Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuo ulkoiluketju - nyt ymmärrän miksi lihavuus on niin yleistä!!

Vierailija
21.10.2013 |

Olen usein miettinyt että mikä siinä on, että suomalaiset naiset on niin lihavia, varsinkin pienten lasten äidit! Nyt en enää ihmettele. Luin oikeasti järkyttyneenä tuota ulkoiluketjua, mulle tuli täytenä yllätyksenä se, että niin moni mamma ei harrasta ulkona liikkumista! Esim. kävely on maailman paras liikuntamuoto pienten lasten äidille ja olen luullut tähän saakka, että kaikkihan sitä harrastavat, mutta näköjään ei... Siis haloo ylipainoiset!!! Tajuatteko kuinka paljon energiaa kuluu kun liikkuu ulkona, kävelee, touhuaa lasten kanssa puistossa jne. saati silloin kun lenkkeilee reippaammin, hiihtää, luistelee, pyöräilee jne.

Mulle kävely on aina kuulunut normaaliin päiväohjelmaan, siitä tulee niin hyvä olo! Yhdessä kaverin kanssa se on vielä kivempaa, äitiyslomalla ihan parasta oli pitkät vaunukävelyt ystävien kanssa, lähti viimeisetkin raskauskilojen rippeet alta aikayksikön. Raskausaikana harrastin myös kävelyä viimeiseena asti ja painoa tuli yhteensä 10kg, neuvolassa kehuttiin joka kerta oppikirjamaista painonkehitystä ja hyväkuntoisuuttani. Pitkälti ulkona liikkumisen ansiota, väitän minä.

Lähtekää nyt sieltä kotinurkista ulos, ylipainoiset mammat, tiedän että teitä on luokattoman PALJON!! Ulkoilusta voi oppia tykkäämään, jos ei ennen ole tykännyt. Lupaan, että sitä kannattaa ainakin yrittää, varmasti ette kadu...

t. Sporttimamma

Kommentit (135)

Vierailija
21/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 08:41"]

Itse olen äitiyslomalla. Vauva on nyt 7kk, eli ei varsinaisesti vielä tarvitsisi ulkoilua säännöllisesti. Mutta koska minulla on päivisin aikaa ja haluan pitää kunnostani huolta, ulkoilemme päivittäin. Autokin meillä olisi, mutta mielummin kävelen kauppaan 1,5km vaunujen kanssa ja ostosten kanssa takaisin. Järjenköyhyyttä olisi tuo matka autolla tehdä. Näin säästän bensakuluissa, vauva saa nukkua päiväunet raikkaassa ulkoilmassa ja itselle liikunta on terapiaa parhaimmillaan. Metsässäkin tykkään käydä kävelemässä vauva kantorepussa.

Eihän tuo kävely nyt varsinaisesti mitään teholiikuntaa ole, mutta itselleni tärkeintä on päästä ylös sohvalta ja ulos liikkumaan. Sitten kun tähän lisätään pihatyöt ja kotityöt niin ei todellakaan ollut vaikea karistaa raskauskiloja, joita tuli PALJON (28kg). Nyt olen kuitenkin hoikempi kuin ennen raskautta, enkä ole tosiaan muuta tehnyt kuin välttänyt sohvalla löhöämistä päivisin, syönyt silloin kun on nälkä ja imettänyt ensimmäiset 5kk.

Odotan innolla että vauva kasvaa ja päästään yhdessä puistoilemaan, metsään tutkimaan luontoa jne.

Onhan se todistettukkin että ulkoilu auttaa masennukseenkin! Kyllä minäkin masentuisin jos viettäisin kaikki päivät sisätiloissa.

[/quote]

1.5 km kauppaan ja pidät sitä saavutuksena :D

Meillä on lapsilla 5km kouluun ja lapset kulkee senkin matkan. Mun ekaluokkalainen käy kävellen meidän lähikaupassa 2km päässä.

