MIKSI nuoria äitejä ärsyttävät niin suunnattomasti vähän vanhempina äideiksi tulleet tai äideiksi yrittävät?
Miten ihmeessä se on teiltä pois, jos me haluamme vanhemmiksi vasta yli 30-vuotiaina?? Hedelmöityshoitoja joutuu jonottamaan kunnallisella puolella niin kauan, että moni meistä " yli-ikäisistä" maksaa hoidot mieluummin omasta pussistaan. Lisäksi emme ole yhtä riippuvaisia yhteiskunnan tuista ja julkisista palveluista kuin monet nuoret perheet, joissa vanhemmat tai jompi kumpi heistä opiskelee, on pätkätöissä, työttömänä tai muuten heikoilla taloudellisesti.
Toivoisin vastauksia nuorilta äideiltä, joita me vasta yli kolmekymppisenä äideiksi tahtovat niin kovasti ärsyttävät!
t. 30-vuotias, joka ei vieläkään halua lapsia, vaan vasta muutaman vuoden kuluttua (ja joka on valmis maksamaan mahdolliset hedelmöityshoidot kokonaan omasta pussistaan)
Kommentit (202)
Tällä hetkellä n. 3 % Suomessa vuosittain syntyvistä lapsista on saanut alkunsa hedelmöityshoitojen tuloksena. Hoitojen tulokset ovat jatkuvasti parantuneet ja noin joka kolmas alkionsiirto johtaa raskauteen ja noin joka neljäs hoito johtaa lapsen syntymään. Hoitoja joudutaan usein toistamaan ja arvioidaan, että kolmen hoitokerran jälkeen 50 ¿ 60 % pareista on tullut raskaaksi. Kuuden hoitokerran jälkeen noin 80 % pareista saa toivomansa lapsen, kun naisen ikä on hoitohetkellä alle 36 vuotta. On kuitenkin muistettava, että joka viides pari jää lapsettomaksi hoidoista huolimatta.
itse sain esikoiseni kun olin paria päivää vaille 20v, serkkuni vaimo sai esikoisensa paria kk myöhemmin ja ikää yli 30v reilusti... hän luulee tietäväsä enemmän lasten hoidosta kuin minä...
Paska juttu, että kaikki eivät biletä 40-kymppisiksi vaan osa aikuistuu nopeammin...
Vierailija:
itse sain esikoiseni kun olin paria päivää vaille 20v, serkkuni vaimo sai esikoisensa paria kk myöhemmin ja ikää yli 30v reilusti... hän luulee tietäväsä enemmän lasten hoidosta kuin minä...
Yli 30-vuotiaalla on yleistä elämänkokemusta enemmän ja todennäköisesti on ollut enemmän vauvojen ja lasten kanssa tekemisissä kuin parikymppinen. En tajua, miksi tuollaisesta itsestäänselvyydestä pitää vetää herne nokkaan.
oma lapsi ja sen hoitaminen on täysin eri asia kuin hoidella toisten kakaroita... mielestäni tiedän kyllä ihan hyvin miten lapsia hoidetaan.
lapsettomuutta vastaan, hoitoja kaikkea mahdollista että saisi lapsen, mutta ei vaan onnistu. Ja usko tai älä ystävättäreni 25 v.
Että älkää nyt viitsikö niin radikaalisti yleistää sitä että vain vanhemmat naiset omasta syystään kärsivät lapsettomuudesta. Arvatkaa miltä nuo teidän juttunne tuntuvat äideistä jotka vaan eivät voi saada lapsia iästä huolimatta kun te sanotte, että on äidin oma vika kun ei ole ajoissa tehnyt lapsia. Te olette älyttömän itsekkäitä ja ajattelemattomia ihmisiä kun jauhatte tuollaista, ette ymmärrä kuinka monen mielen pahoitatte.
Vierailija:
Vierailija:
Minua silti ärsyttää suunnattomasti naiset, jotka lykkäävät lykkämistään lasten hankintaa. MIKSI SITÄ TÄYTYY LYKÄTÄ JA VAIKEIMMAN KAUTTA SITTEN EHKÄ RASKAUTUA???Sivusta seuranneena ystävättäreni vaikeaa, raskasta, surullista ja RAHAA RUTKASTI vievää lapsettomuuskamppailua en suosittele kenellekään sitä, että " kyllä me sit joskus, matkustellaan nyt vaan ja nautitaan elämästä" . VOI JUMALAUTA!!!!! Ei ihmisten itsekkyydellä ja hedonismilla ole nykypäivänä mitään rajaa. ...MINÄ, MINÄ ja MINÄ!!!!!
Ja lapsettomuushoidot ovat henkisesti ja fyysisesti raskaita. Se ei ole sama kuin kävisi kampaajalla.
Siinä missä nuorista 90 prosenttia tulee raskaaksi vuoden sisällä ehkäisyn jättämisestä 35 vuotta täyttäneistä vajaa kaksi kolmasosaa. Ero on aika huima. Munasolujen vanheneminen aiheuttaa sen, että myös hoidot onnistuvat nuorille paremmin kuin vanhoille.
mieheltä lupaa vauvan tekoon? Ja sitten joutua mahdollisesti lapsettomuushoitoihin. Kyllä minä suosittelisin naisille oikeuden ottamista omiin käsiin ja jättämään ehkäisyn pois jos näyttää että mies vain jahkailee.
Kannattais tulla tätä ketjua lukemaan niin näkisi monta kanamaista naista. Taas vaan sitä että MINÄ MINÄ MINÄ olen tehnyt lapset oikeaan aikaan nuorena! Eikä yhtään kunnioiteta toisten ihmisten valintoja. Oikein kanojen kanoja :D
Vierailija:
Vierailija:
itse sain esikoiseni kun olin paria päivää vaille 20v, serkkuni vaimo sai esikoisensa paria kk myöhemmin ja ikää yli 30v reilusti... hän luulee tietäväsä enemmän lasten hoidosta kuin minä...Yli 30-vuotiaalla on yleistä elämänkokemusta enemmän ja todennäköisesti on ollut enemmän vauvojen ja lasten kanssa tekemisissä kuin parikymppinen. En tajua, miksi tuollaisesta itsestäänselvyydestä pitää vetää herne nokkaan.
Totta, kysempään ikään ehtinyt omaa enemmän elämänkokemusta ja saattaa toisaalta olla haaveillut lapsista jo pitkään ja siksi punninnut ja pohtinut erilaisia periaatteita lapsen hoitoon liittyen. Itse olin " pitkän kaavan mukaan raskautuja" ja siksi ehdin kolmekymppiseksi ennen kuin tulin äidiksi - kyllä siinä kuumeiluvuosina ehti aika kivasti oppia yhtä sun toista lasten hoidosta niin kirjojen kautta kuin tuttavien pikkuisiakin hoitaen. Kyllä, koen olevani " valmiimpi" äidiksi ja tietäväni lasten hoidosta enemmän kuin parikymppinen serkkuni, joka sai vauvan viikko minun jälkeen.
ja kriisi iskee kun lapsi sekoittaa äidin pasmat täysin. Toinen ääripää on nämä ikämammat, jotka ovat jo täysin kadottaneet käsityksen siitä mikä lapsi on, ja kuvittelevat, että hyvä äitiys syntyy siitä, että lapselle ei sanota ei ja heitä kohdellaan viimeisen päälle humaanisti. Välittämättä siitä, että rajat ovat lapselle äärimmäisen tärkeä asia.
Tulee nyt mieleen esim. Laura HOnkasalo, joka on asiasta ihan avoimestikin kertonut.
Täsäpä se näkyy niin hyvin, miten ikä-äidit itse kaivelee sitä verta nokastaan, ja sitten kehtaavat itkeskellä kuinka heitä sorsitaan...
Vierailija:
Vierailija:
itse sain esikoiseni kun olin paria päivää vaille 20v, serkkuni vaimo sai esikoisensa paria kk myöhemmin ja ikää yli 30v reilusti... hän luulee tietäväsä enemmän lasten hoidosta kuin minä...Yli 30-vuotiaalla on yleistä elämänkokemusta enemmän ja todennäköisesti on ollut enemmän vauvojen ja lasten kanssa tekemisissä kuin parikymppinen. En tajua, miksi tuollaisesta itsestäänselvyydestä pitää vetää herne nokkaan.
Sehän on pk-seudulla ensisynnyttäjien keskimääräinen ikä!
" Korkeakoulu on ylemmän asteen oppilaitos, joka voidaan suorittaa toisen asteen jälkeen. Korkeakouluja ovat Suomessa yliopistot ja ammattikorkeakoulut sekä Maanpuolustuskorkeakoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu."
-Wikipedia
Muista että tuo sinun kokemuksesi siitä, että olet valmiimpi äidiksi on todelakin vain sinun omassa päässäsi, eikä todellakaan mikään fakta.
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Totta, kysempään ikään ehtinyt omaa enemmän elämänkokemusta ja saattaa toisaalta olla haaveillut lapsista jo pitkään ja siksi punninnut ja pohtinut erilaisia periaatteita lapsen hoitoon liittyen. Itse olin " pitkän kaavan mukaan raskautuja" ja siksi ehdin kolmekymppiseksi ennen kuin tulin äidiksi - kyllä siinä kuumeiluvuosina ehti aika kivasti oppia yhtä sun toista lasten hoidosta niin kirjojen kautta kuin tuttavien pikkuisiakin hoitaen. Kyllä, koen olevani " valmiimpi" äidiksi ja tietäväni lasten hoidosta enemmän kuin parikymppinen serkkuni, joka sai vauvan viikko minun jälkeen.
Luepas taas tämä ketju oikein ajatuksella, eiköhän tässä taas nämä vanhat mammat ole ihan vastikään selittäneet, kuinka he ovat iän perusteella parempia äitejä kuin nuoremmat... ai mut sehän on tietysti ikä-äitien mielestä vaan fakta... joopa joo.
Vierailija:
Kannattais tulla tätä ketjua lukemaan niin näkisi monta kanamaista naista. Taas vaan sitä että MINÄ MINÄ MINÄ olen tehnyt lapset oikeaan aikaan nuorena! Eikä yhtään kunnioiteta toisten ihmisten valintoja. Oikein kanojen kanoja :D
pääteltävissä jos äidiltä on aivan vauvan perushoitokin totaalisesti hukassa. Tyyliin vauvan lötkön niskan tukeminen, pienen vauvan ruokinta (" miten niin 2kk ikäinen ei voi syödä kermavaahtoa, sehän on maitotuote" )...
Vierailija: