Oletteko pakettimatkojen vai omitoimimatkojen kannattajia? Perustelut :)
Me olemme omatoimireissaajia, eli lennot ja majoitukset hankitaan itse, ei yövytä yleensä hotelleissa vaan vuokrattavissa asunnoissa ja mieluummin alueella jossa asuu paikallisia, käymme esim. kaupassa ja torilla kuin paikallisetkin ja laitamme ruokaa, toki välillä käymme myös ravintolassa. Ja vuokraamme lähes aina auton joten pääsee sinne minne haluaa ja voi tehdä reissuja vähän kauemmaskin. Emme viihdy rannoilla paahtamassa itseämme, vaikka toki lasten kanssa täytyy aina jonkun verran käydä hiekkakakkuja tekemässä ja kahlaamassa meressä.
Olemme kerran olleet pakettimatkalla ja totesimme että ei ole meidän juttu. Vaikka omatoimimatkat vaativatkin usein pitkällistä järkkäilyä (etenkin kun molemmat lapset ovat alle 3.5v) eikä kaikki aina mene ihan niin kuin oli suunnitellut, niin meidän mielestä tämä on paljon antoisampi tapa matkustaa ;)
Kommentit (51)
Vierailija:
Kyllä se todellinen paikallinen kuttuuri tai elämäntapa on harmillisen usein slummeja, vatsatauteja, hiviä jne...
Ehkä on parempi, että tuolla asenteella pysyy siellä hotellikompleksissaan all inclusive -lomallaan ja kulkee tarkoin valikoiduissa turistikohteissa oppaan talutusnuorassa.
Vierailija:
Ja yeensä näiden " reippaiden, rohkeiden ja sivistyneiden omatoimimatkailijoiden" paikalliseen kulttuuriin tutustuminen jää kuitenkin pääkatujen museoiden ja muutaman hiukan nuhjuisemman pubin asteelle.
Ei meillä vaan jää. :)
Jos minä lähden lasten kanssa lomalle, haluan todellakin mukavuutta, helppoutta ja jos kehitysmaassa ollaan, niin myös sen hotellikompleksin tarjoamaa luxusta ja turvallisuutta. Voisin kyllä yksinäni matkustella vähän hankalampiinkin kohteisiin, mutta lomalla nautin elämästäni enkä haluaisi mitään turhia hankaluuksia. Pidän esim. näitä kaikkein fanaattisimpia omatoimimatkailijoita ihan masokisteina.
Esim. Boeing 757-koneessa tilauslentoversiona noin 220-235 paikkaa, reittilentoversiona noin 180.
Vierailija:
(En ole koskaan ollut.) Ainakin reittilennothan ovat aina niin täyteen ammuttuja, että ei ole pelkoa tyhjäkäynnistä siinä suhteessa.
Esimerkiksi vuosi sitten haluttiin Thaimaahan ja suorat lennot (lasten kanssa ehdottomat) maksoivat suoraan Finnairilta enemmän kuin ottaa 2-viikon Bangkokin paketti halvimmassa hotellissa ja samalla koneella lennettiin kuitenkin. Oltiin siellä hotellissa pari päivää ja loppuloma sitten mentiin ominpäin.
Perusloma taas on usein halvempi matkatoimiston kautta tyyliin Kanarian viikon loma. Sitten taas esimerkiksi Karibian risteilyllä säästettiin 700 Euroa/hlö, kun ei otettu pakettimatkaa vaan buukkasin itse lennot, hotellin ja amerikkalaisen matkatoimiston kautta risteilypaketin. Oltiin samalla laivalla Olympian matkalaisten kanssa ja samoissa hyteissä ja pienemmällä rahalla.:)
Pari argumenttia vielä. Jos oikeasti haluaa palvelua, niin silloin kannattaa mennä omatoimimatkalle. Ainakin mun kokemuksen mukaan top end -business-hotelleissa on paljon parempi palvelu kuin turistihotelleissa, vaikka tähtiäkin olisi. Tosin business-hotellit ovat kaupungeissa, joten jos rannalle haluaa, niin ei vaihtoehto. Concierge saa yleensä hommattua ne loppuunmyydyt konserttiliput, pöytävaraukset, museo-oppaat jne. omien verkostojensa kautta.
Business-hotelleihin saa muuten usein viikonlopuiksi tosi hyviä diilejäkin.
