Migreenistä kärsiville kysymystä! Mitä lääkkeitä migreeniin ja tehoaako?
Itselläni oireilee migreeni vain muutaman kerran vuodessa, mutta oireillessaan on ihan kamala vaiva. Nytkin migreenikipu (alkaa sattua valo silmiin, ohimoita jyhmii, oksettaa) alkoi eilen aamupäivällä ja vasta nyt tuntuu, että olen toipunut. Eli vuorokausi menee potiessa. Ihan kamala kipu.
Normaalit särkylääkkeet, kuten burana ja asperiini, eivät auta juuri lainkaan.
Kannattaisiko hakea lääkäriltä resepti? Mitä lääkkeitä migreeniin on, ja millaisia kokemuksia teillä on niistä? Miten ne eroaa normaaleista särkylääkkeistä ja onko sivuoireita?
Kommentit (30)
vaan vasta, kun se on mennyt ohi ja särky tuntuu alkavan.
Sen vaikutus perustuu verisuonien laajenemiseen. Eli päänsäryssä verisuonet supistuu, mikä aiheuttaa sen säryn. Sumatriptan laajentaa verisuonia. (Meniköhän oikein...)
T. Se, joka ensin mainitsi Sumatriptanin :)
Itselläni on sumatriptania ja otan sen heti kun kohtaus iskee päälle. Yleensä huomaan sen 'hassusta olosta', myös näkökenttään tulee sokeita pisteitä. Joskus olen odottanut liian kauan kun en ole ollut varma onko oikeasti migreenikohtaus tulossa. Siinä vaiheessa kun päähän alkaa sattumaan ei ole lääke enää auttanut.
Minulla lääke vain lieventää kohtausta. Elikkä kotiin on lähdettävä välittömästi, ei puhettakaan että pystyisi töihin jäämään.
Ensinnäkin, minkä verran Buranaa otat kerralla? Migreenin hoitoon voit ottaa buranaa 800 mg ensimmäisellä kerralla. Minulle 400 mg ei auta, korkeintaan hieman lieventää oireita, mutta 800 mg auttaa. Minulla on myös lääkkeenä Sumatriptan, mutta sitä en ole käyttänyt sen jälkeen, kun huomasin 800 mg Buranaa auttavan. Sumatriptan on siinä mielessä mielstäni huono, että sen voi ottaa vasta sitten, kun päässä jo jyskyttää. Muuten siitä ei ole apua.
Toinen asia, mikä minulle on auttanut migreeniin, on purentakiskot. Olen lapsesta asti purrut hampaita yöllä yhteen ja kun vuosi sitten sain purentakiskot, migreenit ovat hävinneet. Muutaman kerran on ollut pientä migreenityyppistä päänsärkyä, mutta ilman kovaa kipua ja näköhäiriöitä. Mietipä siis onko sinulla esim yön jälkeen leuat "jäykkänä" tai heräätkö yöllä siihen, että puret hampaita yhteen.
Toivottavasti näistä on jotain apua.
Kannattaa ottaa kunnon annostus lääkettä.
Oletteko kiinnittäneet huomiota siihen, milloin ja missä tilanteessa teille iskee migreeni?
Mulla ei ole diagnosoitua migreeniä (siskolla on ja koko suku on päänsärkytaipuvaista), mutta silloin tällöin iskee sellainen päänsärky, että olen aivan toimeton ja käännekohta on yleensä "reipas oksennus", jonka jälkeen olo alkaa parantua. Hutera olo on koko loppupäivän. Tähän asti olen pärjännyt tujulla ibumax /burana/tmv. annoksella.
Mulla kohtaus liittyy lähes poikkeuksetta ylenpalttiseen väsymiseen ja/tai huonoon juomiseen (eli siis liian vähän vettä, juominen ei viittaa alkoholiin:)). Ja se särky on sitten ihan erilainen kuin "tavallinen päänsärky". Niska vetää jumiin ja päässä alkaa jyskyttää - siitä heti tunnistan, että nyt on parasta ottaa lääkettä, raitis ilma tai päiväunet ei enää auta. Minulla särkyyn ei liity näköhäiriöitä.
