päiväkoti suosittelee suksien ja luistimien hankintaa 3-5 -vuotiaiden ryhmässä, käyttävät kuulemma hoidossa.
Etelässä ei ole lunta, ja uusina suksipaketti on alkaen 100e, ja luistimet, suojat ja kypärä alkaen 50e.
Käytettyinä ei oikein tahdo löytyä (ainakaan kohtuuhinnalla lähietäisyydeltä), tuttavilla ei ole lainata, lapsen harrastamista haluaisin sinänsä tukea, mutta epäilen, että aika vähiin jää hiihto ja luistelu 3v:n kanssa.
Ostanko vai enkö osta kamoja?
Kommentit (153)
Vierailija:
Siis vain lapset, joilla monosukset, saivat lähteä hiihtämään, koska kyllästyimme totaalisesti siihen, että sukset eivät pysyneet kahta minuuttia kauemmin jalassa.
Vähän kyllä epäilen että juttusi on porvoosta. Mutta jos ei ole on sen verran harvinainen juttu, että sut voidaan kyllä tunnistaa olit sitten opiskelija tai siivoja siellä.
Tekojääratoja on ainakin 6 Helsingissäkin ja jäähalleillakin on useimmissa kaupungeissa yleisöluisteluvuoroja...eli voi niitä luistimia halutessaan käyttää enemmänkin kuin sen päiväkodin kanssa 3 x talvessa.
Yhdessä päiväkodissa laitettiin ihan seinälle ilmoitus, että vain monosuksilla hiihdetään, koska emme pysty kiinnittämään remmisuksia koko ajan takaisin, kun eivät pysy jalassa. Kaikissa muissakin päiväkodeissa on kehoitettu hankkimaan mieluummin monosukset.
Vierailija:
Tekojääratoja on ainakin 6 Helsingissäkin ja jäähalleillakin on useimmissa kaupungeissa yleisöluisteluvuoroja...eli voi niitä luistimia halutessaan käyttää enemmänkin kuin sen päiväkodin kanssa 3 x talvessa.
Me emme asu Helsingissä, joten emme tule sinne luistelmaankaan. Täällä päin on yksi tekojäärata. Jäähallille, jossa olisi luistinvuoroja on yksi aika alkuiltapäivästä arkisin, joten kun sinne liikuttaisiin kahdella bussilla emme ehtisi sinne työpäivän jälkeen lasta viemään.
Se tekojäärata on niin kallista lystiä, että voimme käydä siellä suurinpiirtein 2 kertaa talvessa. Minkä varmaan teemmekin, jos ne luistimet joudutaan lapselle nyt ostamaan.
Kaupunki ei enää jäädytä luisnratoja, joita vielä jokunen vuosi sitten jäädytettiin. Ei kai ole mieltä kun heti sulavat. Mutta jos jäädyttäisivät kyllä niillä jonkun kerran ehtisi käydä ennenkuin jä menisi tärviölle. meidänkin lähellä olisi 2.
Toivottavasti ei tule talvea tänä vuonna niin luistimet tulee pakkohankintaan vasta ensi vuonna jolloin lapsikin on jo isompi.
Mun poika innostui luistelusta ihan mielettömästi. Vein sitä paljon luistelemaan kun oli jäitä, eli ei luistellut pelkästää päiväkotiajalla. Hiihtämisestä ei niin innostunut, mutta kyllä veti " hiihtimetkin" jalkaansa aina välillä. Meillä sinänsä ihana tilanne että on omaa pihaa missä hiidellä, mutta kyllä olisin varmaan lähtenyt viemään pidemmällekin, jos olisin toiden huomannut oikein tykkäävän.
Sporttikirppis on meidän kauppa. Suksia, monoja, luistimia pilvin pimein. Ja vaihto onnistuu aina.
Tosin minäkin olen ostellut tavallisilta kirppiksiltä ainakin puolet halvemmalla kuin tuolta Sprttikirppikseltä, mutta en menis kuitenkaan laittamaan 4v suksipakettiin 100 euroa.
Remmisiteiset sukset on ihan ok, kun vain säätää kaikki kenkään sopivaksi jo valmiina (kengän leveys, lukon kireys hihnat jne)
ainakin meidän 3 ja 5 v on RIEMUISSAAN aina kun pääsee luistelemaan. en olis uskonut että on vielä tarpeeksi isoja , mutta OPPIVAT mokomat päiväkodissa . KÄytetyt luistimet maksaa kympin, terotus viitosen paikkeilla.
Sukset vähän vaikeempi juttu, remmisukset valmis heittämään alimpaan hornankattilaan. JOs ei muuten lapsen mielenkiintoa urheiluun voi sammuttaa, niin remmisukset varma tapa.
Tosin ensin pitäis saada lunta.
ostettua niin missä niitä voi terotuttaa? Suutarilla?
Mutta eipä mun lastani hyödytä vaikka kuinka innostuisi luistelusta. pari kertaa sitä kuitenkin tulee luistelemaan vietyä.
En tiedä kuulinko väärin radiosta, mutta olin kuulevinani joskus syksymmällä, että helsinkiläisten lasten ei tarvitsisi enää hankkia suksia kouluun. Talviurheilulajit tulevat säiden takia jäämään tosi vähälle harrastukselle meidän lasten osalta. Harmittaa, mutta sateeseen ei viitsi lähteä, ja kalliiksi tulee lähteä lumen perässä matkustamaan. Kannatan myös luistinten hankintaa, jos lapset luistelevat muutenkin kuin tarhassa. Lapset ovat tarhaiässä vielä innokkaita, ja sitä intoa kannattaa hyödyntää.
Viimeksi ne oli jalassa peruskoulussa. Toivottavasti niitä ei tarvi vielä lapsellekaan hankkia eli olisi lauha talvi.
Olisi kallista ja aikaa vievää lähteä luistelemaan jonnekin radalle.
t:36
Joka vuosi ollaan hiihdetty siellä lasten kanssa. Välillä ollaan oltu jossain lasten hiihtokisoissakin.
Samalla reissulla pääsee laskemaan kunnon pulkkmäkeen ja siinä jäähallissa saa terotettua luistimet.
Siellä on myös jotain yleisövuoroja (ei olla käyty, kun hassut ajat) mutta tekojäällä esim Käpylässä kylläkin, hinta 0/1/2e, ihan kohtuu siihen nähden, mitä sen ylläpito maksaa.
Mikään ei ole mukavampaa kun kunnon tavinen urheilusuoritus ulkona. Lapset ainakin meillä ihan onnellisia ja toivottavasti jää hyvä muisto.
ps. mitä tekee perheet talvella, jos eivät ulkoile ja liiku?
Vierailija:
Viimeksi ne oli jalassa peruskoulussa. Toivottavasti niitä ei tarvi vielä lapsellekaan hankkia eli olisi lauha talvi.
Olisi kallista ja aikaa vievää lähteä luistelemaan jonnekin radalle.t:36
Sorry, mutta en jaksa lukea koko viestiketjua läpi. Mutta jos teillä on jossain lähistöllä luistelukenttä, niin onko kauheeta jos käyt siellä vaikka pari kertaa viikossa tunnin verran lapsesi tähden?
Mun lapsi innostui viime talvena luistelusta. Autolla hurautettiin lähimmälle kentälle, oltais päästy sinne kävellenkin, mutta en pakkasen takia viitsinyt (sen verta laiska ja mukavuudenhaluinen minäkin) matkaa noin. 2 kilsaa. Itse en luistele, mutta oli kiva viedä poikaa, kun huomasin miten kovasti hän tykkää. Välillä palelsi ja välillä oli tylsää, jos nyt rehellinen olen, mutta kyllä sen verta pitää mun mielestä viitsiä, ei ne luistelukelit kuitenkaan kauhean kauan kestä.
Säälittää ajatus että, lapsi haluaisi tehdä ja liikkua, mutta vanhempi ei viitsi, ja näinollen lapsikaan ei pääse itseään toteuttamaan asiassa mistä pitää.
mekin toki talvellakin (niinkuin syksyllä, keväällä ja kesälläkin), mutta kengät jalassa. Tehdään metsäretkiä eväillä tai ilman, juostaan urheilukentällä, touhutaan leikkipuistossa ja sen kerran kun sitä lunta on tänne ripotellut pulkkaillaan. Pulkkailu on halvin talviharrastus, halvimmillaan vain muovipussi pepun alle, mutta meillä on oikea pulkkakin. Ei olla luistimia tai suksia toistaiseksi kaivattu; hankitaan vasta pakon edessä.
Nuo Helsingin harrastusmahdollisuudet kuullosti hauskalta. Täälläkin on joskus ollut lunta siirrettynä, mutta se oli koululaisten lomien aikaan päiväajan tapahtuma, joten ei meitä hyödyttänyt.
Vierailija:
Vierailija:
Sorry, mutta en jaksa lukea koko viestiketjua läpi. Mutta jos teillä on jossain lähistöllä luistelukenttä, niin onko kauheeta jos käyt siellä vaikka pari kertaa viikossa tunnin verran lapsesi tähden?
Mun lapsi innostui viime talvena luistelusta. Autolla hurautettiin lähimmälle kentälle, oltais päästy sinne kävellenkin, mutta en pakkasen takia viitsinyt (sen verta laiska ja mukavuudenhaluinen minäkin) matkaa noin. 2 kilsaa. Itse en luistele, mutta oli kiva viedä poikaa, kun huomasin miten kovasti hän tykkää. Välillä palelsi ja välillä oli tylsää, jos nyt rehellinen olen, mutta kyllä sen verta pitää mun mielestä viitsiä, ei ne luistelukelit kuitenkaan kauhean kauan kestä.
Säälittää ajatus että, lapsi haluaisi tehdä ja liikkua, mutta vanhempi ei viitsi, ja näinollen lapsikaan ei pääse itseään toteuttamaan asiassa mistä pitää.
No lähimmälle kentälle mennään bussin kanssa ja se maksaakin vielä. Kaupunki ei mitään luistinratoja täällä jäädyttele. Joskus ennen jäädytettiinkin. Kävelymatkan päässä olisi kolme potentiaalista luistelukenttää, mutta se jää vaan puuttuu.
Eikä tulisi mieleenkään kulkea niille autolla vaikka sellainen meillä olisikin. Sinä saatutat tätä palloa ilmeisesti minunkin puolestani.
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
No lähimmälle kentälle mennään bussin kanssa ja se maksaakin vielä. Kaupunki ei mitään luistinratoja täällä jäädyttele. Joskus ennen jäädytettiinkin. Kävelymatkan päässä olisi kolme potentiaalista luistelukenttää, mutta se jää vaan puuttuu.
Eikä tulisi mieleenkään kulkea niille autolla vaikka sellainen meillä olisikin. Sinä saatutat tätä palloa ilmeisesti minunkin puolestani.Yritä sinäkin löytää se kultainen keskitie, että lapsesi pääsevät liikkumaan ja harrastamaan, eikä sultakaan pää hajoa!!
Onnea etsintään!
mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, että kunnon LUNTA tai LUISTELUJÄÄTÄ ei etelässä päin ainakaan ole kuin jokunen päivä vuodessa.
Eli kun lapsi menee kerran talvessa päiväkodin kanssa jäähalliin luistelemaan niin ei sille ihan viitsisi ostaa luistimia sitä kertaa varten.
Ja kun kerran tai kaksi sattuisi sellainen ilma, että ulos pääsisi hiihtämään päiväkotiryhmän kanssa niin aika kallista olisi hankkia sukset sitä varten. ja vielä kunnon sukset kun remmisukset ei kerran kelpaa.
Eli ne välineet täytyy hankkia ihan sitä varten, että pohjoismaassa asutaan. Turhaa kulutusta!