Paljonko lapsi maksaa per kk? Antakaas jotain lukuja, eli mitä teillä meni kuussa rahaa lapsen takia ikävuosina 0-3?
Ja vähensittekö lapsen takia muuta kulutustanne vai tuliko nämä lapsen aiheuttamat kulut suoraan siihen lasta edeltävän kulutuksen päälle?
Kommentit (92)
Lääkärit ei suosittele patjan kierrättämistä edes saman perheen sisällä ja joku vielä huolii käytetyt patjat.
Vierailija:
Ekalle sain pinnasängyn, ostin käytetyt vaunut ja rattaat noin 150 euroa, ostin vaatteita ehkä noin 50 eurolla, turvakaukalo ja -istuin käytettyinä ehkä 100 euroa.Kakkonen peri nämä.
Kerrossängyt sain ilmaiseksi tämän lehdet kirpparipalstalta. Patjat saatiin. Kaikki huonekalut olen itse kunnostellut.
Meillä ei ole mennyt näiden lisäksi muuta kuin ruokaan ja vaippoihin kuluja.
Lisäksi tietenkin vielä lisääntyneet asumiskulut.
Pelkät päivähoitomaksut on meidän perheellä 700 e/ kk.
Lasten harrastukset maksaa noin 300 e/ kk. Vaatteisiin menee keskimäärin 100 e/ lapsi/kk. Ruokaan samoin noin 100 e/lapsi/kk.
No kun kyse oli yleisistä lasten aiheuttamista kustannuksista, niin jotainhan ne patjat silloin on maksanut. Ja kaikki ei voi luottaa sukulaisten pohjattomaan lompakkoon.
Me vain saamme lahjoiksi järkeviä asioita.
Valintakysymys. Nykyinen kulutushysteria oikeasti oksettaa!
miten te saatte menemään esim. 100-150e kuukaudessa lapsen vaatteisiin?? Kasvaako lapsi joka kuukausi yli edellisistä vaatteista, vai olenko ymmärtänyt lapsen kasvun ihan väärin?
Kaikkea ei tosiaan kannata ostaa uutena ja sukulaisilta voi valmiiksi pyytää lahjaksi kaikkea järkevää ja käytännöllistä. 0-3-vuotiaan kanssa ei tarvitse vielä kauheasti mitään kalliita harrastuksia, eikä joka perheellä ole tapana matkustaa ulkomaille kerran vuodessa. Ja minä kyllä sanoisin, ettei 0-3v tuo hirveästi lisäkustannuksia matkustukseenkaan, tuon ikäinenhän pääsee ilmaiseksikin niin moneen paikkaan. Ja jos omalla autolla lähtee, niin siinähän se tulee samalla bensamäärällä kuin vanhemmatkin.
Ihan kummalliset kulutustottumukset, aika monellakin.
kuin väittää ettei lapset muka maksa kuin satasen kuussa! Voi tulla aika järkytyksenä todellinen hinta jos oikeasti kuvittelee pääsevänsä tosi halvalla. Ja jos sukulaiset ja kaverit eivät auta hankinnoissa, niin kyllä pienenkin lapsen hankintoihin uppoaa pitkä penni.
on keskiarvo.
Kun marraskuussa mennään ostamaan kunnon talvikengät, niin ne on helposti 80euroa, lisäksi ostetaan lämminvuoriset saappaat 25euroa. Kunnon talvipuku maksaa 70-100 euroa, lisäksi villapuku 40-50 euroa ym ym. Ja sama rumba ennen kesää. Eli joka kuukausi ei mene 100euroa, mutta vuodessa menee aika paljon.
kustannukset. Ihan yhtä todellisia ne pienetkin kustannukset on kuin isot!
Ja jos jo tietää, ettei saa mistään edes muutaman kympin lahjoja/lainoja suvulta, kummeilta tai ystäviltä tai työkavereilta, niin laskee sitten vain budjettiin muutaman kympin lisää.
Aika isoja hinta-arvioita sinulla... Suosikaa alennusmyyntejä ja kirpputoreja, ei tartte välttämättä ostaa 50 euron villapukua.
ne jotka väittävät selviävänsä 100-150eur/kk eivät puhu totta, KOSKA lähes 100% ihmisillä ansiomenetykset ovat jo huomattavia äitiysloman aikana, puhumattakaan, jos jää hoitovapaalle. Jos taas menee töihin, päivähoitomaksu on helposti jo vähintään lapsilisän suuruinen.
lapset eivät ole olleet hoidossa, mutta mitään ansionmenetyksiä ei ole tullut.
ollut suuria ansioita, jonka takia eivät laske aniomenetyksenä kotivuosia. Ja toisaalta siksi juuri ovat oppineet elämään lähes kuluttamatta.
Ei kukaan tässä laske omalle lapselleen hintalappua sillä mielellä, että vitsi kun tuli toi hankittua. Mutta ap on fiksu kun kyselee etukäteen. Hän ei sitten varmaan ole niitä, jotka kirjoittavat täällä 2 vuoden kuluttua, että " voi itku kun mun on pakko mennä töihin tai asunto menee alta, miksi lapsiperheitä ei tueta enemmän!" Näitä kirjoituksiahan täällä on vähän väliä, kun ihmisille tulee " yllätyksenä" , että monilapsisen perheen menot ovat suuremmat kuin kahden työssä käyvän aikuisen.
meillä on mennyt paljon, koska on ostettu kaikki itkuhälyttimiä ja muutamia leluja lukuun ottamatta uutena. Vauva kohta 9 kk ja tähän mennessä mennyt ainakin:
-vaunut kaikkine tarvikkeineen 800 eur
- vuode + patja 400 eur
- turvakaukalo 130 eur
- isompi turvaistuin 300 eur
- hoitopöytä 300 eur
- sitteri ja kantoreppu noin 150-200 eur
(syöttötuoli saatiin uutena, mutta lahjaksi)
Sitten kaikki vaatteet ja lelut ja kirjat on olleet varmasti vähintään 1000, ellei 2000 euroakin.
Vauva on ollut osittaisimetyksellä, joten tutteleihin on mennyt osittain alusta asti. Imetyksen takia ostettu kaksi pumppua, rintakumeja, liivinsuojuksia. Nyt menee tietenkin kiinteisiin myös rahaa.
Vauvamuskariin menee noin 90 eur/puoli vuotta.
Lisäksi olen tehnyt hieman omia jatko-opintoja samalla, joten lastenhoitajalle on maksettu viikoittain muutamasta tunnista. Lisäksi tietenkin kaikki ansiomenetykset, joita kertyy jo äitiyslomalla.
Lääkäriä ei ole onneksi tarvittu.
Paljon halvemmallakin varmasti selviää, jos haluaa. Meidän perhe on ehkä esimerkki sieltä kalleimmasta ääripäästä.
Meillä tulot on sen verran hyvät, että mistään ei ole jouduttu nipistämään lapsen kulujen vuoksi. Toisaalta siinä säästyy väkisin, kun ulkona ei käy yhtä usein kun ennen enkä tule ostaneeksi itselleni yhtä paljon vaatteita kuin ennen. Kulutus on selkeästi siirtynyt lapsen suuntaan.
ja oma firma... Jos siis minuun viittaat.
Minä en koe kituuttelevani. En vain tykkää kulutushysteriasta. Me käytämme rahamme muuhun - fiksummin - kuin trendirattaisiin yms.
Eihän se lapsi ole kuvaamasi kaltaisellekaan ilmainen...
Ja minä ainakin haluan ostaa hyvät vaatteet, syödä hyvin ja mennä ja tulla. Meillä lapseen menee paljon rahaa, mutta who cares? Rahat riittää ja lapsi on ihanin asia elämässä, vaikka maksaisi kolminkertaisesti. Ei sitä rahassa voi mitata.
Vierailija:
Jos ostat käytetyt rattaat ja vaatteet kirparilta sekä satsaat alusta asti kestovaippoihin ja myös käytät niitä ja jos lisäksi vielä onnistut imetyksessä, niin että ei tarvitse korvikkeita ja teet itse kaikki soseet ja jos satut saamaan lapsen, joka on terve eikä joudu mihinkään infektiokirteisiin ja jos tuon kaiken päälle asut jo nyt asunnossa, joka on tilava, niin ensimmäisen vuoden aikana lapsi ei tuo mitään lisäkustannuksia. Jos lapsen kasvaessa hoidat hänet 3-v. kotona ettekä harrasta mitään maksullista ja jatkatte kirpparilinjalla, niin lapsilisä kattaa suunnilleen kaiken.Mutta kuten näit, tuossa oli aika monta jos-sanaa.
Epäilen, että olet aika harvinainen tapaus.
Minä olen pienen ikäni ollut tarkka rahoistani ja tehnyt sijoituksia.
ja riippakivet. jostain pitäs karsia et jäis enempi rahaa xxxx !