Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjäänkö kotona kahden alle 2v kanssa?

Vierailija
31.12.2007 |

Eli esikoiselle ja kakkoselle tulee pieni ikäero ja mies haluaisi, että veisin esikoisen ainakin osa-aikaisesti hoitoon. Saako päiväkotiin viedä vaikka 3 tunniksi per pv? Vi pärjäisinkö kotona..Tosin esikoinenkin vatii nukuttamista ja meillä 2-kerroksinen talo..Osaan jo kuvitella, miten vauva itkee ja esikoine ei nuku ja miten niitä voi kahta kerralla kantaa rappusissa ylös ja alas..

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin miljoonat naiset ennen sinua.

Hankkikaa kotiin hoitoapua, mutta alle 2-vuotias esikoinen ei kyllä päivähoitoon kuulu!

Vierailija
2/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun isovanhemmat asuvat 300km päässä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vie osaksi päivää/viikkoa. Ainakin aluksi. Jos vauva on hyvä nukkuja ja kaikki menee hyvin, voit ottaa esikoisen kotiin. Mutta se on yhtä helvettiä, jos ei saa nukkua ikinä tuntia enempää putkeen vuorokaudessa ja on huutavan vauvan lisäksi koko ajan tekemistä vaativa alle 2 v...

Vierailija
4/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vaan koitin jaksaa molempien kanssa kotona, vaikka vauva olikin tosi huono nukkuja, koliikkivauva.

Vierailija
5/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun meidän vauva syntyi kesällä niin isompi oli 1v4kk, raskasta on mutta ollaan selvitty hyvin. välilä väsyttää välillä ei. nyt kun vauva on jo 6kk niin kovasti seurailee isompaa ja isompi hoitaa vauvaa.

eikä mulla edes käynyt mielessä viedä toista hoitoon, meillä on vielä vanhempikin lapsi talossa ja miehellä vuorotyö.

Vierailija
6/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiselle tekisi hyvää saada riehua ja leikkiä muiden lasten kanssa vaikka muutama tunti, niin kaikki ehkä jaksaisivat paremmin. Nytkin välillä huokailen, kun esikoinen ei osaa vieläkään nukkua ja se pitää heijata uneen myös päikkäreillä. Mitenköhän teen kaikki hommat sitten vauva kainalossa ja taapero puntissa..

Mutta toisaalta uskon, että voi se hyvinkin mennä. Ainakin kesä ja kevät, kun ei tarvi pukea kauheit kerrostoja vaatteita ja ulos on helppo mennä koko ajan ja esikoinen tapaa muita lapsia puistossa helpommin,

Vierailija
7/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietin vaan miltä lapsesta tuntuu kun äiti ja vauva jää kotiin ja hänen on mentävä hoitoon. onhan olemassa puistoja, missä lapsi voi leikkiä toisten kanssa vai meinasitko jäädä kotiin lopuksi iäksi. ehkä sitten pitäisi miettiä suurempaa ikäeroa...

ja mulla on 2 lasta pienellä ikäerolla ja hengissä olen.

Vierailija
8/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se menee todennäköisesti paljon paremmin kuin uskoisit! Paljon hankalampaa on viedä ja hakea esikoista hoitoon ja yrittää rytmittää vauvan unia niihin aikoihin jne.

Meillä kahden ekan ikäero tasan vuosi ja erinomaisen hyvin pärjäsin. Meillä ei asu sukulaisia lähimaillakaan eli mitään ylimääräistä apua ei ollut. Mua olisi kyllä rasittanut ajatuskin siitä, että olisi pitänyt kuskata esikoista johonkin hoitoon ja sitten taas muutaman tunnin kulutta hakea jne.

Nyt meillä on kolme lasta ja joista vanhimmat (5 ja 4 v) käyvät pari kertaa viikossa puistossa (juuri tuo 3 tuntia kerta) ja mua suorastaan tympii se vieminen ja hakeminen ja kuopuskin viihtyy ilman isompia huonommin kotona :). Isommille tekee kuitenkin hyvää olla välillä ryhmässä, joten siksi tuo puistoilu.

Vierailija
9/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa varautua esikoisen 6 - 12 kuukauden taukoamattomaan sairastelukierteeseen.

Vierailija
10/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki van pelottelevat mua koko ajan ja kehottavat osa-aikahoitoa? Sama kun kaveri odotti kaksosia, niin kaikki koko ajan sanoivat, kuinka rankkaa tulee olemaan..Varmasti tulee olemaan rankkaa, mutta ehkä kannutus ja rohkaisu olivat kivempaa kuulla.

Vierailija
11/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on talo jossa on 3 kerrosta, ja hyvin on pärjätty, sain lapset vielä opetettua nukkumaan päikkärit samaan aikaan, joten mulla oli sitten jopa ihan omaa aikaa päivällä=)

Vierailija
12/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan rasitat itseäsi hoitamalla molemmat omat lapsesi.

Kannattaa käyttää hyväksi kokopäivä hoito niin pääset todella paljon helpommalla.

Siksihän päiväkodit on, että sinne saa viedä toisen lapsen muille hoidettavaksi.

Ajattele sitä helppoutta päivällä kun saat toisen pois jaloista.

Viikonloppuisin kannattaa sitten miettiä niitä isovanhempia tai kummeja jos vaikka he ottaisivat vanhemman lapsen hoitoon.

Ei, ei kannata pitää molempia kotona kun on mahdollisuus laittaa toinen hoitoon.

Vierailija
13/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai pärjäät!

Itselläni on 3 alle 3v lasta ja hyvin pärjään, talo myös kaksikerroksinen.

Vierailija
14/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse halusin hoitaa molemmat lapset kotona. Suhtauduin asiaan optimistisesti. Mutta kun vauva syntyi, eikä se nukkunut kuin 1-2 h pätkissä ekat puoli vuotta ja sen jälkeen max 3-4 h pätkissä seuraavan vuoden, niin mä olin niin uupunut kuin olla voi.

Miehen lisäksi ei ollut mitään hoitoapua. Ja sairastuin masennukseen. Neuvolasta en saanut kunnon apua, en mistään, ennen kuin itse tajusin, että nyt tarttee hakea apua. Esikoiselle jouduin odottamaan hoitopaikkaa lopulta sen 4 kk, joka oli todella rankkaa sairaana. Kukaan ei kertonut, että voisin ehkä saada lääkärintodistuksella hoitopaikan. Kunnalta sanottiin mulle vaan, että äidin uupumus ei ole mikään syy nopeuttaa hoitopaikan saamista. Että sanon vaan, että helpompi laittaa esikoinen aluksi hoitoon ja ottaa pois, kuin sitten myöhemmin yrittää saada sille hoitopaikka.

4

Vierailija
15/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että äiti ei ole kokoaikaa hänen käytettävissään. Nukahtamaan itse. Keksimään tekemistä itselleen.

Vierailija
16/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on ikävä tapa pelotella ja maalailla kaikenlaisia piruja seinille. Joskus vaan sen takia että ovat sen tyylisiä ihmisiä, jotkut hyvää tarkoittaen yrittävät valmistella pahimman varalta.

Itse luulen että pärjäät paremmin jos pidät molemmat lapset kotona. Ota esikoinen mukaan kaikkiin hommiin vauvaa hoitamaan, hän voi jo paljon auttaa, esim tuoda vaipan jne. Ihmetelkää vauvaa yhdessä. Nukuttaminenkin varmasti onnistuu hyvin, ehkä alussa voi olla hankalaa, mutta keksit varmasti pian systeemin joka sinun lapsillasi toimii. Esikoiselle voi helposti tulla torjuttu olo jos hänet eristetään " laumasta" , vaikkakin vain osaksi päivää/viikkoa. Ehkä jossain lähistöllä on jonkin näköinen perhekerho tai vastaava, tai puisto jossa voisitte käydä koko perhe tapaamassa muita äitejä ja lapsia.

Eihän kukaan voi tietää mikä teidän perheessä toimii parhaiten, mutta uskaltaisin suositella yhdessä pysymistä vielä jonkun aikaa, esikoisesi on niin pieni. Ole luottavaisin mielin, paras tapa joutua vaikeaan tilanteeseen on huolehtia etukäteen, lapset ovat tosi herkkiä mittareita, ja esikoisesi aistii heti vanhempien epäröinnin. Yritä ajatella että mikään maailmassa ei ole luonnollisempaa kuin että lapsiperheeseen tulee pienellä ikäerolla lisää pieniä lapsia, ja että hyvin tulette esikoisen kanssa pärjäämään vauvan kanssa. ;)

Vierailija
17/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heti kun vaan voit niin vauvakin hoitoon niin pääset helpommalla eikä väsytä omat lapset.

Vierailija
18/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietenkin, jos kuitenkin kotona kahden kanssa oleminen on liian raskasta, ei sitä pidä loppuun palamiseen asti kestää vain kestämisen takia! Ehkä on hyvä olla varasuunnitelma ongelmien varalta, mutta eihän tarvitse olettaa että elämä menee vaikeaksi automaattisesti. Kuuntele itseäsi vain! Onnea koko perheelle uuden vauvan ja sisaruksen johdosta! :)

Vierailija
19/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaikkien kanssa kotona, ja aivan loppu. En saa nukutuksi kuin silloin tällöin jos silloinkaan. Harmittaa tosi paljon, etten laittanut tuota 1,5-v päiväkotiin ennen pikkuisten syntymistä. Nyt se ei enää olisi hyvä ajatus, koska hän kokisi että hylkään vauvojen takia. Olisi niin ihanaa jos joku edes ehtisi ulkoilemaan hänen kanssaan. Nyt saattaa mennä päiviä sisällä.

Vierailija
20/61 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset