Kesä/heinäkuun kaksos-odottajat
Tuolla näkykin olevan jo ketju ' odottajien kuulumisia' , mutta se alkoi olla jo sen verran pitkä, että ajattelin aloittaa tälläisen ihan uuden ketjun.
Ajattelin nyt sitten uskaltautua kirjoittelemaan tännekin puolelle. Toivottavasti muutkin kesä/heinä kaksosodottajat löytää tänne puolelle, meitähän oli tuolla odottajien puolella jo kiva aktiivisten joukko olemasskin.
On ollut hienoa ja hieman jännitävääkin käydä lukemassa muiden kaksos-odottajien kuulumisia, joilla raskaus jo on huomattavasti pidemmällä. Ja sieltä on riveiltä saanut hyviä vastauksia omaa mieltä askarruttaviin kysymyksiin.
Tänään onkin ollut pahoinvoinnin suhteen paras päivä aikoihin, en ole vielä oksentanut kertaakaan. Yönkin sain nukuttua. Kertaakaan sängystä ei tarvinnut nousta, eikä käydä syömässä tai vessassa. Vaikuttaakohan se tähän tämän päivän oloonkin :). Aamuja auttaa nyt hieman se, että mies tuo minulle aamupalaa sänkyyn ja saan sitten vielä nukkua tunnin lisää.
Huono olo kyllä on mutta täytyy yrittää syödä vähän koko ajan.
Kerrankin positiivisemmalla mielellä oleva Nuksuli 11+3
Kommentit (22)
tänään sit tuli ne punktion tulokset,molemmilla on normaali kromosomisto,helpotus.
olin myös neuvolassa,painoa tullut yhteensä 4kg rv 18+2 sydän äänet kuului hyvin.kysyin siitä painon noususta niin sanoi et tuplaten saa tulla eli jos yhel lapsel 12kg ois sopiva niin kahel sit jotain 24kg.nauratti vaan ku viimeks tuli 23kg yhen kaa niin tuleeks nyt 46kg,mut tota painoo tuli siks ku nestettä kertyi niin paljon et hyvä et pysty liikkumaan ku jalat oli ku elefantilla.
hemo oli vaan 117 vaik oon syönny rautaa niin ei oo noussu.
verenpaine oli sentään parantunut 110/60,noitapillit on siis auttanu.
tietääks kukaan mikä on brion tuplavaunujen leveys? kävin siel netti sivuilla enkä löytäny tota tietoa.karsi nimittäin jonkun verran vaunu vaihtoehtoi pois kun mitattiin oven leveys.meille käy maksimissaan 76cm leveet kärryt et merkkejä kehiin jos on tietoo tohon mittaan sopivista.
ollaan alotettu esikoisenkaa harjotella isojen tyttöjen sängyssä nukkumista.onneks alotettii ajoissa se ei ollukaa ihan helppo juttu,yöt on nukuttu vähän huonommin heräilee pari kolme kertaa ja nousee istumaan,mut rauhottuu ku vähän aikaa pitää kädestä kiinni ja aamul tulee viereen jatkamaan unia.no sit ku on tottunu tohon sänkyyn niin riistetään tutti,kyl on raakaa,mut pakko totutella ajoissa.muuten vie varmaan vauvojen tutit.
no tässä nää tärkeimmät kuulumiset.
moi moi
Neljähän meillä on noita lapsukaisia siunaantunut, joista kotona meillä on kolme (yhden menetimme vauvana). Joten nyt sitten odotellaan numeroita viisi ja kuusi. Pari päivää on tässä ajatukseen totuteltu ja päällimmäisenä on yhä paniikki siitä että jokin menee vikaan. Olen tälläinen murehtia luonne.
Nyt on viikkoja 13 ja risat ja ainakin tämä pahoinvointi alkaa olla voitettu. Neuvolaankin tilasin ajan ensiviikolle joten tästä se lähtee.
MotherOf4 13+3
ja tervetuloa MotherOf4!
Terveisiä pöntöltä, tuli sitten pitkästä aikaan taas oksennettua koko aamiaisannos : / Koskakohan on sitten se ihan ihan viimeinen pahoinvointipäivä, kun luulin jo päässeeni niistä...?
Vaunuasiaan en ole vielä innostunut tarttumaan, joten se on kyllä aivan uusi ja selvittämätön alue. Mitenhän tuo esikoinen kulkee matkassa, kun olin ajatellut kaksosrattaita esikoisen ja kuopuksen kesken? Jaksaakohan jo 2,4-vuotiaana kävellä...
Aloitin viime syksynä kesätauon jälkeen kuntosalihikoilut, jotka sitten tyssäsivät pahoinvointiin. Nyt ajattelin taas käydä koittamassa, kun on noita kortteja kohta kaksi vanhentumassa. Pääasiassa tietysti olisi kiva saada vähän kuntoa ylle ja ylimääräisiä kiloja vältettyä. (Viime kerralla tuli 17kg, joista 7kg oli ylimääräistä eli läskiä.)
Lukaisin neuvolasta saamaani raskausajan liikuntaesitettä (se ihana 80-luvun painos) ja siellä oli vaan mainittu kaksosraskaus liikuntaa rajoittavana tekijänä. En ole kuitenkaan ymmärtänyt, etteikö kaksosten odottajat saisi harrastaa liikuntaa. Mikä käsitys teillä on aiheesta?
Tärkeintä lienee ottaa rauhallisesti ja rehkiä omien tuntemustensa mukaisesti.
Mukavaa vkonloppua,
TublaKubla
rv 15+4
Eli onneksi olkoon kaikille... Mä oon hieman väärällä palstalla, mutta ajattelin vaan tsempata teitä kaikkia, että kyllä te selviätte ja pärjäätte kaksosten kanssa! ;)
Meillä kaksoset nyt 6kk ja kaikki mennyt todella hyvin. Muistan itse kuinka sitä tuli mietittyä kaikkea mahdollista, mutta näin jälkikäteen sitä huomaa, että kun oli varautunut pahimpaan mahdolliseen (yleensä kaikki vain varoitteli raskaasta arjesta) niin on voinut todella nauttia siitä että on olo: me selvittiin/selvitään tästä!
Olemme huomanneet, että asioista selviää parhaiten, kun 1) ei stressaa liikaa (kyllä asiat selviää/asioista selviää) ja 2) ottaa apua vastaan niin paljon kuin sitä tarjotaan (tai itsestä tuntuu sopivalta). Lisäksi suosittelen lukemaan monikkosivuja, esim. Helsingin monikkoperheiden sivuja, www.hmp.fi, siellä on todella aktiivinen keskustelupalsta ja kirpputori, jossa tavara vaihtaa omistajaa nopealla tahdilla. :) Myös kaikki monikkoyhdistysten valmennukset kannattaa hyödyntää, niistä saa niin paljon enemmän irti kuin normaaleista valmennuksista. Me ainakin olimme aina jotenkin erityistapauksia (normaalivalmennuksissa) ja kaikki piti itse kysyä: mites tuplien kanssa?!
Voimia kaikille, nauttikaa suurista vatsoistanne, yleensä se tapahtuu vain kerran elämässä! ;)
heips!
Trollaattorille kun noista alle 76 cm leveistä vaunuista kyselit, niin ainakin Oralla on varmaan enemmän ja vähemmän kaikki tuoreemmat ja vanhemmatkin mallit alle tuon leveyden (jotain 72-74cm yleensä) , markkinoiden kapeimpina usein mainostetaankin.
Heipsan!
Olen ennen pyörinyt tuolla perhekerho.netissä, mutta kuulin että täällä sivulla on oikein monikkoperheille tarkoitetut keskusteluryhmät.. Eli mulla on esikoinen joka on kesällä 3,5v kun kaksosten pitäis syntyä.. Laskettu aika on 27.6 =)
Kun sain tietää kaksosia odottavani, se oli elämäni suurin järkytys, eikä asia kovin helppo edelleenkään ole.. Nyt on viikkoja 16+1. 7.2 olisi rakenneultra. Tietääkö joku mitä siellä tehdään, eli kuinka tarkkaan vauvat syynätään? :)
Keitä kaikkia täällä on kaksosten odottajia ja millä viikoilla? Millä mielellä, onko esikoisia? Onks kellään muulla mielessä että kuinka ihmeessä niitten kahden kans pärjää ja miten esikoinen unohtuu silloin?
Ja tervetuloa joukkoon!
Meitä oli jo tosiaan muutama, jotka kirjoiteltiin tuolla odotus puolella. Sinne vaan tahtoi aina ' hukkua joukkoon' varsinkaan kun ei aina tule joka päivä kirjoiteltua.
Minä täällä olen nyt ollut kohtuu aktiivinen kun olen sairaslomalla (pahoinvointi ja kova väsymys vaivaa). Mutta saas nähdä tuleeko paljon taas kirjoiteltua ensi viikolla, kun pitäsi yrittää lähteä taas töihin.
Kyselit rakenne ultrasta. Kannattaisiko sinun tehdä siitä ihan oma kysymys siitä pinon alkuun. Jo pidemmällä olevat varmaan mielellään kertoo omia kokemuksiaan meille odotustaipaleen alkupäässä oleville. Ja kannattaa käydä katsomassa tuolla ' odottajien kuulumisia' ketä täällä aktiivisemmin kirjoittelee.
Minä olen nyt siis viikolla 11+3. Minulla on edellisestä liitosta tyttö -00 ja poika -02. Miehelle nämä tulevat ovat ensimmäiset.
Kyllä on paljon rankempaa odottaa kahta. Raskausoireet olleet minulla huomattavasti voimakkaammat kuin edellisissä raskauksissa.
Minä olen ajatellut ottaa nuo isommat lapset jo alusta mukaan vauvojen hoitoon. Ja alkanut opettaa niitä jo nyt mahdollisimman omatoimiseksi esim. aamu- ja iltapalan suhteen. Ja kun niitä on kaksi ja aika pienellä ikäerolla, niin niistä on paljon myös seuraa toisilleen. Teillä on tietysti vähän pienempi tuo teidän esikoinen. Mutta tällä palsallahan on myös jo synnyttäneitä niin varmasti heiltä saat myös paljon arvokasta tietoa synnytyksen jälkeisestä ajasta.
Mutta kiva jos kirjoittelet tänne meidänkin pinoon :), mukava vaihtaa samassa tilassa olevien kanssa tuntemuksia ja tunnelmia vaikka päivittäinkin.
Nuksuli
Ja tervetuloa joukkoon TiNiMa! Meillekin oli " lievänlainen" shokki, kun kaksosraskaus varmistui. Meillä on lapsia jo ennestään neljä, kuopus täyttää keväällä 3v. joten vipinää taatusti riittää. Mutta yllättävän nopeasti tilanteeseen tottui ja nyt ajatus kaksosista tuntuu jo tosi kivalta. Tavallaan vanhemmat lapset varmasti helpottivat sopeutumista, kun lapsenhoidosta ei ole pelkästään ruusuisia kuvitelmia. Ja taas toisaalta ei yhtään osaa (onneksi) ennakkoon tietää, mitä kaksosarki tulee olemaan. =)
Minulla piti olla tänään ensimmäinen neuvolalääkäri, mutta terveydenhoitaja soitti ja perui sen. Ei kuulema tarvi mennä, kun lääkäri on np-ultrassa tutkinut. Mielelläni olisin kyllä mennyt, kun olisi ollut kiva kuulla sydänäänet... Olisi varmaan pitänyt olla itse tiukkana ja vaatia, että pääsen. Nyt vähän harmittaa, etten laittanut hanttiin. =(
Noh, neuvola-aikaa siirrettiin kuitenkin viikkoa aikaisemmaksi, menen 22.1. Onkos teille puhuttu neuvolassa, että kuinka usein tarkastuksia tulee olemaan? Minulla on nämä asiat aivan hakusessa, koska ei ole noita neuvoloita ym. liioin ollut, että olisin voinut kysellä.
Mutta tämäpä tällä kertaa, lähden laittamaan lapsille iltapalaa.
-pyrytyttö ja vauvelit rv 13+5-
Niin eikös neuvolat mene ihan niinkuin yksösraskaudessa, kerran kuussa siis? Loppuajasta en tiedä, uskoisin niitten menevän ihan normaalisti, ultria on sit enempi..
Tää onkin hankalampi käyttää tää palsta kuin perhekerho, kun ei nää noita teidän juttuja kirjoittaessa- en kyllä vielä oo hirveen tarkkaan tähän tutustunu, et voi olla etten oo ees huomannu kaikkee..
Eli teillä kahdella oli viikkoja vähemmän kuin mulla, täytyy tosiaan varmaan kysellä tuolla ihan uudella otsikolla tuosta ultrasta ym.
Ootte ilmeisesti voineet ihan hyvin? Mulla on ollu alaselkä pirun kipee, ja alussa oli karmeeta iltapahoinvointia. Nyt aamuisin huippaa hirveesti, täytyy kokoajan olla istuskelemassa ettei pyörry :) Saatan sitten kysellä samoja asioita, yritän vasta opetella tunnistaan teitä :)
Onko teillä vauvat eri vai samalla istukalla? Mulla pitäis olla eri istukoilla, ja eri pusseissa.. Jännittää kyllä niin pirusti kaikki!
Tämä tuntui heti omalta ketjulta, joten hyppään mukaan, mikäli joukkoon vielä mahtuu? Olen kirjoitellut tuolla plussanneiden lapsettomien puolella ja kurkkinut tänne usein¿olisi mukava vaihtaa samassa tilanteessa olevien kanssa kuulumisia.
Meillä siis odotellaan ICSI-hoidoista alkunsa saaneita kaksosia, vaikka mahdollisuus kaksosiin oli tiedossa, tuleva isä meinasi pudota ensimmäisessä ultrassa penkiltä. Nyt on meneillään rv 15+2 joten alussahan tässä ollaan. Kaikki on mennyt raskauden osalta hyvin, tämä on kyllä ensimmäinen raskaus joten vertauskohtaa edellisiin ei ole. Välillä vihloo ja tuntuu, että joku sivaltelisi puukolla tuolla alakerrassa, mutta se on kai ihan normaalia. Pahoinvointi on runsasta ja sen vuoksi jouduin olemaan saikullakin neljä viikkoa, tällä viikolla en ole enää oksentanut kuin muutamia kertoja, joten olo on jo siltäkin osin kohtalainen. Tietysti olisi ihanaa päästä tuosta jo kokonaan eroon¿
Np-ultrassa viikolla 12 kaikki oli hyvin ja ainahan niitä on ihana katsella, itseä tietysti helpotti äärettömästi kun näki kaiken olevan kunnossa ja sai viikkoihin nähden niin paljon tietoa. Eilen oli lääkärineuvola ja molempien sydänäänet kuuluivat, mistä olen tietysti ollut aurinkoisella fiiliksellä =)
Seuraavat käynnit meillä ajoittuu kahden viikon välein siis eilen kun oli lääkärineuvola niin kahden viikon päästä ¿perusneuvola¿ käynti ja siitä kahden viikon päästä on rakenneultra, siitä taas kahden viikon päästä on 4D (se on kyllä yksityisellä). Eilen kyllä lääkäri sanoi, että aluksi ihan normaaliseuranta ja sitten lopuksi tihenee¿Onkohan näissäkin sitten kuitenkin kuntakohtaisia eroja?
Olipa oma napainen teksti...Mukavaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille!
Onni rv 15+2
Ja ihan ensimmäiseksi tervetuloa Onni -79, ilman muuta mahtuu mukaan. Ja onnittelut kaksosraskauden johdosta!
Minä täällä kateellisena luen teidän jo np-ulrassa käyneiden kommentteja. No meillä siihen enää vajaa viikko. Ja luulenpa, että kun maanantaina menen taas töihin, niin kurkkaan itse työpaikan ultralla mitä masuun kuuluu :)
Meillä sitten seuraava neuvolakäynti viikon päästä ultrasta ja jatkosta ei ole vielä tietoa, mutta siitä ajattelinkin kysellä sitten ensi viikolla äitipolilla. Meillä kun käydään neuvolassa oman kunnan terveyskeskuksessa ja sitten on erikseen nuo äitipolikäynnit.
Harmi kun Pyrytyttö et päässytkään sinne lääkäriin, minusta tuntuu ettei mikään käynti ole turha tässä asiassa. Eikä sitä aina hoksaa siinä tilanteessa olla tiukkana.
Tuo pahoinvointi on karseaa ja elänkin toivossa, että tämä tästä helpottaisi. Nyt jo toinen parempi päivä.
TiNiMalle vinkiksi, että kun klikkaa hiiren oikeaa painiketta ' vastaa viestiin' päällä niin siellä on vaihtoehtoja avata vastaus uuteen välilehteen tai tai ikkunaan ohjelmasta riippuen. Sitten voi välillä käydä kätevästi kurkkaamassa, mitä toiset olivatkaan kirjoittaneet. Ja kysellä saa tietysti, eiköhän tässä tämä taipaleen aikana vielä tutuiksi tulla :))
Olettekos jo miettineet synnytysvalmennusasioita? Ehkä vähän aikaista vielä, mutta minä kun ehdin nyt sairaslomalla jo kaikkea miettiä.
Kävin Keski-Suomen monikkojen sivuilla. Ja järjestävät täällä ihan oman (itse asiassa kaksikin kurssia kevään aikana) valmennuksen monikkojen-odottajille.
Kertoja on neljä: tutustuminen, odotus ja synnytys, monikkoarki ja sitten tutustuminen sairaalaan.
Mielenkiintoisin kerta olisi tietysti tutustuminen sairaalaan, jossa
" käsitellään monikkoraskauden hoidon erityispiirteitä äitiyspoliklinikalla ja synnytysosastoilla.
· tutustutaan synnytyssalin ja vastasyntyneiden teho-osaston toimintaan ja tiloihin
· kerrotaan kivunlievityksestä ja siitä, mitä tapahtuu lasten syntymän jälkeen. "
On tämä tuplaodottaminen vain jännittävää.
Taidankin muuten olla viikkojen suhteen tämän palstan ' kuopus' .
Nuksuli ja ja masuasukit 11+4
vihdoinki lunta ja pakkasta,johan eteinen ehti ihan kuraseks tullakin.
kävin eilen jo lukemas mut en ehtiny kirjotella ku toi lapsonen ei nukkunu päikkäreitä ollenkaa no nyt onneks nukkuu niin jaksaa taas illalla kukkuu...he he pakko oli vähän runoilla.
kirjotin ihan paperille ylös mitä kysymyksii oli ladeltu,mut merkkei en muista et kuka oli kysyny.
vointi,no onhan se koko ajan jotain vaivaa öisin en saa nukuttua ku selkä vaivaa,sit on aamulla pää kipee ku ei oo nukkunu ja alussa mul oli kauhee särky koko ajan joka johtuu alhaisesta verenpaineesta 100/60 ja välil 90/56 eikä se vieläkään oo noussu.viikkoja mul on nyt jotain 18 en laske niin tarkkaan koska sit aika tuntuu hitaalta.
rakenneultra meil on 30.1,sit voin kertoa kuinka tarkkaan syynätään.
tarkastukset meil on kerran kuussa neuvola ja tähän asti ollu kerran kuussa ultra.mut sit ku noi tarkastukset tuol lääkäris tihenee niin neuvola kertoja vähennetään.et lopus on kait joka viikko ultra riippuu miten raskaus sujuu.
meil on yks istukka ja omat pussit sano lääkäri.sukupuolta ei olla haluttu tietää on sitte yllätys.
oon kans ajatellu tota esikoisen kohtaloa et mihin nurkkaan se unohtuu...kamalaa.pitäis alkaa harjottelee isojen sängyssä nukkumista,mut en millää raaski ku on niin pieni 1v11kk ja nyt se on nukkunu siin vieres pinnasängys,mut tää toinen sänky on siel omal seinällä ku ei mahu viereen kun täytyy ne pinnikset ottaa siihen lähelle enkä haluu et ikkunan alla joutuu kukaan nukkumaan koska sieltä vetää vaikka tiivistäis kuinka.vaikeaa.
ootteko ajatellu synnytystä? mä oon pohtinu sitä jo monta kertaa et oisko leikkaus turvallisempi et ei tulis hapen puutetta tai jos napanuora on liian lyhyt niin ei tulis kuitenkaa alakautta ja sit ku on lukennu noit juttui niin aika usein toinen on jouduttu silti leikkaamaan vaik toinen tullu alakautta niin ois sama ku suoraan leikkais molemmat.vaik tuleehan siit kipeemmäks,mut en tiiä.täytyy jatkaa pohtimista ja kysyy vähän neuvolasta tietoja.ens torstaina on neuvola.
heipä hei
Nyt onnistuin niin, että nään teidän tekstit :)
Nuksuli, minkä ikäinen olet? Ovatko ne ensimmäiset lapsoset? Mä en oo yhtään synnytystä halunnut miettiä, ei jäänyt esikoiselta kammoa niin en osaa ainakaan vielä pelätä..
Mistä päin sä Nuksuli olet, kun kerran puhut Keski-Suomesta? Olen ite meinaan Jyväskylän lähettyviltä.. Mulle annettiin jo päivät, 5.2 ja olikohan 13.5 on ne synnytysvalmennukset Jkl:n äippäpolilla.. En ehkä kuitenkaan ainakaan ensimmäiseen mene, on se ultra 7.2 niin ei viitsis ajella parin päivän välein Jkl:n..
Mutta tervetuloa munkin puolesta Onni-79 joukkoon, mäkin olen eilen tänne liittynyt :)
IHANAA huomata etten olekaan yksin kaksosia odottamassa!! Oli meinaan niin kova järkytys tämä tieto että viikon itkin kun pelotti jne niin kovasti, nyt alkaa asia jo mahtua päähän =)
Tervetuloa TiNiMa ja Onni -79, kivaa kun teitä vielä löytyi lisää!
TiNiMa taisi olla se, joka kertoi järkyttyneensä kaksosuutisesta. Samaa voin sanoa itsestäni, en kuuna päivä olisi uskonut, että juuri minulle kaksoset. Ajatukseen on siis saanut totutella enkä vieläkään voi sanoa, että prosessi on valmis ja olisin asiasta onneni kukkuloilla. Sitten vasta kesällähän sen tietää, mihin tässä on " joutunut" .
Toivottavasti ovat terveitä. Sukupuoliasia kyllä kiinnostaisi ja ehkä se ilmeneekin myöhemmissä ultrissa.
Tuosta tulikin mieleeni kysäistä, kenelle teistä kaksoset ovat tulleet mitä ilmeisimmin hormonihoidon tuloksena? Onnin tekstistä taisi ilmetä tuo asia.
Itselläni irtosi " muuten vaan" kaksi munasolua. Meidän suvussa ei ole minkäälaista kaksoshistoriaa, joten siksikin ajattelin, että kaksoset ovat aivan toisten ihmisten alaa.
Pahoinvointi on ollut tuplaluokkaan (kuulunee asiaan : ), mutta onneksi oksennukset tuntuvat olevan jo takana päin. Päänsärkyä ja huippausta ilmenee päivästä riippuen vieläkin, mutta paino on tosiaan jo lähtölukemissa ja ehkä jo plussankin puolella.
Trollaattorin kanssa olemme ehkä lukeneet samoja synnytyskertomuksia, sillä minullekin jäi mieleen, että eka alakautta ja toinen leikkaamalla on ollut turhankin monen kaksossynnyttäjän kohtalo. Siinä on sitten varmaan taas tuplatoipuminen, kun on alapää ja massu molemmat " ruvella" . Kaikki vissiin tuplana, surut, mutta toivottavasti sitten ilotkin.
Seuraava neuvola on 29.1. ja rakenneultraus ystävänpäivänä ens kuussa.
Oliko teistä ketään täältä pk-seudulta? Täällä kun saa valita synnytyssairaalan niin ajattelin kysäistä siitä mietteitänne.
Terkut,
TublaKubla
rv 14+5
Jeps, minä se olin joka kerroin aivan järkyttyneenä kaksosuutisen! Mullakaan ei käynyt pienessä mielessäkään, että mulle voisi tulla kaksoset, vaikka mun mummolla on ollut kaksostytöt..
Samanlaiset ajatukset tuossakin, että mun prosessi tämän asian suhteen ei oo lähelläkään valmista! Tulee päiviä kun alkaa itkettään, että ei vitsi mä en ihan tätä tahtonu.. Että munhan piti vaan tehä esikoiselle kaveri.. Ja kuinkas kävi!
Samoin myös täällä, multa ne kaksi munasolua " muuten vaan" irtosi..
Kuin myös tuo pahoinvointi alussa oli tuplaluokkaa, etenkin illat oli karseita, ja nykyään se ilmenee vaan päänsärkynä ja huimauksena tää raskaus. Painoa tullut lisää 1,3kg- kääk!
Mutta tosi kiva huomata, et meitä on näin monta melkein samoilla viikoilla =) Mä olin aivan hädissäni, että oon yksin tän asian kanssa.. Etenkin kun en oikein vielä osaa iloita asiasta niin täysillä..
Juuri katoin ekan kerran äsken rattaita- sanoin vaan miehelle että minen taho noita :) Hobby hallin sivuilla oli nimellä sisarusrattaat yhdet kolmipyöräiset mitkä saattaisin hyväksyä.. Uskomatonta miten tää voi olla mahollista :D Siis tää kaikki et miten niitä ylipäätään voi olla kaks :)
Ihana aamu, kun lunta on tullut paljon! Käytiin jo koiran kanssa tuolla metsässä riekkumassa ja olo on hyvä, pahoinvoinnista ei ole tietoakaan¿koputtaa puuta=)
Nuksuli; sullahan on kiva työpaikka, mä kävisin varmaan joka päivä kurkkaamassa masuun jos tuollainen mahdollisuus olisi=)
Trollaattori; onko sulla ollut koko ajan nuo paineet noin alhaalla siis raskauden aikana? Aika hurjia lukuja, tsemppiä!
Kubla; kyselit onko kukaan pääkaupunkiseudulta, mä siis olen. Tuota synnäriä mäkin olen pohtinut, vaihtoehtona on NKL tai Hyvinkää, mutta en todellakaan osaa päättää ¿ kyselin palstalla muidenkin kokemuksia ja Hyvinkäätä tuntui moni suosittelevan, toisaalta naikkarilla olisi varmasti osaamista enemmän. Oletko itse päätynyt mihinkään?
Mukava lueskella ihan samojen asioiden kanssa painivien juttuja. Mä olen yrittänyt asennoitua noihin tupliin niin, että murehditaan sitten kun siihen aihetta ja nyt mennään päivä kerrallaan, vaikka välillä se tuntuu äärettömän vaikeelta. Meillä on molemmilla suvussa paljon kaksosia joten tuplia ei ole juurikaan tarvinnut selitellä, ei olla haluttu tehdä siis hoidoista mitään numeroa. Sukulaiset ovat kertoneet paljon ihania juttuja, mutta tietysti myös niitä kauhutarinoita¿
Onko kukaan hommannut jo tukivyötä/ ottanut käyttöön? Tai onko teidän masut jo pyöristyneet? Mulla on jo tuollainen pieni ¿jalkapallo¿ ja juuri noiden sukulaisten pelotteluiden vuoksi, ajattelin hommata ajoissa tuon tukivyön ¿monella tullut raskauden jälkeen virtsankarkailua yms. ja ovat kuulemma polilla sanoneet, että tukivyön avulla senkin olisi voinut estää¿pitääköhän paikkaansa? Kauheeta, kun on niin avuton kaikkien näiden kysymysten keskellä.
Mies kiskoo jo vaatteita päälle ja on lähdössä ostoksille, joten äkkiä perään¿taidan hommata jo nyt sen tukivyön tai ainakin käydä kurkaamaassa niitä.
Onni rv 15+3
Trollaattori kyseli synnytyksestä. En ole sitä suuremmin miettinyt. Lähinnä yrittänyt tutustua eri tapoihin, miten kaksoset ovat yleensä syntyneet. Ainahan siihen ei paljon edes itse pysty vaikuttamaan ja millähän viikoilla se olikaan, kun on se sairaala käynti jossa arvioidaan synnytystapaa.
TiNiMalle: Olen 35 v., edellisestä liitosta kaksi lasta, tyttö -00 ja poika -02. Asutaan Laukaassa.
Kublakin tullut tälle puolelle :)
Meille kaksosuutinen ei tullut yllätyksenä. Mieheni sanoi alusta asti, että odotan kaksosia. Mahakin alkoi kasvaa niin nopeasti. Ja minä itse näin yksi yö unen, jossa olin ultrassa ja kuvassa näkyi kaksi sikiötä. Samana aamuna sitten ultrasin itse töissä pienellä ultralla ja sain ruudulle saman näkymän. Neuvolan täti sitten vain varmisti asian. Hänelle ei kyllä oltu puhuttu ennakkoon meidän ajatuksista, että vauvoja olisi ehkä kaksi.
Nämä ovat siis ns. luomut. Kierukanpoiston jälkeen minulla oli kaksi viikkoa tosi runsasta vuotoa ja sitten tulinkin heti raskaaksi.
Mutta nyt tuli vieraita.
Mukavaa viionlopun jatkoa kaikille!
Ilta on tosiaan jo sen verran pitkällä, ettei ajatus oikein meinaa luistaa. Pariin asiaan piti kuitenkin kommentoimani...kunhan muistaisin, mitä ne oli ; )
Onni kysyi tukivyöstä. Mulla oli ekassa raskaudessa sellainen kunnon " remeli" , jota aloin pitää suunnilleen puolivälin jälkeen ja aivan ihana tukihan tuo oli, ja kun siihen tottui niin ilman ei viitsinyt ovesta ulos lähteä.
Kyseessä siis sellainen suomalaisen liivitehtaan valmistama malli, jossa etupuolella joustamaton vanhanajan liivikangas sekä kiristys remmit. Ristiselän kohdalla hakaskiinnitys. Ostin liiviliikkeestä ja erittäin tyytyväinen siihen siis olen ollut. Vielä en ole tukivyötä kaapista kaivanut, mutta pian taitaa olla syytä. Kyllä se kantoapuna toimi ja nyt jos koskaan luulisi, että tuki olisi tarpeen.
A propos, selviääköhän kukaan suht täysikäisinä syntyneiden kaksosten äiti ilman raskausarpia?
Mulla oli iso kupu esikoisen kanssa, mutta yhden ainutta arpea en onneksi saanut. Kudostyypistähän tuo taitaa pitkälti riippua, mutta taitaa olla syytä rasvata kohta masunahkaa. Mulle suositeltiin Tummelia!! Oottekos moista kuulleet?
....
Nyt vielä kun muistaisin sen toisen aiheen
...
Ainii, siitä synnytyssairaala-asiasta Onnille:
Esikoisen synnytin NKL:lla ja täytyy kyllä sanoa, että valitettavasti sain huonoja kokemuksia niin synnytyksestä kuin osastostakin.
Sen takia olin jo päättänyt, että menen Kättärille, jos kokemukset vaihtamalla vaikka paranisi.
Nyt kuitenkin nlaterkka antoi ymmärtää, että NKL olisi kaikista turvallisin paikka synnyttää, kun kyseessä on kaksossynnytys. Olen nyt käynyt kerran ultrassa NKL:lla ja vielähän sitä voi vaihtaa. Siksi olen edelleen hieman kahden vaiheilla.
Nyt iltapesulle ja nukkumaan.
Terkut,
TublaKubla
rv 15+0
Tänään käytiin ultrassa ja saatiin tieto kaksosista. Järkyttävä pahoinvointi on mietityttänyt jo pitkään, koska edellisillä kerroilla en ole ollut päivääkään sairas. Aiemmassa ultrassa viikolla 7 vaan ei näkytyt kuin toinen veijareista. Pakko se on kuitenkin nyt uskoa että meillä on kohta todellinen suurperhe. Laskettu aika on heinäkuun 23. Huh, kyllä tässä on päivittelemistä...
Elikkäs olen Jämsästä ja käyn Jyväskylän äippäpolilla myös niinkuin säkin, eikös? Kävin silloin viikolla 12 (tais olla 12+5) ultrassa, ja se oli joku vanha mieslääkäri joka ultrasi.. Puhui niin hiljaa että tosissaan sai pinnistellä että kuuli mitä se mutisi :) Meillä oli ne turvokkeet 1.0 ja 0.9 ja se sano ettei ees lähetä niitä eteenpäin kun oon niin nuori ettei pitäis olla vaaraa, olin vähän ymmälläni.. Olen siis 24v.
Mitään tietoa ei saanu kaksosraskaudesta, eikä oikein mistään muustakaan. Sain pelkästään seuraavan ajan, joka on siis 7.2, sen verran sanoi että sitten katsotaan rakenteita. Olin vähän pettynyt ettei sieltä tullut tietoa kaksosraskaudesta tai niistä ultrista että kuinka usein niitä tehdään.. Aion kyllä kysellä paljon enemmän ens kerralla, oli viimeks olo niin hämmentynyt muutenkin ettei hokannu paljoa kysellä! Aiotko mennä sinne valmennuksiin mitä ne järkkää? Toinen tais olla (siis kuulin omalta neuvolatätiltä enkä jyväskylästä..!) 5.2 ja olisko 13.5 tai jotain.. En ainakaan siihen 5.2 mee kun tulee niin eestaas ajelua. Mut siis ylipäätään en ainakaan vielä oo ollu hirveen tyytyväinen tuohon Jkl:n äippäpoliin :) Mut eiköhän se siitä kun pääsee sinne viikon 20 ultraan, ajattelin kysäistä kumpia ovat niin vois tehä jo joitakin hankintoja, jos vaan suinkin kertovat :) Mut niinkuin sanoit säkin, onneks on neuvola, mullakin on neuvolatäti niin mukava et siellähän kävis vaikka joka päivä :) Jyväskylässä ne ei oikein äitin vointia kyselly, eikä ne mulle mitään mistään sairaslomista puhunu, eikä edes tuosta että viim. viikolla 38 synnytetään tavalla kun tavalla. Joku sanoi mulle jossakin palstalla, olisko ollu täällä (lahopää!!), että pidä puoles Jkl:ssä, et ne on aika nihkeitä tiedon jakamisen suhteen, et ei muuta kun kysele ja kysele- niin kai se on tehtävä! Tulis vaan pian 7.2 =)