Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vkonlopputissuttelun lopettaminen! Tsemppausta kaivataan...

Vierailija
10.11.2008 |

Nyt se päätös on lopulta tehty! Ei enää vkonlopputissuttelua, joka on viime aikoina kehittynyt jo humalahakuiseksi ryypiskelyksi. Tätä on nyt jatkunut jo tarpeeksi kauan ja mielessä on ollut pitkään alkoholikulutuksen vähentäminen. Mulla on kaikki hyvin eikä elämässä mitään suurempia ongelmia. Mieliala on ollut vaan pitkään aika alakuloinen, mikä osaltaan varmasti johtuu myös tissuttelusta.

Olen kahden lapsen äiti ja haluan oppia juomaan kohtuudella. Nyt enää osta vkonloppuviinipulloa ja saunasiidereitä. Mutta ei tämä helppoa tule olemaan. Muutenhan olisin tämän päätöksen tehnyt jo aikoja sitten. Miten kestän perjantai-illan ja lauantai-illan ilman hiprakkaa? Kun kaikki tietyt rutiinit ovat aikaisemmin tapahtuneet viinilasi kädessä...

Ei tätä vaikeutta kai ymmärrä ihminen, joka ei ole läpikäynyt samaa. Olisiko joku, joka olisi taivaltanut matkan, joka minulla vasta edessä? Haluan terveeksi ja antaa lapsillenikin terveen mallin. Mies tietää asiasta ja tukee sataprosenttisesti. Hänkään ei vaan ymmärrä täysin, kuinka vaikeaa tämä tulee olemaan :(

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sen puolesta on hyvä juttu! Ja nämä arki-illat varmaan vielä jotenkin menee hirveällä tsemppauksella, mutta se perjantai.... Ja toisaalta tämä myrskysää on just inhottava, kun olisi niin kiva tällaisella ilmalla laittaa takka päälle ja juoda vaikka kuumaa glögiä... Mutta en mä nyt glögistä niin paljon tykkää että viitsisin sitä alkoholittomana juoda :(. 5

Vierailija
42/74 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin googlettamalla tämän. Voisitko koettaa saada apua täältä?

http://www.eiransairaala.fi/index.php?k=8350

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koettakaa sitä alkoholitonta viiniä ja korvatkaa se perjantaipullo sillä. Ihan ok makuisia ja se keho todellakin luulee saavansa sitä alkoholillista versiota:)

Meilläkin mies oli mielissään kun eilen sanoin, että nyt loppui viinanjuonti. Koskaan hän ei ole siitä huomauttanut, mutta takuulla se on häntä harmittanut, kun vaimo tissuttelee viikonloppuiltaisin. Vaikkei sitä känniä itse tajuakkaan, niin ympäristö varmasti huomaa, kuten joku aiempi kirjoittajakin sanoi.

Lähden työmatkalle Tallinnaan tällä viikolla ja vakaa aikomus on olla ottamatta mitään alkoholipitoista siellä. Olen järkännyt reissun jälkeen itselleni kovat treenit, joista ei selviä krapulassa, joten selvinpäin on oltava.

Kyllä se tästä lähtee!

Vierailija
44/74 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ketju (vaikkei aihe niin ihana olekaan). Te naiset ootte just parhaita!

Tämä ketju todistaa, että AV:llakin voi saada ja antaa vilpitöntä kannustusta, kertoa rehellisesti tilanteestaa ja löytää vertaistukea.

Itse sinkkuna vietin kovinkin kosteita aikoja ja varmaan rajat paukku joka viikko. Parisuhteen alussakin käytiin miehen kanssa ainakin kerta viikkoon iltaoluilla. Ajattelin nauttia elämästä ennen lapsia ja sen tein. Nyt raskaana ja siis lähes ilman alkoholia 5 kk (joskus muutaman sentin viiniä olen juonut).

Ymmärrän hyvin tilanteenne ja sen, miten helposti se tohon lipsuu.

Tsemppiä teille kaikille lopettajille/vähentäjille! Toivottavasti teistä ei kuitenkaan tule terveysterroristeja, jotka tuomitsevat jokaisen pikkujouluglögin ;)

Ja se linkki

http://www.paihdelinkki.fi/

Siellä on ihan konkreettisia neuvoja, vertaiskertomuksia, tietoa ja apua.

