Vauvanukke tulevalle isoveljelle?
Ajattelin ostaa vauvanuken esikoiselle, josta tulee 2 vuoden iässä näillä näkymin isoveli. Paras olisi varmaankin sellainen jota voi pukea ja riisua, ja jonka voi kylvettää. Nuken ei tarvitsisi olla kallis (kuten esim. Baby Born).
Missä hinnoissa vauvanuket liikkuvat? Mistä kaupoista kannattaa etsiä?
Kommentit (7)
Halusin vaan kertoa, että minäkin ostin aikoinaan tulevalle isoveljelle (myöskin vajaat 2v. siinä vaiheessa) vauvanuken (myöskin sellaisen pienen, pehmeävartaloisen, halvan), että hän ehkä vähän kiinnostuisi vauvanhoidosta. Kyllä hän muistaakseni hetken sitä tutkikin, mutta sen jälkeen ei nukke enää kiinnostanut, ja poika palasi traktoreiden ja muiden kiinnostavampien pariin... Myöhemmin pikkusisko sitten omi vauvanuken itselleen ja on sillä leikkinyt ahkerasti:) Mutta lapset ovat erilaisia, ja poikasi voi hyvinkin olla kiinnostuneempi vauvoista kuin meidän poika. Kannattaa siis kokeilla!
Siskoni osti pojalleni (silloin vajaa2v) myös vauvanuken kun meille syntyi toinen. Ihan hyvä se oli, mutta eniten hän " hoiti" omaa pehmo hyljettä, jota syötti, imetti jne. kuten minä pikkuveljeä. Eli ei se välttämätön mielestäni ole, lapsi kyllä osaa käyttää mielikuvitusta jos on tarvetta.
On enemmän kuin toivottavaa, että isäkin osallistuu vauvanhoitoon, joten miksi poika ei voisi hoitaa nukkea (ja samalla leikkiä oikeaa elämää).
Esikoiseni täytti juuri 4 ja hänestä on tullut isoveli 2 kertaa. Kummallakin kerralla nukke on ollut aina hetken tosi tärkeä. Samoin tälle keskimmäiselle tuli nukkeleikit tärkeäksi, kun kolmosemme syntyi. Vuoden aikana meille on syntynyt todella monta vauvaa lähipiiriin, joten vauva on ollut kovassa käytössä.
Minä olen antanut pojille omat nukkeni ja yksi nukke on ostettu. Kolme poikaa ja kolme nukkea. Tuosta leikkimisestä piti sanoa, että kukaan meidän lapsista ei ole leikkinyt nukeilla kuten olin olettanut, eli juuri tuota pukemista ja syöttämistä. Muistan itse leikkineeni juuri niin, että puin nukkea koko ajan ja vaihdoin vaippaa. Meidän pojilla nuket vain ovat sylissä hellittävinä, tai ne laitetaan nukkumaan sänkyyn tai sitten vaunuun (=taaperokärry ajaa nukenvaunujen asemaa) tai sitten otetaan kauppaan mukaan (sellaisen päältä ajettavan auton kyytiin). Toinen jännä juttu on, että nukke ei ole ikinä kenenkään poikamme oma lapsi vaan veli tai sisko.
Minusta on hyvä tarjota lapsille kaikenlaisia leikkivaihtoehtoja, kyllä he sieltä aina valikoivat mieleisen tekemisen oman mielenkiinnon mukaan ja leikkivät sitten omalla tavallaan. Autoleikeiss' kin esikoisemme korjaa aina autoja, rakentaa ja taas purkaa, kun taas keskimmäinen ja kuopus ihan perinteisesti ajavat niillä päristellen.
on tytöllä, nyt 1v. 10 kk, " My little baby born" , sai 1 v. lahjaksi. Se on siis Zapf Creation nukke kuten baby born, mutta pienempi ja halvempi, sopiva 1-3 vuotiaille. Nuken vartalo on pehmeä, mutta on kylvetettävä, sillä vartalo on " muovi kangasta" ja sisältö muovi raetta. Olen nähnyt useimmissa marketeissa ja lelukaupoissa, maksaa noin 15-30 ¿ riippuen ostopaikasta ja onko tarjouksessa. Todella tykätty nukke meillä, reissaa sateenvarjorattailla ympäri kämppää ;)
http://www.lelumaailma.com/fi/tuotteet/nuketbratzym/body2=450
Meilläkin esikoispoika sai vauvanuken alle 2-v iässä samoihin aikoihin kuin pikkuveli syntyi. Nukke sai saman nimen kuin pikkuveli ja ahkerasti sitä on hoidettu, syötetty, imetetty, nukutettu ja lohdutettu olkapäällä. Pottaharjoittelussa se oli mukana (pissaava), ja nyt jo 3-v poika toivoo nukelle joululahjaksi omaa pottaa. Pikkuveli on kiinnostunut nukesta lähinnä painikaverina, mutta ehkä hänkin joskus omansa saa. Painileikeissä ehkä pehmeävartaloinen nukke voisi olla mukavampi ;)
pöppis
sellainen anttilan nukkesetti, jossa muovivartaloinen vauva (vähän pienempi kuin baby born) ja sille monikäyttöinen tavarasetti josta tulee siis sattarit kaukalo kehto amme yms. maksoi 30e
Se on kyllä aika vaaleanpunainen setti, mutta vois olla pojastakin kiva kun vauvan vois laittaa autoonkin kaukalossa ja olis ne omat " kärrit" joita työnnellä...
Meidän jätkälle (1v8kk) se halpa perusnukkekin kelpas, miksei kelpais? Se on semmonen millä on kroppa pehmeä kankainen ja sit pää+raajat muovia, joten ei sitä kylvettämään kyllä pääse. Mut vaatteet siltäki saa pois.. Mutta se riisuminen/pukeminen ei vielä ainakaa poikaa kiinnosta. Ostin nukelle myös sateenvarjorattaat ja se oli kyllä hyvä idea! Sillä enemmän meidän poika työntää nukkevauvaa rattaissa ku varsinaisesti hoitaa sitä. Ehkä sit ku pikkuveli syntyy huhtikuussa alkaa nuken hoitaminenkin kiinnostaa. Mut tosiaan ihan marketeista (prisma) saa alle 10 eurolla nukkeja ja ne rattaat oli kans joku 5-10e et ei kalliita olleet.