Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko pakettimatkojen vai omitoimimatkojen kannattajia? Perustelut :)

Vierailija
30.12.2007 |

Me olemme omatoimireissaajia, eli lennot ja majoitukset hankitaan itse, ei yövytä yleensä hotelleissa vaan vuokrattavissa asunnoissa ja mieluummin alueella jossa asuu paikallisia, käymme esim. kaupassa ja torilla kuin paikallisetkin ja laitamme ruokaa, toki välillä käymme myös ravintolassa. Ja vuokraamme lähes aina auton joten pääsee sinne minne haluaa ja voi tehdä reissuja vähän kauemmaskin. Emme viihdy rannoilla paahtamassa itseämme, vaikka toki lasten kanssa täytyy aina jonkun verran käydä hiekkakakkuja tekemässä ja kahlaamassa meressä.

Olemme kerran olleet pakettimatkalla ja totesimme että ei ole meidän juttu. Vaikka omatoimimatkat vaativatkin usein pitkällistä järkkäilyä (etenkin kun molemmat lapset ovat alle 3.5v) eikä kaikki aina mene ihan niin kuin oli suunnitellut, niin meidän mielestä tämä on paljon antoisampi tapa matkustaa ;)

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakettimatkalla on paljon hyviä puolia: voi lähteä nopeastikin, kun ei tarvitse itse järjestellä mitään. Massaturismi on usein ekologisempaa kuin omatoimimatkailu. Etenkin lasten ja vanhusten kanssa pakettimatka on paras vaihtoehto. Myös tilanteisiin, kun pitää vaan nopeasti päästä valoisampaan kaamosmasennuksen takia, eikä ole niin paljon väliä minne menee.

Omatoimimatkat ovat sitten niitä, joita suunnitellaan ja järjestetään pitkään ja hartaasti, esim. hää- ja vuosipäivämatkat. Myös ulkomailla asuvia sukulaisia ja ystäviä tavataan tietenkin omatoimimatkalla.

Vierailija
2/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitkä ne omatoimimatkan todelliset edut olivatkaan, ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin just Pariisissa viisi päivää. Hinta 450 euroa, pakettipatka. Lennot ja hyvä hotelli. En olisi saanut itse halvemmalla, jos olisin itse lennot ja hotelliyöt varannut. En ainakaan niin hyvään hotelliin.

Vierailija
4/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

komppaan kakkosta. Yleensä suosin pakettimatkoja, koska ne ovat niin helppoja, kustannustehokkaita ja ekologisempia.

Ja teemme aikapitkälti samoja juttuja kuin ap!! Vaikkakaan huoneistohotellissa ei tarvitse itse siivota :) Ja yhtenä ehtona hotellille yleensä on uima-allas. Joskus vuokrailtu yksityisiltä asuntoja, mutta huoneistohotelli on mukavampi ja helpompi vaihtoehto sille. Yleensä myös vuokrataan auto ja/tai fillarit jne.

Vierailija
5/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. hei haloo!

on muitakin tapoja kuin lentomatkailu...

Vierailija
6/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisiin maihin, joiden kieltä en puhu tai joissa on epäilyttävä kulttuuri yksinäisen naisen matkustaa, en lähtisi omin päin seikkailemaan vaan tyytyisin pakettimatkaan käytännön helppouden ja turvallisuusseikkojen takia. Ympäri Eurooppaa olen kyllä matkustellut ihan omin päin, nykyään saa niin helposti varattua majoitukset ja kaikki ennakkoon netistä. :)

Vierailija
7/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

omatoimimatkailijoita, mutta elämämme ensimmäisellä pakettimatkalla olimme syyslomalla leikki-ikäistemme kanssa ja oli se helppoa perhematkailua eli ei paha sekään.

Lentäminen ei kyllä oikein innosta päästöjen vuoksi, joten keskitymme taas automatkoihin.

Vierailija
8/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no, kyllähän pakettimatkankin voi saada edullisesti, mutta hinta-laatusuhteessa ei vedä vertoja omatoimimatkalle...