Vierailija
45/74 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tsemppiä sinne Tallinnan-reissulle! Minäkin olen lähdössä pari viikon päästä pienelle huvimatkalle mutta antanut itselleni luvan siellä kyllä ottaa. Nyt on tavoitteena lopettaa tämä kotitissuttelu.

Tehdäänhän tästä ketjusta sellainen, että tähän voi kirjoittaa, kun ollut huonojakin hetkiä ja päiviä?! Eli, jos retkahduksia on sattunut, niin niistä voi avoimesti kirjoittaa? Musta olisi kiva, että nyt voisi kerrankin edetä rehellisesti eikä tarvitse feikata ollenkaan. Ja kiitos sinullekin, joka kannustit ja kehuit tätä ketjua. Minäkin olen aina bailannut sinkkuaikoina rankastikin mutta pari vuotta ennen kuin aloittaa esikoistani, meno rauhoittui. Raskausajat ovat olleet minulle eforista aikaa ilman alkoholiakinjoten ei ole ollut sen suhteen mitään ongelmia. Tissuttelu alkoi vasta, kun kuopus oli kolmen vanha :(

Kyllä tästä vielä hyvä tulee :)

ap

Vierailija
46/74 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni vkonloppu hyvin! Olen tosi iloinen :) Lauantainakaan en ottanut mitään eikä oikeastaan tehnyt edes mieli. Teimme esikoisen kanssa joulukortteja koko illan (sain inspiksen, mitä ei olisi tapahtanut vielä pari viikkoa sitten vkonloppuiltana) ja meillä oli oikein rattoisaa.

Toivottavasti teillä muillakin olisi mennyt hyvin. Jollei ole, tsempataan taas toisiamme, jotta ensi viikoloppuna sujuisi paremmin.

Ap

Vierailija
47/74 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en olisi raskaana (ja siis nyt pakkotipattomalla), en olisi varmaan kyennyt lukemaan tätä loppuun. Olisi kolahtanut niin täysillä.

Uskomatont, että meitä on näin paljon!! Minun tissutteluuni auttoi tämä raskaus, jota en sinänsä juhlista (en ole lapsirakas), mutta se sai järjen päähän. Taisin pahimmillaan ajella töihinkin pienessä hiprakassa ja työpäivät olivat mitä olivat. Onneksi olen raskaana, koska ilman tätä en olisi varmaan päässyt irti edes hetkeksi. Nyt yritän tsempata, että en sitten imetyksen loputtua repsahtaisi taas.

Vierailija
48/74 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitse tuolta Dokument inifrån: Rör inte min sup!

Kuunteleppas huolella mitä mieltä 7v lapset on vanhempien juomisesta.:( Ihan siis kohtuu juomisestakin (esim pari viinilasillista). Luulis että motivoi lopettamista. Sinulla kun on lapsiakin.

Tässä dokumentissa lapset kertovat miten he kokevat sen kun aikuiset juo "kohtuudella" "kerran pari kuukaudessa." :((((

Lapsi raukat!

Asiantuntijat tuntuvat olevan sitä mieltä että on myytti ajatella että lasten on hyvä nähdä kohtuullista alkoholin käyttöä. LAsten ei tarvitse nähdä alkoholin käyttöä ollenkaan.

Kaikki lapset sanoivat että he kokevat turvattomuutta ja sellaisten vanhempien seurassa on inhottava olla jotka juovat ja kaikki lapset myös sanoivat etteivät he sanoisi (uskalla, halua häiritä jne) sitä omille vanhemmilleen.

Heitä myös inhotti kun aikuiset tulevat "iloisemmaksi, avoimemmaksi ja halailevat enemmän" kun ovat juoneet. He kokivat että aikuiset eivät olleet normaaleja. Yksikin lapsi kuvasi miten hänen mielestä sellainen aikuinen on eläin.:((

Tuo dokkari pani kyllä miettimään. JA tässä oli siis kyse kohtuu käyttämisestä, ei alkoholisteista!!

Vierailija
49/74 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
50/74 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitse tuolta Dokument inifrån: Rör inte min sup!

Kuunteleppas huolella mitä mieltä 7v lapset on vanhempien juomisesta.:( Ihan siis kohtuu juomisestakin (esim pari viinilasillista). Luulis että motivoi lopettamista. Sinulla kun on lapsiakin.

Tässä dokumentissa lapset kertovat miten he kokevat sen kun aikuiset juo "kohtuudella" "kerran pari kuukaudessa." :((((

Lapsi raukat!

Asiantuntijat tuntuvat olevan sitä mieltä että on myytti ajatella että lasten on hyvä nähdä kohtuullista alkoholin käyttöä. LAsten ei tarvitse nähdä alkoholin käyttöä ollenkaan.

Kaikki lapset sanoivat että he kokevat turvattomuutta ja sellaisten vanhempien seurassa on inhottava olla jotka juovat ja kaikki lapset myös sanoivat etteivät he sanoisi (uskalla, halua häiritä jne) sitä omille vanhemmilleen.

Heitä myös inhotti kun aikuiset tulevat "iloisemmaksi, avoimemmaksi ja halailevat enemmän" kun ovat juoneet. He kokivat että aikuiset eivät olleet normaaleja. Yksikin lapsi kuvasi miten hänen mielestä sellainen aikuinen on eläin.:((

Tuo dokkari pani kyllä miettimään. JA tässä oli siis kyse kohtuu käyttämisestä, ei alkoholisteista!!

Vierailija
51/74 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaikille teille, jotka olette päättäneet lopettaa tissuttelun haluan OIKEASTI TSEMPATA! TSEMMPIÄ ja VOIMIA!

Sitä en tiedä tuleeko se olemaan helppoa, mutta vasrmasti vaivan arvoista.

Itse en oiekastaan koskaan ota lapsieni nähden (12v,6v,3v) jo ihan senkin vuoksi, etä omat vanhempani ovat aluksi olleet tissuttelijoita. Silloin isäni oli toisella paikkakunnalla töissä ja olimme äitimme kanssa kotona. Aluksi äiti tissutteli kotona harvemmin, sitten muistan kuinka monet viikonloput meni vanehmpien bileitä viesrestä seuraten ja peläten. Mikään ei ollut niin pelottava kokemus, kuin vähän humalainen ihminen, joka ei ollut oma itsensä. Piti koko ajan olla varpaillaan ja varoa tekemisiään, sanomisiaan. Pahimmassa tapauksessa se oli sitä, että äiti oli joka päivä töiden jälkeen ravintolassa työkavereiden kanssa ja ei aina muistanut tulla kotiin yöksi. Aamulla ennen kouluun lähtöä soitin ystävät ja sairaalat läpi, jotta olisi tietoa, että missä äiti on. Olin silloin n. 5.luokkalainen. Jos aamulla ei saanut tietoa, nin koulupäivä meni murehtiessa ja heti koulun jälkeen tarkistamaan, että löytyykö töistä. Meni kyllä monet yötkin heräillessä ja tarkistellessa, että onko jo tullut kotiin. Jätin valot päälle, joiden tiesin sammuvan, kun äiti tulee kotiin. Kun heräsin ja valot vielä paloivat, alkoi huoli pitämään hereillä. Ihmekös tuo, kun koulunkäyntiin ei riittänyt voimia...

Sitetn jonkun kriisin kirvoittamana vanhempani päätivät lopettaa juomisen tai siis alkoivat käyttämän kohtuudella. Olin silloin n. 15v. Mutta helpotus oli suuri, ihan mielettömän suuri. Sillä enne sitä joka ikinen päivä pelkäsin, että vanhempani kuolevat, joku tekee heille jotain tai he tekevät toisilleen jotain. Nyt vanhempani ok-kunnossa ja olen onnellinen, sillä pahimmassa tapauksessa he olisivat nyt kuolleet tai pummaisivat osatrin nurkilla.

Mutta siis, vaikka aikuionen luulee, ettei lapsi huomaa tai välitä, niin se ei pidä paikkaansa. Mutta se kenen pitäisi huolehtia menee vain väärinpäin siinä tapauksessa, jos lapsi kokee vanehmman juomisen hallitsevaksi asiaksi, eli lapsi alkaa huolehtia vanhemmistaan eikä toisinpäin.

Yrittäkää kaikkenne, itsenne ja lapsienne vuoksi.

Yksin ei tarvitse selvitä, vaan varmasti AA:sta saa nimettömänä apua ja lisäksi kriisikeskuksen kautta voi hakea esim. terapeutti ym. apua, joka on siis ilmaista. Monesti juomiseen on joku syy, esim. masennus ja sitä tulisi hoitaa, jotta uudelleen repsahtaminen ei tapahtuisi. Siis en ole ammatilainen, mutta näin vanhempieni kohdalla se selvästi tuli esille.

Se on jo todella hieno asia, että pystyy myntämään, että juomisen määrä ja siitä aiheutuvat ongelmat eivät ole ok, joita muiden tulisi sietää.

Vierailija
52/74 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on päässyt repsahtamaan, ja tänäkin viikonloppuna otin taas kaikkina iltoina. Tänään just miehen kanssa juteltiin, että on pakko päästä tästä yli,mutta silti vaan se oli niin helppoa taas tänäänkin siihen viinilasiin tarttua samalla kun katsoi telkkkaria. En tiedä, ehkä se tästä joku päivä, pääasia kai on, että nyt on kuitenkin havahtunut, että jotain pitäisi tehdä :(. Mutta, saa nähdä, joulut ja kaikki tulossa :(. Eli, tämän suhteen ei niin hyvää kuulu mutta muuten kaikki ok. t.5

Vierailija
53/74 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunteleppas huolella mitä mieltä 7v lapset on vanhempien juomisesta.:( Ihan siis kohtuu juomisestakin (esim pari viinilasillista).

...

Vierailija
54/74 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama sukulainen kuollutkin alkoholismin aiheuttamiin haittoihin. Oma mielepiteeni on, että alkoholilla turrutetaan suurimmaksi osaksi tunteita, ei kestetä elämää selvinpäin. Taustalla on usein masennusta (jota alkoholi pahentaa), käsittelemättömiä asioita liittyen minäkuvaa ja vaikeisiin ihmissuhteisiin.

Olen onnellinen että osaan olla ilman. Nuorempana käytin reippaasti, mutta erään kerran jälkeen tajusin etten halua kymmenen vuoden päästä olla alkoholisti kuten niin moni suvustani. Voimia teille kaikille alkoholin kanssa, riippuvuus on surullinen asia. Itse en ole absolutisti, mutta juon mieluummin limsaa tai jotain muuta. Alkoholi ei ole minulle pakollista. Joskus huomaan että vaihde jäisi helposti "päälle". Sen kun tajuaa, niin ymmärtää että parempi pitää alkoholinjuonti aika vähällä.

Vierailija
55/74 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten menee vitonen ja muut?

Täällä menee kohtuullisesti. Eilen siis ensimmäinen perjantai vuosikausiin, kun en ottanut mitään! Sinänsä hienoa mutta kyllä oli himo kova. En voi käsittää, miten vkonpäivällä on niin kauheasti väliä :) Torstaina ei tehnyt mieli yhtään, eilen olisin tehnyt mitään vaan, että mies olisi ollut poissa ja olisin voinut vetää viinilasilliset huiviin. Kyllä nyt huomaa viimeistään, kuinka koukussa sitä on ollut ja on tietenkin edelleen.

Mutta tänäaamuna oli kyllä aika voittajafiilis, kun heräsi. Olin hyvällä tuulella ja ajattelin, että kyllä se tästä elämä voittaa. Nyt kuitenkin, kun lauantai-ilta alkaa saapua (tai ei nyt ihan vielä mutta hämärää on ;-)), niin taas tekisi mieli ottaa viinilasia kouraan. Huoh!

Antakaapa kuulua itsestänne! Olisi kiva tietää, miten viikko on sujunut.

Ap

Vierailija
56/74 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, että vaikka on mennyt vasta yksi viikonloppu ilman alkoholia, asiat näkee selvemmin. Eli sen, kuinka hallitsevaa se alkoholin pakkomielteinen nauttiminen on. Kuinka se rajoittaa elämää vaikka luulee sen tuovan jotain extraa elämään. Edelleenkin minulla on himo vetää kännit ja työstän päivittäin sitä, että kännien vetäminen tulee jatkossa olemaan elämässäni poikkeus eikä sääntö.

Olisi niin kiva kuulla, miten vitosella menee? Ja hänellä, joka oli menossa Tallinnaan työmatkalle? Ja sulle, joka kaipasit ammattiapua?

Toivottovasti sinnittelette edes jotenkin, mielummin tietysti hyvin!

t. ap

Vierailija
57/74 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin alkoholi kuuluu joka viikonloppuun, mutta en pidä itseäni tissuttelijana. Otan siis 2-3 kaljaa perjantaina sen jälkeen kun lapset on menneet nukkumaan, lauantaina ehkä 3-4 kaljaa, yhden saunassa, loput lasten nukahdettua. Sunnuntaina se viinipullo puoliksi miehen kanssa illallisella, joksu vielä konjakki päälle. Olen tästä juomisesta henkisesti riippuvainen, tosi vaikeaa olisi olla kotona perjantia-iltana juomatta mitään - toisaalta jos on muuta menoa tai ohjelmaa aikaisin lauantaina, ei tee tiukkaa olla ilman.

Onko tämäkin liikaa? Vaikea uskoa että lapset kärsisivät, kun kuitenkin jaksan aina yöllä herätä jos näkevät painajaisia. Eikä nuo määrät ylitä mitään suositusrajoja. Mutta kun lukee näitä teidän juttuja ja noita linkkeja, herää epäilys, pitäisikö sittenkin huolestua...

Vierailija
58/74 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juot kaljaa 5-7 pulloon viikonlopussa, puolikkaan viinipullon ja ehkä konjakkia. Onhan toi melkoinen määrä joka viikonloppu.

Vierailija
59/74 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapista vain hyvin harva, siis aivan pieni osa sanoo vanhemmilleen mitä mieltä ja miten he kokevat heidän juomisen. Jo pieni lapsi huomaa jos olet vähänkään ottanut (kohtuudella). Lasten silmät ovat erittäin tarkat.

Suurin osa lapsista kokee vanhempien kohtuujuomisenkin ahdistavana, mm siksi että he pelkäävät että juominen riistäytyy käsistä, vanhemmasta tulee iloisempi ja tyrkympi tai vihaisempi ja kärsimättömämpi.

Uusimmat tutkimukset väittää ettei lasten tulisi edes nähdä kohtuu käyttöä. Että monilla ihmisillä on se harhaluulo et lasten olisi hyvä nähdä miten alkoholia voi kohtuudellakin käyttää.

JA muistakaa, olette esimerkkinä lapsille. Ei se että sanotte lapselle, älä tee sitä tai älä tee tätä niin lapseen vaikuta vaan se miten sinä toimit.

On turha ihmetellä jos alle 15v alkaa kokeilla alkoholia, malli tulee kotoa. näinhän vanhemmatkin tekevät.

Alkoholi juomat ovat myrkkyjä. jotka tuhoaa monen ihmisen elämän.

Ja lopuksi; alkoholi pienentää aivoja, jo pienikin määrä. Naisilla vielä enemmän mitä miehillä.

Rakastakaa niitä pieniä ja suuria lapsianne ja lopettakaa ajoissa!

Onko tämäkin liikaa? Vaikea uskoa että lapset kärsisivät, kun kuitenkin jaksan aina yöllä herätä jos näkevät painajaisia. Eikä nuo määrät ylitä mitään suositusrajoja. Mutta kun lukee näitä teidän juttuja ja noita linkkeja, herää epäilys, pitäisikö sittenkin huolestua...

[/quote]

Vierailija
60/74 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA muistakaa, olette esimerkkinä lapsille. Ei se että sanotte lapselle, älä tee sitä tai älä tee tätä niin lapseen vaikuta vaan se miten sinä toimit.

On turha ihmetellä jos alle 15v alkaa kokeilla alkoholia, malli tulee kotoa. näinhän vanhemmatkin tekevät.

Oma lapsuuskotini oli tosi alkoholikielteinen, tiukan jyrkkä suhtautuminen alkoholiin. Opin jotenkin jopa pelkäämään alkoholia, se oli pelottava "peikko". No, sitten tottakai kun tulin murrosikään, niin mikäs muu silloin alkaa enemmän kiinnostamaan kuin ne asiat joista vanhemmat on aina paasanneet? Eli tässä tapauksessa alkoholi. Join tosi paljon nuorempana, ja nykyäänkin aika paljon, ja koen kyllä että osasyy on tuo alkoholikielteisyys. Olen aivan varma, että jos olisin nähnyt normaalia alkoholinkäyttöä kotona lapsena, niin suhteeni alkoholiin olisi erilainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi