Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

****TAMMITENAVAT VKONLOPPUUN****

07.12.2007 |

Huomenta!

Aloitin uuden pinon.

Tässä linkki alkuviikon keskusteluihin:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11858227&p=2&tm…

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
08.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justushan on vauhdissa tänään ;)

Sammermanni: kyllä raskaana saakin hiukan hiiltyä. itsellä on ainakin hermot niin lujilla välillä ja sitten alkaa napina ihan turhastakin asiasta. olen ennen raskautta sortunut siihen kerran jos toisenkin mutta nyt ainakin on hyvä tekosyy kun on raskaana :D mies on kyllä ollut niin kovilla että...

Ihana kuulla että Allulla on kaikki hyvin ja toivottavasti pienokainen pysyy mahdollisimman kauan mahassa turvassa.

Jouluostoksilla käytiin noin 50km päässä olevassa kauppakeskuksessa.oli muitakin. ihmisiä oli kyllä liian paljon ja liian hitaasti liikkui. lahjat saatiin kutakuinkin ostettua, mutta miehelle vielä pitäisi jotenkin saada ostettua. jos sitä perehtyisi internetin maailmaan...:D

siskoni asuu Australian mantereella, etelä kärjesä. siellä on riehunu nyt maastopalot ja olen huolesta sokeena kun hän ei vastaa sähköposteihin eikä vastannut puhelimeen. hiukan panikointia. toivottavasti kaikki on hyvin...

kavereista oli puhe. miehen siskolla on kyllä 4kk poika ja kaverillani on kanssa lapsi ja toinen tulee maaliskuussa. matkaetäisyys on pitkä molempiin joten saa nähä miten mies höpinöitä kestää ;)

nyt menen sohvalle laittamaan jalat ylös. ansaittu lepo edessä :)

illan jatkoja siskot.

MiiKaro rv 34+5

Vierailija
22/38 |
08.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää lauantaita!

En ole perehtunyt akupunktioon, varpaan hieronta oli vain toteamus, että sellaita hoitoa on tarjolla. Shiatsusta en tiedä tässä vauvan kääntö tapauksessa. Shiatsulla voidaan auttaa synnytystä käynnistymään, siinä hierotaan nilkkojen sisäsyrjiä.

Kaveriasiaa vielä: Etenkin kesällä olin tosi depiksessä siitä, että kaverit kaikkosivat. Pahoinvoiva, masentunut ja raskaana oleva emäntä ei inspiroinut ketään. Ainoa joka muisti säännöllisesti oli yksi uusi tuttavuus, tosin hän sai lapsen kesällä.

Olen itse pitänyt yhetyttä, en tosin enää kuin satunnaisesti. Sitten on tämä kaverirotu, joka kaikkoaa uuden miehen myötä. Enää ei ilmeisesti ole seuran tarvetta. Näin on käynyt kolmessa tapauksessa. Yksi näistä pitää aktiivisesti yhteyttä miesten vaihdon välillä.

Olen vain pettynyt kavereihini. Jotenkin olin odottanut, että he kävisivät tai pyytäisivät kylään, kun olen raskaana ja koko syksyn ollut sairaslomalla.

Itse olen ystävänä erittäin uskollinen, lojaali ja huolehtivainen. Täytyy olla kiitollinen näistä kolmesta uudesta tuttavuudesta.

Muuten nuokun päivät ja syön ja olen kiukkuinen. Terkut vaan Sammermannille! Tässä kuten myös edellisessä raskaudessa suustani tulee ihan mitä sattuu. Viimeksi laitoin naapuritkin järjestykseen :). Nyt raivoan vain miehelle ja satunnaisesti lapselle. Lapsikin sanoo, että äiti on taas huonolla tuulella, plääh. Yleensä en ole huonolla tuulella. Tekee vaan vietävästi mieli purkaa kaikki " paska" ulos.

Meillä mies hoitaa huushollin lähes kaikki asiat, nytkin nukuttaa lasta. Kauhesti ei olisi aihetta narista, mut aina voi vaikka kaivella vanhoja asioita/riitoja :D.

Miikarolle: Toivottavasti saat siskoosi yhteyden. Siellähän voi olla linkkitornit tuhoutuneet. Soita suurlähetystöön.

Öitä!

Ametisti ja vauva rv.33

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
08.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi ikäväksi meni kyllä toi keli. sais sataa sitä lunta.

Neiti pitäs alkaa laittaa nukkumaan mut leikkiköön tossa hetken että saan jotain kirjotettua. :)

Tänään on ihmeen paljo supistellu. kaveri kävi vauvansa kanssa kylässä ja ku yritin kantaa sitä vauvaa ni johan supisteli ihan urakalla. onneksi ne on vielä kivuttomia. tosin en tiiä onko noi selässä olevat kivut jotka hetkellisesti käy niin supistuksia vai vaan vauvan liikkeitä. yölläkin vissiin supisti parikertaa kipeesti selässä.

justus: en ookkaan yhtään aatellu et ei kannattais saunaan mennä ku supistaa sit sen jälkeen. oon vaan aatellu et se supistaa muuten vaan ku oon päivän ollu pystyssä. kauhee hinku ois kuule joka päivä saunoa. :) mut en kuitenkaan ihan jokapäivä käy.

Pore: Kyllä alko naurattaan ku mainitsit että koira nukkuu teidän kans sängyssä. mikä koira teillä on? Meillä koira lopetti sängyssä nukkumisen jo ajat sitten, ku totes että on liian kuuma paikka. enään en sitä sänkyyn ottaiskaan. :)

niin nukkumajärjestelyistä vielä että meillä neiti nukku alusta asti omassa pinnasängyssä tosin monesti nukku yötä vieressäkin ku ite nukahdin vauvan syödessä. mut tämä uus tulokas sitten varmasti nukkuu kokoajan pinnasängyssä ku tämä neiti 3v tulee vieläkin yöllä viereen jos sattuu heräämään.

mut nyt nukkumaan. öitä

pipali ja masumyllertäjä rv35+3

Vierailija
24/38 |
08.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteet on vähän viilentyneet...mies saa jäädä, kun on niin paljon apua;) Leikki leikkinä..Tosi raskaita tuollaiset tunnekuohut.

Kavereita toivon saavani uusia täältä uudelta asuinalueelta. Ei tietenkään heti aka viikolla,mutta pikkuhiljaa. Täällä on todella paljon lapsiperheitä, että luulisi jollain olevan aikaa uudellekin ystävälle=)

Mulla kans hirveät saunomishimot. Tuntuu että iltasauna on ainut joka hiukan rentouttaa ja rauhoittaa.

Poreen lima kuulosti minustakin kyllä alkavalta limatulpan irtoamiselta..

Hyvää yötä, menen vielä katsomaan hömppää nauhalta ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
25/38 |
08.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että Pore muistit minutkin! En ole nettipimennossa, olen vain jotenkin järkyttävän väsynyt ja epäsosiaalinen...

Nyt on sairaslomaa takana kuukauden päivät ja hyvä niin. Ei siitä työssä käynnistä olisi tullut yhtään mitään. Supistuksia ollut päivittäin, mutta kivuliaita enää harvemmin. Työpaikkamme kammottava tilanne aiheutti varmasti suuren osan niistä. Nyt on työt unohdettu, toivottavasti pitkäksi aikaa.

Äitiysloma alkaa ensi viikolla, jolloin palautan työpaikan puhelimen (tähän asti ovat maksaneet laskut). Sitten ei enää paljon sidoksia sinne ole.

Mulla on ollut aika paljon liitoskipuja näiden supistusten lisäksi. Tänäänkin kävelin 1m/10s vauhdilla kaupassa, ankeaa. Hieman alkaa hermoa kiristää tämä olotila, ja siitä on osansa saanut puolisokin...

Verenpaineet mulla on luokkaa 90/135, eli aika korkea. Paino noussut nyt 8 kg ja hemoglobiini jatkaa nousuaan: edelliskerralla oli 141 ja nyt 154!!! En tajua miten se nousee. Syön allergioiden vuoksi todella yksipuolisesti enkä syö mitään lisärautaa.

Puhuitte kavereiden suhtautumisesta. Mulla katosi edellisen raskauden myötä muutamat ystävät(?) ja nyt on jokunen ottanut etäisyyttä taas. Lapsettomat lähinnä. Osalla voi olla kyseessä kipeät tunteet oman lapsettomuuden vuoksi. Kenelläkään ystävällä ei ole pieniä lapsia, saati ole raskaana. Nyt sitten yritän löytää esikoiselle ikäistään seuraa, mutta helppoa se ei ole. Esikoinen jäi siis pois päiväkodista pari viikkoa sitten.

Mulla on ollut näitä kipeitä supistuksia jatkuvasti ja kuukausi sitten oli hieman verenvuotoakin, mutta eipä noita lääkärikäyntejä ole saanut. Kuukausi sitten olin lääkärissä kun määräsi sairaslomalle ja sen koommin ei ole ollut. Neuvolasta ilmoitti että seuraava lääkärin käynti menee tammikuun alkuun! Ja sentään aika kurja olo mulla on.

Onneksi sain NKL:lle ajan, eli toivottavasti siellä katsotaan tilanne. Se on lähinnä pelkokeskustelu, mutta kai ne tilanteenkin tarkistaa? Onko kokemuksia? En ole kovin vakuuttunut tästä järjestelmästä jos kivuliaissa supistuksissa kärvistelevä sairaslomalainen saa lääkäriajan kahden kuukauden välein...

En oikein enää pysty nukkumaan, illalla valvon, heräilen sitten kahden tunnin välein vessaan ja lopulta herään viideltä. Päiväunia en pysty nukkumaan, en vain saa unta. Joten olen ihan poikki, siksi en ole kauheasti täällä koneellakaan jaksanut olla.

Vauva potkii kuitenkin aika reippaasti, joten hirveän huolissani en ole. Omaa jaksamista vain mietin. Se kun heijastuu esikoisen kohteluunkin.

Kukaan tammikuulaisista ei kai sitten ole vielä synnyttänyt? Vai onko multa mennyt ohi? Hienosti meillä sitten on mennytkin. Mutta lujille ottaa, johtuneeko tästä iästä, juuri posahti 36 mittariin. En varmastikaan enää yhtään raskautta kestäisi.

Kiva lukea kuulumisianne, vertaistukea tässä näyttää eniten kaipaavan. Ei nuo lapsettomat " tosi väsyneet ja kiireiset" ystävät oikein osaa eläytyä tähän tilanteeseen.

Voimia teille kaikille, kohta ne nyytit on kainalossa.

ipu rv34

Vierailija
26/38 |
08.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala ilma ollut jo pari päivää! Vettä tulee kaiken aikaa ja tuulee ihan tosissaan. Kiva kiva, kun kaksi vanhinta on partioleirillä... Onneksi ovat sentään tähän vuodenaikaan aina mökkimajoituksessa, ettei heidän tarvitse olla teltoissa uitettuina. Toivottavasti ymmärtävät kaivaa sadevaatteet ja saappaat repuistaan.

Emem: Mä olen iän myötä jotenkin oppinut olemaan itselleen armollinen - tai ainakin armollisempi kuin nuorempana. Sellaisessa se selvimmin näkyy, että esim. flunssaisena jää ihan suosiolla kotiin toipumaan eikä yritä olla " hyvä työntekijä" (tm). Silti on ihan hyvä muistuttaa itseään siitä, että asiat on kuitenkin aika hyvin - jos vaikka pääsee pohjamudista vähän nousemaan sen ajatuksen voimalla. :)

Meillä ei neuvolassa ole ultraa. Normiraskauteen kuuluu np- ja rakenneultrat äitiyspolilla, mutta muuten ei vauvaa pääse näkemään - kuulemaan vaan.

Allu: Sun kuulumisia etsinkin. Tosi hyvä, että vielä tuli armonaikaa. Jokainen päivä lisää on kuitenkin tärkeä. Pidetään peukkuja sulle ja pienelle, että tilanne pysyy hyvänä vielä jonkin aikaa.

Ystäväpiiri on hieman muuttunut lasten myötä, enemmän kuitenkin niin, että on tullut lisää ystäviä. Vanhat kaverit eivät mitenkään hyljeksineet esikoisen syntymän jälkeen. Bilekutsut vähän harvenivat kun emme niihin päässeet tai aina edes yrittäneet saada lastenvahtia. Sitten kaveritkin saivat lapsia ja tilanne normalisoitui. Joitain lapsettomia pareja ja sinkkuja on ystävinä, mutta pakkohan heidänkin on ollut sopeutua siihen, että valtaosalla ikäisistä on lapsia. ;)

Floora: Meillä on kaikki mukulat nukkuneet alkuun äitiyspakkauslaatikossa. Tosin vain esikoinen nukkui siellä pitempiä aikoja, nuoremmat ovat syöneet yöt läpeen niin usein, että ovat olleet mun vieressä ja mä olen vaan vaihtanut kylkeä ja vauvan toiseen rintaan kiinni kun ininä on mut herättänyt. ;) Toivottavasti tämän uusimman kanssa pääsee nukkumaan joskus ihan itsekseen...

Sammermanni: Mukava kuulla, että teillä on taas vähän rauhallisempaa. :) Mulla on ollut pari päivää tosi pahasti mieli maassa ja mies ja lapset on ihmeessä kun äiti vaan nyyhkii jossain pimeässä huoneessa. Eikä itse osaa/pysty ravistamaan itseään irti siitä tunnetilasta, vaikka hyvin tietää, että hormoneista se vaan johtuu. Tänään on onneksi ollut kaikki taas paremmin. Ne pirun hormonit saisivat pysyä aisoissa välillä!

Ememin neuvolakuulumisia etsin, mutta mihinkäs hävisit? Toivottavasti ei ollut niin huonoja tuloksia, että olisit osastolle joutunut makoilemaan...

Mulla on onneksi tiedossa tällekin äitiyslomalle muutama ystävä/tuttava, jotka myös ovat kotona. Suurin osa ystävistä taitaa olla lapsensa jo saaneet; aloittivat myöhemmin ja lopettavat aikaisemmin kuin me. :) Isommat ovat koulussa ja kolmonen saa jatkaa muutaman päivän viikossa päiväkodissa, joten mä olen itse se, joka seuraa akuuteimmin kaipaa. Lähellä on myös kaupungin asukaspuisto, jossa myös avoin päiväkoti, joten enköhän selviä ilman höperöitymistä kotona.

Joulukortit on nyt jätetty postiin, mutta lahjat on edelleen pahasti vaiheessa. Jospa yrittäisin huomenna vähän shoppailla, ensi viikon saattaa joutua olemaan töissä.

Strutsi ja minihupi 32+3

Vierailija
27/38 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti vaan kirjoitan, että mun on aika lähteä synnärille. Ja supistelee niin tiheään ja kivuliaasti, että eiköhän meille synny vauva tänään tai viimeistään huomenna.

Jännää...

Aamuhalla 36+1

Vierailija
28/38 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta, tälläinen huoli tällä kertaa jos joku vaikka osaisi vastata.

tein aamusella sen lapsivesi testin mitä kätilö antoi synnäriltä mukaan että voin kotona testata.kätilö sanoi että paperi värjäytyy vihreäksi jos on lapsivettä.

No menin sitten vessaan tekemään ja paperiin saattoi tulla myös pissaa vähän, mietin että kuinka se vaikuttaa testin tulokseen, testi meni selvästi vihreäksi. voiko pissa värjätä testin ? onko kellään tietoa tai kokemusta?

taidan soitella tuonne synnärille jos kukaan ei osaa vastata, en vain haluaisi häiritä heitä hysteerisyydelläni. =) en kehtaisi soittaa ja kysyä joten, onko kellään tietoa?

tearangel 35+6

Vierailija
29/38 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea sinulle matkaan, kateellisena täällä lueskelin lähdöstäsi, jotenkin sitä itsekin odottaa jo pääsyä. voimia koitokseen =)

Vierailija
30/38 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut aikaa edes vastailla teidän ihaniin viesteihin viime viikolla, kun viestejä on niin järkyttävän ihanan paljon, tuntikaupalla voisi istua ja lukea viestejä.

Nyt tuntuu olevan synnytysoireita jo aikas monella - itsekin on alkanut ajattelemaan, että milloinkahan tulee lähtö.

Toissa viikolla kirjoittelin itsekin suppareista ja limatulpan lähdöstä, itse kun kokeilee niin koko kohdunsuun alue on ihan pumpulia, yleensä voi sormella löytää suuaukon, mutta nyt on vaan pehmeää.... Silloin tällöin tulee edelleen noita limaklimppejä, mutta ei vielä veriviiruja.

Joku kirjoittele kääntymisjutuista. Itse kun kyselin minun kätilö-vyöhyketerapeutilta, niin sanoi, että itse voi edesauttaa kääntymistä, jos usein on konttausasennossa, joko tuolia tai säkkituolia vasten, siis niin että masu roikkuu alaspäin. Silloin vauvalla on enempi tilaa.

Ja kuten mainittu etukäteen toisenkin taholta, olkaa varovaisia noiden akupunktiopisteiden kanssa - nyt ei tosin ole ihan niin vaarallista kuin aiemmin raskaudessa, mutta osa pisteistä voi käynnistää synnytyksen. Esim. hartioiden massiivinen hieronta, otsan hieronta silmien välistä ovat pisteitä, jotka voivat kiihdyttää supistuksia. Liitoskipuihin voitte yrittää painaa pistettä nenän alapuolella, siinä vaossa, joka on huulien yläpuolella.

Vyöhyketerapiassa ja akupunktiossa uskotaan, että kasvoissa on leukaluu kuten lantioluu, ja häpyluu on juuri huulten yläpuolella. Ehkä siksi naisilla on tarve käyttää suutaan huutamiseen, murinaan tai muuhun ääneen kun synnytämme, sillä ilmaisemme synnytyskanavan kipua....???? Tämä oli ihan oma juttu.

Tuo hormoonihirviönä olo on kyllä melkos järkyttävää, harmittaa, että suostuin aikoinani siihen, että sijainen töissä aloitti vasta joukukuun alussa, olen todella lyhytpinnainen ja tekisi mieli ärjähtää, että ota nyt helvetti soikoon sormi ulos ja rupea hommiin. Toivottavasti hän ei aisti minun huonoa tuulta?? Mies ei toistaiseksi ole saanut huutokuoroa, mutta lähellä on. Onneksi hän on ollut todella auttavainen poikien kanssa ja muissa kotihommissa. Itse olen yritta¨nyt olla vähemmän perfektionisti joulusiivouksessa. Kun en itse pysty niin en voi pakottaa muitakaan.

Onkos teillä muilla jo harkinnassa ketkä ovat kummeja tulevalle vauvalle?

Meillä on se tilanne, että sisarukset ovat jo kummeja pojille, ja minun paras ystävätär myös. Täällä päässä ystäväpariskunnat ovat kuitenkin minun makuuni turhan uusia, kun on tuntenut heitä vain pari vuotta niin suht aikaista antaa kummin titteliä? Toisaalta valitettavasti on ollut vain muutama, jotka ovat olleet kiinnostuneita raskauden kulusta, loput ovat hälläväliä..... tosi vaikeaa tällä kertaa.

Ensimmäinen poikamme sai kummeiksi minun parhaan ystävättären ja miehen parhaan kaverin. Tämä kaveri muisti kummin hommat ja pojan olemassaolon vain puolitoista vuotta, sitten ei olla kuultu enempää sieltä.

Toinen poika sai meidän sisarukset kummeiksi ja ainoastaan minun pikkuveli on kiinnostunut kyselemään kuulumisia. Mieheni ei ole yhteydessä sisaruksiinsa perintökiistan vuoksi. Että hoh hoijaa....

Onpahan mulla miettimistä äityislomalle ;o)

No lykkyä tykö teille, jotka olette lähdössä synnärille ja lepoa teille muille. Kyllä se joulu tulee, vaikkei verhot ole tangossa ja kaikki pölykoirat poissa. Lapsille on tärkeintä, että he aistivat läheisyyden ja rauhan.

Ilmoittelen lisää ensiviikolla, maanantaina on aika fysioterapeutille lantio/selkäsärkyjen vuoksi.

T. Pia ja " pikku" myy rv ?? olisikohan 33-34, unohdus

Vierailija
31/38 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei ole mitään faktatietoa vaan olettamusta, mutta luulisi ettei liuska värjäydy muusta kuin lapsivedestä. Tarkoitushan varmaan onkin erottaa liuskoilla vuoto valkovuodosta ja virtsasta.

Mutta kannattaa varmistaa asia synnäriltä, sitä varten siellä ollaan että autetaan, et ole yhtään hysteerinen niin tehdessäsi, varsinkin kun olet selvästi saanut puutteelliset ohjeet liuskojen käyttöön.

Aamuhallalla tsemppiä, toivotaan että supparit ovat sitä ihteään ja saat nyytin pian kainaloosi =)

aksiina 32+ jotain

Vierailija
32/38 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö sanoi,että menee tumman siniseksi jos varmuudella on lapsivettä,mutta epäili kyllä että jos on tumman vihreääkin, se meinaisi lapsi vettä. mutta käski seurailla kotona muutaman tunnin ja jos vettä tulee lisää tulla sitten näyttäytymään. ei tietääkseni ole tullut.

Jonkin verran on supistellut mutta ei mielestäni riittävän kipeästi. ykkösen kanssakin odotin koko ajan että milloin ne kivut tulee ja vielä ponnistusvaiheessakin ajattelin et kipu yltyy ;) tiedä sitten. Jotenkin toivoisin selvän merkin että synnärille voisi lähteä. en halua muuten vaan makoilemaan sinne. =(

kai se syntyy sitten vasta tammikuulla.

tearangel 35+6

Vierailija
33/38 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi.

Neuvolakäynniltä th lähetti minut naistenklinikalle oireiden takia. Nyt on sf-mitta mennyt jo ihan yli käyrien (oli muistaakseni 36)... ja painoa oli neljässä viikossa tullut saman verran kuin koko raskaudessa tähän asti, eli 6 kg!!! Järkytyin aivan suunnattomasti, koska syön edelleen todella terveellisesti vaikken pystykään liikkumaan kuten ennen.

No, Naistenklinikalla oli ruuhkaa, joten olimme siellä klo 15-20:30, jonka jälkeen pääsin kuitenkin onneksi taas kotiin tarkkailemaan tilannetta. Lääkäri vakuutti, ettei ollut turha käynti. Oli sitä mieltä, että oireet voivat viitata kehitteillä olevaan raskausmyrkytykseen ja käski kotona mittailla paineita. Lääkitys kuitenkin kuulemma diabeetikoilla aloitettaisiin jos paineet kohoaa 150/90 tasolle.

Tarkisti myös kohdunsuun joka on pehmeä mutta kiinni. Kohdunkaula oli lyhentynyt edelliskerrasta (ei kertonut minkä verran). Lääkäri sanoi kuitenkin myös, ettei tarvitse supistusten takia tulla käymään vaikka saisivatkin jotain aikaiseksi, koska ollaan jo niin hyvillä viikoilla.

Pipali: Toivottavasti supistelut ovat rauhoittuneet ja olet saanut nukuttuakin. Mulla ainakin menee vähintään seuraava päivä ihan pilalle jos en ole yöllä saanut nukuttua.

Allu: Ihana kuulla, että tilanne on hieman rauhoittunut. Ja onnea 34 viikosta! Itse tulen 3 päivää perässä.

Tearangel: Jännät paikat sinulla, itsellä ei ole kokemusta itsestään alkaneesta synnytyksestä, mutta moni muu oli onneksi osannut sinua neuvoa. Toivottavasti saat pian selvyyden tuohon tihkumisasiaan.

ReettaE: Kaveri synnytti kaksoset Hyvinkäällä ja oli tyytyväinen sairaalaan. Samoin kuulin pelkkää hyvää Hyvinkäästä silloin kun asuimme Tuusulassa. Onnea kääntöyritykseen!

Ametisti: Kiitos neuvoista. Mullekin tosiaan tuli nyt ohje tulla päivystykseen jos raskausmyrkytysoireet pahenee. Toivottavasti tosiaan päästään niin hyville viikoille, että vauvoille ei tule ongelmia.

Sammermanni: Tsemppiä keskeneräisyyden ja hormonien kanssa! Enkä minä siis ollut ainoa, jolla on painoa tullut yhtäkkiä kovasti lisää. Voiko se johtua vain turvotuksesta?

Floora: Hyvä kun pystyt itse tarkistamaan kohdunsuun tilanteen. Itse tosin ei varmaan hermot kestäisi jos itse huomaisi kohdunsuun auenneen tms...

Aika järkyttävää, että noin pitkälle menee seuraava aika.

Meidän esikoinen nukkui noin ekan kuukauden äitiyspakkauslaatikossa, joka laitettiin pinnasängyn sisään ja pinnasänky oli meidän sängyn vieressä. Kun en pystynyt imettämään, niin jouduin joka tapauksessa öisin nousemaan ja keittiössä lämmittämään korviketta, niin vierelle ei voinut ottaa. Katsotaan miten nukkumisjärjestelyt tämän toisen kanssa hoidetaan. Ei ainakaan huvita nousta toiseen huoneeseen, kun kaikki muut paitsi meidän ja esikoisen makkari on eri kerroksessa...

Nyt sitä kaipaa yksitasoista tai edes fiksummalla pohjalla olevaa kaksitasoista kotia...

Justus: Juu, ykköstyypin diabeetikko olen. Käsittääkseni nuo korkeat paineet ei sinällään kuulu asiaan ja hieman alemmilla rajoilla kuulemma aloittavat lääkityksen kuin " terveillä" ihmisillä. En tosin tiedä kovinkaan paljoa näistä asioista, kun edellisellä kerralla todettiin paineiden noustessa heti se raskausmyrkytys.

Hyvä kun pääset neuvolakäynneille normaalisti pyhäpäivistä huolimatta.

Ethän vain ruvennut mitään raskasta työtä tekemään, kun oli leopokäsky tullut?

Kiitos myös täältä turvotusasiasta. Mulla ei turvotus pahentunut esikoisen syntymän jälkeen, mutta ei se heti kyllä laskenutkaan. Kotona olin jo kun ilokseni sain huomata omat tutut nilkkani pitkästä aikaa! Ihan tyhmäksi tunsin itseni myös kun järkytyin, ettei maha paljoakaan pienempi ollut kotiin lähtiessä, vaan senkin pieneneminen kesti vähän aikaa.

Pore: Mulla on sama ongelma kuin sinulla sen pyyhkimisen/yltämisen kanssa. Tosin sf-mitta on reilusti yli käyrien joten ihme olisi jos ei vaikuttaisi normaali elämään tämä valtava masu. Jännää sullakin tuo lima...Tsemppiä!

Th muuten mittasi pyynnöstäni myös vatsanympäryksen navan kohdalta ja se oli huimat 117 cm! Onko kukaan muu viime aikoina mittailut samaa?

MiiKaro: Onnea joululahjaostosten loppuun saattamisesta. Meillä on edessä tänään. Saa nähdä kuinka paljon minä jaksan, vai istunko autossa ja kerron kaupat ja sotoslistan miehelle... Esikoinen menee mummille leikkimään meidän ostosten ajaksi.Toivottavasti olet saanut yhteyden siskoosi!

Eilen käytiin muuten katsomassa myös pinnasänkyjä ekaa kertaa, vaikkei vielä ostettukaan.

Ipu: Johan on kumma, ettei lääkäriaikaa saa! Kerro siellä naistenklinikalla oireista ja jos eivät pelkopolilla sano, että mene päivystykseen, niin mene sinne ja kerro oireet.

Strutsi: Kiitos huolenpidosta, en tosiaan minnekään hävinnyt vielä. Sänkyjä katsomaan patistin vain miestäni eilen ja nyt vasta oli aikaa rauhoittua koneen äärelle.

Toivottavasti Aamuhallalla kaikki hyvin, ehkä kohta jo saadaan ensimmäinen syntynyt listoille!

Pia kyseli kummeista. Meillä taitaa olla päinvastainen tilanne. Tuntuu, että hyviä kummivaihtoehtoja olisi paljon, mutta lapsia ei niin helposti meille tule. Mies rupeaa jo olemaan sitä mieltä, että pitäisi sterilisaatiota harkita tämän jälkeen. Minä en ole vakuuttunut, vaikken raskaudesta aina niin nautikaan...

Jännityksellä jään odottamaan lisää uutisia teiltä kaikilta ja toivotan tsemppiä ja hyvää vointia kaikille!

Emem03 rv 33+4

Vierailija
34/38 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette niin kovin ahkeria etten ehdi muuta kun lukemaan, mutta kiva että jaksatte olla aktiivisia. Mulla on nyt joku hiljaiselokausi meneillään.. Ei oikein saa aikaiseksi mitään. Tai no, jouluvalmisteluihin on mennyt aikaa ja sit tää olo alkaa oleen aika iso jo niin ei vaan jaksa istua koneella. Mut on kyllä tosi kiva lukea teidän muiden kuulumisia!

Jännää että näitä tammikuisia alkaa pian jo syntymään... Ties vaikka aamuhallalla olisi jo nyytti kainalossa! :) Että tsemppiä vaan aamuhalla ja tulehan kertomaan kuulumisia kun ehdit!

Emem: Kiitokset vinkeistä pelkopolikäyntiä varten. Täytyy tehdä jotain muistilappua. Mulla on nyt se käynti 19.12, et vielä reilu viikko odotettava.

Allulle tsemppiä täältäkin! Toivotaan että vauva pysyy masussa vielä muutaman viikon!

Kavereista: Olen kyllä huomannut saman asian kavereiden kaikkoamisesta vauvan syntymän jälkeen. Mutta tosiaan uusia ihania ystäviä on tullut tilalle. Eiköhän siinäkin se ystävyys punnita, että vaikka elämäntilanteet muuttuu niin tosiystävät pysyy matkassa! :)

Vauvan sukupuolesta kirjoitteli joku: Itselläni ei ole ollut koko raskauden aikana mitään selvää tunnetta vauvan sukupuolesta, loppua kohden olen kyllä enemmän veikkaillut poikaa kuin tyttöä. Ehkä sekin vaikuttaa että suurinosa sukulaisista veikkaa poikaa. Esikoinen on siis tyttö. Mutta eipä tässä ole enää pitkä aika odotusta jäljellä, et pian se sukupuolikin selviää...

Vauva tulee nukkumaan meillä pinnasängyssä. Esikoinen nukkui ekat kuukaudet rottinkisessa vauvansängyssä mutta tätä toista en siihen enää uskalla laittaa, kun tuo joka paikkaan kiipeilevä 2,5vuotias saisi sen sängyn helposti kaatumaan. Onhan tuo pinnasänky kieltämättä ison tuntuinen pienelle vauvalle, mutta näillä mennään nyt...

Kummeistakin oli puhetta. Meillä on sylikummit valittu. Miehen sisko ja hänen miehensä tulevat sylikummeiksi. Vielä on mietinnässä tuleeko lapselle muita kummeja, esikoisella ei ole kuin kaksi kummia.

Paljon oli muitakin kirjoituksia mitä piti kommentoida mut aika on rajallinen!

Tässä vielä lyhyesti omaa napaa. oma vointi on ollut viime päivinä ihan ok. Tietty näitä vaivoja on mutta ei mitään järkyttävää. Selkä alkaa oleen aika kipeenä, varsinkin iltaisin ja öisin särkee alaselkää. Itsenäisyyspäivänä vedin tyttöä rattikelkassa niin kyllä se sit tuntukin seuraavana yönä.. Alaselkää jomotti niin etten meinannut pystyä oleen sängyssä. Onneksi se meni pian ohi. Päänsärkyä on myös ollut, mutta luulen et se johtuu huonosti nukutuista öistä. Turvotusta ei ole pahemmin, onneksi. esikoista odottaessa sitä olikin aivan riittämiin... Synnytys on mielessä joka päivä, hyvää tekee päästä sinne pelkopolille jutteleen jos se vaikka rauhoittaisi mieltä.

Mutta nyt tyttö kaipaa syliä että täytyy mennä...

Hyviä vointeja tammimammat, odotellaan jännityksellä ensimmäisiä vauvauutisia...

satsuma rv 36+5

Vierailija
35/38 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

heippa tammimammat,

halusin vielä ilmottautua mukaan tänne teidän joukkoonne vaikka viime metreillä odotusrintamalla ollaankin menossa:-) Olen tosi vähän ehtinyt ylipäätään edes lueskella tammikuisten kuulumisia, nyt vasta viime aikoina oikeastaan. on kyllä ihana lueskella ja saada vertaistukea, kunhan oma aika vain riittäisi itsekin vähän kirjata silloin tällöin kuulumisia ylös!

Mulla pikkukakkosen odotus menossa nyt tasan rv:lla 34, joten tammikuun loppupuolelle ajoittuu laskettu aika. Mä kyllä itse jotekin toivon ja aavistelen että syntyisi tämän vuoden puolella tai heti vuoden alussa, mutta saapa nähdä miten menee. Esikoinen meni parilla päivällä yli joten sinänsä voipi olla turha haave:) Meillä esikoinen nyt 1v8kk joten aika rankkaa alkaa olla tämä loppuaika pikkutenavan kanssa. Välillä on to-del-la paha mieli kun ei jaksa pikkuihmisen kanssa touhuta normaalisti, tekisi mieli vain maata sohvalla. Raskaus on kyllä sujunut tosi hyvin mutta pari viimistä viikkoa on ollut jokseenkin henkisesti tosi rankkaa, en muista esikoisen ajalta että nää masikset ja tunnemyrskyt ois alkaneet jo tässä ennen syntymää...

Lisäksi joudun taistelemaan tämän loppuajan verenpaineen vuoksi. Lukemat on toistaiseksi olleet kotona mitattuna ihan siedettäviä mutta selvästi noususuunnasta ja ens viikolla taas mittauskontrolli neuvolassa ja vähän pelkään että saan lähetteen naistenklinikalle. Siellä jouduin oleskelemaan ja ramppaamaan esikoisenkin ajalta, vaikka lopulta onneksi ei mitään raskausmyrkytystä tullutkaan, ainoastaan korkea verenpaine. Mutta ei kyllä millään jaksaisi alkaa siellä käydä kontrolleissa kun on tuo esikoinenkin hoidettavana päivisin eikä oikeastaan mitään hoitoapua lähimailla. Vaikka hyvähän se on että niitä paineita seurataan, sehän on pääasia että vauvalla ois kaikki hyvin.

Jään jännityksellä odottamaan ekoja vauvauutisia!!

hippo rv 34

Vierailija
36/38 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onko kellään parempaa tietoa, nouseeko verenpaine nuhan ja kuumeen aikana? olen sairastellut viime päivät ja paineet on kotonakin olleet normaalia korkeammat ja stressaan täällä nyt että johtuuko ne raskaudesta vai nostaako flunssa verenpainetta???

Vierailija
37/38 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa taas!

Satsuma: 19.12. meitä on sitten kolme tammimammaa siellä naistenklinikalla. Tosin kaksi meistä äitipolin puolella ;)

Tervetuloa mukaan Hippo! Juuri sain päivitettyä viimeisimmän esittelylistan. Se löytyy allaolevasta linkistä. Käy siis vastaamassa siihen viestiin ja kopio viestin alussa mainitut tiedot, jossa esittelet itsesi, niin päivitän sinunkin tietosi listalle mahdollisimman pian. Nyt voi halutessaan kertoa myös vauvan sukupuolen, jos se on tiedossa. Kyseisen tiedon laitan listan loppuun. Tsemppiä loppuraskauteen, toivottavasti mieli paranee pian!

Mutta tässä siis linkki esittely-listaan:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11905963&p=1&tm…

Vierailija
38/38 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Ipu71: Voit koska tahansa, vaikka nyt heti mennä oman kaupunkisi/kuntasi äitiyspolille, päivystykseen. Esim. Jorviin tai Naikkarille. Eikö kukaan halunnut edes seurata sun korkeaa hemoglobiinia? Erikoista mielestäni.

Onnea matkaan sille, joka lähti aamulla synnyttämään. Rupesi oikein itseänikin jännittämään.

Tänään on ollut taas huono päivä,huono olo, väsymys ja ahdistus. Iltaruuan jälkeen kävimme kuitenkin koko perhe keskustassa katsomassa Stockan jouluikkunan ja kahvilla. Kyllä piristi.

Supistuksia tulee aika paljon, tosin kivuttomia. Verenpaineet vielä suht. hyvät 140/90. Öisin särkee nilkkoja, en meinaa saada nukutuksi.

Huomenna taas labra ja tiistaina sisätautilääkäri.

Kummesita: Todella vaikeaa päättää kummeista. Viimeksi valikoitui ne kaksi nuorta ihmistä, jotka tulivat ensimmäisenä vauvaa katsomaan teho-osastolle. Nyt on vähän etiäisiä asiasta. Haluaisin kummit, jotka asuisivat lähellä ja olisivat kiinnostuneita pitämään yhteyttä lapseen.

Kavereista vielä: Koska olen jo hyvässä ja kypsässä iässä, yli 40v, ovat muut tuntemani odottajat n. 25-30v. Ystäväni ovat väliltä lapsettomia-mummoja. Hieman eri tilanteessa mennään.

Tässä taas rohkaisua: Jos kolottaa niin jää sairalomalle. Jos huolestuttaa niin mene äitiyspolille päivystykseen/soita vähintään. Jos väsyttää niin lepää. Jos vituttaa niin huuda ja kiroile.

Hyvää yötä! Huomenna taas uusi viikko.

Ametisti ja iso maha rv.33 (ihme)