MIKSI nuoria äitejä ärsyttävät niin suunnattomasti vähän vanhempina äideiksi tulleet tai äideiksi yrittävät?
Miten ihmeessä se on teiltä pois, jos me haluamme vanhemmiksi vasta yli 30-vuotiaina?? Hedelmöityshoitoja joutuu jonottamaan kunnallisella puolella niin kauan, että moni meistä " yli-ikäisistä" maksaa hoidot mieluummin omasta pussistaan. Lisäksi emme ole yhtä riippuvaisia yhteiskunnan tuista ja julkisista palveluista kuin monet nuoret perheet, joissa vanhemmat tai jompi kumpi heistä opiskelee, on pätkätöissä, työttömänä tai muuten heikoilla taloudellisesti.
Toivoisin vastauksia nuorilta äideiltä, joita me vasta yli kolmekymppisenä äideiksi tahtovat niin kovasti ärsyttävät!
t. 30-vuotias, joka ei vieläkään halua lapsia, vaan vasta muutaman vuoden kuluttua (ja joka on valmis maksamaan mahdolliset hedelmöityshoidot kokonaan omasta pussistaan)
Kommentit (202)
Ihme pelottelua. Itse sain kaksi lasta, 41- ja 43-vuotiaana. Ekoista kierroista - ja sairastan muuten vielä endometrioosia.
Ystävilläni on samalla tavoin tulleita lapsia pilvin pimein.
Vaikka niin moni akateeminen halveksuukin amatsun käyneitä, niin fakta on se, että vaikkapa putkimiehenä tienaa todella hyvin. Sama juttu esim. kampaajana (tämä tosin riippuu paikkakunnasta ymv.!) voipäästä käsiksi isoihin rahoihin.
Ja ei sovi unohtaa kokkeja ymv. jos olet hyvä ammatissasi, niin sinun ei tarvitse jossain " McDonaltsissa" olla töissä, vaan voit päästä hyvään ravintolaan töihin, ja tienata mukavasti.
Moni akateeminen opiskelee vuosia, ja harvalla alalla työpaikka on varma (poislukien esim. lääkärit). Ja jos tutkijaksi tmv. päätyy, niin apurahat ovat pätkiä ja loppujen lopuksi varsin pieniä summia...
Eli jos 20-vee yliopistoon mennyt joutuu kituuttamaan vuosia opintotuella/-lainalla +mahdollisilla kesä-/iltatöillä jne. jne. niin hän elää köyhää elämää.
Sitä vastoin amatsua käyvä yleensä asuu kotona---> vanhemmat maksavat ruuat ymv. (niinkuin lukiolaistenkin vanhemmat) eli ei tarvitse kituuttaa. Kun sitten valömistu, niin pääsee yleensä heti töihin, ja alka saamaan rahaa.
Kaikki eivät toki rikastumaan työönteolla pääse, mutta jos miettii että mies ja nainen saavat molemmat käteen 1500e/kk eli yht. 3000e/kk, on varsin helppo alkaa ostamaan omaa asuntoa (esim. yksiö/kaksio kerrostalosta ensin) maksaa sitä pois, myydä (saada hieman voittoa) hankkia isompi asunto ja tehdä lapsi/lapset nuorina.
Eli 30-vuotiaana amatsulaisella on lainaa jo mukavasti lyhenetty, kun akateeminen alkaa vasta saamaan vakituista työpaikkaa ja pääsee kunnolla lyhentämään opintolainaansa.
Toisin sanoen, mitä pidemmälle opiskelee (ilman pappa betalar-valttikorttia) niin sitä pidempään elää köyhänä. Mitä nuorempana aloittaa työelämän, sitä vähemmän tarvitsee köyhäillä ja kattaa lainalla elämää.
Niin, ja monella amatsulaisella on sekin hyvä puoli, että koulussa on tutustunut eri linjojen ihmisiin, eli kavereille tehdää talkoo hengessä sähkö-/putki-/raksatöitä, korjataan autoa osien hinnalla, leikataa hiukset ilmaiseksi, jne. jne. mistä " akateemiseen maailmaan uponnut" maksaa jokaisesta.
Tulee aika halvaksi rakentaa omakotitalo, kun lähipiiristä löytyy muurarista sänhöasentajaan tuttuja, jotka ilmaiseksi/pienellä summalla hoitavat työt. Ja toki tutuille tehdää parasta priimaa.
Vierailija:
mutta tohtisin silti väittää, että enemmän täällä kivitetään niitä nuoria äitejä, kuin vanhoja. En tiedä, saatan olla väärässäkin.
Vierailija:
Ihan kuin kaikki lähemmäs keski-ikäiset olisivat varakkaita, tai nuoremmat köyhiä.
lapsenhankintaikä on keskimäärin korkeampi kuin keskiasteen koulutuksen hankkineilla. Samoin ns. hyvillä asuinalueilla odottavien äitien keski-ikä on korkeampi.
on, että te ette anna minun olla äiti omille lapsilleni rauhassa. Aina tiedätte mikä on se oikea tapa ja aika saada lapsia ja kuinka niitä sitten tulisi hoitaa. Annatte lapsille vain sitä parasta ja katsotte minua kauhuissanne kun liikun lasteni kanssa kaupungilla.
Minä en sano teille mitään. Tehkää asiat omilla tavoillanne, antakaa minun tehdä omallani. Me nuoretkin pärjäämme ja osaamme, eikä meidän elämämme ole sen helpompaa tai vaikeampaa kuin teidänkään.
T: 23v äiti, joka naimisissa, jolaa 5v, 3,5v ja 1,5v lapset ja joka tahtoo lapsia vielä monta lisää. Koulut on suoritettu aikataulussa ja kohta amk-tutkinto tassuissa. Mutta mähän olenkin se sossun elätti.
Vieläkö haluat lisää syitä?
Ei silloin vielä mitään hedelmöityshoitoja tarvita!
Joku kirjoitti, että 35v iässä kun saa lapset niin ei ole rahahuolia ja voi huoletta jäädä kotiin lasten kanssa eikä tarvitse odotella lapsilisäpäiviä. Minun kokemuksen mukaan juuri TE uraäidit olette menossa tukka putkella töihin kun äitiysloma loppuu. Uraahan on kiire jatkamaan. Kyllä minä, 20v ikäisenä lapseni saanut, olen siitä ylpeä että poikani on saanut olla kanssani kaksi vuotta aivan rauhassa, ei ole mamilla stressiä mistään. Nyt jatkan opintojani ja meille tulee lastenhoitaja asumaan. Mieheni on kovan sortin työntekijä ja haluaa lapsellemme kotihoitoa ainakin 3v asti. Ei tarbitse juoksuttaa aikaisin aamulla päiväkotiin. Rahaa löytyy kun on laitettu asiat tärkeysjärjestykseen, vaikka on kyllä oma kolmio ja volvokin. Sitä saa mitä haluaa vaikka nuori onkin, työllä kaikki tehty.
Vierailija:
Joku kirjoitti, että 35v iässä kun saa lapset niin ei ole rahahuolia ja voi huoletta jäädä kotiin lasten kanssa eikä tarvitse odotella lapsilisäpäiviä. Minun kokemuksen mukaan juuri TE uraäidit olette menossa tukka putkella töihin kun äitiysloma loppuu. Uraahan on kiire jatkamaan. Kyllä minä, 20v ikäisenä lapseni saanut, olen siitä ylpeä että poikani on saanut olla kanssani kaksi vuotta aivan rauhassa, ei ole mamilla stressiä mistään. Nyt jatkan opintojani ja meille tulee lastenhoitaja asumaan. Mieheni on kovan sortin työntekijä ja haluaa lapsellemme kotihoitoa ainakin 3v asti. Ei tarbitse juoksuttaa aikaisin aamulla päiväkotiin. Rahaa löytyy kun on laitettu asiat tärkeysjärjestykseen, vaikka on kyllä oma kolmio ja volvokin. Sitä saa mitä haluaa vaikka nuori onkin, työllä kaikki tehty.
surkeita me nuoret äitit ollaan!
Ainakin meidän koulussa huomaa, että ne häiriköt ja keskarin näyttäjät ja kiusaajat on usein nuorten äitien aikaansaannooksia. Kun sitä kypsyyttä kieltää ja asettaa rajoja ei ole ollut. Ollaan oltu niin hullaantuneita, että saadaan vauvoja, mutta ei ole jaksettu kasvattaa.
Ja kaikki yli 30 vuotiaat ei tosiaan saa vauvoja hoidoilla. Kyllä raskaaksi tullaan edelleen ihan luonnollisillakin keinoilla.
Vierailija:
lähiöissä ja haaveilevat omakotitaloistaan tai isoista kaupunkiasunnoista, 35vuotiailla on ne jo. Heitä ei huoleta jäädä hoitovapaalle, koska ovat ehtineet olla työelämässä mahd. 10 vuotta ja hankkia asemansa ja omaisuuttakin sen verran, ettei lapsilisäpäivää tarvitse odottaa.t. 36v esikoisen saanut, nyt kahden lapsen äiti 38v
Minulla oli varaa jäädä hoitovapaalle, kun ei ollut vielä asunto ym. lainoja. 27-vuotiaana, vasta ostin okt-talon kylläkin, kun lapset oli tehty ja opiskelut opiskeltu ja oli hyvä työpaikka.
huono itsetunto ja lasten saaminen nuorena taitaa kaduttaa kun täytyy haukkua vanhempia äitejä. Eikä 30-vuotias tosiaankaan tarvitse mitään hedelmöityshoitoja, ei välttämättä edes 40-50-vuotiaskaan...ei se meidän vika ole jos on jäänyt villi nuoruus elämättä..
Vierailija:
huono itsetunto ja lasten saaminen nuorena taitaa kaduttaa kun täytyy haukkua vanhempia äitejä. Eikä 30-vuotias tosiaankaan tarvitse mitään hedelmöityshoitoja, ei välttämättä edes 40-50-vuotiaskaan...ei se meidän vika ole jos on jäänyt villi nuoruus elämättä..
Mihinkähän itse tässä ja nyt sorrut!
päinvastoin. Monesti olen kuullut hieman vanhempana äidiksi tulleiden haukkuvan nuorempia äitejä.
Suurinta osaa ei varmaan kauheasti kiinnosta minkä ikäisinä muut ovat äideiksi tulleet. En itse ainakaan ole koskaan kiinnittänyt asiaan kovin suurta huomiota.
Luulen että ne oikeasti huonot äidit ovat huonoja olivat he saaneet lapset missä iässä tahansa.
Ihme harhaluuloja täällä... Jopa yli 40-vuotiaista suurin osa tulee luonnollisesti raskaaksi. Kyllä ne hoitoja tarvitsevat ovat jokaisessa hedelmällisessä ikäryhmässä vähemmistössä.
Olisivatpa kaikki äidit yhtä viisaita.
Terveisin: ensimmäinen lapsi 30-vuotiaana.
Omassa tuttavapiirissäni hoitoja saaneet ovat nimenomaan olleet nuoria, vähän alta kolmekymppisiä naisia.
koulut käymättä kun ei edes tiedetä, että 30-vuotias ei tarvitse lapsettomuushoitoja!
ilmiötä" , mutta haluan kommentoida tuota lapsettomuushoito-asiaa, mistä ap:n kommentit ovat todella naiiveja ja huomaa, että ne ovat naisen, joka ei lapsettomuutta ole vielä kokenut. Ap tuntuu kuvittelevan, että lapsettomuushoidot olisivat samantyyppinen prosessi kuin kampaajallakäynti.
Todennäköisesti jokainen kokee lapsettomuustutkimukset ja -hoidot äärimmäisen raskaiksi. Vai kukapa nauttisi jatkuvasta jalkojen levittelystä, mahdollisesti kivuliaistakin tutkimuksista (munajohtimien aukiolotutkimukset, laparoskopia jne...), kukapa mies nauttisi purkkiin runkkaamisesta? Luuletko ap, että riittää, että menet yksityiselle ja sanot: Päivää, yksi hedelmöityshoito, kiitos.
Kyllä ensin tutkitaan perusteellisesti, missä vika on, ja voin kertoa, että se ei ole kivaa, jos et sitten ole jonkin sortin masokisti. Sitten jos joudut ns. koviin hoitoihin, joudut mahdollisesti vielä kivuliaampiin toimenpiteisiin ja hormonit saattavat sekoittaa kroppasi ja pääsi. Kaikesta tästä tuloksena saattaa olla monta pettymystä tai esim. monikko-riskiraskaus, kuten eräs tuttavani, joka koki kolmosraskauden, tuloksena yksi kuollut lapsi ja kaksi vammautunutta (toinen lievästi, toinen pahemmin). Kyseessä lähemmäs 40-vuotias pariskunta, jotka " halusivat matkustella ja nauttia elämästä" keski-ikään.
Tämä tietysti oli pahin mahdollinen kuva, mutta totta monelle. Käypä huviksesi vähän lueskelemassa tuota lapsettomuuspalstaa ja tulepa kertomaan, kuinka monta " rennosti yksityisellä käyvää lapsenhankkijaa" sieltä löydät.