Anteeksi nyt, mutta minkä ikäisiä olette te, jotka ette suvaitse vuohien ym. lahjoittamista kehitysmaihin...?
Tuota ketjua lukiessani ei voi kuin ajatella, että joko täällä on poikkeuksellisen itsekeskeistä, materialistista ja idioottimaista porukkaa tai sitten kaikki " kyllä loukkaantuisin" -jutut kirjoitti yksi ja sama elämäänsä kyrpiintynyt mamma.
Siis oikeasti?! :o
Kommentit (204)
Kyllä siis osa ostaa. Meillä ostaa koko äidin suvun puoli, vanhempani, veljeni ja osa isäni suvusta.
Kukaan ei meillä enää kehtaisi ostaa bangladeshissa tehtyä tarjoustalon paitulia tai haisukynttilää!?
Lapsille joulupukki tuo ylihintaista pinkkiä muovia.
Eikö kellekään tule hyvä mieli, siitä että saa tiedon
auttaneensa välillisesti maailmaa? Ei edes jouluna?
Mä saan vuohia, puita, terveystarkastuksia ja koulutarvikkeita joka vuosi, ja mua se liikuttaa kovastikin!
Olenko ainoa, jonka mielestä se on liikuttavaa.
niitä lasten lahjoja laitta hyväntekeväisyyteen vaan aikuisten! jos teillä ei anneta aikuisille lahjoja niin et ehkä ole oikea hlö ottamaan kantaa asiaan.
Vierailija:
Mutta täytyy sanoa, että jos vaikka kummit laittaa lasten lahjarahat vuohiin niin toivon että eivät lapsille sano sitten mitään, koska niin pienet eivät vielä ymmärrä että miksi kummit mielummin ostavat vieraille afrikan lapsille kuin hänelle.
yhden 80 euron muovikaman ja loputtomasti roinaa. Olemme asuneet vuosia afrikassa, lapsi tietää kyllä!
Tosin se vaatisi sen, että minä asian hänelle selitän. Mutta meillä tuollaisista asioista onkin puhuttu enemmän kuin monissa perheissä, koska valmistelemme lasta adoptiolapsen tuloon.
Mutta tosiaan, harvahan lasten lahjoja korvaa vuohilla ynnä muilla. Lähinnä niitä hankitaan aikuisille, joilla jo on kaikkea, mutta joille on velvollinen jotain ostamaan.
En ole vielä koskaan noita lahjoja ostanut, mutta miettinyt olen usein. Olisin todella onnellinen, jos joku sellaisen minulle ostaisi, tykkäisin paljon enemmän kuin jostain typerästä koriste-esineestä. Enkä tosiaan ymmärrä, miksi asiasta pitäisi ensin minulta kysyä, eihän siitä koriste-esineestäkään ole koskaan kysytty.
avartuisi. Jos lapsilla ei ole oikeasti vaatteita niin kannattaisiko vaikka luopua siitä tietokoneesta?
Kai sinäkin osaat sitä yhteysalusta käyttää? Jää ainakin monet muutkin asiat hoitamatta, jos et osaa. Samalla kun hoitelet muitakin asioita, voit hankkia sen haalarinkin jostain.
miten haalaripiste nyt liittyy vuohen lahjoittamiseen? kuten sanottu, vuohi mun anopille ei ole pois sun lasten haalareista.
Kukaan ei ole ehdottanut että lasten joululahjat annettaisiin hyväntekeväisyyteen, vaan sellaisten aikuisten, joilla on jo kaikkea.
sille tekisi ihan hyvää saada jotain kivaa ja sitten vaikka tyttöjen koulutusta!
enää nykyään mitään oikeasti tarpeellista. Itse ainakaan en muista edellistä kertaa jolloin olen saanut jotain tarpeellista. Sitä taustaa vasten en pitäisi pahana ostaa lapsellekin vuohi kehitysmaahan tai vaikka tyttöjen koulutusta. Luxusta ne joululahjat meille on, eikä minua ainakaan haittaisi yhtään jos meidän kerskakulutus siirtyisi edes jouluna kehitysmaalaisten " ongelmaksi" :-)
Vierailija:
enää nykyään mitään oikeasti tarpeellista. Itse ainakaan en muista edellistä kertaa jolloin olen saanut jotain tarpeellista.
vanhemmat ja appivanhemmat kysyy mitä me OIKEASTI tarvitaan. Onneksi. Sitten tulee satunnaista turhakettakin, ikävä kyllä. Yleensä mun äidiltä, joka haluaa antaa jostakin syystä ihan turhiakin juttuja... Jotka kertyy kaappeihin.
Itse annoin siskolleni ja miehelleen vuohen ja taimia kolme vuotta sitten, ja sen jälkeen aika jollekin jotakin vastaavaa. Koska on ihmisiä, joilla on jo " kaikkea" ja joilla on paljon enemmän varallisuutta kuin meillä (ollaan aika vähävaraisia, opsikelija-tutkija-humanistiperhe). Tuntuisi hassulta ostaa esim. sikarikkaalle veljelleni jotakin " materiaa" , kun itse voi hankkia juuri sen mitä haluaa.