Mutta eihän nämä mitään vastakkainasetteluja ole. Meillä on yleensä matkakohde/matkakohteet tiedossa ja sinne mennään niillä keinoin millä saadaan parhaat diilit.
löydykään
Jos luulee pakettimatkan olevan yhtäkuin viikko hotellialueen altaalla niin silloin ei ihmisellä yksinkertaisesti ole kauheasti kokemusta ja tietämystä matkailusta ja matkailumarkkinoista. Ja useimmiten sellainen, joka pitää omatoimimatkailua parempana ja ylevämpänä tapana matkustaa, yrittää tällä vain pönkittää omaa kokemattomuuttaan.
Olen asunut lähes puolet elämästäni ulkomailla ja sen toisen puolen olen reissannut ja reissaan ahkerasti.
Matkatavan valitsen aina tilanteen mukaan: joskus omatoimimatka on järkevämpi vaihtoehto, joskus taas pakettimatka. Joskus otan pelkän finskin lomalennon kohteeseen, johon ei ole suoria lentoja. Mieluiten matkustan reittilennoilla, koska tilaa on enemmän ja lisäksi lomalennot ovat aina viimeistä paikkaa myöten täynnä kun taas reittilennoilla löytyy usein vapaita paikkoja.
Nyt kahden alle kouluikäisen lapsen yh- äitinä kaipaan matkoilta ennen kaikkea helppoutta ja sujuvuutta. En halua viettää lomalla aikaa keittiössä tai imurin varressa, sitä saan tehdä kotona aivan tarpeeksi. En myöskään jaksa hankalia vaihtoja tai odotuksia enkä halua raahata koko porukan matkatavaroita pitkin ja poikin. Siksi tällä hetkellä suosin mieluiten pakettimatkoja. Tai sitten omatoimimatkoja kohteisiin, joissa keskusta on taksimatkan päässä lentokentältä. Pakettimatkoissa on vain se huono puoli, että varsinkin kaupunkilomissa todella laadukkaita hotelleja ei ole tarjolla.
Vierailija:
Jos luulee pakettimatkan olevan yhtäkuin viikko hotellialueen altaalla niin silloin ei ihmisellä yksinkertaisesti ole kauheasti kokemusta ja tietämystä matkailusta ja matkailumarkkinoista. Ja useimmiten sellainen, joka pitää omatoimimatkailua parempana ja ylevämpänä tapana matkustaa, yrittää tällä vain pönkittää omaa kokemattomuuttaan.
Tai oikeastaan en sano ollenkaan noin. En ole kylläkään aiemmin tähän ketjuun kirjoittanut, mutta olisin voinut kirjoittaa omatoimimatkan puolesta siitä syystä, että minulla ei ole kokemusta pakettimatkoista. Sen sijaan omatoimimatkoja olen tehnyt useita kymmeniä, kestoltaan 2 päivästä 5 kuukauteen. Lisäksi olen asunut ulkomailla kahdessa eri maassa.
Ei ole tarvetta siis pönkittää mitään, mutta olen siinä käsityksessä pakettimatkoista, kuin monella muullakin tuntuu olevan. Siksi tätä ketjua onkin ollut kiva lukea. Ehkä seuraavaksi kokeilemme pakettia. :)
Lasten kanssa pakettimatkalle, Koska:
-haluan 5 tähden hotelliin
-haluan all inclusive paketin ettei tarvitse koko ajan etsiä ravintoloita
-en halua hotelli aluuelta pois muuta kuin ihan lyhyitä n 20min reissuja
-haluan paljon ohjelmaa lapsille, vesiliukumäkiä yms.
Ilman lapsia suosin omatoimi matkailua koska:
-usein lennot löytää suht edullisesti ja päivän ajan voi valita
-hotellin voi valita vapaasti eikä ole sidottu matkatoimistoon
-en halua puolihoitoa tai välttämättä edes aamiasta
-pidän kaupunki matakailusta tai sit kaukomatkoista
-minusta on kiva järjestää kaikki paikan päällä ilman suuria etukäteis suunnitteluja. Etukäteen hoidan vain hotellin, lennot ja autovuokrauksen kaikki muu riippuu sit hetkestä.
ee mieli aurinkoon, joskus on kuitenkin kiva lähteä hiihtämään tai patikoimaan, välillä kaupunkilomalle.
Paikallinen kulttuuri ei kyllä hirvesäti innosta meikäläistä jos lomalla olen. Töiden puolesta saa siihen tutustua ihan tarpeeksi. Ja yeensä näiden " reippaiden, rohkeiden ja sivistyneiden omatoimimatkailijoiden" paikalliseen kulttuuriin tutustuminen jää kuitenkin pääkatujen museoiden ja muutaman hiukan nuhjuisemman pubin asteelle. Sitten ollaan niin paikallisten kulttuurin pyörteissä että!!!
Kyllä se todellinen paikallinen kuttuuri tai elämäntapa on harmillisen usein slummeja, vatsatauteja, hiviä jne...