Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajan suhde aikuiseen opiskelijaan, onko ok?

Vierailija
04.04.2026 |

Opetan kansalaisopistossa aikuisille suomea. Minulla on paljon opiskelijoita ja erilaisia ryhmiä. Joskus on käynyt niin, että joku on ihastunut minuun, mutta en ole suostunut lähtemään treffeille yms. Nyt kuitenkin eräs opiskelija sai minut "treffeille" tarjoamalla autokyydin, kun sitä tarvitsin. Ehkä saattaisin itsekin ihastua häneen, jos nyt alkaisimme tapailla. Mietin vaan, miten työpaikan kävisi, jos suhde tulisi tietoon? 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuvitellaan, että hän olisi Elämäsi Suurin Rakkaus. Ja joku hikipyhtään kansalaisopiston reksi sanoisi Neih!

Vierailija
2/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kenellekään kuulu mitä aikuiset tekevät keskenään.

Anna mennä. Ei ole varmasti ensimmäinen kerta maailmassa tai edes Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaitoksilla on tällaisiin asioihin omat sisäiset ohjeistukset. Lähtökohtaisesti lienee ok, mutta siinä on varmasti jotain reunaehtoja, jotka pitää ottaa huomioon.

Vierailija
4/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se kiellettyä ole, kai? Ehkä jos vaihtaisi opiskelijasta toiseen tiheään niin voisi tulla sanomista.

Vierailija
5/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilaitoksilla on tällaisiin asioihin omat sisäiset ohjeistukset. Lähtökohtaisesti lienee ok, mutta siinä on varmasti jotain reunaehtoja, jotka pitää ottaa huomioon.

Tuskinpa se koskee aikuisopiskelijan ja samaa ikäluokka olevan opettajan suhdetta. Ei heillä ole toisiinsa nähden valta-asemaa kuten laki sen näkee.

Vierailija
6/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se ok on, jos ikäero on järkevä. eikä opettaja mikään nuoria metsästävä pedatori.

Itse olin aikoinaan Kauppaoppilaitoksessa niin siellä nuori mies opettaja alkoi seurustelemaan lukiopohjaiselta linjalta yhden tytön kanssa. Pitkään olivat yhdessä, perhettäkin tuli. 

Vierailija
7/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on! T. Ope M52, 190 cm

Vierailija
8/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä liikunnan opettaja paneskeli erään 9-luokkalaisen kanssa.

Eipä siitä sen enempiä tullut.

Asia vaiettiin kuoliaaksi ja kyseinen opettaja jatkoi virassaan kunnes sairastui ja joutui jäämään alle 50-kymppisenä sairaseläkkeelle.

Vierailija
9/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te molemmat sinkkuja?

Itse olen opiskellut aikuisena useaan otteeseen. Ja useampikin opettaja on ihastunut minuun. Koen sen aina jotenkin kiusallisena asiana, vaikka itsellänikin olisi jotain tunteita pelissä.

Jos tunteet olisivat molemminpuoliset, ja olisimme molemmat sinkkuja, voisin alkaa tapailemaan sen jälkeen kun hän ei enää olisi opettajani..

Vierailija
10/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa oma moraalietiikka täytyy olla kunnossa, jos on opettaja? Olen itse aikoinaan suudellut oman tulevan opettajani kanssa, kun olin 17 v. Olin baarissa, pari kuukautta aikaa täysi-ikäisyyteen, ja törmäsin aivan tolkuttoman söpöön 26 v. mieheen, joka oli juuri eronnut. Olin melko kokematon seurustelujen suhteen vielä silloin, mutta päädyin suutelemaan hänen kanssaan ja hän pyöri mielessäni kesäloman loppuun asti. Vaikka minulla oli puhelinnumero, en uskaltanut soittaa. Kun elokuussa palasin lukion 3. vuotta aloittamaan, ensimmäisenä päivänä totesin, että hän tulee olemaan opettajani. Muistan sen katseen ensimmäisellä oppitunnilla. Hän häkeltyi, tuijotti vaan. 

Kaverini kehotuksesta soitin hänelle illalla ja sanoin, että olipa hurja tilanne, olen pahoillani. Olisin halunnut tavata. Hän samoi, että ei ole ikinä tapaillut oppilaitaan, eikä olisi ikinä kiinnittänyt minuun mitään huomiota, jos olisi tiennyt, että käyn lukiota, johon hän tulee opettajaksi. Se oli sillä selvä. E tapaile oppilaitaan, tuli selväksi. Niin kaikkien opettajien pitäisi ajatella.

Vierailija
11/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täysi-ikäinen juuri 18 täyttänyt? Suomea aikuisille - siis maahanmuuttajille? 

Periaatteessa aloittajan kysymys kuulostaa ongelmattomalta tutustumisen suhteen. Jos valta-asematyyppinen tilanne kuitenkin pilkistää erittäin suuren ikäeron kautta, ei vaikuta hyvältä. Samoin, jos opiskelijat ovat erityistä ryhmää ja nimenomaan dynaamisesti ja pedagogisesti ryhmä, aloittajan asetelma ei ole sopiva. Mieti, miltä näyttää ja voiko asiaan kytkeytyä ongelmia.

Vierailija
12/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin ollaan aikuisia, toinen kolmekymppinen, toinen neljäkymppinen. Itse en ole millään tavalla ollut aloitteellinen. Opiskelija kertoi tänään ihastumisestaan ja että haluaisi kanssani suhteeseen.

Vierailija
13/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme sinkkuja kumpikin.

Vierailija
14/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen fuksi ja sain iskettyä jatkotutkinto-opiskelijan (olen mies ja hän nainen). Nyt seurustellaan ja ollaan onnellisia. Erona sinuun on se että hän vetää korkeintaan jotain luentoja ja valvoo satunnaisesti tenttejä.

Vierailija
15/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa oma moraalietiikka täytyy olla kunnossa, jos on opettaja? Olen itse aikoinaan suudellut oman tulevan opettajani kanssa, kun olin 17 v. Olin baarissa, pari kuukautta aikaa täysi-ikäisyyteen, ja törmäsin aivan tolkuttoman söpöön 26 v. mieheen, joka oli juuri eronnut. Olin melko kokematon seurustelujen suhteen vielä silloin, mutta päädyin suutelemaan hänen kanssaan ja hän pyöri mielessäni kesäloman loppuun asti. Vaikka minulla oli puhelinnumero, en uskaltanut soittaa. Kun elokuussa palasin lukion 3. vuotta aloittamaan, ensimmäisenä päivänä totesin, että hän tulee olemaan opettajani. Muistan sen katseen ensimmäisellä oppitunnilla. Hän häkeltyi, tuijotti vaan. 

Kaverini kehotuksesta soitin hänelle illalla ja sanoin, että olipa hurja tilanne, olen pahoillani. Olisin halunnut tavata. Hän samoi, että ei ole ikinä tapaillut oppilaitaan, eikä olisi ikinä kiinnittänyt minuun mitään huomiota, jos olisi tiennyt, että käyn lukiota, johon hän tulee opettajaksi. Se oli sillä selvä. E tapaile oppilaitaan, tuli selväksi. Niin kaikkien opettajien pitäisi ajatella.

Kyse on aikuisista eikä teineistä.

Vierailija
16/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin ollaan aikuisia, toinen kolmekymppinen, toinen neljäkymppinen. Itse en ole millään tavalla ollut aloitteellinen. Opiskelija kertoi tänään ihastumisestaan ja että haluaisi kanssani suhteeseen.

Kuulostaa vähän oudolta, että kertoo olevansa ihastunut ja haluavansa suhteeseen. Varo, ettei sinua höynäytetä.

Vierailija
17/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa se koskee aikuisopiskelijan ja samaa ikäluokka olevan opettajan suhdetta. Ei heillä ole toisiinsa nähden valta-asemaa kuten laki sen näkee.

Se koskee esim. jääviyttä arvostelutilanteessa. Peräreiän venyttäminen ei kiinnosta ketään.

Vierailija
18/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se koskee esim. jääviyttä arvostelutilanteessa. Peräreiän venyttäminen ei kiinnosta ketään.

Eiköhän tuosta selvitä. Aikuiskoulutuksessa jokainen tajuaa ettei numeroilla ole mitään merkitystä. Niitä ei katso kukaan missään eikä koskaan.

Vierailija
19/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oliko hyvät treffit autossa? Kyseessä joku kulttuuri jossa naisen suostuminen autokyytiin on jo treffit?

Vierailija
20/23 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän oudolta, että kertoo olevansa ihastunut ja haluavansa suhteeseen. Varo, ettei sinua höynäytetä.

Kuulostaa vastenmieliseltä että vaan ilmoittaa haluavansa suhteeseen. Tuntematta toista, ilman muuta yhteistä aikaa kuin luokkahuoneessa vietetty. Pinnallista. Ehkä laskelmoivaa. Varoisin.