Jos joku ei hyväksy kristillistä avustusjärjestöä (world vision ja vuohi-hanke) niin tuskin hän myöskään viettää joulua (tiesittekö, että joulua vietetään Jumalan synttärinä?). Tuskin kukaan ateistille muutenkaan joululahjoja on ostamassa!!
Ja ei kukaan myöskään ole ostamssa köyhälle lapsiperheelle vuohta Afrikkaa!
Vuohi ym. ostan aikuisille ihmisille, joilla on jo kaikkea. Itseäni ahdistaa jo etukäteen pakettien availu ja teennäinen " Voi kiitos" ja lahjan jääminen pariksi vuodeksi kaappiin kunnes kehtaa viedä sen kirpputorille. Soittelin anoppilaan ym. ja kertoivat ostaneensa jo jotain meille kaikille. En sitten enää ehtinyt sanoa, että olisimme toivoneen kummilapsemme kotikylään Ugandaan vuohia tai puita. Että meillä on jo kaikkea.
En todellakaan enää 29-vuotiaana kehtaa tehdä vanhemmilleni joululahjatoivelistoja oikeasti tarvitsemistani asioista (kerään tiettyä astiasarjaa).
t. äiti ja 29 v. ja idealisti
Suomalaisilla on oikeasti terveydenhoito, koulu ym. Afrikkalaisilla ei välttämättä ole edes tietoa Aids:n ehkäisystä!!!! Tajuatteko, että terveyskampanjat vaativat länsimaiden tukea. Aids-orvot tarvitsevat apuasi.
Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla ei Jumalan.
Tuo kuuluu yleissivistykseen oli ateisti tai ei.
olen ateisti ja vietän toki joulua. Tai en ole virallisesti ateisti, mutta en ole ksokaan kuulunut kirkkoon enkä usko kristinuskoon. Toki silti joulua vietän, kuten lapsuudessanikin (vanhempani eivät kuulu myöskään kirkkoon). Joulu ei ole kritittyjen yksinoikeus, kai tiesit? ME emme juhli jeesuksen syntymää.
Vierailija:
Jos joku ei hyväksy kristillistä avustusjärjestöä (world vision ja vuohi-hanke) niin tuskin hän myöskään viettää joulua (tiesittekö, että joulua vietetään Jumalan synttärinä?). Tuskin kukaan ateistille muutenkaan joululahjoja on ostamassa!!Ja ei kukaan myöskään ole ostamssa köyhälle lapsiperheelle vuohta Afrikkaa!
Vuohi ym. ostan aikuisille ihmisille, joilla on jo kaikkea. Itseäni ahdistaa jo etukäteen pakettien availu ja teennäinen " Voi kiitos" ja lahjan jääminen pariksi vuodeksi kaappiin kunnes kehtaa viedä sen kirpputorille. Soittelin anoppilaan ym. ja kertoivat ostaneensa jo jotain meille kaikille. En sitten enää ehtinyt sanoa, että olisimme toivoneen kummilapsemme kotikylään Ugandaan vuohia tai puita. Että meillä on jo kaikkea.
En todellakaan enää 29-vuotiaana kehtaa tehdä vanhemmilleni joululahjatoivelistoja oikeasti tarvitsemistani asioista (kerään tiettyä astiasarjaa).
t. äiti ja 29 v. ja idealisti
Suomalaisilla on oikeasti terveydenhoito, koulu ym. Afrikkalaisilla ei välttämättä ole edes tietoa Aids:n ehkäisystä!!!! Tajuatteko, että terveyskampanjat vaativat länsimaiden tukea. Aids-orvot tarvitsevat apuasi.
Pakana-aikana Joulu eli Jul (Hjul = kehrä, pyörä, valonkehrä) oli valon ja Thor-jumalan juhla.
Toki pakanallisin menoin saunomalla kuumassa huoneessa nakuna ja juoksemalla lasten kanssa punaiset pipot päässä ympärikuusta. Loppuillasta jaamme vuohet ja koulutukset. Joulupukkikin käy lapsia katsomassa.
Me käymme joulun viettohon niin maisin miettehin
Nuo rikkaan täyttää aatokset ja mielen köyhänkin
Suun ruoka, juoma, meno muu
Laps' hankeen hukkuu, unhoittuu
niihin kyselyihin, että mitä päivähoitajille joululahjaksi. Eikös teidän mielestä se lahjoitus hyväntekeväisyyteen siinäkin olisi paikallaan. Vai mihin hukkui hyväntekijät?
Kopioin vastaukseni siitä toisesta ketjusta:
Luulenpa, että monessakaan vastauksessa ei ole kyse halusta kasvattaa omaa lahjavuorta
vaan siitä (mistä Risis ja hänen jälkeensä kommentoinut kirjoittaja sanoi) moraalista.
Minusta tuollaisen lahjan saaja pitää tuntea hyvin. Haluaako tosiaan kannattaa tuota toimintaa jne.
Ilahtuisitko, jos joku tukisi sellaista yhdistystoimintaa mikä ei olisi sinun mielestäsi hyvä asia?
Siinä se pointti on.
Nimim. 5 moskiittoverkkoa lähti just