Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko pakettimatkojen vai omitoimimatkojen kannattajia? Perustelut :)

Vierailija
30.12.2007 |

Me olemme omatoimireissaajia, eli lennot ja majoitukset hankitaan itse, ei yövytä yleensä hotelleissa vaan vuokrattavissa asunnoissa ja mieluummin alueella jossa asuu paikallisia, käymme esim. kaupassa ja torilla kuin paikallisetkin ja laitamme ruokaa, toki välillä käymme myös ravintolassa. Ja vuokraamme lähes aina auton joten pääsee sinne minne haluaa ja voi tehdä reissuja vähän kauemmaskin. Emme viihdy rannoilla paahtamassa itseämme, vaikka toki lasten kanssa täytyy aina jonkun verran käydä hiekkakakkuja tekemässä ja kahlaamassa meressä.

Olemme kerran olleet pakettimatkalla ja totesimme että ei ole meidän juttu. Vaikka omatoimimatkat vaativatkin usein pitkällistä järkkäilyä (etenkin kun molemmat lapset ovat alle 3.5v) eikä kaikki aina mene ihan niin kuin oli suunnitellut, niin meidän mielestä tämä on paljon antoisampi tapa matkustaa ;)

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä lentojen että hotellien suhteen niin mikä ettei. Tiedän kyllä että esim yksi kaverini vuokraa Koh sametista aina bungalown pikkurahalla ja kyttää halpoja lentoja joskus kuukausitolkulla, mutta minusta se on liian hankalaa. Ja minulle Rodos kelpaa ihan hyvin kun lapset kuitenkin ovat kiinnostuneita ainoastaan uimisesta ja jäätelöstä. Ja valmismatkoilla on sekin hyvä puoli, että lentoajat esim kauko-itään ovat yleensä parempia kuin reittilennoilla, eli siis ovat yölentoja. Ei oikein huvittaisi lentää Bangkokiin Finskillä klo 8.40!

Vierailija
22/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokku nosti hyvän pointin noista lennoista. Lomalennot ovat myöhästymisten ja rikkoutumisten suhteen kaikista kurjimpia, koska ainakin uutisten perusteella lentoyhtiöt alkavat aika nihkeästi tehdä uusia reittejä.

Sen sijaan reittilennoilla jää harvoin vuorokaudeksi jumiin, koska yleensä saa vaihtoehtoiset lennot jollain toisella yhtiöllä ja reitillä. Tuo järjestely maksanee enemmän. Toki reittilennoilla jyräävät mailimatkustajat, he saavat aina ensin parhaimmat uudelleenjärjestelyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varataan netistä lennot, hotelli ja mahdollinen ohjelma, esim. kesällä oltiin Wienissä klassisessa konsertissa. Ei viitsi mennä oppaan talutusnuorassa, vaan mieluummin omaan tahtiin. Meitä on kuitenkin kaksi kielitaitoista ja sosiaalista ihmistä, joten pärjätään melkein missä päin maailmaa tahansa. Mies etenkin, kun on opiskellut ulkomailla ja ollut kv-hommissa.

Vierailija
24/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa pakollinen osuus on lentomatka, kaiken muun voi järjestää itse.

Vierailija:

Varataan netistä lennot, hotelli ja mahdollinen ohjelma, esim. kesällä oltiin Wienissä klassisessa konsertissa. Ei viitsi mennä oppaan talutusnuorassa, vaan mieluummin omaan tahtiin. Meitä on kuitenkin kaksi kielitaitoista ja sosiaalista ihmistä, joten pärjätään melkein missä päin maailmaa tahansa. Mies etenkin, kun on opiskellut ulkomailla ja ollut kv-hommissa.

Vierailija
25/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen nyt sinun asennettasi pakettimatkoja kohtaan. Miksi en maksaisi palvelusta ja homman helppoudesta, jos kohde miellttää minua? Miksi IHMEESSÄ minun pitäisi itse varailla lennot, majoitukset ja miettiä kuljetukset ja autonvuokrat, jos latomalla euroja tiskiin joku tekee sen puolestani?? Ei minua KIINNOSTA tehdä itse järjesteljä ja verrata huusholleja netissä ja sopia avainten luovutuksista jne...

Haluan päättää matkakohteen ja " tason" eli asuako huoneistohotellissa (mikä muuten on tosi kätevää ipanoiden kanssa) vaiko hotellihuoneessa jne. Matkatoimisto hoitakoon muun duunin! JA aika paljon muutakin voi pakettimatkalla tehdä, kuin löhötä rannalla... Pakettimatkahan nimenomaan tarkoittaa pakettia: lennot ja majoitus. Loppu on itsestä kiinni. Kuten omatoimimatkallakin...

Vierailija:

Miksi omatoimimatkailu yleensä mielletään " reppureissuksi" ?? Eihän se sitä tarkoita - omatoimimatkailussa idea on se, että itse suunnittelee ja hoitaa matkan järjestelyt.

Eli omatoimimatkan voi tehdä yhtä hyvin Himalajalle kuin Teneriffalle tai Kreikkaankin.

Ja lasten kanssa NIMENOMAAN kannattaa lähteä omatoimimatkalle, sillä silloin pääsee vaikuttamaan niin kohteen tarjontaan, lentoaikoihin, majoitukseen ym. lasten kannalta tärkeisiin asioihin.

Ihan höpöpuhetta, että omatoimimatkailu olisi jotenkin vaivalloista. Kaikkea muuta! Pakettimatkalaiset ne tälläkin hetkellä kärsivät lomalentojen aikatauluviivästyksistä ym. ongelmista. Omatoimimatkallakin sellaista voi sattua, mutta eipä ole omalle kohdalle isompia viivästyksiä eteen tullut.

Eli lasten vuoksi pakettimatkailun suosiminen ei ole todellakaan mikään " hyvä syy."

Vierailija
26/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en olen mitenkään huomannut niiden eroa perillä kohteessa. Kummallakin tavalla olen itse saanut valita päivieni ohjelman ja tekemiset.

Vierailija
27/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" oppaan talutusnuorassa" ??? Siis miksi ihmeessä et olisi voinut mennä konserttiin Wienin pakettimatkalla? Ei ole kyse kielitaidosta tai sen puutteesta sen paremmin kuin sosiaalista taidoistakaan. Jotkut vaan haluaa palvelua ja on valmiita siitä maksamaan. Niin joo... olisithan pakettimatkalla saanut varattua oppaan kautta hyvät paikat ja väliaikaeväät ja taksit konserttiin ilmaiseksi ja helposti, ku itse nautit drinkkiä hotellin aulabaarissa. Kuka mitenkin haluaa.

Vierailija
28/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

" oppaan talutusnuorassa" ??? Siis miksi ihmeessä et olisi voinut mennä konserttiin Wienin pakettimatkalla? Ei ole kyse kielitaidosta tai sen puutteesta sen paremmin kuin sosiaalista taidoistakaan. Jotkut vaan haluaa palvelua ja on valmiita siitä maksamaan. Niin joo... olisithan pakettimatkalla saanut varattua oppaan kautta hyvät paikat ja väliaikaeväät ja taksit konserttiin ilmaiseksi ja helposti, ku itse nautit drinkkiä hotellin aulabaarissa. Kuka mitenkin haluaa.

Wienin klassiset konsertit ovat todella suosittuja, varaus täytyy tehdä kuukausia ennen. Ei onnistu enää paikan päällä. Ja joo, ei käydä hotellin aulabaarissa, vaan mieluummin paikallisissa baareissa. Ero kai tuokin paketti- ja omatoimimatkailijan välillä.

Vierailija
29/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pakettimatkalla on paljon hyviä puolia: voi lähteä nopeastikin, kun ei tarvitse itse järjestellä mitään. Massaturismi on usein ekologisempaa kuin omatoimimatkailu.

Miksi massaturismi on ekologisempaa kuin omatoimimatka? Aidosti kiinnostaisi kuulla perusteluja.

Vierailija
30/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta joskus hyödynnetään pakettimatkojakin.

Esim. olimme Soussessa, Tunisiassa, jonne saimme matkan halvemmalla, kuin olisimme saaneet pelkät reittilennot. No, Sousse oli päivässä nähty ja samoin saimme tarpeeksemme siitä porukasta joka siellä lomaili, joten otimme junan ja ajoimme pääkaupunkiin, Tunisiin. Sieltä edullinen hotelli pariksi yöksi ja pääkaupunginkin nähtävyydet oli nähty. Palattiin takaisin Sousseen, josta käsin tehtiin päivän reissuja lähialueelle. Soussessa käytiin vain nukkumassa.

Omatoimimatkoilla käymme yleensä juuri siksi, että emme halua lomalta vain hotellia, uima-allasta ja järjestettyjä retkiä. Haluamme nähdä enemmän, kuin turistioppaan johdolla on mahdollista.

Vierailija
31/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli reittilentolaiset kuluttavat enemmän ympäristöä matkustajaa kohden.

Vierailija:

Vierailija:

Pakettimatkalla on paljon hyviä puolia: voi lähteä nopeastikin, kun ei tarvitse itse järjestellä mitään. Massaturismi on usein ekologisempaa kuin omatoimimatkailu.

Miksi massaturismi on ekologisempaa kuin omatoimimatka? Aidosti kiinnostaisi kuulla perusteluja.

Vierailija
32/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan koko vastakkainasettelu on ihan turha. Vaihtoehtoja on molemmissa matkustusmuodoissa niin paljon.

Meillä on vielä kolmaskin vaihtoehto: meillä on Lapissa lomaosake, jossa emme ole koskaan käyneet. Vaihdamme sen joka vuosi huoneistoon lomaosakekohteessa jossakin muualla, yleensä Yhdysvalloissa tai Englannissa (molemmissa sukua ja/tai ystäviä) tai sitten Teneriffalla. Viikolla suomalaisessa kohteessa saa kaksi viikkola muualla, kun vähän katsoo, milloin menee. Ja huoneistot ovat aina isoja ja hyvinvarustettuja.

Vierailija
33/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Massaturismi pysyy yleensä sille tarkoitetuilla, rajatuilla aluiella. Sen sijaan omatomimatkailijat ovat todellinen uhka aralle luonnolle monissa kohteissa, joihin oli aiemmin vaikea päästä. Jokainen ihmisaskel kuluttaa luontoa.

Vierailija
34/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

fiksumpia, että niillä voi rehellisesti mennä turistirysään turmelematta lainkaan ns. paikallista kulttuuria. Ne ihmiset, jotka aina etsivät niitä turmeltumattomia rantoja yms. paikkoja joissa ei muita turisteja näy, pilaavat vain pikkuhiljaa näidenkin paikkojen alkuperäisyyden.

Vierailija
35/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ratkaistiin asia siten, että mennään harvemmin, mutta kerralla kunnolla. Meille sopii viikon vuosittaista Kanarianreissua paremmin joka toinen vuosi 2-3 viikoksi johonkin. Tulee lennettyä vähemmän ja kulutettua noita kohteita vähemmän. :)

Vierailija
36/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

fiksumpia, että niillä voi rehellisesti mennä turistirysään turmelematta lainkaan ns. paikallista kulttuuria.

Haluamme mielellään nähdä paikalllista kulttuuria kun reissaamme. Paljon voi itse vaikuttaa omilla valinnoillaan noilla omatoimimatkoillakin.

Vierailija
37/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota lentojen " täysinäisyyttä" en ollutkaan ajatellut. Itse lähinnä omatoimimatkailen, mutta en mitenkään itsetarkoituksena hae mitään turmeltumattomia kohteita, vaan omatoimimatkailen lähinnä kaupungeissa. Rantalomat ostan pakettina, koska rannalla voi olla missä vaan.

Viime yönä valvoessani kyllä mietin, että pitäisikö jättää kevään lomamatka väliin ihan noista ekologisista syistä, lähdettäisiin sitten mieluummin kesällä vaikka pidemmäksi aikaa. Ja voisi miettiä muitakin matkustustapoja kuin lentämistä. Pienen vauvan kanssa vaan esim. junamatkustus kaikkia kamoja kantaen tuntuu vähän hankalalta.

Vierailija
38/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vaan näkee vähän vaivaa, tutustuu ihmisiin, poikkeaa eniten kuljetuilta reiteiltä jne.

Vierailija:

Haluamme mielellään nähdä paikalllista kulttuuria kun reissaamme. Paljon voi itse vaikuttaa omilla valinnoillaan noilla omatoimimatkoillakin.

Vierailija
39/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(En ole koskaan ollut.) Ainakin reittilennothan ovat aina niin täyteen ammuttuja, että ei ole pelkoa tyhjäkäynnistä siinä suhteessa.

Vierailija
40/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset ovat joka paikassa periaatteessa samanlaisia, eli minua ei erityisesti kiinnostakaan se paikallinen kulttuuri. Voisin aivan hyvin pysyä kotimaassakin jos täällä vaan aurinko paistaisi ja ruoka olisi hyvää. En ole kotimaassakaan mikään culture vulture, joten miksi jossain ulkomailla raahaisin lapsia pitkin slummeja. En tykkää edes Hervannasta.