En keksi mitään hyviä puolia pakettimatkailuun - siis meidän perheen kannalta. Varmasti ihan ok heille, jotka eivät osaa kieliä tai kaipaavat opas-, retki- ym. palveluja.

Viimeisin omatoimimatkamme oli 3 vkoa Kreikassa; hintaa tuli 1/3 vähemmän kuin pakettimatka olisi maksanut (vaikka vielä vuokrasimme auton 10 vuorokaudeksi). Lisäksi pääsimme asumaan saaren eri osissa, jotka osoittautuivat hyvinkin erilaisiksi paikoiksi.

Riippuu kovasti ihmisistä, mikä matka kullekin sopii. Itse en pakettimatkalle lähtisi mistään hinnasta - varsinkaan tänä päivänä, kun matkan järjestelyt on niin helppoa ja vaivatonta tehdä netin kautta!

Vierailija
9/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. nähnyt maailmaa ihan tarpeeksi, ja kahden alle kouluikäisen kanssa matkailun tarkoitus on lähinnä päästä vähän helpommalla vähän aikaa. Eli pakettimatkat rules meillä. Äkkilähdön kun ottaa, niin ei tule edes kalliiksi.

Vierailija
10/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet todellakin kyyninen.

Minä haluan omatoimimatkailua nimenomaan sen takia, että olen nähnyt maailmaa paljon ja että lapset ovat vielä pieniä. On mielettömän kiva tarjota heille muitakin elämyksiä kuin bussiajelu kentältä turistialueelle ja siellä uima-altaalla/rannalla löhöily.

Kurjaa, että laiskuus vie voiton, kun pienellä vaivannäöllä voisi matkustelusta saada moninkertaisesti enemmän irti.

Vierailija
11/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin saatiin 2 viikon matka 2 eri maassa + vuokra-auto viikoksi samaan hintaan, mitä olisi maksanut meidän perheeltä halvin pakettimatka viikoksi Bulgariaan!

ap

Vierailija:

Tai no, kyllähän pakettimatkankin voi saada edullisesti, mutta hinta-laatusuhteessa ei vedä vertoja omatoimimatkalle...

En keksi mitään hyviä puolia pakettimatkailuun - siis meidän perheen kannalta. Varmasti ihan ok heille, jotka eivät osaa kieliä tai kaipaavat opas-, retki- ym. palveluja.

Viimeisin omatoimimatkamme oli 3 vkoa Kreikassa; hintaa tuli 1/3 vähemmän kuin pakettimatka olisi maksanut (vaikka vielä vuokrasimme auton 10 vuorokaudeksi). Lisäksi pääsimme asumaan saaren eri osissa, jotka osoittautuivat hyvinkin erilaisiksi paikoiksi.

Riippuu kovasti ihmisistä, mikä matka kullekin sopii. Itse en pakettimatkalle lähtisi mistään hinnasta - varsinkaan tänä päivänä, kun matkan järjestelyt on niin helppoa ja vaivatonta tehdä netin kautta!

Vierailija
12/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkat oli periatteella mahdollisimman kauas, mahdollisimman pitkäksi aikaa ja mahdollisimman halvalla. Tyyliin reppureissaamista Etelä-Amerikassa ja Aasiassa ainakin puoli vuotta kerrallaan. Lasten synnyttyä ollaan taas siirrytty pakettimatkoihin. Kahden leikki-ikäisen kanssa on paljon helpompaa mennä valmismatkalle. Kun lapset kasvaa siirrytään taas omatoimimatkailuun. Siis sitten, kun lapset nauttii uusien paikkojen näkemisestä ja jaksaa itse kantaa tavaransa. Tällä hetkellä lapsille on tärkeintä lomalla lämmin sää ja uiminen.

Vierailija
13/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Bulgariaan saa halvemmalla esim. 2 vk matkan hotellin kanssa kuin omatoimisesti pelkän lentolipun. Voihan sitä sitten itse mennä mihin haluaa siellä Bulgariassa ei tarvitse siihen hotelliin jäädä. Samoin esim. Intian Goa, kalliimmaksi tulee jos alkaa itse järjestää matkaa lentoineen esim. Delhin tai Mumbain kautta.

Vierailija
14/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan omasta halusta, mutta myös olosuhteiden pakostakin oltu pääsääntöisesti omatoimimatkailijoita. Olosuhteet tarkoittavat sitä, että ollaan reissuilla pyritty yleensä tapaamaan ystäviä tai sukulaisia, joten reissukohteisiin ei välttämättä saa edes pakettimatkoja.

Toinen syy on se, että pyritään maksimoimaan lomamatkalla oloaika, joten matkaan on päästävä heti kun loma alkaa ja takaisin ihan viime tipassa. Omatoimimatkalla on lentojen suhteen paljon enemmän valinnanvaraa.

Matkakohdekin vaikuttaa. Jos on menossa löhölomalle Rhodokselle, niin sinne nyt varmastikin kannattaa ottaa pakettimatka. Jos taas on tarkoituksena vaikka kierrellä Malesiaa ristiin rastiin, niin taitaa olla helpompi järkätä itse.

Mä yritin muuten saada sekä rahalla että rakkaudella muutama vuosi sitten matkatoimistoista matkansuunnittelupalvelua. Oli todella vaikeaa ja lukemalla mitä tahansa matkaopaskirjaa selvitti samat asiat ja enemmänkin nopeammin. Luulisi, että jos asiakas heiluttaa rahanippua kädessä, niin kannattaisi myydä, vaan ei.

Vierailija
15/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikkoa asua esim. 2 lapsen kanssa halvassa hotellihuoneessa? kun vaihtoehtona olisi samaan hintaan upea rivitalo-tai kerrostaloasunto. pihalla uima-allas...

Vierailija
16/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi omatoimimatkailu yleensä mielletään " reppureissuksi" ?? Eihän se sitä tarkoita - omatoimimatkailussa idea on se, että itse suunnittelee ja hoitaa matkan järjestelyt.

Eli omatoimimatkan voi tehdä yhtä hyvin Himalajalle kuin Teneriffalle tai Kreikkaankin.

Ja lasten kanssa NIMENOMAAN kannattaa lähteä omatoimimatkalle, sillä silloin pääsee vaikuttamaan niin kohteen tarjontaan, lentoaikoihin, majoitukseen ym. lasten kannalta tärkeisiin asioihin.

Ihan höpöpuhetta, että omatoimimatkailu olisi jotenkin vaivalloista. Kaikkea muuta! Pakettimatkalaiset ne tälläkin hetkellä kärsivät lomalentojen aikatauluviivästyksistä ym. ongelmista. Omatoimimatkallakin sellaista voi sattua, mutta eipä ole omalle kohdalle isompia viivästyksiä eteen tullut.

Eli lasten vuoksi pakettimatkailun suosiminen ei ole todellakaan mikään " hyvä syy."

Vierailija
17/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mekin saatiin 2 viikon matka 2 eri maassa + vuokra-auto viikoksi samaan hintaan, mitä olisi maksanut meidän perheeltä halvin pakettimatka viikoksi Bulgariaan!

ap

Vierailija:

Vierailija
18/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan.

Mutta kun se on niin " helppoa" ... ?

Vierailija
19/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

olet todellakin kyyninen.

Minä haluan omatoimimatkailua nimenomaan sen takia, että olen nähnyt maailmaa paljon ja että lapset ovat vielä pieniä. On mielettömän kiva tarjota heille muitakin elämyksiä kuin bussiajelu kentältä turistialueelle ja siellä uima-altaalla/rannalla löhöily.

Kurjaa, että laiskuus vie voiton, kun pienellä vaivannäöllä voisi matkustelusta saada moninkertaisesti enemmän irti.

Vierailija
20/51 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Dubai on sellainen matkakohde että sinne omatoimimatkailu tulee huomattavasti kalliimmaksi, pelkkä lento jo noin 400 ¿ ja siihen vielä kallis majoitus lisäksi.

Vierailija:

2 viikkoa asua esim. 2 lapsen kanssa halvassa hotellihuoneessa? kun vaihtoehtona olisi samaan hintaan upea rivitalo-tai kerrostaloasunto. pihalla uima-allas...