Kerro minulle köyhyydestä. Millaista elämä on, kun on köyhä?
Kommentit (51)
lypsyltä kuulostaa terveisin todella köyhä
pitääkö vielä ilmaiseksi vastata jollekin välkylle, joka ei vaivaudu edes kertomaan kyselynsä perusteita, saati sitä mihin näitä vastauksia mahdollisesti käyttää. 20
mies on masentunut, nyt sairaspäivärahalla, ja jos minä en olisi meillä se joka hoitaa laskut ja ostaa ruuat, vaatteet, ym, oltaisiin mekin todella tiukoilla.Mies leikkisi kyllä päivän kuningasta, vailla huolta huomisesta, ja kantaisi rahat lähimpään kapakkaan. Mutta tosiaan, minä huolehdin meidän perheessä kaikesta rahankäytöstä, sitä rahaa siis on mun äitiyspv raha, asumistuli, miehen sairaspv.raha ja lapsilisät. Olen tottunut nipistämään kaikesta, mutta kuten joku jo sanoi, kirpparilta löytää hyvää halvalla, kun jaksaa kiertää, eikä mekään erotuta esim. vaatteillamme. koti on sisustettu sukulaisten jämillä ja kirpputositavaralla, mutta vaikkei viimeisiä trendejä seuratakkaan, niin itse täällä viihdymme, ja teemme itse kauneutta ympäristöömme tuunaamalla tavaroita mieleiseksi. Olen tehnyt löytöjä roskiksestakin, tavaraa, jota en kaupasta olisi raaskinut ostaa.
Vanhempi lapsi harrastaa, mutta halvalla, ennen kalliimman harrastuksen maksoi mummo, nyt se jätettiin pois. Lehtiä ei tilata, mutta uutiset lukee netistä ilmaiseksi, joten se ei jaksa harmittaa. Auto on, vanha mutta toimiva, koska bussimatkat tulisivat äkkiä maksamaan saman, ja lasten kanssa on helpompi liikkua omalla. Jos joku kodonkone hajoaa, se ostetaan osamaksulla tai käytettynä, tosin käytetyn kanssa saa olla tarkkana kun se voi korjauskustannuksineen tulla uutta kalliimmaksi, kuin uusi takuuhuoltoineen. Kotivakuutus toki on,ja siitä en luopuisi.
Mikä sitten harmittaa?No joskus se, kun koskaan emme lomaile.Haaveilen esim. viikon mökkilomasta perheen kanssa, koska omat parhaat lapsuusmuistot liittyy mökkeilyyn. Omat lapset eivät ole sitä vapaata luontoa päässeet kokemaan, kerrostalossa asutaan. luonto on kuitenkin lähellä, ja sienireissut syksyisin kuuluvat harrastuksiin. Haluaisin tarjota parempaa, terveellisempää ruokaa, olisin onnellinen, että pääsin esim. (hammas)lääkäriin/ silloin kun on tarve, mutta olenko onnnellinen, olen!Olen onnellinen siitä mitä mulla on , harvoin murehdin sitä mitä ei ole, en usko että se onni on rahasta kiinni, asenteesta enemmänkin. Toki raha helpottaa, ja poistaa monta murhetta joista rikkaammalla ei ole aavistustakaan, mutta, tuskin se onnea tuo.
ei yksin perheen tulot vaikuta onko perhe köyhä vai ei. Perheen koolla ja lasten iällä sekä perheenjäsenten terveydellä suurempi merkitys.
Kuka vain pystyy 3000e elättää hyvin 1-2 lasta, mutta 4-5 lapsen kanssa onkin sitten erijuttu
Tulot 1300e.. Saa tosiaan laskea että ruokarahat riittää koko kuulle. Teen ruokalistan aina joka kuukaudelle ja sillä säästää paljon, kun ei tule heräteostoksia ja tulee syötyä terveellisesti kun suunnittelee mitä syö.
Ostan vaatteita kirpparilta, niin kuin tekisin vaikka rahaa olisi enemmänkin. Kirppareilta tekee loistavia löytöjä. Ostan uusia vaatteita myös silloin tällöin. Mulla on tili esim hm:lle ja sieltä ostin eskarilaiselle hyviä eskarivaatteita, housuja kun ei tahdo isommille löytyä kirpparilta!? Tiedän, tilille ostaminen on kallista, mutta välillä niin on pakko tehdä. Saamme myös paljon vaatteita siskoni ja ystäväni lapsilta.
Mies menee tammikuussa töihin, joten tulot nousevat n2000e:n asti. Minä menen tod.näk ensi syksynä, joten talouden kohentumista tiedossa. Tällä tiedolla jaksaa, kyllähän tämä raskasta on. En tykkää hakea toimeentulotukea, mutta on pakko.
Uskomatonta, että 3000e tuloilla joku on köyhä..
Meidän perheen tulot 2000/kk eikä mielestämme olla köyhiä, tuohon hesariin verrattuna varmaan varattomia. Rahat riittää kaikkeen mitä halutaan ja tarvitaan. En ymmärrä miten ihmisillä ei riitä rahat, jo perheen tulot on 3000€!
Eli kulutamme saman 3000 euroa kuussa kuin esimerkkiperhe kuukausiliitteessä. Lapsia meillä on kolme, tosin vielä pieniä (0-5 v) ja kaikki terveitä. Yksi auto on, ja asumiskustannukset samaa luokkaa kuin esimerkkiperheellä.
Minä en ole ikinä huomannut, että meillä olisi rahasta hiukankaan tiukkaa. Mielestäni ostan kaiken mitä haluan, enkä katso juuri hintojakaan. Ulkomaillakin käydään. Sen sijaan kuukausiliitteen perheellä 3000 tuntui riittävän tosi heikosti, koko ajan miettivät, ettei johonkin ole varaa. Mistähän tämäkin johtuu? Miksii sama raha on toiselle niin paljon vähemmän kuin toiselle?
sen köyhän esimerkkiperheen nettoansiot olivat 3000 euroa kuukaudessa. Ei paha. Mies kun lopettaisi röökinpolton ja lemmikkielämistä kun malttaisivat luopua niin johan säästöä syntyisi...
Meiön nettotulot on 2530 euroa. Enpä oo tullut ajatelleeksi, että oltas köyhiä.
Kaupassa joutui aina miettimään, että jos ostan tämän niin sitten ei ole varaa ostaa tuota. Välillä ei ollut varaa ostaa yhtään mitään.
Kaikista asioista ei voinut tinkiä tyyliin bussikortti joten siihen oli rahat kaivettava vaikka mistä. Lapselle joutui ostamaan halvinta mahdollista ja hän kulki kierrätysvaatteissa. Itselle ei ollut varaa ostaa mitään.
Näin opiskelija- ja yksinhuoltaja-aikoina.
Köyhällä ei tosiaan ole varaa tupakkaan. Perheessä oli kuitenkin vammainen lapsi, ja sellaisesta aiheutuu kustannuksia, joita me muut ei voida tajuta.
sen köyhän esimerkkiperheen nettoansiot olivat 3000 euroa kuukaudessa. Ei paha. Mies kun lopettaisi röökinpolton ja lemmikkielämistä kun malttaisivat luopua niin johan säästöä syntyisi...
Herranisä!!!Mie pyörtysin jos meidän perheessä tulis noin paljon rahaa..Meillä on miehen kans tulot yhteensä (enintään) tuon 1500e ja eletään kyllä ihan kädestä suuhun. Ei kestä mitään ylimääräistä tulla eteen!!
Mä olen monesti huomannu et just noita "köyhien" elämää seurataan ja oikeasti kun lukee niitä juttuja niin huomaa että kyllä se useimmissa artikkeleissa on ollut heistä itsestään kiinni. kaikkea ylimääräistä hankitaan ja asutaan tasokkaammassa/paljon isommassa kämpässä mihin oikeasti on varaa. oikeilla valinnoilla heitä ei kyllä vois luokitella köyhiksi.
Oletko kateellinen ja katkera vai osaatko keskittyä johonkin olennaisempaan elämässäsi?
Kun olin köyhä, en tajunnut sitä, kun ei ollut muustakaan kokemusta.Korreloiko mielestäsi köyhyys ja onnellisuus jollain tavalla?
Ei.Mistä köyhyytesi johtuu?
Opiskelusta, työttömyydestä ja yksinhuoltajuudesta.Mikä köyhyydessä tuntuu pahimmalle?
Jatkuva rahanpuute.Pystyitkö myöntämään avoimesti olevasi köyhä, vai yritätkö salailla tai peitellä asiaa?
Ei siinä mitään peittelemistä ollut, en tajunnut hävetä asiaa.
Aivan ihanaa, elämä on täynnä haasteita, ei pääse velttoutumaan "helppoon elämään".
perheen sen hetkinen asuinpaikka oli Rovaniemi, joka ilmeisesti suhtautui tosi kitsaasti, ei esim antanut taksilippuja, ja siksi he joutuivat pitämään omaa autoa. Jutun lopussa he muuttivat Ouluun, joka antoi taksilippuja ja jonka julkinen liikenne toimi paremmin, ja harkitsivat siksi omasta autosta luopumistakin.
Itse en myöskään osaa arvioida teineihin kuluvaa rahaa, kun omat lapset niin pieniä.
Kun saimme vihdoin sossulta myönteisen päätöksen, 3 henkeä sai 1000€ kuussa käteen. Tuntui isolta summalta ja tuntuu vieläkin- olemme mieheni kanssa eläneet nuorempina niin, että päivän aikana on syöty puoliksi yksi nuudelipussi eikä muuta.
Ei tuo esimerkkiperhe voi mikkään köyhä olla. Ei ne ruokamenot niin hirveästi kasva, jos perheessä on muutama lapsi enemmän, vaatteita voi kierrättää pienemmille ym,.
Itse asun kahdestaan lapsen kanssa, nettotulot noin 1900 euroa /kk. Mielestäni en ole köyhä, vaikka rahat onkin koko ajan loppu. Jos ei olisi itse aiheutettuja velkoja, niin rahaa olisi ja paljon matkusteluun ym. Nyt rahat menee laskuihin, eikä ihan riitä, mutta siitä saan syyttää vain itseäni.
Kaikki nettotulot olivat kuukaudessa noin 1 500 €. Tähän on siis laskettu jo lapsilisät ja elatusavut kunnalta. Ruokaa oli kyllä aina ja uutta vaatettakin sai (ainakin joskus), mutta kyllä kieltämättä monesti ajatteli, että miksi pitää olla syntynyt köyhään perheeseen. Matkustelimme lapsena ainoastaan Ruotsin risteilyillä, maksullisia harrastuksia ei ollut, auto oli vanha, tosin se ei haitannut, pääasia, että oli auto, jotta pääsi liikkumaan paremmin. Mutta kun kävi jonkun kaverin kotona, hienossa omakotitalossa niin kieltämättä siitä vähän tunsi kateutta ja samalla häpeää, että itse asui huonokuntoisessa kerrostalokaksiossa.
Samoin oli välillä vaikea ymmärtää sitä, että ei saanut jotain tavaraa mitä muut saivat. Olen sitä mieltä, että raha vaikuttaa myös onnellisuuteen. On helpompi olla onnellisempi jos on esim. kaunis koti ja ei tarvi joka senttiä laskea.
Jos vanhemmilla on varaa vetää viinaa ja kaljaa päivittäin, eikä oo muka varaa ostaa lapsille ruokaa, niin onko perhe köyhä???!! Eikö rahat ole sijoitettu vain päin persettä!! Jos vanhemmilla on varaa dokata tai polttaa röökiä, niin turha valittaa!!!!!
Kaksi koululaista perheessä. Ei meillä kyllä niin kauhean tiukkaa ole, säästöönkin jää kuukausittain rahaa. Mutta kyllä Suomessa on loistava sosiaaliturva, sen huomaa hyvin tuon esimerkkiperheen tapauksessa. Ja hyvä niin, silloin yhteiskunta on turvallisempi olla ja elää, mutta kyllä palkatkin voisi vähän nousta, kun elinkustannukset nousee koko ajan niin paljon. Ihan en ymmärrä tuon HS-perheen elämisen tiukkuutta, olkoonkin perheessä vammainen lapsi.
meijän perheen, siis koko perheen, tulot on 1500 e/kk. siinä on miehen tulot, mun tulot ja lapsilisä, en keväänä nousee sentään reilu 100 e kk-tulot kun tulee toinen lapsi :)
silti meillä on koti mieluisalla alueella, aina ruokaa, sopivia vaatteita niin kooltaan kuin sään puolesta, laskut maksettu ja ollaan ihan tavallisen onnellisia ihmisiä, lapsi on myös normaali, reipas 3-vuotias. Sen lisäksi on vielä 2 kissaa ja tulee jopa muutama lehtitilauskin, sillon tällön riittää herkkujakin pöytään ja lapselle joskus ylimääräistä kivaa sekä jonkin verran matkustelua, tosin kotimaassa. Mies harrastaa musiikkia ja minä käsitöitä, lapsen harrastuksiksi riittää yhteiset touhut, ulkoilut, askartelut ja kerhoilut. pikavippejä ei oo eikä muitakaan lainoja kuin opintolainat (joita ei kumpikaan vanhemmista enää nosta eli eivät ole tuloa meille).
jotakin hyvää siinä että on itse joutunut lapsena venyttelemään ja laskemaan penniä äidin alkoholismin takia. Äidin tulot olivat nykyrahassa reilusti yli 2000 euroa, mutta ruokaan siitä riitti usein 100-200 euroa kuussa, ja meitä oli äidin lisäksi viisi lasta ruokapöydässä. uusista vaatteista (edes käytetyistä) oli turha haaveilla, usein jopa säänmukaisista ei ollut toivoakaan. eikä sitä juuri muutakaan huvia elämässä ollut kuin laskeskella ruokarahoja ja piilotella niitä pitkin poikin ettei äiti kanna niitäkin lähimpään juottolaan.
kyllähän sitä joskus joudutaan nykyäänkin miettimään rahankäyttöä tarkkaankin, mutten mä silti koe että oltaisiin jotenkin erityisen tiukoilla. Auttaa paljon kun ei tarvi baariin kantaa suurinta osaa tuloista.