Usein on vielä niin, että jos kipu alkaa töissä, sitä sinnittelee jonkun aikaa ja lopulta lähtee kotia kohti. Mulle käy lähes poikkeuksetta niin, että jotenkin saan pidettyä paketin kasassa kotiin ja kun olen pihalle päässyt, niin silloin "on varaa antaa periksi" ja olo muuttuu 100 kertaa pahemmaksi. Kerrankin oksensin lumihankeen portaanpäähän....:(
Se hyöty tästä selvästä kaavasta tietysti on, että pikkuhiljaa sitä on oppinut varomaan ylenpalttista väsymistä ja jos alla on esim. huonosti nukuttu yö, niin ei sitten yritäkään aikaansaada päivällä mitään turhan suurta :).
Mää syön siihen 1g panadolia ja 50mg tramadolia, sit hikipanta silmille ja peitto korviin... sillai se mulla yleensä parissa päivässä on asettunnu.
Noita lääkkeitä ei saa kuin reseptillä ja tramadol reseptin ottavat viel apteekkiin eli aina saa hakia uuven lekurilta
ensiavuksi otan treoa (=poretabletti, jossa on just asetyylisalisyylihappoa ja kofeiinia), jos se ei auta, niin sitten täsmälääkkeen... eikä sumatriptaani ole edes niin kallista, €23 ja risat/18 tbl
Ja täytyy sanoa että on ihan ehdoton. Olen yli kymmentä lääkettä kokeillut ja tuo on ainoa joka auttaa.
Ja tuossa on hyvää se että auttaa myös oireiden ollessa jo kunnolla päälläkin.
Olen kyllä niin onnellinen että olen löytänyt vihdoin lääkkeen joka auttaa. 11-vuotiaana migreeniin sairastuin joten siitä on tullut jo 18 vuotta kärsittyä useamman kerran kuussa.
Almogranista tulee kyllä väsynyt ja vähän pihalla oleva olo..Mutta eise minua ainakaan haittaa.
MIeluiten kuitenkin lepään migreenin jälkeen. Töissä pystyn tuon lääkkeen otettua olemaan koska se ei ole mitään tarkuutta vaativaa. Tosin liikkeessä on pysyttävä ettei uni tule.
Joku kysyi että missä tilanteessa migreeni tulee.
Minulla kierto selkeästi vaikuttaa. Tulee aina ovulaation sekä menkkojen aikaan.
Ja myös stressi tai stressin laukeaminen saattaa aiheuttaa migreenin.
Minulla tuo migreeni liittyy selvästi selkävaivoihini ja "tension neckiin", stressiin, väsymykseen ja alkoholinkäyttöön. Lähes aina migreeni on iskenyt tilanteissa, joissa on ollut kiireinen työjakso,jolloin olen päiviä tai viikkoja jumittanut koneella enkä ehtinyt jumppaamaan, ja olen muutenkin väsynyt. Tällöin niskat ovat aivan jumissa.
Varaan lääkäriajan heti huomenna, on se vaan sen verran helvetillinen kipu. Ei vain ole tullut aiemmin varattua, kun kohtaus tulee kuitenkin niin harvoin.
Tuota näköhäiriö-asiaa jäin miettimään. Mikäli täsmälääkkeitä ei saa ottaa niin kauan kun on näköhäiriöitä, niin olen vähän ymmälläni. Itselläni siis kipu tuntuu (eniten) ohimoissa ja valo sattuu silmiin. Saatan nähdä kirkkaita kuvioita, eräänlaista "sahalaitaa". Mutta ei se kyllä mene ohi, vaan jatkuu kivun läpi. Eli pimeässä,kylmä rätti otsalla ja LIIKKUMATTA SILMÄT KIINNI on ainoa tapa olla. Oksentaminen ei auta. Oksettaa kyllä, etenkin vähäinenkin liikkuminen, mutta jos oksennan, tuntuu, että pää räjähtää.
Olen ottanut burana 600 tai 800 tähän kipuun, joskus se auttaa jonkin verran, joskus tuntuu ettei lainkaan.
Mutta kiitos tosiaan keskustelusta, kyselen lääkäriltä tarkemmin.
ap
Auttaa vartissa. Hyvä, kun sulaa suussa ja imeytyy tosi nopeasti, joskus kun migreenissä oksennankin tosi rajusti.
Miranax auttaa hieman, mutta ei pura koko kohtausta.