhteisiä, voi olla ettei säästöön olisi jäänyt juuri mitään. MUTTA! kaikki rahat jotka säästän aion käyttää koko meidän perheen hyväksi, en siis jemmaile niitä itselleni.
siitä menee kaikki yhteiset velanlyhennykset, laskut yms.. Yhteiselle tilille menee myös äitiysrahat, hoitorahat jne.. Ja mies laittaa sinne suurimman osan palkasta. Mulla ei ole tälle tilille korttia, mutta siirrän omalle tililleni kerran kuukaudessa, millä maksan ruokalaskut ja muut juoksevat asiat..
Olimme molemmat työssäkäyviä opiskelijoita kun aloimme seurustella. Muutimme yhteen ja maksoimme vuokran puoliksi ja ruoat, taloustavarat jne. puoliksi. Kumpikin maksoi omat vaatteensa ja harrastukset.
Menimme naimisiin, perustimme yhteisen tilin. Jos toinen sattui tienaamaan kolminkertaisesti jossain kuussa, niin osa palkasta jätettiin omaan käyttöön, mutta muuten kaikki rahat meni yhteiselle tilille.
AP:lle. Älä missään nimessä ala lapsentekoon ennen kuin teillä on yhteiset rahat. Muuten käy niin että pienestä kotihoidontuesta kärsit vain ja ainoastaan sinä, ja miehesi määrää saatko rahaa ruokiin tai vaatteisiin.
Tähän asti mies maksanut lainat ja isommat menot, olen ollut kotona. Kun palaan töihin niin varmasti asiat ja maksamiset muuttuu
Meille tämä helpompi ja toimii hyvin
mies tienaa aika paljon enemmän kuin minä, käyttää myös rahaa enemmän kuin minä, mutta kun se on aina riittänyt, ei siitä ole ollut riitaa. Mun mies ostaa kalliimpia vaatteita kun minä, muuten kulutamme aika samanlaisen arvopohjan mukaisesti, kestävää ja laadukasta, ei heräteostoksia ja jos mahdollista ekologisesti
Se maksaa, jolla ne rahat on lompakossa tai paremminkin yleensä se, joka on lähempänä kassaa. Meillä on molemmilla oma tili ja sitten on yhteistili, omaa tiliä käytetään pikkuasioissa ja selkeästi henkkoht hankinnoissa jos muistetaan ja yhteistiliä kaikkeen muuhun. Palkat tulee omille tileille ja sieltä kumpikin siirtää melkein kaikki rahat heti yhteistilille. Molemmilla on käyttöoikeus toisen yksityistiliinkin, joten kumpi vain voi suorittaa siirron.
Jos ruokakaupassa käydään yhdessä niin mies maksaa AINA.
Se on meistä se joka käy työssäkin. Olen hoitovapaalla itse.
Minä maksan: sähkö,vesi, roska, laajakaista ja 2puhelinlaskua ja sitten niitä satunnaisia (olen siis kotiäitinä joten ei paljon ole tienestikään)
Mies (käy töissä) maksaa asuntolainan, autolainan (jonka itse tahtoi vielä lisäksi) ja muita laskuja.
Osa laskuista maksetaan sillä periaatteella että kumman tilillä on silloin rahaa maksaa niin se maksaa.
Eli käytännössä ovat yhteiset rahat vaikka omilla tileillään on. Kaikki rahat kun menee yhteisiin menoihin ja perheen elättämiseen. Miehellä menee enemmään koska tienaakin moninkertaisesti sen mitä minä saan.
Kaupassa maksaa yleensä mies, joskus sanon sille, että " mene pakkaamaan, mä maksan" - ei me mitenkään sovita sitä varsinaisesti. Tavallaan rahat on yhteisiä vaikka onkin omat tilit. Miehellä vaan sitä rahaa yleensä on ja mulla ei.
Sit taas jos ostetaan lahjoja niin on ihan selviö, että mä ne yleensä ostan ja silloin myös kustannan, mutta mieheltä menee varmaan päivittäisostoksiin enemmän rahaa. Laskuja maksellaan molemmat sekaisin, ei mitään arvausta kumpi käyttää yhteisiin menoihin enemmän rahaa. Mies varmaan kun sillä tulojakin enemmän.
Vierailija:
Niin ja olemme naimisissa ja lapsi on alle 2 vee. Yhdessä olemme olleet 3,5 v josta naimisissa 2,5 v. Tilit muutettiin yhteisiksi silloin kun mentiin naimisiin ja muutettiin yhteen. Mentiin eka naimisiin ja sitten vasta muutettiin yhteen. Ikämme 26 v ja 27 v.