Onko jotenkin ihailtavaa jos raskaana ollessa tulee vain vähän kiloja?
Naikkareista luin kun yhdelle mammalla on tullut vain pari kiloa lisää raskausaikana (viikkoja hänellä jo reilu 30). Toinen mamma siihen kehui että onpa IHAILTAVAA. Ja kauhisteli perään, että hänellä oli tullut nyt jo PUOLI KILOA, viikkoja joku 16.
Siis stressaako naiset oikeasti näin paljon, ja mitä ihailemista siinä on jos jollekin ei kiloja kerry? Itselleni tuli 25 kiloa, olinko sitten jotenkin ei-ihailtava? Nesteitähän tulee, sille ei paljon mitään voi kun kesäkuumalla on viimeisillään. Ja pääasia kai että kaikki lähtevät pois, mielestäni se vasta on ihailtavaa kun niistä kiloista pääsee oman itsekurinsa ansiosta eroon!
(Ja lähtöpaino itselläni 55 kg eli pakko sitä oli kai vähän tullakin.)
Kommentit (34)
Kai nyt jokanen raskaana ollut nainen tietää ettei raskaus ole mikään tekosyy alkaa lihomaan?
Ei ole kovin terveellistä jos turpoo paljon. Johan se on vaikeempaa ollakin raskaana kun lihoo.
Ja muutenkin noita painoja seurataan juuri siksi että huomataan kun alkaa nestettä kertyyn, ei raskaana saisi nesteitä kertyä!! Itselläni viimenen raskauskuukausi toisesta lapsesta alkoi merkkaan nesteitten kertymistä ja viimenen raskaana oltu perjantai menin neuvolaan josta laittoi sairaalaan pyynnön synnytyksen käynnistykseen kun hermoja puristi kertynyt neste, kokoajan vaan sattui raastavasti koko käden mitalta sormesta olkapäähän.
Lapsi syntyi kuitenkin omilla avuilla ja miestä odotti kotiin tullessa sairaalasta lähete käynnistykseen kutsusta.
Omalla kohdalla toisen raskauden kohdalla lääkäri varoitteli ettei painoa saisi nousta yli 10 kiloa tällä kerralla mutta 25 kertyi. Esikoisesta 20. Nämä ei ole tullu herkuttelusta vaan paino on vaan noussut, noussut.
Onhan se pirun hyvä asia jos ei ongelmaa tule raskaana painon kanssa. Todella ylipainonen saattaa jopa pudottaa painoaan -vaikka söisi hyvin!
Esikoisesta oma paino oli 68 ennen raskautta -80 sairaalassa.
Toisesta lapsesta paino oli ennen raskautta 70 ja miltei sata.
Aika hyvin alle 160 senttiseltä? ;)
Alipainoiselle voi ollakin suositeltavaa.
raskausaikana painoni nousee normaaliin ja vauvakilot päälle. T. 7
Eikä tarvinnut edes syödä paljon! Kivat terveet, reippaat, koliikittomat nelikiloiset lapset tuli, itsellä ei sokerit koholla, imetykset onnistuneet hyvin ja nyt kuopuksen ollessa yksivuotias olen -3kg lähtöpainosta. Mun mielestä sairasta tuijottaa vaakaan raskausaikana noin että on ihan " iik iik, puoli kiloo tullut!" , koska siihen on ihan biologiset syyt että se paino nousee ja ruokahalu lisääntyy!
Mulle ei ainakaan missään vaiheessa sanottu neuvolassa painonnoususta mitään negatiivista. Vaikka 25 kg tuli. Enkä usko että siitä oli terveyshaittojakaan, koska sitä kuitenkin kesti vain muutaman viikon.
Onkohan muuten runsaalla painonnousulla yhteyttä runsaaseen maidontuotantoon? Itselläni ainakin tuli reilusti maitoa, ja ilmeisesti aika rasvaistakin koska vauva nukkui täysimetyksellä kuin tukki.
ap
ja molemmista lapsista suurin osa oli nestettä. Alkupainoa 48 kiloa. Tuo painonnousu on normaali, minusta ylli 20 kilon painonnousu alkaa kyllä olemaan jo liikaa.
Lähtöpainoa on siis hurjasti ja neuvolassa on moitittu kun ei paino nouse!!
Itse olen elänyt samaan tahtiin, mutta riittää tuo vajaus olemaan sen verran, että paino laskee hitaasti alaspäin..
Paljonko näillä viikoilla voisi olla painonnousu?
Ekasta nousi paino yhteensä 6 kiloa, mutta suurin osa tuli lopun raskausmyrkytyksessä..
Ei tosiaankaan ole ihailtavaa jos paino ei nouse lainkaan normaalipainoisella.. todennäköisesti silloin joudutaan katsomaan tarkemmin virtauksia, vauva ei saa välttämättä riittävästi ravintoa!
Itse lähtöpainosta 59 saavutin mittavat 78 kiloa. Olenkin luuseri.
on suositeltu ENINTÄÄN 15 kilon painon nousua. Jos paino on kuukaudessa noussut pari kiloa, niin syitä jo syynätään. Olen normaalipainoinen, lähempänä normaalipainon ala- kuin ylärajaa.
Ihan hullua lihottaa itseään parikymmentä kiloa, sanon minä! Ja nesteiden kertyminen ei todellakaan ole suositeltavaa! Jossain on vikaa jos nestettä kertyy, saattaa olla oire esim. raskausmyrkytyksestä.
Anyway, ei mikään kaksinen hame rouvalla.
Olen saanut yli 4kg lapsia. Ikinä paino ei ole jäänyt ja minusta ei ole edes huommannut ennen 20rv että olen raskaana.
Vierailija:
on suositeltu ENINTÄÄN 15 kilon painon nousua. Jos paino on kuukaudessa noussut pari kiloa, niin syitä jo syynätään. Olen normaalipainoinen, lähempänä normaalipainon ala- kuin ylärajaa.Ihan hullua lihottaa itseään parikymmentä kiloa, sanon minä! Ja nesteiden kertyminen ei todellakaan ole suositeltavaa! Jossain on vikaa jos nestettä kertyy, saattaa olla oire esim. raskausmyrkytyksestä.
No en minä ainakaan " lihottanut" itseäni, kiloja tuli tasaisesti koko raskauden ajan ihan normaalista syömisestä ja kävelylenkeistä huolimatta. Raskausmyrkytystä minulla ei ainakaan todettu, olisiko sitten joku erityisen lievä tapaus ollut? En ainakaan itse todellakaan voinut sille nesteiden kertymiselle mitään.
ap
Paino noussut odotusaikana n. 23kg ja olen nauttinut muodokkuudestani. Raskausaika ja synnytys ovat se mitä kaipaan vaikka lapsiluku on jo täysi :)