Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Migreenistä kärsiville kysymystä! Mitä lääkkeitä migreeniin ja tehoaako?

Vierailija
10.11.2008 |

Itselläni oireilee migreeni vain muutaman kerran vuodessa, mutta oireillessaan on ihan kamala vaiva. Nytkin migreenikipu (alkaa sattua valo silmiin, ohimoita jyhmii, oksettaa) alkoi eilen aamupäivällä ja vasta nyt tuntuu, että olen toipunut. Eli vuorokausi menee potiessa. Ihan kamala kipu.

Normaalit särkylääkkeet, kuten burana ja asperiini, eivät auta juuri lainkaan.

Kannattaisiko hakea lääkäriltä resepti? Mitä lääkkeitä migreeniin on, ja millaisia kokemuksia teillä on niistä? Miten ne eroaa normaaleista särkylääkkeistä ja onko sivuoireita?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen täsmälääkkeet. Yritin aina ennen selvitä perussärkylääkkeillä, mutta ei niistä ollut apua. Migreenini on auraton, eli särky vaan alkaa eikä ennakoivia oireita ole. Särky ei ole niin pahaa, että olisin täysin sänkypotilaana sen aikaa, mutta kestää pitkään, jos en saa sitä lääkittyä pois. Mulla on migreeniä useamman kerran kuukaudessa, ehkä 3-4 x ja ennen tosiaan vain sinnittelin säryn kanssa, kun ajattelin, että on ihan normaalia, että päätä särkee kovaa ja usein... :S

Mulla lääkkeenä nyt Maxalt Rapitab, tabletti, joka sulaa suussa, eli sen voi ottaa ilman vettäkin. On tosin tosi pahan makuinen, mutta kyllä sen kestää, kun tietää että auttaa. Mulla lääke auttaa tunnin sisällä ottamisesta, ja vie säryn täysin pois. Lääke on kolmiolääke ja aiheuttaa sellaisen höntin olon, eli autoa ei kannata heti lähteä ajamaan.

Ehdottomasti suosittelen hakemaan migreeniin ihan täsmälääkettä. Ihan taivaallista, kun tietää lääkkeen otettuaan, että kohta ei satu enää yhtään!

Vierailija
2/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut oireeton nyt 8 vuotta. Ennen jouduin olemaan jopa 3 päivää pimeässä kohtauksen takia ja pahimmillaan on ambulanssi vienyt sairaalaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kaikki migreenilääkkeet kolmiolääkkeitä? Olen aika herkkä niille (esim. väsyttävät tolkuttomasti ja tekevät olon pöpperöiseksi) ja yritän aina välttää niitä. Opetan työkseni, eli ihan pöpperöisenä en pysty työtäni tekemään. Joten vaikka oma olo olisi helpompi lääkkeiden kanssa, tuleekohan sairaslomapäivä tai puoli päivää joka tapauksessa...

ap

Vierailija
4/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, minkä verran Buranaa otat kerralla? Migreenin hoitoon voit ottaa buranaa 800 mg ensimmäisellä kerralla. Minulle 400 mg ei auta, korkeintaan hieman lieventää oireita, mutta 800 mg auttaa. Minulla on myös lääkkeenä Sumatriptan, mutta sitä en ole käyttänyt sen jälkeen, kun huomasin 800 mg Buranaa auttavan. Sumatriptan on siinä mielessä mielstäni huono, että sen voi ottaa vasta sitten, kun päässä jo jyskyttää. Muuten siitä ei ole apua.

Toinen asia, mikä minulle on auttanut migreeniin, on purentakiskot. Olen lapsesta asti purrut hampaita yöllä yhteen ja kun vuosi sitten sain purentakiskot, migreenit ovat hävinneet. Muutaman kerran on ollut pientä migreenityyppistä päänsärkyä, mutta ilman kovaa kipua ja näköhäiriöitä. Mietipä siis onko sinulla esim yön jälkeen leuat "jäykkänä" tai heräätkö yöllä siihen, että puret hampaita yhteen.

Toivottavasti näistä on jotain apua.

Vierailija
5/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sen ottaa heti ensioireiden alettua. Eli ennen sitä julmettua särkyä. Ja silloin sitä pitää ottaa 1200 mg. Raju määrä, mutta lääkärin määräämä ;)

Täsmälääke toimii sitten jos kohtaus jyrähtää päälle. Mulla on Imigran Radis.

Migreeni on virallisestikin invalidisoiva sairaus, joten kohtauksen iskiessä usein joutuu ainakin päiväksi sairaslomalle. Täsmänapit ovat aika tujuja, joten sellaisen ottamisen jälkeen ei auta muu kuin levätä.

Vierailija
6/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitäkin tulee tuollainen höntti olo, ja vaikka se kivun vie pois tunnin sisään, huono ja voimaton/oksettava olo jää. Varsinkin jos sen ottaa tyhjään mahaan, olo voi olla todella huono. Pitäisi siis varmaan saada sen tilalle joku muu täsmälääke. Täsmälääke auttaa, vaikka kohtaus olisi jo hetken jatkunutkin.

Mullakin on auraton migreeni, eli särky vain alkaa ja voimistuu hetkessä. Jos otan sillä sekunnilla kuin särky alkaa tuntua, kaksi Panadol Zappia, kipu saattaa olla tulematta. Koulussa (itsekin olen opettaja) mulla on mukana vain noita Panadoleja, koska en siellä halua ottaa tuota kolmiolääkettä. Panadolin avulla olen saanut pidettyä loppupäivän tunnit, vaikka joskus on kyllä pitänyt sanoa, että toivun tässä migreenistä, olkaa hiljaa :) (Lukiolaiset jo ymmärtää...)

Vierailija
7/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan lääkkeitä on ihan turha ottaa, Miranaxia on määrätty myös -> sama kuin karkkia söis.

Vierailija
8/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on sumatriptania ja otan sen heti kun kohtaus iskee päälle. Yleensä huomaan sen 'hassusta olosta', myös näkökenttään tulee sokeita pisteitä. Joskus olen odottanut liian kauan kun en ole ollut varma onko oikeasti migreenikohtaus tulossa. Siinä vaiheessa kun päähän alkaa sattumaan ei ole lääke enää auttanut.

Minulla lääke vain lieventää kohtausta. Elikkä kotiin on lähdettävä välittömästi, ei puhettakaan että pystyisi töihin jäämään.

Ensinnäkin, minkä verran Buranaa otat kerralla? Migreenin hoitoon voit ottaa buranaa 800 mg ensimmäisellä kerralla. Minulle 400 mg ei auta, korkeintaan hieman lieventää oireita, mutta 800 mg auttaa. Minulla on myös lääkkeenä Sumatriptan, mutta sitä en ole käyttänyt sen jälkeen, kun huomasin 800 mg Buranaa auttavan. Sumatriptan on siinä mielessä mielstäni huono, että sen voi ottaa vasta sitten, kun päässä jo jyskyttää. Muuten siitä ei ole apua.

Toinen asia, mikä minulle on auttanut migreeniin, on purentakiskot. Olen lapsesta asti purrut hampaita yöllä yhteen ja kun vuosi sitten sain purentakiskot, migreenit ovat hävinneet. Muutaman kerran on ollut pientä migreenityyppistä päänsärkyä, mutta ilman kovaa kipua ja näköhäiriöitä. Mietipä siis onko sinulla esim yön jälkeen leuat "jäykkänä" tai heräätkö yöllä siihen, että puret hampaita yhteen.

Toivottavasti näistä on jotain apua.

Vierailija
9/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

ihan ekaksi:

Nämä palstat on ihan jees keskusteluun. Mutta nyt ykkösasia on, että tilaat lekurin. Terveyskeskuslekurit ihan jees, mutta mieluiten mene omalla/työterveyden lähetteellä (jos mahdollista) neurologille. Jos asut pääkaupunkiseudulla pääsärkyklinikka Postitalossa on hyvä: siellä on Suomen parhaat päänsärkylekurit.

Minä kärsin myös Hortonin päänsärystä (kuin migreeni, mutta kipu saattaa jatkua viikkoja...). Unohda käsikauppalääkkeet ja hae täsmälääkkeitä. Se oikea löytyy valitettavasti vain kokeilemalla. Minua auttaa Almogran ja Imigran eli täsmälääkkeet. En ole kokenut Almogrania väsyttäväksi, se on se päänsärky kun väsyttää...

Mutta nyt unohdat netin ja tilaat ajan hyvälle lääkärille. Pistä asioita vähän paperille ennen lääkäriä: kuinka usein särkyä, missä, millaista ja kuinka kauan kestää.

Vierailija
10/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suun kautta otettavat ei juuri auta

Vierailija
11/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on paha migreeni niin ehkä 4 tunnin kuluttua vaikutus jo hälvenee..

Vierailija
12/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkiä särkyjaksoja sulla on? Onko jaksoja saatu katkaistua jollakin?

Miehellä kesästä asti jatkunut särkyjakso. Kerran sai kortisonikuurin, se auttoi pari päivää, mutta heti kun annos pieneni, särky palasi. Muuta ei lääkäri ole keksinyt.

Vierailija
13/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ainakin tuntuu, että jokaiselle tehoaa eri lääkkeet migreeniin. Itse yritän selvitä buranan voimin, tosin en ole yleensä vuodepotilaana, mutta migreeni kestää 3 päivää. Enkä noilla lääkkeillä ole migreeniä koskaa pois saanut, vaan ne ovat vain hillinneet kipua siedettäväksi (siis migreenilääkkeetkin silloin kun niitä käytin). No nyt lasten syntymien jälkeen migreenit ovat jostain syystä lieventyneet ja harventuneet.

Vierailija
14/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja todellakin se estää migreenin tulemisen, jos vain ymmärrän ottaa lääkkeen ajoissa. Onneksi se on yleensä helppoa, sillä minulla tulee sokeita pisteitä ennen kunnon päänsäryn alkamista. Mikäli päänsärky ehtii päälle, ei maksimiannoskaan (2 tablettia) vie välttämättä kokonaan särkyä pois. Mitään sivuvaikutuksia minulle ei ole ko. lääkkeistä ollut eikä se ole edes kolmiolääke. Jotkut ovat kylläkin ihmetelleet "vahvaa" lääkitystäni, en oikein sitten tiedä että mikä siinä lääkkeessä on niin vahvaa..

Minäkin käytin ennen käsikauppalääkkeitä ja elin toivossa, että ne tehoaisivat. Testasin Buranaa suuremmallakin annostuksella mutta se oli kuin karkkia olisi syönyt.. Kannattaa ehdottomasti hankkia jokin lääkitys, kokeilemalla luulisi sopivan löytyvän.

Vierailija
15/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni toimii käsikauppalääkkeistä, ajoissa otettuna, 1000 mg (2 tabl.) aspiriinia yhdistettynä mukilliseen kahvia tai pariin kofeiinipilleriin. Ilman kofeiinia vaikutus ei ole ollenkaan niin hyvä. Ibuprofeiini tai parasetamoli eivät toimi ollenkaan, ketoprofeiini reilulla annoksella saattaa toimia, mutta asetyylisalisyylihappo on tosiaan se toimivin.

Jos lääkettä ei heti ole saatavilla, vaan särky pääsee alkamaan, auttaa Clotam (reseptilääke, mutta ei täsmälääke) yleensä. Jos migreeni pääsee kunnolla päälle, on minulla varalta Maxalt rabitabeja, jotka auttavat jonkin verran. Eivät vie särkyä kokonaan ja tekevät olon todella ikäväksi, mutta auttavat sen verran, että en vain uikuta sängynpohjalla ja oksenna solkenaan. Hötön olon ja melko korkean hinnan vuoksi pyrin huolehtimaan siitä, että ehdin lääkitä kohtauksen joko aspiriinilla tai Clotameilla ja todella harvoin joudun turvautumaan Maxalteihin.

Parasta on, että olen aikojen kuluessa löytänyt migreenini tärkeimmän laukaisijan (nestetasapainon heittely) ja pystyn ehkäisemään suurimman osan kohtauksista kokonaan. Kohtauksia on nykyään ehkä vain kerran parissa kuukaudessa, kun pikkulapsena ja vielä teininäkin niitä saattoi olla kerran viikossa. Kohtaukseni ovat aina olleet rajuja ja lyhyitä. Olen kohtauksessa täysin poissa pelistä, mutta kesto ei ole tainnut koskaan ylittää 10 tuntia ja varsinkin aiemmin olivat vielä lyhyempiä, esimerkiksi alle kouluikäisenä harvoin yli kolmeakaan tuntia.

Vierailija
16/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Imigran nenäsuihke. Jos sen ottaa heti ensioireiden ilmaannuttua, niin migreeni lievenee. Mulla ne ensioireet on sellainen höntti olo ja pisteitä näkökentässä. Työkyky mulla menee migreenissä joka tapauksessa, mutta tuolla olon saa sellaiseksi, että saa itsensä töistä kotiin ja lapsen pidettyä hengissä kunnes puoliso tulee kotiin.

Mulla oli kerran äitiyslomalla migreeni ja vauva oli just oppinut konttaamaan. Makasin makuuhuoneen matolla, oksensin ja pidin konttaavaa lasta jalasta kiinni, jotta ei konttaisi vaaraan. Oksennusten välillä sain soitettua naapurille, että tulisi apuun ja hän sai mieheni kiinni.

Buranaa saa todella ottaa isolla annoksella, että siitä on apua. Tuosta Imigranista tulee jonkinlainen krapula, mutta on todellakin sen arvoista, että on jollain lailla toimintakykyinen

Vierailija
17/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan silti voi joutua tilanteeseen, ettei niitä (tai muitakaan reseptivalmisteita) ole saatavilla.

Silloin itse otan seuraavan coctailin (lääkärin kanssa sovittu ja tutkimuksissa tehokkaaksi todettu):

1200mg-1600mg ibuprofeiiniä + 1000mg parasetamolia + kofeiiniä (esim 2 kuppia kahvia/tabletteina).

Nämä kaikki otetaan yhtäaikaa, muuten vaikutus ei ole tehokas.

Googlestakin löytynee tämä migreenitutkimus, lisänä tohon paukkuun siinä suositeltiin c-vitamiinitabletti.

Vierailija
18/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä enemmän apua oli kun lopetin kaiken rasvaisen ruuan ja itse asiassa lihansyönnin. Ei enää kymmeneen vuoteen kohtauksia :-D

Vierailija
19/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimivaa käsikauppasärkylääkeyhdistelmää. Tiedän useammankin, jolla joku tietty lääke toimii migreeniin kofeiiniin yhdistettynä, mutta ei ilman sitä kofeiinia. Toinen merkittävä tekijä on riittävä annos. Siis ei tosiaan mitään yhtä 400 mg buranaa tai yhtä aspiriinia vaan heti alkuunsa se kaksi tai kolme.

Täsmälääkkeetkään eivät kaikilla toimi tai toimivat puutteellisesti tai aiheuttavat sivuvaikutuksia. Niitäkin on, joilla joku muu vaihtoehto toimii paremmin.

Vierailija
20/30 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul muutaman kerran vuodessa migreeniä. Olen saanut migreeniin kokeeksi myös lääkettä jonka nimeä en nyt muista. Yleensä pärjään esim.burana 600g jos sen osaa ottaa tarpeeksi ajoissa.

Niin sitä vaan, että tiedättehän että migreeniä sairastavan tulisi syödä siihen sopivia E-pillereitä. Oikeanlaiset E-pillerit vähentävät migreenipotilailla veritulppa riskiä tms. kun väärillä riski on suurempi. Luulen....ja musta tuntuu että oikeanlaisia E-pillereitä syömällä myös migreenin esiintyminen on myös VÄHENTYNYT!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme