Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka on lähiomainen?

Vierailija
22.01.2014 |

Tuli vaan mieleen, kun jouduin tilanteeseen jossa sitä kysyttiin. Miesystäväni joutui yllättäen sairaalaan ja häneltä siellä varmistettiin, että voiko tämä ihminen tulla tapaamaan.

En haluaisi omalla kohdalla, että lähiomainen olisi esim. ex-mies tai luoja paratkoon äitini. Lapsille taas en halua sitä, että he olisivat lähiomaisia joille ilmoittettaisiin ensimmäisenä että äitinne on sairaalassa, koska ikää on vielä sen verran että ovat oikeasti lapsia.

Pitääkö tässä nyt mennä naimisiin vai voiko jonnekin ilmoittaa, että lähiomainen on NN, eli siis miesystäväni ja päinvastoin.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa voi täyttää lapun johon pistetään lähiomaiset (2 kappaletta) ja heidän yhteystiedot. Vois siis vapaasti valita että onko se äitisi, serkkusi tai vaikka naapurisi.

Itse aikanaan lisäsin poikaystäväni ekaksi yhteyshenkilöksi eikä asiasta sen enempää kyselty vaikkei hän mitään sukua minulle ollut tai ei oltu edes naimisissa.

Vierailija
22/38 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut äiti lähiomaisena sairaalan tiedoissa, mutta vuosi sitten tuli tapaus jossa mieheni kuljetti minua toimenpiteeseen, josta äiti ei edes tiennyt, jonka vuoksi tuota hoitajan kysyessä vaihdoin mieheni lähiomaiseksi.

Sitoutumiskammoisena sitten kuitenkin aloin pohtia, että tuo on toooodella iso vastuu. Mitä jos joudun aivokuolleeksi ja mies päättää jatketaanko eloani vai otetaanko piuhat irti? Olenko todella valmis siihen?

Kävin sitten lopulta vielä vaihtamassa äitini takaisin lähiomaiseksi. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi / puoliso / lapsi

En kyllä tiedä mikä on marssijärjestys jos tätä asiaa ei ole varmistettu asiakkaalta.

Olettaisin että sama kuin perimisjärjestys, ehkä kuitenkin aviopuoliso ykkösenä, vaikka ei ole perillinen.

Vierailija
24/38 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa lähiomainen ei ole pelkästään se, jolle ilmoitetaan, kun olet joutunut onnettomuuteen ja sinut on tuotu sairaalaan. Lähiomainen on sellainen nimeämäsi henkilö, jolla on myös juridisesti oikeus päättää sinun hoitoasi koskevista asioista tilanteessa, jossa et itse tajuttomuuden tai muun syyn vuoksi ole kykenevä päätöksiä tekemään. Yleensä aviopuoliso, aikuiset lapset, vanhemmat tai sisarus sen mukaan, keitä on näistä on elossa ja kykeneviä päätöksiä tekemään. Yhteyshenkilöksi voi nimetä muitakin kuin sellaisen, jolla tuo juridinen oikeus on. 

Näinhän se on. Vaikea kuitenkin nimetä jotain ihmistä, jos sellaista ei ole.

Vierailija
25/38 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalan tiedoissa voi olla useita "lähiomaisia" läheisiä, jotka ovat potilaalle läheisiä ja tärkeitä. Tehdään merkintä onko läheinen äiti, isä, aviopuoliso, avopuoliso, lapsi jne..

Avopuoliso ei suinkaan päätä elvytetäänkö tai muuta vastaavaa, mutta avopuoliso on monissa tapauksissa ainoa henkilö, jonka saa puhelimitse nopeaan kiinni jos tulee tarve ilmoittaa erinäisistä hoitoon tai potilaan kuntoon liittyvistä tekijöistä.

Omalla kohdalla on hiljattain kokemus, kun pitkäaikainen miesystäväni ( tavallaan avopuoliso, vaikka emme ole asuneet yhdessä) sai aivoinfarktin ja sairaalahoidon aikana olin ainoa yhdyshenkilö=läheinen, koska aikuisia lapset olivat vaikeasti tavoitettavissa.

Hoitavat lääkärit soittivat minulle toimenpiteiden onnistumisesta ja mies selvisikin niistä hyvin. Lapset kuulivat sitten minulta uutiset ja eivät edes halunneet ottaa yhteyttä sairaalaan mikä on usein hyvä, varsinkin jos useita omaisia ja kaikki soittelevat vuoronperään  kansliaan niin hoitajien aika menee puhelujen vastaamisiin.

Vierailija
26/38 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, mulla taitaa olla äiti. En ole muistanut vaihtaa sitä mieheen, kun ei ole ollut asiaa terveyskeskukseen aikoihin.

Vierailija
27/38 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut naimisissa mieheni kanssa yli 33 vuotta,nyt hän joutui sairaalaan ja miniäni sanoi sairalassa että minä en ole mikään lähiomainen vaikka olemme koko ajan asuneet yhdessä? Voiko hän näin sanoa??

Vierailija
28/38 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terkkarissa kysytä lähiomaista ellei siihen ole jokin painava syy. Sairaalassa sitä kyllä yleensä kysytään.

Yhteydenoton voi ohjata myös laittamalla puhelimeen jonkun tietyn henkilön etuliitteeksi ICE. Tosin tämäkään ei aina toimi kun luureja ei saa auki joten lopulta kaivetaan taas vanhoja tietoja koneelta...

Lähiomainen on se, jonka sinne ilmoitat. Jos et ilmoita niin se on automaattisesti puoliso -> lapsi -> omat vanhempasi-> sisaruksesi. Tässä kohtaa on jo heitetty pyyhe kehään jos tiedot ei ole saatavilla ja poliisi etsii jonkun jos et itse pysty kertomaan.

Tässä kannattaa kyllä sikäli olla tarkka, että jos miesystävän ilmoittaa ja tuleekin pesäero niin se siellä tiedoissa on kunnes poistetaan. Jos joudut vaikka kolariin ja asiasta ilmoitetaan hänelle eikä asia voisi vähempää kiinnostaa jää juttu siihen tai vielä pahempaa ehtii säätää sun hoidosta ennen oikeiden lähiomaisten saapumista kuvioon.

Vierailija
29/38 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan mieleen, kun jouduin tilanteeseen jossa sitä kysyttiin. Miesystäväni joutui yllättäen sairaalaan ja häneltä siellä varmistettiin, että voiko tämä ihminen tulla tapaamaan.

En haluaisi omalla kohdalla, että lähiomainen olisi esim. ex-mies tai luoja paratkoon äitini. Lapsille taas en halua sitä, että he olisivat lähiomaisia joille ilmoittettaisiin ensimmäisenä että äitinne on sairaalassa, koska ikää on vielä sen verran että ovat oikeasti lapsia.

Pitääkö tässä nyt mennä naimisiin vai voiko jonnekin ilmoittaa, että lähiomainen on NN, eli siis miesystäväni ja päinvastoin.

Minä olen aina ilmoittanut vanhan ystäväni, jo kouluaikaisen bestfriendini lähiomaiseksi.

Äitini inhoaa tyttöjä ja naisia, siis minuakin, isäni on aina ollut torjuva, siskot ja veli aika tuntemattomia,

mieheni ei käy, koska miehiin ei voi koskaan todella luottaa ja tyttäreni on vielä alaikäinen.

Vierailija
30/38 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin rutiinitarkastuksessa, sain postissa sitten tulokset.

Siinä paperissa oli kuitenkin maininta, että lähiomainen olisi ex-mieheni. Omasta mielestäni olen sen jo kertaalleen vaihtanut (mieluummin veli kuin omat lapset tai vanhemmat) mutta eksä vaan kummittelee siellä. Todellakaan en halua, että hänelle ilmoitetaan yhtään mitään, edes siinä tapauksessa että makaisin suorasääristen kerhossa!

Missä sen voi vaihtaa? Yritin kanta.fi -palvelun kautta, mutta en löytänyt sieltä mitään kohtaa.

Vierailija
31/38 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ex puoliso luultavasti vastaa ei elvytetä

Vierailija
32/38 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästynyt vaimo! kirjoitti:

olen ollut naimisissa mieheni kanssa yli 33 vuotta,nyt hän joutui sairaalaan ja miniäni sanoi sairalassa että minä en ole mikään lähiomainen vaikka olemme koko ajan asuneet yhdessä? Voiko hän näin sanoa??

Tietysti voi sanoa, mutta taitaahan melkoinen epeli olla.

Vierailija
33/38 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se kenet sinä määräät. Esim. mun veli soitti sairaalaan kun olin siellä ja hoitajat ihmetteli että kuka helvetti tämä on ja sanoin niille että joo antakaa puhelin tänne se on nyt mun lähiomainen.

Vierailija
34/38 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin rutiinitarkastuksessa, sain postissa sitten tulokset.

Siinä paperissa oli kuitenkin maininta, että lähiomainen olisi ex-mieheni. Omasta mielestäni olen sen jo kertaalleen vaihtanut (mieluummin veli kuin omat lapset tai vanhemmat) mutta eksä vaan kummittelee siellä. Todellakaan en halua, että hänelle ilmoitetaan yhtään mitään, edes siinä tapauksessa että makaisin suorasääristen kerhossa!

Missä sen voi vaihtaa? Yritin kanta.fi -palvelun kautta, mutta en löytänyt sieltä mitään kohtaa.

Se pitää vaihtaa erikseen jokaiseen hoitopaikkaan.

Vierailija
35/38 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lähiomainen oli aikanaan sukulainen, onneksi toki vieläkin terveitä ihmisiä. Täällä olevista viesteistä  olen huomannut,  että suku/sukulainen on paska.

Tämän päivän Suomessa lähiomainen on viranomainen, valitettavasti.

Vierailija
36/38 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsi, koska hän noudattaisi toiveitani hoidosta. Ihana avomieskin minulla on, mutta meillä on aivan eri käsitykset siitä, miten ihmistä pitäisi hoitaa siinä vaiheessa, kun toivoa ei ole. Minä en halua joutua kitumaan vain siksi että mies ei osaa luopua. Ei se lapsellekaan helppoa ole, mutta valitettavasti hän siihen rooliin nyt joutuu, koska on luotettavampi tässä asiassa.

Vierailija
37/38 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kenet haluat. Puoliso, vanhemmat, sisarukset tai ellei ole enää lähisukulaisia niin esim. tukihenkilö tai hyvä ystävä. 

Vierailija
38/38 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on puoliso, toisena vanhin lapsi.