Mistä tietää mikä on totuus?
Mikä tämän elämän tarkoitus on? Mitä kuoleman jälkeen? Mistä tiedät mikä on totuus? Onko se raamattu? Miksi me ihmiset tullaan tänne? Sitten lähdetään ja jätetään läheiset suremaan?!?
Miks ihmisellä on vietti lisääntyä?
Alkanut pohdituttaan tämän tyyliset asiat... Miksi. En ole ennen jaksanut tämmösillä päätäni kuluttaa.
Kolmenkympin kriisikö?
Vai hulluksi tulossa. Viime yönäki tuli pikku tunneille asti mietittyä. Oonko jotenki outo?
Kommentit (80)
Vierailija:
63 tämä todistaa ettö jeesus ei oll...
Mutta jopa Jeesus epäili Jumalan olemassaoloa, niin tottakai tavallinenkin ihminen saa ja silti pääsee taivaaseen (vaikkei usko ole 100% niin kuin joku älypää kommentoi). Pääasia on että uskoo...
Vierailija:
Niin ja vaikuttaa siltä että maailma raaistuu. JA pikku hiljaa ihminen tuhoaa maailman.:( Mihin paikkaan onkaan tullut lapset " tehtyä" .:(ap
Lasten synnyttyä on alkanut ahdistaa tän maailman meno. En siis ole mitenkään masentunut tai muuta, mutta mietin kyllä ihan tosissani päivittäin, että missä mahdetaan mennä siinä vaiheessa kun vaikkapa lapseni saavat lapsia. Konkreettisestikin tämä näkyy elämässäni. Ennen en tajunnut esim. ollenkaan kierrättämisen ideaa. Nyt teen parhaani, että ainakaan meidän perheen ekologinen jalanjälki ei olisi yhtään suurempi kuin on pakko.
Toivottavasti ihmiset heräävät, ennen kuin on myöhäistä.
kaiken miettiminen voi tuntua ahdistavalta, mutta et hajao siihen ;) rukoile, lue raamattua, ota ihan rauhassa, ei kaikki aukene tuosta vain, älä syytä itseäsi menneistä, tehty mikä tehty, muista armo, sitä me kaikki tarvitsemme, jokainen on tehnyt isompia tai pienempiä asioita, joita katuu ja joiden kanssa on elettävä. se, miten elät tänä päivänä ja vastedes merkitsee. olet rohkea kun uskallta kohdata sisimpäsi kysymykset ja etsiä niihin vastauksia, muista, että jokainen vastaa omasta elämästään, sillä ei ole lopulta merkitystä miellyttääkö vai ei omat valintamma muita. ole rehellinen itsellesi, elä todeksi ne arvot joihin uskot tai haluat uskoa. hyvää itsenäisyyspäivää & joulunodotusta! ps. noita samoja asioita olen itsekin paljon miettinyt - kuuluu myös ihmisyyteen :) 3-kympin kriisi ei ole itsellekään ihan vieras
If God is willing to prevent evil, but is not able to
Then He is not omnipotent.
If He is able, but not willing
Then He is malevolent.
If He is both able and willing
Then whence cometh evil?
If He is neither able nor willing
Then why call Him God?
SUOMEKSI:
Jos Jumala haluaa estää pahan, mutta ei siihen pysty,
Hän ei ole Kaikkivaltias.
Jos Hän pystyy, muttei halua
on Hän pahantahtoinen.
Jos Hän pystyy ja haluaa,
niin miksi sitten on pahuutta?
Jos Hän ei pysty eikä halua,
miksi kutsua Häntä Jumalaksi?
Ja Jumalalla on omat syynsä toimia niinkuin toimii. Ihmiskunnalle annettiin mahdollisuus aikojen alussa ja sitä eikä käytetty.
vaikeita asioita nuo uskon asiat. Mutta uskomistahan se on. Uskoahan sitä kysytään raamatun mukaan viimeisellä tuomiolla.
t. ap
Tämä onkin vastaus moneen kysymykseen; mm. siihen miksi Jumala esim. sallii pahuutta.
Kun Jumala loi ensimmäisen ihmisparin, antoi hän heille tehtäväksi " lisääntyä ja täyttää maa" . Heille annettiin myös ohje:" Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista, mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman.¿ Aadam kieltäytyi olemasta alamainen Tekijälleen, minkä vuoksi hän ja kaikki hänen jälkeläisensä saivat osakseen synnin, kärsimyksen ja kuoleman (1. Mooseksen kirja 3:19; Roomalaisille 5:12)
Kuinkas kävikään? Tuli käärme, Saatana, joka houkutteli heidät syömään puusta sanoen: ¿Ette suinkaan kuole. Sillä Jumala tietää, että juuri sinä päivänä, jona te syötte siitä, teidän silmänne todella avautuvat ja te tulette varmasti olemaan niin kuin Jumala, niin että tiedätte hyvän ja pahan" .
-Tässä siis esitettiin kiistakysymys ja Jumalan suvereenisuus kyseenalaistettiin; ihminen muuttuisi Jumalan kaltaiseksi, hänellä olisi oikeus päättää mikä on oikein ja mikä väärin, kuuntelematta Luojaansa. Vaan kuinka kävi? Kannattiko syödä ja päättää itse?
Eipä kannattanut; heidät karkotettiin paratiisista ja sen jälkeen he menettivät ainutlaatuisen täydellisen asemansa Jumalan edessä. Heistä tuli epätäydellisiä ja niin myös kaikista heidän jälkeläisistään, myös meistä. Elämä muuttui ikäväksi, " vaivalloiseksi" .
Jumala olisi toki voinut toimia niin, että olisi vain luonut uudet täydelliset ihmiset ja kuitannut asian sillä. Mutta silloin olisi herännyt kiistaa siitä, löytyykö aitoja tottelevaisia ihmisiä jotka vilpittömästi myös haluavat toimia Jumalan ohjeiden mukaan, olla hänelle alamaisia.
Siksi hän on antanut näin kauan aikaa ihmiskunnalle oppia tuntemaan Hänet ja sanansa. Nyt annetaan vastausta kiistakysymykseen, että sellaisia ihmisiä tosiaan löytyy.
Se, että maailmassa on niin paljon pahuutta, epäoikeudenmukaisuutta jne. johtuukin pitkälti paitsi epätäydellisyydestämme, myös siitä, että monet eivät edelleenkään ole halukkaita ottamaan vastaan mitään ajatuksia Jumalasta tai korkeammasta henkipersoonasta, edes uskomaan häneen saati toimimaan joidenkin ohjeiden mukaan. He haluavat elää omaa elämäänsä, vapaasti, ilman kenenkään antamaa ohjausta.
Toisaalta ne, jotka ottavat sen vastaan ja tunnustavat Jumalan olemassaolon ja haluavat etsiä häntä, nöyränä kuunnella hänen ohjeitaan, voivat nauttia ainutlaatuisesta mielenrauhasta. Sellaisesta, josta useimmilla ei ole mitään tietoa. He voivat elää rauhaisaa elämää, koska tietävät mikä Jumalan tahto on, mikä on Jumalan tarkoitus ihmisen ja maan suhteen, mitä tulevaisuus tuo tullessaan jne. Heidän ei tarvitse pelätä tulevaisuuttaan, kuten niin moni nykyään tekee.
Eikö tämä ole painava syy ottaa selvää, mikä on totuus?
Miksi ihmiset uskovat näihin persialaisiin tarustoihin?
Esko Valtaoja voisi luoda uuden tarun univeraalisesta jumalasta.
Hänellä on varmasti enemmän faktaa kuin alkurähjdyksen aikana eläneillä.
Evoluutio kertoo ihmisen kyvystä suurenella sattumia ja pyhittää ne omiin käyttötarkoituksiin. Eli valtaan ja hengissä selviytymiseen. Ihmisen on jopa selviydyttävä kuolemasta.
Olet vain " henkisesti kasvamassa" ja alat näkemään asiota uudella tavalla. Kannattaa lukea alan kirjallisuutta, mulle siitä ainakin on ollut valtavasti apua ja olen saanut varmistusta omaa " uskooni" . Suosittelen lukemaan näin aluksi esim Soile Raunion Enkelten valtakunnan avain kirjan ja vaikka Diana Cooperin kirjoja. Ja varmaan kannattaa netistä etsiä myös tietoa ja sopivia keskustelupalstoja!
Et ole tulossa hulluksi, vaan nuo on asioita joita (toivottavasti) jokainen ihminen jossain vaiheessa elämäänsä miettii. Minäkin olen miettinyt, ja löytänyt omat vastaukseni.
Suosittelen sinulle samaa, kuin mitä itse tein.
Etsin Jumalaa. Tutustuin moniin eri uskontoihin ja niiden suuntauksiin. Etsin sitä omaani, sellaista näkemystä, jossa jokainen asia ja uskomus käy minun järkeeni. En niellyt kaikkea purematta, enkä heti vaan mietin avoimin sydämin näitä asioita. Jos löysin uskonnoista/uskomuksista jotain, joka ei sydämeeni eikä järkeeni millään sopinut, hylkäsin sen ja tiesin että tämä ei ole minun juttuni. Näin suosittelen sinullekin. Tutki näitä asioita sydämessäsi, niin tiedät ja huomaat mikä on totta ja mikä ei. Ja omassa rauhassa, en suosittele ryntäämistä mihinkään uskonnollisen yhteisön istuntoihin tuossa mielentilassa.
Pikkuhiljaa se totuus löytyy ja rauha palaa :) Lupaan sen.
Niin kävi minullekin.
Ja ei, minä en hurahtanut mihinkään uskoon tai liittynyt mihinkään seurakuntaan. Mutta löysin Jumalan, oman Jumalani. Minusta. :)
Enkeleitä elämääsi, ap.
kivasti tullut vastauksia ja ketju kasvanut. Näitä asioita olisi ihan kiva pohdiskella laajemminkin.:) Kiitos kaikille osallistujille! Mukava lukea ihmisten ajatuksia.
Itse olen myös aikoinani pohtinut noita asioita ja kipuillut niiden kanssa kovastikin. Olen kyllä alusta asti uskonut, että kristinuskosta totuus löytyy ja uskonut Raamattuun. En vain oikein tiennyt silloin, mitä usko on. En varsinkaan tiennyt, mikä merkitys Jeesuksella on kristinuskossa, ja siksi olin hyvin ahdistunutkin noina kyselyaikoinani. Luin silloin kirjaa " Yksi ainoa elämä" ja se sai minut todella miettimään: Jos kerran uskon Jumalaan, on kai parasta olla yhteydessä häneen ja uskoa siihen, mitä hän sanoo. Ahdisti, kun ajattelin, miten minun käy tämän elämän päätyttyä. Miten voin olla varma, että olen matkalla taivaaseen enkä kadotukseen? Kuoleman jälkeen vain Jumalan sana painaa, ei se, mikä meidän ihmisten mielipide on.
Välillä olin pohdintoineni jo niin epätoivoinen, että ajattelin jo heittää pohdinnat Jumalasta sikseen. Mutta koska kristinuskon Jumala on todellinen Jumala, hän oli nähnyt kaikki pohdintani ja tuskailuni ja tiesi, missä minä olen menossa. Silloin tutustuin uskoviin ihmisiin, joiden kautta löysin tieni nuorten aikuisten seurakuntayhteyteen. Silloin sain alkaa oppia Jumalasta uutta. Sain yllättyä suuresti, sillä Jumala olikin jotakin paljon enemmän, kuin mitä minä luulin. Hänen rakkautensa todellakin yllätti minut. Löysin vastauksen ahdistukseeni ja rauhan sekä vahvan kalliopohjan jalkojeni alle.
Mikä minut sitten yllätti Jumalassa? Minut yllätti se, että hän osoittautui todella eläväksi Jumalaksi, joka lähestyi minua, puhui minulle rukoustilanteissa ja muutenkin, tiesi kaikki tuskani ja rohkaisi ja auttoi minua. Hänen rakkautensa ja turvallisuutensa olivat myös vastustamattomia. Näitä asioita ei voi selittää täällä palstalla niin, että kaikki ymmärtäisivät ja uskoisivat, sillä seurakuntayhteys uskovien kanssa on sellainen asia, että se on itse koettava. Se on yksinkertaisesti todella virvoittavaa, lohdullista. Ja tuntee tulleensa kotiin.
Suurin asia kuitenkin oli se, että sain tutustua Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Poikaan. Hän on kuollut ristillä kaikkien syntieni ja vajavuuksieni puolesta. Hän on myös noussut kuolleista ja elää tänä päivänä. Hän istuu Jumalan oikealla puolella ja on lupauksensa mukaan lähettänyt Pyhän Henkensä omillensa. Kun ihminen, vaikkapa sinä, tunnustaa Jumalan edessä itsensä syntiseksi ja kelvottomaksi pyhän ja täydellisen Jumalan edessä ja pyytää Jeesusta tulemaan elämänsä Herraksi, Jeesus lupauksensa mukaisesti kuulee tämän rukouksen. Hän antaa Pyhän Henkensä ihmisen sydämeen. Silloin ihminen on syntynyt Jumalan perheeseen, Jumalan lapseksi - siis tullut uskoon. Siitä alkaa hänen uskon tiensä kohti Taivasta. Jeesuksen ristintyöhön turvautuminen siis on se meidän toivomme. Omat tekomme eivät koskaan riitä viemään meitä Taivaaseen, sillä Jumala on täydellisesti pyhä ja odottaa pyhyyttä myös meiltä. Jeesuksen veri puhdistaa meidät.
Tämä on siis se, mihin minä uskon ja josta minä elän. Monet nauravat tälle ja sitä on helppo pitää toiveajatteluna tässä " järkevyyttä" korostavassa nykyajassa. Minä uskon kuitenkin, että Jumala on muuttumaton ja hänen sanansa pysyy. Jeesus on luvannut Raamatussa, että joka tahtoo tehdä Jumalan tahdon, tulee tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta vai puhuuko hän omiaan. Ja näin todellakin olen tullut tuntemaan.
Vierailija:
Mikä tämän elämän tarkoitus on? Mitä kuoleman jälkeen? Mistä tiedät mikä on totuus? Onko se raamattu? Miksi me ihmiset tullaan tänne? Sitten lähdetään ja jätetään läheiset suremaan?!?Miks ihmisellä on vietti lisääntyä?
Alkanut pohdituttaan tämän tyyliset asiat... Miksi. En ole ennen jaksanut tämmösillä päätäni kuluttaa.
Kolmenkympin kriisikö?Vai hulluksi tulossa. Viime yönäki tuli pikku tunneille asti mietittyä. Oonko jotenki outo?
Kun löydät Jeesuksen löydät elämän tarkoituksen ja mielekkyyden.
Jeesus on elävää kirkasta vettä, joka sammuttaa kaiken janon. Muut vedet on sameita, eivätkä sammuta koskaan janoasi.
Elämän tarkoituksen etsintä ei ole uutta. Se on askarruttanut tiedonhaluisten ihmisten mieltä vuosisatojen ajan. Eräs tutkimus paljastaa, että se on uusiseelantilaisten mielessä, enemmän nykyään kuin 10-20 vuotta sitten. Listener-aikakauslehdessä julkaistun raportin mukaan 49 prosenttia 15-vuotiaasta ja sitä vanhemmasta väestöstä ¿pohti usein elämän tarkoitusta¿. Kun samanlainen tutkimus tehtiin vuonna 1985, määrä oli vain 32 prosenttia.
Uusiseelantilaisilla näyttää olevan samanlaisia ajatuksia kuin muidenkin maiden asukkailla. Listener-lehdessä jatketaan: ¿Tämä voimistuva taipumus kysyä olemassaolomme merkitystä voi osoittaa, että olemme huolestuneempia nyt kuin olimme 80-luvulla, epävarmempia suunnastamme.¿
(Nämä tutkimukset julkaistu 90-luvulla)
Ilmeisesti kehitysopin kannattajien antamat vastaukset universaaliin kysymykseen ¿miksi olemme olemassa?¿ tyydyttävät yhä harvempia. Voiko Raamattu toimia moraalisena kompassina, jota tarvitaan, jotta voisi saada elämäänsä tarkoituksen?
¿Tärkein ¿ ¿ motivoiva voima¿
Kaikista maan päällä elävistä luomuksista vain ihminen miettii elämän tarkoitusta. Miksi? Raamatussa Saarnaajan 3:11:ssä esitetään tähän yksi syy. Siinä sanotaan Luojasta: ¿Hän on antanut ihmisille menneisyyden ja tulevaisuuden tajun.¿ (The New English Bible.) Vaikka kaikki elävät olennot pitävät yleensä tiukasti kiinni elämästä, ihminen näyttää olevan ainutlaatuinen siinä, että hänellä on käsitys ajasta ¿ menneisyydestä, nykyhetkestä ja tulevaisuudesta. Ihminen voi mietiskellä menneisyyttä ja katsoa eteenpäin tulevaisuuteen, suunnitella sitä ja jopa kaivata sitä voimakkaasti. Lisäksi hän voi turhautua, jos hän ei voi toteuttaa tulevaisuutta koskevia unelmiaan, koska hänen lyhyt elämänsä kiitää niin nopeasti ohi.
Siksi vain ihminen pohtii, miksi hän on olemassa ja mihin hän on menossa. Psykiatri Viktor Frankl on kirjoittanut: ¿Ihmisen ponnistelut tarkoituksen löytämiseksi elämässään ovat tärkein häntä motivoiva voima. ¿ ¿ Rohkenen sanoa, ettei maailmassa ole mitään, mikä yhtä tehokkaasti auttaisi ihmistä kestämään pahimmatkin olosuhteet, kuin tieto siitä, että hänen elämällään on tarkoitus.¿
Salomon löytämä vastaus jonka Jeesus vahvisti
Tarve saada selville elämän tarkoitus kiehtoi muinoin eläneitä ihmisiä. Käännetäänpä historian lehtiä tuhansia vuosia taaksepäin aikaan, jolloin kuningas Salomo hallitsi Israelin valtakuntaa. Saban kuningatar sanoi hänestä: ¿Totta oli se puhe, jonka minä kotimaahani sinusta ja sinun viisaudestasi kuulin. Minä en uskonut, mitä sanottiin, ennenkuin itse tulin ja sain omin silmin nähdä; ja katso ei puoltakaan oltu minulle kerrottu. Sinulla on paljon enemmän viisautta ja rikkautta, kuin minä olin kuullut huhuttavan.¿ (1. Kuningasten kirja 10:6, 7.)
Kirjoittaessaan Raamatun Saarnaajan kirjaa kuningas Salomo kertoi lukijoilleen siitä, millaisia tuloksia hän sai kokeessa, jonka oli määrä valaista elämän tarkoitusta. Koe koski mahdollisuuksia nauttia elämästä tavalla, joka sopi tyypilliselle muinaisen idän kuninkaalle. Luvun 2 jakeissa 1¿10 hän kuvasi nautinnontäyteistä elämää, joka on tuskin kuviteltavissa nykypäivänä. Hän kokeili kaikkea, mitä elämä aineellisina rikkauksina ja lihallisina nautintoina tarjosi. Mikä oli hänen arvionsa tällaisten pyrkimysten tarkoituksellisuudesta? Hänen vastauksensa pitäisi havahduttaa liiallisesta itsevarmuudesta.
Kun hän katsoi kaikkiin noihin asioihin, hänen arvionsa oli usein kielteinen. Ne olivat turhuutta, ajanhukkaa. Hän kirjoitti: ¿Kun minä käänsin huomioni kaikkiin töihin, joita minun käteni olivat tehneet, ja vaivannäköön, jolla olin vaivannut itseäni niitä tehdessäni, niin katso: se oli kaikki turhuutta ja tuulen tavoittelua; eikä ole hyötyä mistään auringon alla.¿ (Saarnaaja 2:11.)
Hän tuli siihen tulokseen, että maalliset nautinnot tuottavat parhaimmillaankin vain tilapäistä nautintoa. Ei edes ihmisviisaus voi vapauttaa ihmistä elämän tuskasta ja ahdistuksesta.
Jeesus Kristus esitti samankaltaisen ajatuksen, kun hän vastatessaan erään miehen huolestuneeseen kysymykseen aineellisesta perinnöstä sanoi ihmisjoukolle, joka oli kuulemassa häntä: ¿Pitäkää silmänne auki ja varokaa kaikenlaista ahneutta, koska vaikka jollakulla on runsaastikin, niin hänen elämänsä ei johdu siitä, mitä hän omistaa.¿ (Luukas 12:15.)
Vain Jumala voi täysin voittaa inhimillisen heikkouden, joka liittyy jokapäiväiseen elämään, ja antaa järkevän tarkoituksen ihmisen toimille. Elämä ilman Jumalaa on siis merkityksetöntä. Salomo selitti, kuten on merkitty muistiin Saarnaajan 12:13:een: ¿Loppusana kaikesta, mitä on kuultu, on tämä: Pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä, sillä niin tulee jokaisen ihmisen tehdä.¿
Elämän tarkoituksen löytäminen
Jeesus Kristus vahvisti toistuvasti Salomon olleen oikeassa siinä, että elämän tarkoitusta ei voida erottaa terveestä Jumalan pelosta. Jeesus sanoi lainaten Jumalan sanaa: ¿On kirjoitettu: ¿Ihmisen ei tule elää yksistään leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.¿ ¿ (Matteus 4:4; 5. Mooseksen kirja 8:3.) Hengellistä puolta ei tosiaan voida sivuuttaa, mikäli elämän halutaan olevan tyydyttävää. Lisäksi Jeesus sanoi itsestään: ¿Minun ruokani on, että minä teen hänen tahtonsa, joka on lähettänyt minut.¿ (Johannes 4:34.) Taivaallisen Isänsä tottelevainen palveleminen oli hänelle ilon ja tyydytyksen lähde. Se ravitsi häntä. Se antoi hänen elämälleen tarkoituksen.
Voidaanko siis elämän kaikki mahdollisuudet käyttää ilman Jumalaa? Ei voida! On kiinnostavaa, että historioitsija Arnold Toynbee kirjoitti kerran: ¿Korkeamman uskonnon todellinen tarkoitus on säteillä sen olemukseen kuuluvia hengellisiä neuvoja ja totuuksia niin monille sieluille, kuin se voi tavoittaa, jotta jokainen näistä sieluista voisi siten kyetä täyttämään ihmisen todellisen tarkoituksen. Ihmisen todellinen tarkoitus on kirkastaa Jumalaa ja ilahduttaa Häntä ikuisesti.¿ Profeetta Malakia esitti Jumalan näkemyksen: ¿Te näette jälleen, mikä on ero vanhurskaan ja jumalattoman välillä, sen välillä, joka palvelee Jumalaa, ja sen, joka ei häntä palvele.¿ (Malakia 3:18.)
" Elä ja nauti, sillä huomenna me kuolemme."
Onneksi totuus ei ole noin lyhytnäköistä vaan sillä on tarjottavana paljon enemmän!
Toivon sinulle ap kaikkea hyvää; uskallathan vain olla oma itsesi ja etsiä vastauksia. Älä anna muiden mielipiteiden sumentaa haluasi ja mieltäsi selvittää, mikä on totuus. Sehän juuri on elämän tarkoitus - hankkia tietoa ja oppia lisää.
terv. 53 ja 96
Menepä ap nyt planetaarioon ja katso joku avaruuspätkä niin muistat oman paikkasi maailmankaikkeudessa. Ihminen suorittaa elämänsä biologian ja evoluution asettamissa rajoissa, turha siihen on mitään jumalia sotkea. Elä ja nauti, hetken se vaan kestää!
Uskon Suureen Voimaan. En tiedä tarkasti mikä se voisi olla.. Uskon sen olevan rakkaudellista ja hyvää. Ehkä se on Jumala. Ei kuitenkaan "se kristittyjen Jumala". Seurakunnan ideologiasta en saanut muuta kuin hämmentyneen mielen. Vuosikausia olin erittäin halukas ymmärtämään ja käsittämään sen suuren taian, minkä muut uskovaiset sanoivat oivaltaneensa kristallinkirkkaana. Minua kuitenkin polttelivat kysymykset ja ristiriitaisuudet. Vastauksia ei ollut. Minulle ei riittänyt nuo samat liirumlaarumit yhä uudestaan ja uudestaan joita mm. tässäkin ketjussa jankataan.
Vihdoinkin otin omat aivoni kokonaan omaan käyttööni ja päätin kysyä itseltäni, mitä mieltä MINÄ olen? Mitä MINÄ haluan? Miltä MINUSTA tuntuu?
Totuus löytyy harkinnan kautta: palveleeko se tarpeitasi? Tuntuuko se oikealta? Loogiselta? Ravitseeko se sinua?
Kaikki eivät ehkä uskalla kyseenalaistaa ristiriitaisia tunteitaan..
Kukaan toinen ihminen tai seura ei määritä itseäni, ei valitse vakaumustani. Se on yksityisomaisuuttani. Minä määritän sen itse ja olen vapaa valitsemaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Synnyt, kasvat, elät, kuolet, sen jälkeisestä ei ole mitään konkreettista tietoa ja kaikki perustuu uskomiseen ja ihminen voi uskoa mihin haluaa. Parempi olla liikaa pohtimatta tuollaisia asioita joihin ei itsellä ole vaikutusta.
Periaatteessa näin mutta moni on saanut turvaa tiedosta että ihmisen henki jatkaa elämää kuoleman jälkeen. Olemme saaneet paljon henkimaailman viestejä jotta uskomme elämän jatkumiseen kuoleman jälkeen säilyisi.
Kuka valitsi että tänne on synnyttävä kukin omiin olosuhteisiinsa? Toiset köyhyyteen ja kurjuuteen ja toiset " mersun kuskeiksi" .
Raskasta se on elää ainaisessa kiitollisuuden velassa. Ja kenelle siitä on hyötyä? Mistä se kiitollisuuden velka sitten itsekullekkin muodostuu?
Opetukseen ja rukoukseen sisältyy myöskin se, että jos sinä et anna anteeksi ei sinullekkaan anneta anteeksi. Jos joku tappaa, raiskaa tai pahoinpitelee lapsesi ja sinä et pysty anteeksiantoon, ei taivaaseen ole asiaa.
#Epätäydellisinä ihmisinä meillä on monia puutteita. Emme voi koskaan maksaa Jumalalle takaisin sitä suunnatonta velkaa, joka meille on kertynyt, koska olemme rikkoneet häntä vastaan. Emme voi tehdä muuta kuin anoa häneltä anteeksiantoa. Jumala onkin halukas antamaan meille anteeksi kaikki virheemme, jos itse annamme anteeksi veljillemme ne synnit, joita he ovat tehneet meitä vastaan. Miten voimakas opetus! Jeesus opetti seuraajiaan rukoilemaan: ¿Anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin olemme antaneet anteeksi velallisillemme.¿ (Matteus 6:12.) #