Voi että mies on sitten " hyvä" lapsenvahti, ärsyttää.
Sovittiin, että mies katsoo eilettäin illalla lapsia, jotta voin joulusiivoja tehdä rauhassa. 3,5- ja 1,5-vuotiaat lapset löytyy meidän huushollista. Noh, mies tulee töistä, odottelee että teen ruoan ja korjaan tiskit. Sitten se löhökasa vetaisee sohvalle makaamaan ja LUULEE, että lapsien vahtiminen onnistuu tv:n kanssa. No eihän lapset jaksa istua tunteja paikallaan, kun isi haluaa maata telkun äärellä. Hermostuin miehelle ja mies vaan kitisee että enhän voi väkisin niitä pitää. En ymmärrä miksi niitä lapsia ei voi viedä ulos tai leikittää huoneessa. Miehelle sanonkin, että leikitä vaikka niin viihtyvät. Ja tajuaako se no ei tasan. Aargh, raivostuttaa!!!
Kiitos ja kuulemiin...
Kommentit (49)
hoitanut nuo siivoukset? Vai eikö osaa tehdä niitäkään?
Vierailija:
En halua ottaa kantaa ap:n viestiin/tilanteeseen mutta minua rupesi OIKEASTI ihmetyttämään että tässäkin viestiketjussa tunnutaan hyväksyvän televesion katseleminen/aukioleminen pienten lasten kanssaollessa. Ettekö hyvät ihmiset ymmärrä että television ohjelmat (paitsi pikkukakkonen) ja uutiset ei ole tarkoitettu pienille silmille??? Katsokaa ja kuunnelkaa joskus vaikka uutisia oikein ajatuksella - sotaa, murhia, kuolemaa...Miellä on lapset nyt 5 ja 6 v ja televisio menee kiinni pikkukakkosen jälkeen ja avataan vasta kun lapset ovat sängyissään. Näin ollut alusta asti. Viikkonloppuaamuisin katsotaan aamun lasten ohjelmat.
Meillä on samankaltainen käytäntö. Erona se, että joskus katsomme esim. Akuutin tai Hauskat kotivideot (mikä sekään ei mielestäni varsinaisesti lastenohjelma) lasten kanssa. Tai Joka kodin asuntomarkkinat. Linnan kutsut on myös katsottu yhdessä. Ja Gilmoren Tyttöjä sekä Seitsemäs taivas. Lapset kolme ja kuusi.
Lapset mukaan touhuihin, ikää heillä kohta 2v, 3v, 4v ja 6v. Ei siihen miehen vahtimista tarvita. Innoissaan vaan auttavat kun antaa pientä askaretta.
niin ei voi kovin kummoista odottaa. Katso peiliin ap
Aika huvittavaa, että suurin osa hyökkää naisen kimppuun - minä ymmärrän ap:n fiilikset, vaikka oma mieheni todellakin hoitaa osuutensa niin lasten kanssa kuin kotitöidenkin osalta (tai ehkä juuri siksi ymmärränkin...)
Mitään ratkaisua tilanteeseen en osaa antaa. Itselleni oli alun perinkin tärkeää, että mies osoitti kiinnostusta ao. asioihin eli en olisi muunlaista itselleni ottanutkaan ;) Joskus kuvittelin, että voisin muuttaa toisen ihmisen, mutta eipä se onnistunut. Eikä se ole oikeinkaan.
Viimeksikin kun mies imuroi, jouduin salaa imuroimaan pahimmat oharit kun mies oli kaupassa. Eteisessäkin on sellainen keskeisellä paikalla oleva syvennys, joka oli miehen " siivouksen" jäljiltä täynnä pulskia pölykoiria. Jos meille tulis miehen siivouksen jäljiltä vieraita, ne uskois ettei meillä ole siivottu ollenkaan. Kerran mies siivosi vessan enkä tiedä mitä se siellä teki, koska lavuaari oli sen jälijiltä ihan yhtä paskainen kuin ennenkin. Siitä oli pakko sanoa, ei voi mitään.
lisäksi kun pitää muistaa, että tv:n äänimaailma on ihan yhtä pelottava lapselle kuin kuvamaailma. Eli vaikka lapsi ei olisi tv:n ääressä voi se silti aiheuttaa pelkoja.
Meillä on tv auki ainoastaan pikkukakkosen ajan ja viikonloppuisin saavat katsoa tv2:n lastenohjelmia.
Yhdessä katsotaan joskus luontodokumenttejä ja sisustusohjelmia (eskaripojan suosikkeja, erityisesti inno)
En minäkään päiviä pitkiä ole kotona lastenvahti, vaan äiti. Outo ajatusmaailma teillä. Lisäksi joulusiivot tehdään yhdessä, lapset otetaan mukaan touhuamaan. Näin vältytään noilta jatkuvilta riidoilta kuka katsoo mitenkin lapsein perään.
Kirjoituksesi voisi olla minun! Mäkin haluan joskus siivota ihan rauhassa, ilman että niitä leluja kannetaan siihen ja kitistään koko ajan. Ja mun mielestä lapsen hoitamista EI ole tv: n katselu(siis jos on tarkoitus että toinen KESKITTYY lapsiin vuorostaan)!! En tarkoita että lasten kanssa pitäisi koko ajan leikkiä tai ulkoilla, mutta ehkä isäkin voisi niin tehdä vaikka parina iltana viikossa.
Mulla kanssa mies joka ei jaksa leikkiä edes varttia, ei ulkoile eikä mitään koskaan tee lasten kanssa. En voisi sanoa tälläistä oikein hyväksi vanhemmuudeksi!
Kyllä mun mielestä miestä voi silloin sanoa lapsenhoitajaksi. Meillä mies vahtii lapsia myös noin, paitsi ettei ole tv:n vaan tietokoneen edessä... Eikä edes huomaa kun lapset sotkevat, levittävät kirjat kirjahyllystä lattialle, kantavat vaatteet vaatekaapeistaaan samaan kekoon jne. Ei siis tajua kieltää niitä lapsia sotkemasta, ja käske/ohjaa laittamaan tavaroita paikoilleen. Kiva siis, jos on muutaman tunnin poissa kotoa, niin saa seuraavan päivän siivota...
kanssa viikonlopuksi, että tajuaa ettei se ole mitään lepoa olla mukulan kanssa. Vaan mitä tapahtuu jos jätän. Kämpässä on kaamee siivo, tiskit on tiskaamatta, pyykit pesemättä, lapsen suu haisee kuin rankkitynnyri koska hampaita ei viitsitä pestä jne. Sitten mies on vaan tyytyväinen että ihan kivaa oli.
pikaruoasta ja keitetystä makkarasta.
pitää laittaa jonnekin siivouksen ajaksi?
Vierailija:
Viimeksikin kun mies imuroi, jouduin salaa imuroimaan pahimmat oharit kun mies oli kaupassa. Eteisessäkin on sellainen keskeisellä paikalla oleva syvennys, joka oli miehen " siivouksen" jäljiltä täynnä pulskia pölykoiria. Jos meille tulis miehen siivouksen jäljiltä vieraita, ne uskois ettei meillä ole siivottu ollenkaan. Kerran mies siivosi vessan enkä tiedä mitä se siellä teki, koska lavuaari oli sen jälijiltä ihan yhtä paskainen kuin ennenkin. Siitä oli pakko sanoa, ei voi mitään.
Kumpikin yirttää ottaa opiksi. Ei siis mitään motkotusta tyyliin:" aina teet noin, aina on kamat hajallaan. tää on karmee." mihin minä sorruin eilen työpäivän jälkeen kun tulen kotiin ja koti on kuin pommin jäljiltä. Mies oli siellä sairasta lasta hoitamassa.
Jos on katsos tällainen 1,5-vuotias termiitti kotona, joka kaataa lelukorit ja sotkee paikat ihan samaa vauhtia kuin itse siivoaa, niin on erittäin turhauttavaa siivota hänen kanssaan. Yleensä täytyy vaan kestää, mutta eipä sitä täysin siistiä sitten ikinä olekaan (paitsi ehkä yöllä...)
että homma etenisi. Ensinnäkin meidän muksu puuhaa koko ajan jotain. Ärsyttää, että kun saat yhden paikan kuntoon, kohta siellä on taas jotain. Sitten se jatkuva äiti äiti äiti ja siivoaminen kahden minuutin pätkissä. Äiti kakkattaa. Ei, isi ei saa tulla, äiti tulee. Ei äiti tule, vaan isi! Byääääää! Siinä sitten kun päästään sen kriisin yli uhmiksen kanssa, kohta on joku muu kriisi päällä. Äiti katso miten hieno viritelmä mulla on täällä! Äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti
Äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti Äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti Äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti Äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti Äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti Äiti äiti äiti äiti äiti äiti äiti
Kolmen lapsen äitinä sanon suoraan, että jos parivuotias siivoaa, siitä ei ole yhtään mitään hyötyä lopputuloksen kannalta. Niin kuin joku sanoi, se on siivoamisen leikkimistä.
En sitten tiedä, onko mulla rima liian korkealla lopputuloksen suhteen vai mitä, mutta jos kaksi- tai kolmevuotiaan vastuulla on esim. pölyjen pyyhintä, niin ei se jälki nyt mun mielestä ole ihan sellainen kuin siivouksen jälkeen yleensä edellytän, että on.
kyllä meillä yhdessä siivotaan ja 2v pyyhkii pölyjä, mutta ei se tarkotus ole siinä, että jälki on ykköluokkaa. Vaan se, että lapsi puuhaa mukana, vaikka äiti perässä pölyt pyyhkiikin. Voi teitä uusavuttomia.
Vierailija:
Kolmen lapsen äitinä sanon suoraan, että jos parivuotias siivoaa, siitä ei ole yhtään mitään hyötyä lopputuloksen kannalta. Niin kuin joku sanoi, se on siivoamisen leikkimistä.En sitten tiedä, onko mulla rima liian korkealla lopputuloksen suhteen vai mitä, mutta jos kaksi- tai kolmevuotiaan vastuulla on esim. pölyjen pyyhintä, niin ei se jälki nyt mun mielestä ole ihan sellainen kuin siivouksen jälkeen yleensä edellytän, että on.
Kuka se nyt lapsen vastuulle siivoamisen laittaisi? Meillä kaikki siivoukset tehdään yhdessä, ja kyllä minä viiden lapsen äitinä sanon, että helpommalla pääsee kun ottaa lapset siivoukseen mukaan vaikka ihan leikkimielellä.
En oleta ikinä, että lasten jälki on se viimeinen jälki. Lapset tykkäävät puuhastella mukana rätit kädessä. Näin meillä ollaan vältytty siivous sodilta, eikä tarvitse joulusiivojakaan varten pähkäillä lastenvahteja.
Mutta näissäkin asioissa kukin tavallaan. Meillä helpotetaan näin arkea, eikä tarvitse miehellekkään nalkuttaa lasten vahtimisesta.
Joskus käyvät ulkona, jolloin mies esim. moottorisahaa. Yksikin päivä mies käveli etsivän näköisenä talon takana (jossa on noin 50 metrin päässä talosta joki). Ei ollut lapsi joessa ei, mutta eipä miehellä myöskään ollut hetkeen hajuakaan missä. Joka kerta kun laitan lapsen miehen mukaan tiedän, että otan riskin. Mutta pitäähän miehen " antaa" hoitaa lapsiaan ihan niin kuin tykkää.