Mikä aiheuttaa paineen ja vihlonnan virtsarakossa?
Tuntuu niin maatessa, istuessa, seisoessa kuin kävellessäkin. Rakko ei ole täysi, mutta tavallaan tuntuu siltä että rakko olisi täysi vaikkei kuitenkaan ole pissahätää nyt. Virtsaaminen sujuu ongelmitta, ei kirvele eikä tule vain pikkutippoja vaan ihan normaalisti, silti tuo paineen ja vihlonnan tunne jää.
Ratkaisuja asiaan?
Kommentit (47)
Selvisikö? Itsellä samoja oireita nyt ja lääkärit eivät ota vakavasti.
N40 v.
Mulla alkoi oireet n. 6 vkoa sitten. Sitäkin ennen oli mielestäni huonoa painetta virtsatessa. Nyt tilanne pahentunut niin että lähes koko ajan tuntuu inhottavalle alavatsan seudulla (lonkkaluista häpykarvoituksen yläpuolelle olevalla alueella, joskus sivummalla mutta yleensä keskellä), virtsaputkessa inhottava tunne-kirvelee, ulkosynnyttimet myös meni helläksi pari viikkoa sitten ja klitorikseen sattuu. Pissahädän tunne tulee usein jo pian edellisestä kerrasta, pystyn pidättämään mutta sitä mukaa kun virtsaa kertyy enemmän, kipu kasvaa...
Gynekologilla käynyt kahdesti, virtsaelinten ultrassa, virtsanäyte 3 krt, sukupuolitautitestit 2 krt - ei missään mitään selittävää.
Hajottaa ja ahdistaa. Kuukauden päästä urologille tähystykseen. Pelkään että kyseessä IC eli virtsarakon kipuoireyhtymä.
Lopetin nyt kahvin juonnin ja ruoka-aineiden syönnin jota IC:ssä kannattaa välttää. Kaikki happoinen ruoka ja juoma siis pois.
Vagifemit aloitin eilen ja olen hakenut apteekista reseptillä alapään puudutteen siltä varalta että kipu käy sietämättömäksi. Myös Triptyl-purkki haettu mutta odotan vielä jos menisi ohi ilman sitä. Paljon yleisiä haittavaikutuksia niin en haluaisi aloittaa ja kun tehon näkee vasta 2 kk päästä ja ei tosiaan edes siis auta mitään. Toimii siis kipukynnyksen nostajana eli ei hoida tulehdusta itsessään.
Olisipa kiva tietää ketjussa kirjoitelleiden nykytilaa... Kirjoitan itse tänne sitten kun hommat etenee.
Edellinen kirjoittaja jatkaa...
Vaiva edelleen olemassa ja kaikki mahdollinen tutkittu..omakustanteisesti pääasiassa ja itse tutkimuksiin hakeutuen sen perusteella, mitä netistä löytänyt mahdollisiksi syiksi.
Olen käynyt magneettikuvauksessa endometrioosin poissulkemiseksi.
Yhteensä 4 krt gynegologilla - syön nyt 6 kk hiivanestolääkettä jos krooninen hiiva olisi syynä. Mutta ei ainakaan vielä ole auttanut ja omat toiveet alkaa olla minimissään että siitä olisi kyse.
Vagifem ei auttanut. Tähystyksessä ei näkynyt mitään. Rakko ns. täydellisessä kunnossa.
Seuraavana noin kuukauden päästä alkaisi virtsarakon lääkehuuhtelukokeilu johon en oikeastaan haluaisi edes mennä kun olen lukenut sen vieneen joidenkin tilannetta huonompaan suuntaan.
Jotkut ovat saaneet apua epämääräisiin kipuihin kannabinoidia sisältävästä liukuvoiteesta. Nimestä huolimatta voi siis käyttää hoitovoiteen tavoin ulkosynnyttimiin. Suomalainen yritys Black& myy.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat saaneet apua epämääräisiin kipuihin kannabinoidia sisältävästä liukuvoiteesta. Nimestä huolimatta voi siis käyttää hoitovoiteen tavoin ulkosynnyttimiin. Suomalainen yritys Black& myy.
* Blank&
Nostan taas, jos jollekin olis jo selvinnyt. Itsellä aika lääkäriin ensi viikolla em. oireiden takia