Ja palstamamma pitää saavutuksena, kun kävelee kaupassa 1.5km päässä :DDDDDDD

Vierailija
22/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tykännyt ulkoilusta enkä pidä siitä vieläkään. Golf on ainoa laji jonka parissa viihdyn ulkona. Kävely on maailman tylsin kuntoilumuoto, onneksi on kuitenkin mistä valita. Minä käyn salilla, kahvakuulassa, golfaan, jonkin verran hiihdän ja nämä riittävät mulle. Crossfittiä olen ajatellut kokeilla myös. Mitkään kärrykävelyt eivät kiinnostaneet kun lapset olivat pieniä ja onneksi ei moista tartte enää edes miettiä. Ja läskiä ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 09:36"]

Itse olen äitiyslomalla. Vauva on nyt 7kk, eli ei varsinaisesti vielä tarvitsisi ulkoilua säännöllisesti. Mutta koska minulla on päivisin aikaa ja haluan pitää kunnostani huolta, ulkoilemme päivittäin. Autokin meillä olisi, mutta mielummin kävelen kauppaan 1,5km vaunujen kanssa ja ostosten kanssa takaisin. Järjenköyhyyttä olisi tuo matka autolla tehdä. Näin säästän bensakuluissa, vauva saa nukkua päiväunet raikkaassa ulkoilmassa ja itselle liikunta on terapiaa parhaimmillaan. Metsässäkin tykkään käydä kävelemässä vauva kantorepussa.

Eihän tuo kävely nyt varsinaisesti mitään teholiikuntaa ole, mutta itselleni tärkeintä on päästä ylös sohvalta ja ulos liikkumaan. Sitten kun tähän lisätään pihatyöt ja kotityöt niin ei todellakaan ollut vaikea karistaa raskauskiloja, joita tuli PALJON (28kg). Nyt olen kuitenkin hoikempi kuin ennen raskautta, enkä ole tosiaan muuta tehnyt kuin välttänyt sohvalla löhöämistä päivisin, syönyt silloin kun on nälkä ja imettänyt ensimmäiset 5kk.

Odotan innolla että vauva kasvaa ja päästään yhdessä puistoilemaan, metsään tutkimaan luontoa jne.

Onhan se todistettukkin että ulkoilu auttaa masennukseenkin! Kyllä minäkin masentuisin jos viettäisin kaikki päivät sisätiloissa.

[/quote]

Meillä on lapsilla 5km kouluun ja lapset kulkee senkin matkan. Mun ekaluokkalainen käy kävellen meidän lähikaupassa 2km päässä.

[/quote]

Hyvä provo, mutta 5 kilometrin koulumatkasta suuntaansa saa kyllä jo koulukuljetuksen, paitsi ei näköjään Porvoossa...

Vierailija
24/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tosiaankaan laske lasten harrastuskuskauksia vapaa-ajaksi vaan pahimman luokan pakkopullaksi. Vapaa-aika on sitä, että saa tehdä mitä haluaa. Harrastuksiin kuskaaminen on sitä, että JOUTUU tekemään jotain. Se ei siis ole mulle vapaa-aikaa, lapsille kylläkin.

Vierailija
25/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 09:32"]

kylläpä tämä ketju on ihmeellinen. Täällä on n. 3 leiriä. 1: Himoliikkujat, keiden mielestä mitään mikä ei kuluta vähintään 1000 kcal tunnissa ei saa sanoa urheiluksi ja BMI pitää olla 19., 2: Sohvaperunat ketkä eivät halua ulkoilla eikä liikkua 3:  ne keitä ei saa sanoa sporttisiksi eikä harrastelijoiksi, ketkä kuitenkin liikkuvat ulkona omaksi ja lasten iloksi.

Tärkeää on kuitenkin että ihminen liikkuu eikä vaan istu tai makaa paikallaan. Liikkuminen ei tarkoita sitä että olisi pakko kuntoilla tai urheilla 100 lasissa. Vaan jo pelkällä liikkumisellakin saa paljon hyvää aikaiseksi. Aina ei tarvita sitä läskin polttamista!

T: normaalipainoinen, istumatyötätekevä, kenen selkä jumittaa  jos ei pääse liikkumaan!

[/quote]

No vähän naurattaa, kun mammat kehuu, että ei käy kaupassa autolla vaan kävellen vaunujen kanssa.

Hei haloo, se ei ole tosiaan suoritus ja et ole silloin tosiaan sporttimamma

Minä olisin voinut vastata ulkoiluketjuun, että en ulkoile tai harrasta kävelyä. Koska en todellakaan noteeraa työmatkakävelyjä ja kaupassa käyntejä liikunnaksi.

Vierailija
26/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 10:25"]

[/quote]

[/quote]

Hyvä provo, mutta 5 kilometrin koulumatkasta suuntaansa saa kyllä jo koulukuljetuksen, paitsi ei näköjään Porvoossa...

[/quote]

4.7km 4 luokasta eteen päin ei saa kuljetusta

Mutta jos sinä pidät 1.5km kävelyä likuntana, olet varmaan se mamma, joka autolla vie yläkoululaisenki 3km matkan kouluun, ettei pikku Sulo-Petterin tarvitse rehkiä

Vierailija
27/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:08"]

itse käyn parin tunnin kävelyllä päivittäin, tuplaantuu kalorimäärä ja se on jo paljon!

t. Ap

[/quote]

Se on kiva että sulla on aikaa kävellä pari tuntia päivässä. Me tavalliset työssäkäyvät äidit joudutaan valitettavasti työpäivän jälkeen hoitamaan kotia ja lapsia, eikä meillä ole aikaa tuollaisiin iloisiin punaposkisiin parin tunnin kävelylenkkeihin joka päivä. Ja jos joskus on ylimääräinen parituntinen, sen käyttää mieluumin vaikka hyvän kirjan lukemiseen kuin tyhjänpäiväiseen kävelemiseen.

[/quote]

Seliseli

Vierailija
28/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitäisi käydä kävellen kaupassa? Onko jollekin onnen huipentuma kantaa viisihenkisen perheen ostoksia kaupasta pari kilsaa kotiin? Kyllä on oudot huvit. Ja käveleminen muutenkin on liikuntaa tylsimmästä päästä.

Vierailija
29/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä tekosyitä keksii liikkumattomuudelleen. Mä inhoan suurinpiirtein kaikkea liikuntaa, kiitos koulun  liikuntatuntien. Mutta kävelystä olen oppinut nauttimaan ja se on ihan lähes ilmaistakin, ei tarvi ostaa kuin hyvät lenkkarit parin vuoden välein. Ja eihän se liikunta tosiaan ole vain painon takia tärkeää, vaan ihan koko kehon terveyden ja hyvinvoinnin kannalta ja myöskin henkiselle puolelle tärkeää.

Kävelyä voi sitten tehostaa sauvoilla, välillä voi venytellä, kävelyreittejä muunnella. Samalla oppii seuraamaan luonnonilmiöitä ja ainakin täällä maalla on kiva seurata eläimiä luonnossa. En ole koskaan ollut luonnosta kiinnostunut, mutta kävelylenkeillä aloin vähitellen kiinnittää kiinnittää huomiota ympäröivään luontoon ja huomasin miten mielenkiintoinen se on. On sateenkaaria, täysikuuta, tähtitaivasta, revontulia, aamukastetta, usvaa peltojen yllä, kuurainen metsä...muuttolintujen paluu, jänisperhe ylittämässä tietä, kurkiaura taivaalla, sorsapoikue lammikossa, upeita perhosia, jopa ketun ja hirven olen bongannut, samoin ukkometson ja hienoja pöllöjä, kotkia ja vaikka mitä. Lenkillä näen jonkun linnun ja kotona kiireesti netistä katsomaan mikä lintu se olikaan. Nykyään mulla on jo kamerakin lenkillä mukana. Eli kävely on aika monipuolinen harrastus!

Kun lapset oli pieniä, mulla oli toinen vaunuissa ja toinen sisaristuimessa. Myöhemmin toinen polki kolmirattaisella ja toinen istui kärryissä. Ja vielä myöhemmin kolmas vaunuissa...

Hiihtoakin yritin, mutta koulussa saatu inho varmaan esti siitä nauttimisen, mutta hokasin lumikenkäilyn. Se on paitsi mukavaa ja helppoa, myös todella tehokasta kilojenkin pudotukseen ja ihan kunnon kohotukseen, suosittelen!

En siis todellakaan ole urheiluhullu, mutta olen nämä kaksi lajia löytänyt ja nautin niistä. Tottahan se kuitenkin on, että painonhallinnalle tärkeintä on se mitä syö, mutta kyllä mun mielestä liikunta pistää aineenvaihdunnan paremmin toimimaan, ei kerry nesteet kun liikkuu ja vatsa toimii paremmin.

Vierailija
30/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin ulkoilusta jos ulkona olisi lämmin. Suomen sääolosuhteet on vain niin hirveät, että en pidä ulkoilusta. Inhosin sitä nuorena, työssäkäyvänä ja kotiäitinä. Lasten kanssa ulkoileminen vasta tuskaa olikin kun joko oli kylmä kun keinutti taaperoa tai hiki kun rakensi lumilinnaa isompien kanssa. Olen todella viluinen ihminen, pelkään talvea aina etukäteen, miten selviän siitä kylmyydestä. Vaikka olisi pulkkamäessä jalassa huopikkaat ja kahdet villasukat, on silti -10 asteessa varpaat jo jäässä ja siitä sitten alkaa kylmyys levitä muuallekin, viimeistään kun tulee sisälle.

Käyn 4-5 krt/vko:ssa salilla, erilaisissa jumpissa ja spinningissä. Ulkoilen vain kesäisin. Silloin juoksen tai patikoin perheen kanssa. Enää en edes yritä pakottaa itseäni ulkoilmaan muulloin, sillä se aiheuttaa vain väsymystä ja masennusta.

Vierailija
31/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eihän urheilijat lapsiaan mihinkään kuljetukseen anna.

Vierailija
32/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla lapsesta erossa ja lähteä pariksi tunniksi päämäärättömästi ympäri metsiä pyörimään? Järjetöntä.

Vierailija
33/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle eräs tuttu hoitsu neuvolasta kertoi, ettei äidit nykyisin ulkoile vauvojensa kanssa ollenkaan. Ainoa, missä käyvät on kauppakeskukset, joissa mahtuu rattaiden kanssa maleksimaan.

Vierailija
34/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin äsken postilaatikolla kävellen. Huh huh, kun tuli hiki ja nyt laihduin ainakin 2 kiloa.

Kurkistelin naapurin ikkunasta ja siellä oli mamma vain sisällä ja on taatusti läski ja huonokuntoinen, kun ei ulkoile. 

Minä ulkoilen joka päivä. Postilaatikko on 100m päässä ja olen sporttimamma ja halveksin kaikkia, jotka eivät kävele päivittäin, kuten minä

Vierailija
35/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:14"]

Minulle eräs tuttu hoitsu neuvolasta kertoi, ettei äidit nykyisin ulkoile vauvojensa kanssa ollenkaan. Ainoa, missä käyvät on kauppakeskukset, joissa mahtuu rattaiden kanssa maleksimaan.

[/quote]

No voi hellanduudeli sentäs :D

Vai ihan kauppakeskuskissa maleksivat :D

Mitä järkeä on kävellä päivällä pari tuntia vaunujen kanssa, kun voi sinä aikana leikkiä isompien kanssa ja tehdä ruoan ja pyykätä yms. Illalla saa mies sitten olla lasten kanssa ja voin itse käydä rauhassa spinningissä ja kahvakuulatunneilla.

Joillain on kyllä pakkomielle tuo käveleminen :)

Vierailija
36/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:11"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eihän urheilijat lapsiaan mihinkään kuljetukseen anna.

[/quote]

No ei tarvitse olla mikään urheilija, jos esim. lapsi ei ole lähikoulussa ja ei saa ilmaistakoulukyytiä. Meillä kulkevat pyörällä mielellään, vaikka maksaisin bussikortin.

Mutta kaikkien lapset eivät ole sohvaperunoita, joita on raahattu rattaissa vielä kouluikäisinä.

Olen kuullut, että nykyajan lapset ei osaa ajaa ilman apurattaita ennen koulua, koska motoriikka on niin huono sen takia, että niiden ei anneta itse kävellä ja kiipeillä.

Nämä kärrykävelijät sitovat lapset rattaisiin ja hissuttelevat ulkona ja luulevat olevansa niin urheilullisia.

Hei haloo, ihan oikeasti. Suositus on, että puoli tuntia hengästyttävää liikuntaa päivässä. Lisäksi kävelyä, mikä on hyötyliikuntaa. Kävely ei ole mitään oikeaa liikuntaa.

Vierailija
37/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mä uskoin kanssa että arkiliikunta ei ole hyötyliikuntaa. Ennen en harrastanut mitään urheilua. Kävelin tai pyöräilin töihin ja kauppaan talvet kesät. Mulla ei edes ollut autoa, eikä bussikorttia.

Nyt ainoa muutos elämässäni on se, että asutaan maalla ja hyötyliikunta on jäänyt aivan nollaan. Menen joka paikkaan autolla; töihin, kouluun, kirjastoon, uimahalliin, ostarille... En hyötykävele enää yhtään, enkä muutenkaan harrasta liikuntaa.

Erona entiseen painooni on se, että nykyisin painan 26 kiloa enemmän. Kyllä, 26 kiloa enemmän vain sen takia että en enää harrasta hyötyliikuntaa.

Kyllä mulla ainakin tuo päivittäinen hyötyliikunta, kävely ja pyöräily pitivät hoikkana. Ei sitä usko, ennen kuin se jää elämästä täysin pois, kuten minulla. Nyt olen huomannut mikä sen merkitys minulle oli, 26 kiloa pienempi kroppa. Ei todellakaan voi sanoa, että "kävely ei ole mitään oikeaa liikuntaa". Jos kävelee 365 päivänä vuodessa kilometritolkulla joka päivä, niin aivan varmasti käy liikunnasta.

Syömistapoja en ole muuttanut pätkääkään.

Vierailija
38/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIH. olen yksi niistä mammoista joka sanoi, ettei välitä ulkoilusta. Toki ulkonakin käyn ei sinä mitään, mutta kävely, lenkkeily ym. ei kiinnosta. Niin ja painoa on 59kg ja pituutta päälle 170 cm, eli en ole ainakaan ylipainoinen...

Vierailija
39/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 10:30"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

4.7km 4 luokasta eteen päin ei saa kuljetusta

Mutta jos sinä pidät 1.5km kävelyä likuntana, olet varmaan se mamma, joka autolla vie yläkoululaisenki 3km matkan kouluun, ettei pikku Sulo-Petterin tarvitse rehkiä

[/quote]

Vaikka se työmatka olisikin vain 1,5 km, niin kyllä sillä on eroa, meneekö autolla/bussilla/junalla/raitiovaunulla. Vai väitätkö muuta? Ja kyllä, 1,5 km kauppaan kävelevä mamma saa olla ylpeä siitä, että menee mieluummin kävellen kuin autolla. Eikö saisi? Miksei?

Vierailija
40/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 13:52"]

Näin on. Olin tässä viime viikolla myyntikutsuilla, niitä minäminä -vaatteita. Joka ainoa eukko siellä oli todellakin lihavia, minä mukaan lukien. En kuitenkaan ehkä niin iso kuin suurin osa joukosta. Sain siinä sellaisen herätyksen, että en ostanut yhden ensimmäistäkään vaatekappaletta. Ostan uusia vasta, kun tarvitsee ostaa pienempiä. Kaikki näistä eukoista olivat ostamassa isompia, kun ei mikään mahdu enää päälle. Sovittamisen ja tilaamisen päälle oli tietysti kakkukahvit. Otin kahvia ja siivun pullapitkoa, muut mättivät kakkua ja keksiä posket pullollaan, kuvottavaa.

Eilen lainasin naapurin koiraa lenkkikaveriksi, tänään mennään toinen kierros. Ehkä tämä kuntokuuri tästä lähtee liikkeelle, kun vaan uskaltautuisin sellaiselle kuntosalille, missä ei ole pelkoa joutua sosiaaliseen mediaan pilkattavaksi.

[/quote]kun itse sisuunnuin liikakiloihini, kävin ensimmäisenä ostamassa uudet vaatteet. ajattelin, että kun näytän peilissä juuri silläkin hetkellä ihan ok:lta, kokisin mielekkäämmäksi sen painonpudotuksenkin. minulla se auttoi. uusia ei tosin sen jälkeen tarvinnut ostaa pitkiin aikoihin, koska olin säästänyt kaikki aikaisemmat koot sitä "jonain kauniina päivänä" -hetkeä varten.

minä kävelin ja kävelen lähinnä siksi, että saan valoa. pilvisenäkin päivänä saa valohoitoa paremmin kuin kirkasvalolampuista, kunhan ulkoilee siinä päivän kirkkaimpana hetkenä. talvella jätän yleensä ruokatauolla syömättä ja käyn kävelemässä, koska valoisaa aikaa on niin vähän. masennun herkästi valon puutteesta ja tän olen huomannut toimivimmaksi keinoksi ehkäistä sitä. tähän tosin riittäisi sekin, että seisoskelee ulkona, mutta se ehkä näyttäisi typerältä ilman lapsia. =D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme