Paljonko lapsi maksaa per kk? Antakaas jotain lukuja, eli mitä teillä meni kuussa rahaa lapsen takia ikävuosina 0-3?
Ja vähensittekö lapsen takia muuta kulutustanne vai tuliko nämä lapsen aiheuttamat kulut suoraan siihen lasta edeltävän kulutuksen päälle?
Kommentit (92)
Itse otit rahan esille. Siihen rahakysymykseen sitten vastailimme.
Ihmisillä on erilaiset piristyksen lähteet. Toisia piristää kuluttaminen, toisia säästäminen.
Eikä se lapsi nyt pelkkää ahdistusta ja alakuloa ole! Mukavaa ja leppoisaa pääsääntöisesti on yhtä lasta - tai jopa useampaa - hoidella. Oikeasti.
paljon vähemmän kuin ei tarvitse varoa niitä kalusteita ja vaatteita. Oikeasti. Alle 3-vuotiaan vaatteet on joka tapauksessa tahroilla ja kalusteet kolhuilla.
Meillä on pääosa vaatteista siksi käytettyjä ja kalusteet käytettyjä tai Ikeasta. Ei tarvitse ottaa pulttia...
Piti vielä tulla lisäämään kustannuksia :-) Etelänmatka 50,- ja passi 46,- ja passikuva 12,- hellehepeneitä, aurinkolasit, aurinkosuojapaita ja -simmarit.
Kantoliina 50,- (kaikkia pitää kokeilla?) kestovaippojen hintoja ei ole kukaan sanonut, mutta kalliita on hankkia nekin, ellei itse ole ompelutaitoinen. Vauvakeinu? Imetystyyny :-)
Kaikkea ei tosiaan tarvitse, tuttipullot on aivan tarpeettomia, jos imetys onnistuu/äidin pää kestää.. nokkamukiakaan ei tarvi. Sitteriä en ole käyttänyt koskaan.
Ehkä jonkun pinnasängyn vielä voisi, mutta niissäkin on reunat pureskeltu. Hinnat kirppiksillä ovat meilläpäin (minikaupungissa)hurjia, kaupunkien alennusmyynneistä saisi halvemmalla jos viitsisi kulkea.
Rattaat ja vaunut ovat kirppiksellä todella huonokuntoisia ja vanhoja tai sitten törkeän kalliita, tyyliin kympin-kaksi uusia halvempia. Ja kukaan ei tiedä, että miten monta pissaa ja oksennusta niihin on jo päästelty. Yksi kaveri kertoi kerran HIONEENSA vaunun pohjalevystä HOMEEN pois ennen kirpparille viemistä. Miettiä sopii, että lähtikö kaikki home vai ei.
Kirpparin lastenvaatteet ovat kulahtaneita riepuja, jotka maksavat vähintään 2 euroa kappale. Uusia saattaa saada jo 3-4 euron hintaan, tosin pienellä paikkakunnalla ei lastenvaatteiden valikoima kaupoissakaan ole kummoinen.
Eli minusta normaalituloisen ihmisen kannattaa satsata myös laatuun lastentarvikkeissa (tietysti voi saada käytettyä laatuakin jos jaksaa etsiä), varsinkin jos aikoo hankkia useamman lapsen. Mutta minä olen tehnyt kirpparilla lähinnä virheostoja ja nähnyt niin huonoa tavaraa, että tyydyn mieluummin vaikka halpaan uuteen jos rahaa ei ole hyvälaatuiseen.
jossain henkivakuutuksessa tms. kehotetaan varaamaan 20 000/huollettava lapsi (vuodessa?)
Aivan absurdia! Ei kannata tuollaisia summia miettiä jos lapsenteko rahallisesti arveluttaa.
Minä olen ostanut/saanut työkavereilta. Ja ostanut tämän lehden kirppispalstalta. Ja myynyt.
Kirppareilta löytää sitten taas aivan ihania vanhoja huonekaluja! Täyspuisia ja kauniita.
Olin opiskelija kun sain lapset,ja ostin lähes kaiken uutena. pärjättiin jotenkuten.
ja päivähoitomaksut, sanoisin että yhden lapsen hinta meidän perheessä on noin 1000 euroa kuussa. Meillä kaksi alle kouluikäistä, joista nuorempi 2-vuotias.
niin kyllähän se vähän järkytyksenä tuli:
pinnasänky - 200euroa
patjat, petauspatjat, pinnasuojat, peitto ja tyyny - 200euroa
muutamat lakanat, pussilakana ja tyynyliina - - 100 euroa
turvakaukalo - 150euroa
sitteri - 100euroa
syöttötuoli - 10euroa
vaunut - 500euroa
Sitten perusvaatevarasto, jota pitää minun mielestä olla niin runsaasti, että ihan joka päivä ei ole pakko vauvan vaatteita pestä.
Sitten vaipat 15e paketti ja niitä kuluu n 1paketti/viikko. Sitten äidinmaidon korvikkeet (jos oma maito ei riitä) jotka on kalliita.
Eli esikoisen kohdalla rahaa menee melko paljon. Tietysti myös käytettynä saattaa saada suuren osan näistä, jos haluaa.
Toisen lapsen kohdalla rahaa onkin mennyt tosi paljon vähemmän, kun isosiskolta on saanut siirrettyä pikkusiskolle kaikki perustarvikkeet
Olemme ajatelleet ostaa uutena vaunut ym. tarvikkeet, sekä vaatteet. Aiomme käyttää kertiksiä ja imettää aion ihan max. 6 kk. Eli mitä arvioitte että meillä tulee menemään suunnilleen kuussa rahaa lapseen?
t. ap/3
Lapsi nyt 1v9kk ja rahaa menee noin:
- hoitomaksu 230e
- vaipat varmaan noin 40e (Libero)
- ruokaan ehkä 100e (vaikea sanoa)
- vaatteisiin yms. kuukaudesta riippuen 0-150e
keskiarvo voisi siis tästä äkkiseltään olla noin 450e/kk
(eka puoli vuotta meni vain vaippoihin ja vaatteisiin)
Lapsi kuluttaa keskimäärin noin 500 euroa kuussa. Riippuu tietty paljon perheestäkin, että minkä verran noin pienellä menee rahaa, mutta meillä ainakin meni ihan varmasti tuo 500 euroa kuussa, koska esim. hoitomaksukin oli 200 euroa.
Tilastokeskuksen mukaan lapsen kulut ovat ennen kouluikää noin 37000 euroa, joten se tekisi noin 440 euroa kuussa.
Ala-asteelainen kuluttaa noin 30000 eli se tekee noin 415 euroa.
Ja murkkuikäiset maksaa noin 7700 euroa vuodessa eli se tekee noin 640 euroa.
Kaikkiaan lapsi maksaa noin 116000 euroa, yksilapsisessa perheessä noin 144000 ja suurituloisempien perheissä vielä enemmän (lienee kalliimmat harrastukset ja muutkin kulutustottumukset).
mulla on ihan ok palkka ja ennen lasta saatoin ostaa mitä huvitti, nykyään tuntuu että rahat menee aina tilipäivänä kaikki ja sitten maksan visalla ja taas ja niin eli köyhyyskierteessä ollaan.
Periaatteessa voi päästä tosi halvalla jos ei niin vaatteita ostele tai ostaa käytettynä. Jos ostaa halvimmat haalarit ja kengät jne.
Vaippoihin meni muistaakseni n. 30-40¿/kk.
Sitten taas toinen ääripää jos ostaa paljon kaikkea leluja, kalliita vaatteita ja kenkiä. Lapseenhan saa käytettyä rahaa ihan rajattomasti.
Meillä menee varmaan keskimäärin kuussa n. 100-150¿ lapseen. Mutta ne suurimmat menothan kasaantuu aina kausittain kun tarvii ostaa uudet kamppeet kesäksi, talveksi ja välikausiin. Mutta en itse halua edes mitään laskelmia tehdä, ei sitä edes ajattele kun on kyse omasta lapsesta.
Ja toki itseen käytän nykyään vähemmän rahaa. Se on ihan selvää että lapsen hankinnat on ensin ja sitten vasta omani.
No jos uutena ostatte vaunut, sängyn ja patjat sekä petivaatteet, sitterin, auton turvaistuimen niin n 1500euroa kertainvestointina menee varmasti. Vaatteisiin menevää rahaa ennen syntymää on aika vaikea arvioida ehkä n 500-1000 euroa riippuen siitä minkä merkkisiä ym hankitte.
Sen jälkeen kuukausittain meillä menee kohta 2-vuotiaaseen
200 euroa/kk päivähoitomaksuihin
n 100 euroa/kk vaatteisiin, kenkiin ym
vajaa 100 euroa suokaan
50 euroa vaippoihin
50 euroa leluihin ym hemmotteluun
Eli n 500euroa/kk
Sitten tietysti on pitänyt ostaa isompi turvaistuin autoon 200euroa, lastensänky pinnasängyn tilalle 200euroa
Vierailija:
Olemme ajatelleet ostaa uutena vaunut ym. tarvikkeet, sekä vaatteet. Aiomme käyttää kertiksiä ja imettää aion ihan max. 6 kk. Eli mitä arvioitte että meillä tulee menemään suunnilleen kuussa rahaa lapseen?t. ap/3
vaipat 8-15e paketti riippuu mitä käyttää. Pari pakettia menee kuussa. Soseita sitten kun syö niin noin 35 prk viikossa. Purkki maksaa 0,25c-0,85c kpl. Plus sitten että vaatteita joutuu pesemään koko ajan jos pulauttelee paljon ja kakkaa läpi asti kuten käy moniakin kertoja päi8vässä pienellä vauvalla.
Sitten vähän helpottaa kun alkaa syömään samaa ruokaa kuin muutkin ja vaippoja menee vähemmän.
Ja sitten alkaa vaatimukset kun vähän vielä kasvetaan mutta niitä jokainen toteutaa sen mukaan kun haluaa (mun on pakko saaha tuo Brazt jne... )