Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI nuoria äitejä ärsyttävät niin suunnattomasti vähän vanhempina äideiksi tulleet tai äideiksi yrittävät?

Vierailija
23.12.2007 |

Miten ihmeessä se on teiltä pois, jos me haluamme vanhemmiksi vasta yli 30-vuotiaina?? Hedelmöityshoitoja joutuu jonottamaan kunnallisella puolella niin kauan, että moni meistä " yli-ikäisistä" maksaa hoidot mieluummin omasta pussistaan. Lisäksi emme ole yhtä riippuvaisia yhteiskunnan tuista ja julkisista palveluista kuin monet nuoret perheet, joissa vanhemmat tai jompi kumpi heistä opiskelee, on pätkätöissä, työttömänä tai muuten heikoilla taloudellisesti.

Toivoisin vastauksia nuorilta äideiltä, joita me vasta yli kolmekymppisenä äideiksi tahtovat niin kovasti ärsyttävät!

t. 30-vuotias, joka ei vieläkään halua lapsia, vaan vasta muutaman vuoden kuluttua (ja joka on valmis maksamaan mahdolliset hedelmöityshoidot kokonaan omasta pussistaan)

Kommentit (202)

Vierailija
41/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen hankintaan, jos lapsi olisi mahdollista saada nuorempana luonnollisesti

¿Euohinnasto

Toimenpide Hinta / ¿ Omavastuu / ¿

Lapsettomuuden perustutkimukset

Ensimmäinen käynti (Tutkimusten tai hoidon suunnittelukäynti erikoislääkärillä, ei sisällä tutkimuksia) Maksuton

Hormoniverikokeet 174 136

Siemennesteanalyysi (sis. koepesun)

110 63

Munajohtimien aukiolon selvittäminen, SSG

(ultraäänitutkimus, sonosalpingografia) 184 94

Muut tutkimukset

Infektioverinäytteet (hepatiitti ja HIV) 83 62

Papa-koe 33 29

Kivesbiopsia: Neula 443 254

Vastaanottokäynti 20 min 55 43

Hedelmöityshoidot

Keinohedelmöitys eli inseminaatio 211 121

Keinohedelmöitys luovutetuilla siittiöillä

- keinohedelmöitys lääkehoidolla + n.110e 431

Koeputkihedelmöityshoito eli IVF 1.890 1.055

Mikrohedelmöitys eli ICSI 2.405 1.259

Alkioiden pakastus 260 260

Pakastettujen alkioiden sulatus ja siirto 679 410

Alkionkuoren avaus eli assisted hatching 290 290

Alkioiden pitkä viljely eli blastokystiviljely 260 103

Munasolun lahjoitushoito 5.900 5.601

Raskauden seuranta

Alkuraskauden ultraäänitutkimus (< 12 viikkoa) 110 70

Rakenneultraäänitutkimus (> 12 viikkoa) 129 81

Neuvolakäynti kätilöllä (30 min) 28 27

KELA:n suoraveloituskorvaus on klinikallamme käytössä (alle 40v. naisten kohdalta) IVF-, ICSI- ja PAS-hoidoissa

(tämä siis fertinovan sivuilta)

Vierailija
42/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuorten äitien ainoa motiivi voi olla kateellisuus, niin mikähän sitten on vanhojen äitien motiivi?

Niin ja meneekö se siten, että nuori äiti on nuori äiti aina, siis silloinkin kun hän on 35-vuotiaana 12-vuotiaan lapsen (ja kenties pikkusisarusten äiti), vai onko nuori äiti vain silloin kun on alle 25-vuotias?

PS. Mä en ole vielä kertaakaan kohdannut ihmistä, jolle lapsettomuus ei olisi suuri surun ja ahdistuksen aihe. Sitä on ollut lähipiirissä, enkä soisi sitä kenellekään. Joten ei se todellakaan ole mitään nuorten äitien propagandaa, että lapsettomuus ja lapsettomuushoidot ovat rankka juttu. Ne ovat sitä myös nuorille lapsettomille.

Vierailija:

jos kyseessä on alle 40-vuotias perusterve pariskunta. Ja koska ihmiset hankkivat lapsia koko ajan vanhempina, nuo menetelmät myös kehittyvät kovaa vauhtia. Tyypillistä nuorille äideille maalailla piruja seinille ja pelotella hedelmöityshoitojen rankkuudella ja sillä etteivät aina onnistu...

Ja ennenkuin älähdätte, olen itse saanut lapseni 21-, 23- ja 35-vuotiaana, ihan luonnonmenetelmillä.

Luulen, että monien nuorien äitien kohdalla ärtymys on naamioitua kateutta. Monia heistä harmittaa katsella omanikäisten lapsettomien menoa: heidän vapauttaan, urakehitystään ja hyvää taloudellista tilannetta. Totta on, että elämää on lasten jälkeenkin, mutta vähän erilaiselta se vapaus kuitenkin tuntuu nelikymppisenä kuin parikymppisenä.

Itsekin myönnän kadehtineeni nuorena, kahden pikkuvauvan äitinä niitä, jotka saivat elää ainutkertaisen nuoruutensa täysillä ja perhevelvoitteista vapaina, sekä toteuttaa itseään ja kykyjään muuallakin kuin kotirintamalla. Ja myönnän myös tunteneeni pientä vahingoniloa, kun eräs esikoistaan 35-vuotiaana yrittämään alkanut tuttavani ei siinä sitten niin vain onnistunutkaan, vaan joutui käymään hoidoissa useamman vuoden.

Väitän että niitä nuoria äitejä, jotka ovat ihan oikeasi onnellisia ja tyytyväisiä valintoihinsa, eivät nämä " yli-ikäiset" äidit ärsytä millään tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten välillä on niin paljon eroja, jotka ovat paljon merkittävämpiä kuin se pelkkä ikä, joka oikeasti on vain numero! Siis ok, tietysti hedelmällisyys laskee iän myötä, mutta sekin on tosi yksilöllistä! Tiedän monia alle 30-vuotiaita joilla on esimerkiksi ylipainosta johtuvia hedelmättömyysongelmia, tai jotka ovat muuten rapakunnossa, tupakoivat jne. ja sitten tiedän yhtä monta yli kolmekympisenä ihan luomumenetelmillä äidiksi tulleita, jotka ovat sekä fyysisesti että henkisesti nuoremman oloisia kuin monet itseään 10 v. nuoremmat! Eli IHAN TYPERÄÄ tehdä yleistyksiä ja luoda turhaa vastakkainasettelua eri ikäisten äitien välille.

Vierailija
44/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

n pieni homma odotella sitä vauvaa muutama vuosi ja samalla piikittää itseensä hormooneja ja maksaa itsensä kipeäksi jne. jne.

Oikeasti hedelmöityshoidot ja lapsettomuus ovat todella rankkoja juttuja!

Vierailija
45/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa, että harva 20:nen on päättänyt, että lapset syntyvät tietyn ikäisenä. Tai se joka nyt on lähempänä 40, että ne lapset tehdään tässä iässä. Elämä on sattumien summa, johon ei aina itse voi vaikuttaa. Itse tein lapset 37-vuotiaana. Aiemmin asia ei ollut kovin tärkeä. Toisaalta ajattelin, että taloudellisesti asiat pitäisi olla vakaat. Myöhemmin rahatilanne on ollut ylä- ja alamäkeä, ja jotenkin olemme aina selvinneet. Omasta mielestäni ihanneikä äitinä olemiseen on se ikä, jolloin itse tuntee pystyvänsä siihen ja on tasapainossa asian kanssa.

Vierailija
46/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ihmisten välillä on niin paljon eroja, jotka ovat paljon merkittävämpiä kuin se pelkkä ikä, joka oikeasti on vain numero! Siis ok, tietysti hedelmällisyys laskee iän myötä, mutta sekin on tosi yksilöllistä! Tiedän monia alle 30-vuotiaita joilla on esimerkiksi ylipainosta johtuvia hedelmättömyysongelmia, tai jotka ovat muuten rapakunnossa, tupakoivat jne. ja sitten tiedän yhtä monta yli kolmekympisenä ihan luomumenetelmillä äidiksi tulleita, jotka ovat sekä fyysisesti että henkisesti nuoremman oloisia kuin monet itseään 10 v. nuoremmat! Eli IHAN TYPERÄÄ tehdä yleistyksiä ja luoda turhaa vastakkainasettelua eri ikäisten äitien välille.

Vierailija
47/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapseni yli nelikymppisenä (en hoidoilla). Ihan tietoisesti lykkäsin, fiilispohjalta.

Ihan kaikenikäiset ovat minusta suhtautuneet kivasti minuun ja lapsiini!

Vierailija
48/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ainakaan ärsytä. Sain ensimmäisen lapseni 20-vuotiaana, toisen kahden vuoden päästä ja kolmannen 26-vuotiaana. Minua ei ärsytä lainkaan ystäväni, jotka saavat vauvoja nyt hieman yli 30-vuotiaina tai lähes 40-vuotiaina. Vauvat ovat ihania ja samoin ystäväni!!

Vierailija
49/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt saanut lapset 38- ja 39-vuotiaana- (toisen heistä 10 v lapsettomuus hoidolla)

itse ihailen nuoria äitejä

- en ole tavannut nuorta äitiä, joka paheksuisi, että olen tehnyt lapset vasta, kun on 2 ammattia ja asuntolaina maksettu---

ainakin itse olisin tehnyt lapset nuorempina, jos Luoja olisi suonut...

VOIMIA kaikenikäiset äidit!!!

Kaikille riittää haasteita äitiydessä tarpeeksi äidin iästä huolimatta!!!

JOULURAUHAA!!!

T. Äiti 40 v ja risat:)))

Vierailija
50/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut tuon ärsytyksen siinä, että ovatko kaikki täällä rikkaita eliittiperheitä. On melko luonnollista, että ihmisellä, jolla on koulutus ja työelämää vuosia takana on ihan eri taloudellinen tilanne kuin sillä joka on vasta hankkimassa kumpaakin. Silti nuo kaikki rahaa koskettelevat ketjut johtavat aina lopputulokseen, että miten joku voi laittaa rahansa tähän ja tuohon, enkä itse ikinä tule maksamaan jostain asiasta noin paljoa.

Useimmilla ihmisillä taloudellinen tilanne on merkittävästi erilainen 22-vuotiaana kuin 37-vuotiaana. Silti kummatkin voivat olla vaikka esikoisen vanhempia täällä.

Pari muuta asiaa vielä.

Yksittäisen IVF-hoidon onnistumisprosentti on Suomessa noin 25-30 % alle 35-vuotiailla naisilla keskimäärin. Esimerkiksi Helsingin väestöliitossa 80 % pariskunnista onnistuu saamaan lapsen viimeistään neljän IVF-hoidon (siis tuoresiirron) jälkeen.

Toki ikä vaikuttaa hedelmällisyyteen. Monilla on kuitenkin synnynnäisiä hankaluuksia, jotka aiheuttavat lapsettomuutta niin 20- kuin 35-vuotiaina.

Vierailija
51/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaa lapsen yrittämisen vaikkapa 37-vuotiaana, on suuri riski ettei tärppää edes hoidoilla. Toki jotkut kärsivät lapsettomuudesta 20-vuotiaana, mutta heidän onnistumisprosenttinsa ei kyllä nousisi mikäli olisivat aloittaneet myöhemmin.

Itse ajattelen niin, että jos lapsen saaminen elämässä ylipäätään on hyvin tärkeää, ei lapsen hankintaa kannata siirtää yli 35-vuotiaaksi. Ei vaikka silloin olisi asunnot ja autot. Jos ne asunnot ja autot ovat tärkeämpiä kuin se, että tuleeko äidiksi ollenkaan, niin silloin tilanne on eri.

Iän myötä kasvaa merkittävästi myös riski keskenmenoille ja muille komplikaatioille. Oma tätini työskentelee lääkärinä yksityisellä lapsettomuushoitoja tekevällä lääkäriasemalla. Hän on sanonut monesti, että ei suosittele kenellekään lapsenteon lykkäämistä lähelle neljääkymppiä. Niin paljon hän on nähnyt naisia, jotka yhtäkkiä ovat sen tilanteen edessä, ettei lasta koskaan tule vaikka he ovat aina halunneet joskus äidiksi.

Vierailija
52/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli onnekas.

Vierailija
53/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka yritys aloitettaisiin hyvin ajoin ennen sitä. Katsos, kun joskus ne lääkäritkään eivät tahdo oikein uskoa lapsettomuuteen, vaikka itse tietää totuuden. Lisäksi joutuu jonottomaan hoitoon pääsyä ja aika kuluu kuin itsekseen.

Vierailija
54/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet vaikkapa raksamies, tai opettaja tai sairaanhoitaja tai poliisi, niin toki sitä asuntolainaa on tullut ehkä makseltua enemmän 35-vuotiaana kuin 22-vuotiaana, mutta tulot eivät kuitenkaan ole olennaisesti kasvaneet, ja todennäköisesti ovat pienemmät kuin esim. 25-vuotiaalla insinöörillä tai toimittajalla.

Joo ja toki on tilastollisesti niin, että korkeammin koulutetut tekevät lapset myöhemmin kuin matalammin koulutetut, mutta ei se mikään sääntö ilman poikkeusta ole. Saati se, että korkeammin koulutetut saisivat automaattisesti enemmän palkkaa kuin vaikkapa AMK-koulutuksen saaneet.

Vierailija
55/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun luvut on tosiaan muutaman vuoden vanhoja, joten hyvä jos ovat parempia nyt. Klniikoittain näissä on eroja. Muistelen siis lukuja, joita sain itse Helsingin väestöliitosta ehkä 3-4 vuotta sitten.

Yritin kirjoittaa, että tarkoitan alle 35-vuotiaita, mutta en ehkä sanonut sitä riittävän selvästi. Sen yli prosentit huononevat. En muuta väittänytkään.

Noissa hoitoprosenteissa on mukana myös kaikki syystä tai toisesta keskeytetyt hoidot (esim. munasoluja ei kypsy ollenkaan, paha hyperstimulaatio jne.). Ymmärsin aikanaan niin, että jos päästään siirtämään hedelmöitetty alkio, niin silloin onnistumisprosentti alle 35-vuotiailla on 40 prosentin luokkaa.

Toki yksilölliset erot ovat suuret. Jos hoidon syy on vaikka hitaissa siittiöissä, niin voisi kuvitella, että hedelmöittyneen alkion siirron kohdalla onnistumisprosentti voisi olla paljon suurempikin. Jos taas kyseessä joku kohdun limakalvon kiinnitymisongelma, niin prosentti taas varmaan paljon pienempi.

Monillahan lapsenhankinta jää myöhäiseksi sen takia, että sopivaa kumppania ei vain löydy.

35

Vierailija
56/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, laitoin väärän numeron. En ole siis 35, vaan 56 tuossa edellisessä. Sorry

Vierailija
57/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemman miehen kanssa on kavereiksi tullut myös itseäni vanhempia naisia. Se hillitön katkeruus lapsettomuudesta välillä on rasittavaa kun eräskin näistä julisti 38-vuotiaana aloittavansa vauvan yrityksen.

Vauvaa ei ole kuulunut ja nyt saa olla tosi tarkkana ettei mainitse omista lapsista väärään aikaan tai yleensä mitään.

Yleensä en ymmärrä tuota nuori vs. vanha äiti juttua jos molemmat on luomusti tulleet äideiksi, mutta aika moni " vanhempi" lapseton on aiheuttanut itse tilanteesa.

Vierailija
58/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin on liikaa, että 21-vuotiaana on terve, hyväkäytöksinen lapsi, pitkäaikainen suhde+avioliitto ja tili pullollaan rahaa.

Vierailija
59/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikkien elämä mene saman kaavan mukaan ja aika tylsää olisi jos menisi.

Se on elämää..Ja esim. oma jo edesmennyt mummoni sai esikoisensa 17-vuotiaana ja kuopuksen 45-vuotiaana. Eli eipä siinä mitään..naisen biologia mahdollistaa äidiksi tulon monessa eri iässä mikä on hieno asia.

Vierailija
60/202 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku onnekas saa lapsen 45-vuotiaana, mutta aika monelle se on siinä iässä mahdottomuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi