Ei ole eikä tule joulumieltä, kiitos lasten.
Hirveä älämölö kun eivät saa, taas, pelata Minecrafiaan ja autopeliään. Pelasivat to, pe ja eilen, 3h jokaisena päivänä ja eilisestä asti toitottanut että tänään taukopäivä ja silti meteliä, valitusta ja haukkumista miten olen seniili mummo yms.
Mistähän saisi joulumielen:´(
Kommentit (11)
Ei tänään peliä, piste. Joulumieli tulee kun et anna lasten naputuksen sitä pilata, oikeasti venaavat sitä ihan yhtä kovasti kun sinäkin. Nyt luurit korville ja suklaata ääntäkohti. Aina ei voi mennä nuppujen ehdoilla.
Siitä kun annat lasten pelata ja ottaa rennosti
Sytytä kynttilöitä, keitä glögiä, laita kiukuttelijat pihalle viilenemään. Meilläkin lapset ovat nahistelleet vähän väliä, itse yrittänyt siinä tehdä siivousta. Mutta nyt keitin kupin kahvia ja sytytin keittiön pöydälle kynttilät. Siivousta ehtii tehdä illemmalla, nyt on hetki aikaa rauhoittua ja etsiä sitä joulufiilistä.
Huomiseksi voisit viedä lapset esim. Hoplopiin energiaa purkamaan tai vaikka uimahalliin, jos läheltä ei löydy puuhapaikkaa. Jos lapset jo teinejä, niin käske lähteä vaikka elokuviin, niin saat olla hetken rauhassa.
ap? Huhuu? Oliko tämäkin joku provo?
Samaa mieltä kuin yllä kommentoineet (tai ainakin 2-4, kun en tiedä kuka tähän väliin vielä ehtii).
Ap, jos teillä on tähän mennessä saanut pelata noin paljon joka päivä, niin teet itse itsellesi ongelman, jos nyt joulun nimissä lasten pitää muuttaa käytöstään. Et voi oikein muuta kuin päättää, että sinun joulumieleesi ei vaikuta lasten pelaaminen.
Kukahan ne lapset on mahtanut kasvattaa?
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 14:33"]
Hirveä älämölö kun eivät saa, taas, pelata Minecrafiaan ja autopeliään. Pelasivat to, pe ja eilen, 3h jokaisena päivänä ja eilisestä asti toitottanut että tänään taukopäivä ja silti meteliä, valitusta ja haukkumista miten olen seniili mummo yms.
Mistähän saisi joulumielen:´(
[/quote]
No tuossa tilanteessa olisin itse tehnyt niin että jokaiselle joku jouluun liittyvä kotihomma: yksi imuroi, toinen pyyhkii pölyt ja kolmas vaikka pesee vessat - äidille/isälle joululahjaksi. Sen tehtyään saa pelata tunnin per muksu. Ja seuraavana päivänä joku toinen homma: siivoavat omat huoneensa ja siitä palkkioksi peliaikaa, kolmantena päivänä leipovat piparit jne.
Näin pääsen itse vähän helpommalla ja lapset tekevät jotain muuta kuin pelaavat. Oppivat arvostamaan myös vanhempien työpanosta kotona kun tekevät siitä osan. Ja joulu rakentuu yhdessä
10 voisi luetella ne hommat myös, jotka isä ja äiti tekevät.
Keksi lapsille muuta tekemistä. Ehdota että ottaavt esille piirustustarvikkeet, akuankat, lautapelin, askartelutarvikkeet... MItä nyt ikinä tykkäävätkään tehdä. Tai laita jouluradio soimaan ja ruvetkaa yhdessä tekemään joulujuttuja.
Muistan lapsuudesta kaikkein tympeimpänä sen, kun meni valittamaani isälle ja äidille ettei ole mitään tekemistä, niin vastauksena oli aina "tuossa on tiskit tiskaamatta, siinä on tekemistä". Miksei voinut ihan oikeasti auttaa parilla pikku idealla?