Kuka on lähiomainen?
Tuli vaan mieleen, kun jouduin tilanteeseen jossa sitä kysyttiin. Miesystäväni joutui yllättäen sairaalaan ja häneltä siellä varmistettiin, että voiko tämä ihminen tulla tapaamaan.
En haluaisi omalla kohdalla, että lähiomainen olisi esim. ex-mies tai luoja paratkoon äitini. Lapsille taas en halua sitä, että he olisivat lähiomaisia joille ilmoittettaisiin ensimmäisenä että äitinne on sairaalassa, koska ikää on vielä sen verran että ovat oikeasti lapsia.
Pitääkö tässä nyt mennä naimisiin vai voiko jonnekin ilmoittaa, että lähiomainen on NN, eli siis miesystäväni ja päinvastoin.
Kommentit (38)
Itse olen ilmoittanut lähiomaiseksi avomiehen, veljeni ja hänen avovaimonsa. Siihen saa ilmoittaa kenet vaan.
jos olet ikinä käynyt kunnallisessa terveydenhuollossa niin siellä kysytään ja tiedostoihin merkitään lähiomainen
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:52"]
Tuli vaan mieleen, kun jouduin tilanteeseen jossa sitä kysyttiin. Miesystäväni joutui yllättäen sairaalaan ja häneltä siellä varmistettiin, että voiko tämä ihminen tulla tapaamaan.
En haluaisi omalla kohdalla, että lähiomainen olisi esim. ex-mies tai luoja paratkoon äitini. Lapsille taas en halua sitä, että he olisivat lähiomaisia joille ilmoittettaisiin ensimmäisenä että äitinne on sairaalassa, koska ikää on vielä sen verran että ovat oikeasti lapsia.
Pitääkö tässä nyt mennä naimisiin vai voiko jonnekin ilmoittaa, että lähiomainen on NN, eli siis miesystäväni ja päinvastoin.
[/quote]
Kai lähiomainen on se läheisin ihminen,kenelle haluat että ilmoitetaan jos sinulle sattuu jotain.Itselläni on veli,kun on läheisin sukulainen,mutta yhtä hyvin voi laittaa seurustelukumppanin tai ystävän,kunhan jonkun yhteystiedot löytyy.
Kai se yleensä menee niin, että puoliso (jos on) on lähiomainen tai aikuiset lapset, sisarukset, vanhemmat, muut sukulaiset. Sairaalassahan kysytään lähiomaista ja itse sen saa sanoa, jos on tolkussaan. Jos on aikaisemminkin ollut hoidossa, niin heidän tiedostostaan löytyy aikaisemmin annettu nimi.
Mitenkäs toimitaan esim. minun tapauksessani: ei ole puolisoa, ei ole lapsia, vanhemmat ja veli jo kuolleet, elossa vain huonokuntoinen eno ja pari serkkua enkä halua heitä ketään mainita. Terveyskeskuksessa tarkistettiin pari vuotta sitten tietojani ja sanoin, ettei ole ketään lähiomaista. Sihteeri nikotteli melkoisesti, mutta sanoin, että se on tilanne. Tuttavia en halua moisella vastuuttaa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:02"]
Kai se yleensä menee niin, että puoliso (jos on) on lähiomainen tai aikuiset lapset, sisarukset, vanhemmat, muut sukulaiset. Sairaalassahan kysytään lähiomaista ja itse sen saa sanoa, jos on tolkussaan. Jos on aikaisemminkin ollut hoidossa, niin heidän tiedostostaan löytyy aikaisemmin annettu nimi.
Mitenkäs toimitaan esim. minun tapauksessani: ei ole puolisoa, ei ole lapsia, vanhemmat ja veli jo kuolleet, elossa vain huonokuntoinen eno ja pari serkkua enkä halua heitä ketään mainita. Terveyskeskuksessa tarkistettiin pari vuotta sitten tietojani ja sanoin, ettei ole ketään lähiomaista. Sihteeri nikotteli melkoisesti, mutta sanoin, että se on tilanne. Tuttavia en halua moisella vastuuttaa.
[/quote]
Minulla on vanha tätä, joka on lapseton ja sinkku. Hän on ilmoittanut minut lähiomaisekseen. Ei tämä vastuuta minua mitenkään, kysehän on siitä, kenelle sairaalasta ilmoitetaan, jos potilas kuolee tai tilanne näyttää siltä, että tulee kuolemaan lähiaikoina ja mitään ei ole enää tehtävissä. Kai haluat, että jollekin ilmoitetaan?
Siis Täti...ei tätä
Lähiomaiseksi ilmoitetulle voidaan myös antaa tietoja potilaan tilasta siinä vaiheessa, kun potilas itse ei enää asioitaan kykene hoitamaan.
Kiitos vastauksista! Tarkennan vielä: jos mut nyt kärrätään tajuttomana vaikka tuonne HUSiin, niin mistä siellä tiedetään kenelle soittaa?
Olen ihan satavarmasti antanut joskus eksän tiedot jonnekin, mutta nykyisessä tilanteessa en halua että hän saisi ensimmäisenä tietää asiasta (vaikka tietysti jossain vaiheessa).
Puhelimessa on oikeiden ihmisten kohdalle merkitty ICE ja lompakko on yleensä ottaen aina mukana, eli omat henkilötiedot löytyy. Jos siis minun henkilötietojen perusteella lähdetään etsimään lähiomaista, niin kuka sieltä löytyy?
Mulla on sisko. Perusteluna; en halua että lapselleni soitetaan jos minulle sattuu jotain (on nuori vielä), vanhempani ovat "hermoheikkoja", eivät pystyisi toimimaan järkevästi, seurustelukumppani saattaa vaihtua.. Olen siskoni kanssa puhunut asiasta ja hän tietää miten toimia missäkin tilanteessa.
Lähiomaisen voi päivittää joka kerta kun käy terveyskeskuksessa ja/tai sairaalassa tai polilla.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:05"]
Siis Täti...ei tätä
Lähiomaiseksi ilmoitetulle voidaan myös antaa tietoja potilaan tilasta siinä vaiheessa, kun potilas itse ei enää asioitaan kykene hoitamaan.
[/quote]Lähiomainen voi myös päättää hoidoista jos potilas ei itse kykene (esim kooma) jos potilas ei ole aikaisemmin kieltäytynyt hoidosta ollessaan siihen kykenevä (esim. syöpähoidoista).
Tulipa ajankohtainen asia ,meillä vanhin veli on lähiomainen siskolle ja sitä ei mun auta sanoa että joo käytte hänen luona 1-2 vuodessa mutta palaverissa on niin kaikki tietävä.Mä pidän joka toinen kuukausi luonani ei pysty oleen onhan se yks meistä omillani syyötän juotan välillä kyydit joudun maksaa kun ei ola taxikorttia annettu,jos on jotain minä ilmoittelen,sain nyt sen että mulle ilmoitetaan palaverit 1kert vuosi koska he ei ilmoittanut.Puhuu muille että on niin väärin kun hän on eikä se mutta sitten paikan päällä toista kotonaan toista.Nyt taas oli toinen veli kait valittu kun toinen kuoli ei tullut tietoa mulle juhlista ,soitti 1t ennen ei voi mennäkään no mä kylmetin itteni en määkään.Tää käyy 1kerta vuodessa,vaikka oli sairas pyysin ei hänen pitää mennä toiselle paikkakunnalle viemään kynttilä ,mä raivosin yksin kotona kuolleita muistetaan niistä vähiten vaivaa.Kyllä lähi omainen myös pitäis mennä niin että henkilökunta sanois se käyy rtäällä on kiinnostun omaisesta,kerran hänei pysty sanoon,kun en heidän kuullen voi raivota,mä kyllä alan sanoon jos sukulaiset kehuu kun se hoiti niin saa vastauksen joo --2 vuodessa ei uskalleta kotiin ottaa.Lapset sano että he pitää mun jälkeen huolta se on yhtä rakas heiileekkin,en oo käskennyt.Yks kerto että heillä on ulkomailla eikä taatusti pidä yhteyttä mutta lentokon kyyti maksu maksetaan hoidettavan kukkarosta ja on koko kesän mökillä hoidettavan ,eikä hae sinne koskaan.Näinkin lähiomainen voi toimia.
Vierailija kirjoitti:
jos olet ikinä käynyt kunnallisessa terveydenhuollossa niin siellä kysytään ja tiedostoihin merkitään lähiomainen
Aika harvoin muuten kysytään. Muutin tälle paikkakunnalle naimattomana miehen perässä 20 vuotta sitten ja isä oli lähiomaiseni. Kun olimme olleet 15 vuotta aviossa, terkkarissa kysyttiin että voiko lähiomaiseksi vaihtaa aviomiehesi, kun aika vakiintunut pari vaikutatte jo olevan. Naureskeltiin siinä sitten, että vaihdetaan vaan.
Halvaannuin, jouduin töölöön hoitoo, avopuoliso oli silloin lähiomainen. Mutta eron jälkeen ei ole ollut ketää, eli kelle saisi tietoja tmv luovuttaa, koska välit vanhempiin ja pikkusiskooni huonot niin näillä mennään.. Mutta nimetähä voi kenet vain siihen.
Mun lähiomainen on tyttäreni ja miehensä,tytär ensisijalla.On minulla avomieskin mutta tyttäreni olen ilmoittanut.Hän on tärkein ihmiseni.Avomieheni on ilmoittanut minut lähiomaisekseen,hänelläkin on tytär johon välit ihan kunnossa.Ajatteli kai vaan että minä olen lähempi.Nämä on vähän tunnejuttuja.
Mulla on avomies, pistettiin tietoihin kun raskauden vuoksi sairaalassa ramppasin. Miehellä ei ole ketään, kun ei ole ollut työterveystarkastusta kummempaa asiaa... eli isälleen varmaan ekana soittavat. Pöytälaatikossa on siten edunvalvontavaltuutuuts, jonka otan mukaan jos ei mies ole tolkuissaan.
Mulla ei ole lähiomaista ollenkaan. Siis sellaista, jolle pitäisi ilmoitella sairastumisesta tai loukkaantumisesta.
Sairaalassa lähiomainen ei ole pelkästään se, jolle ilmoitetaan, kun olet joutunut onnettomuuteen ja sinut on tuotu sairaalaan. Lähiomainen on sellainen nimeämäsi henkilö, jolla on myös juridisesti oikeus päättää sinun hoitoasi koskevista asioista tilanteessa, jossa et itse tajuttomuuden tai muun syyn vuoksi ole kykenevä päätöksiä tekemään. Yleensä aviopuoliso, aikuiset lapset, vanhemmat tai sisarus sen mukaan, keitä on näistä on elossa ja kykeneviä päätöksiä tekemään. Yhteyshenkilöksi voi nimetä muitakin kuin sellaisen, jolla tuo juridinen oikeus on.
Esim. sairaalassa tätä kysytään ja voit kyllä ilmoittaa kenet vaan, vaikka naapurin. Ei heitä kiinnosta, oletteko geneettisesti sukua vai ette.
Jos jotain sattuu ja esim. poliisin pitää ilmoittaa asiasta lähiomaisille, niin silloin se on kyllä ne, joiden kanssa ihminen asuu tai puoliso/vanhemmat/aikuiset lapset ja jos näitä ei ole niin siskot ja veljet.