Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

surkeaa miten lihavia osa lapsista nykyään on :(

Vierailija
22.05.2008 |

tänään tuli leikkipuistoon läheisen päiväkodin eskari(?)ryhmä, semmoinen 12-14 tenavaa hoitajineen. en voinut olla kiinnittämättä huomiota siihen, kuinka moni oli selvästi ylipainoisia. :( koko ryhmässä oli yli puolet vähintäänkin pyöreitä ja osa suorastaan lihavia. tytöissä oli enemmän pyöreitä kuin pojissa, ehkä pojat kuitenkin sitten liikkuvat sen verran enemmän. sääliksi kävi noita pieniäihmistaimia, jotka jo tuossa vaiheessa elämää on lihotettu kaikenmaailman herkuilla. siinähän viettävät suurimman osan aikuisiästään jos jonkinnäköisillä ihmedieeteillä, kun ei lapsesta asti ole edes normaalia terveellistä ruokavaliota opetettu.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun esikoiseni - nyt 18 v - oli ekalla ja luokka kävi retkellä, jonne sai ottaa eväitä mukaan. Minä laitoin tavallista mehua ja sämpylän, niin kuin minulla oli kun olin lapsi. Poika tuli koulusta melkein itkun kanssa, kun kaikilla muilla oli ollut eväinä sipsejä ja limpparia..

Vierailija
42/54 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun esikoiseni - nyt 18 v - oli ekalla ja luokka kävi retkellä, jonne sai ottaa eväitä mukaan. Minä laitoin tavallista mehua ja sämpylän, niin kuin minulla oli kun olin lapsi. Poika tuli koulusta melkein itkun kanssa, kun kaikilla muilla oli ollut eväinä sipsejä ja limpparia..

Kyllä luokkaretkelle voisi ihan hyvin antaa ns. kunnon herkkuja. On vain 1 päivä vuodessa.

Hoikka äiti kera hoikan lapsen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain sipsejä..eihän niistä lähde nälkäkään.

Vierailija
44/54 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain sipsejä..eihän niistä lähde nälkäkään.

Yleensä luokkaretkellä on mukana koulun puolesta ruoka tai eväänä juuri tuo arkinen sämpylä.

Vierailija
45/54 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että näissä painopuheissa aletaan aina jankuttaa anoreksiasta. Ohjaillaan keskustelua ihan muualle tarkoituksella. Tässähän korostetaan TERVEELLISEN ruokailun merkitystä ja herkkujen säännöstelyä, minkä pitäisi olla täysin luonnollinen asia jokaisessa perheessä.

Vierailija
46/54 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että näissä painopuheissa aletaan aina jankuttaa anoreksiasta. Ohjaillaan keskustelua ihan muualle tarkoituksella. Tässähän korostetaan TERVEELLISEN ruokailun merkitystä ja herkkujen säännöstelyä, minkä pitäisi olla täysin luonnollinen asia jokaisessa perheessä.

Se vaaramomentti on kuitenkin näissä keskusteluissakin pidettävä mielessä.

Molemmat ilmiöt ovat lisääntyneet, lihavuus ja anoreksia ja muut syömishäiriöt.

Erik. sh

Vierailija
47/54 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina vedetään olkinukkea kuvioihin painokeskusteluissa.

Vierailija
48/54 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveellisestä ruokavaliosta ei saa keskustella, jottei kukaan lapsi sairastuisi anoreksiaan.

Vierailija
49/54 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveellisestä ruokavaliosta ei saa keskustella, jottei kukaan lapsi sairastuisi anoreksiaan.

Älähän saivartele. Ei asia ole niin.

Totta kai saa puhua ja pitääkin, mutta av:lla se asia kääntyy mollaamiseksi ja haukkumiseksi. Silloin asia kääntyy itseään vastaan.

Sanottiinhan täällä muuten, kun ls-työntekijät sanoivat, että huostaanotetut ovat yleensä nälkiintyneitä, että miksi käännetään asia jne.

Asialla on aina monta puolta. Asoista pitäisi puhua nätisti ja ottaa monet näkökulmat huomioon. Lapsi on kuitenkin herkkä, miten painoasiat esittää ja miten saamme tervee kansan, siinä on haastetta!!

Erik. sh

Vierailija
50/54 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin anoreksia. Bulimia ja BED saattavat olla todennäköisempiä kuin juuri se anoreksia jos lapsen syömisiä ruvetaan radikaalisti rajoittamaan. Bulimia ja BED ovat myös vakavia sairauksia, joista olisi myös syytä puhua, taitavat olla yleisempiä kuin luullaan.

Vierailija
51/54 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle edes tarvi puhua "paino-ongelmista", vanhemmathan syömisestä ja sen terveellisyydestä päättävät. Huvittavia nuo uhkakuvat, että kaikista lapsista, joiden makeansyömistä, tms. rajoitetaan, tulee automaattisesti bulimikkoja/anorektikkoja/ahmijoita myöhemmin.

Kaikkea ei tarvitse ottaa itseensä, vaikka olisikin pyöreä aikuinen/vanhempi.

Vierailija
52/54 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Viisas kirjoitus!! Luin nimittäin äsken juuri jonkin ravitsemusterapeutin kirjoittaman kirjan jossa nimenomaan oli tuosta että ei lapselle pidä PELÄTÄ puhua ruoasta, siitä mikä on tervellistä ja mikä ei! Kyllä pullukkaa lasta voi ihan hyvin innostaa valitsemaan niitä terveellisiä vaihtoehtoja, ei se mihinkään anoreksiaan johda.

- Kyllä lapselle voi ihan järkevästikin ihan pienestä yrittää opettaa ne terveelliset ruokatavat ihan luonnostaan. Kyllä mun 6-v poikanikin jo tietää mikä on terveellistä ja mikä ei. Kyllä meilläkin joskus syödään keksejä ja jätskiä mutta välillä sitten skarppaamme ja syömme paljon vihanneksia ja hedelmiä... Poikakin nykyään haluaa aina jogurttiinsa (joka muuten on yleensä sekoitus luonnonjogurttia ja sokerista jogurttia) pellavansiemeniäkin kun ovat hyviä vatsalle:).

Minusta anoreksiastakin hysterioiminen on mennyt liioitteluun. Tottakai sekin on todellinen ongelma mutta eivät ne lapset tyhmiäkään ole ja minusta ruoasta voi puhua ihan niiden oikeilla nimillä lapsillekin!

Vierailija
53/54 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse terveydenhoitajana olen törmännyt moneen lapseen, jotka ovat aloittaneet SYÖMÄLAKON 1-2 lk, koska ajattelematon th on sanonut, että olet lihava(siis lapselle!!!)

Vähän ajattelua kehiin... kiitos.

Th

Vierailija
54/54 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älähän saivartele. Ei asia ole niin.

Totta kai saa puhua ja pitääkin, mutta av:lla se asia kääntyy mollaamiseksi ja haukkumiseksi. Silloin asia kääntyy itseään vastaan.

Sanottiinhan täällä muuten, kun ls-työntekijät sanoivat, että huostaanotetut ovat yleensä nälkiintyneitä, että miksi käännetään asia jne.

Asialla on aina monta puolta. Asoista pitäisi puhua nätisti ja ottaa monet näkökulmat huomioon. Lapsi on kuitenkin herkkä, miten painoasiat esittää ja miten saamme tervee kansan, siinä on haastetta!!

Erik. sh

KETJUIN FIKSUIN KIRJOITUS

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi