Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun vieras ei koske tarjottaviin.

Vierailija
20.10.2013 |

Onko se ihan normaalia, ettei vieras ota mitään kahvipöydästä? Sairaat ja jotkut huippu-urheilijat tai jollain erityislaihtarilla olevat ymmärrän, mutta kun normaalipainoinen ihminen ei vuodesta toiseen ota mitään kyläillessä.

Tuntuu vaan niin hölmöltä, kun mikään ei kelpaa. Ei edes vesilasia ota. Istuu pöydässä ja katsoo, kun muut juo kahvia, teetä, juo limppaa/mehua, mutustaa suolaisia, kakkuja, keksejä jne. Mä en oikeasti ymmärrä, mikä tätä sukulaista vaivaa. Musta se on alkeellisten käytöstapojen puutetta. Vai mikä sen aiheuttaa, ettei halua edes yhtä keksiä tai 0,5 sentin ohuista siivua kakkua tai sekamehulasia ottaa?

Mulle tulee tosi loukkaantunut olo pikkuhiljaa tuosta touhusta. Vuodesta toiseen aina kerran vuodessa tulee meille katsomaan kahvipöytää. Joskus 3-4 vuotta sitten otti vesilasin, nykyään ei ota edes sitä.

Mä näen siinä jotain vallankäyttöä ja nyrpistelyä. Tehdään selväksi, ettei meillä ole mitään arvoa ja nauttii siitä, että saa näyttää meille, ettei tarjoiluista kelpaa mikään koskaan.

Onko joku teistä av-palstalaiset samanlainen ja mitä te haette sillä takaa? Ettekö koe velvollisuutena maistaa toisten tarjoiluja? (ja nyt en tosiaan halua kommentteja miltään nutraajilta...)

Kommentit (243)

Vierailija
41/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee APn viestistä mieleen siskoni. Hänellä on pakko-oire häiriö (en taas muista sitä oikeaa termiä) ja siksi ei syö IKINÄ missään muualla kuin kotonaan. Ei edes juo muuta kuin mukanaan kantamastaan vesipullosta. Wnnen tilanne oli vielä pahempi kun ei voinut koskea ovenkahvoihin, käydä muualla kuin kotonaan vessassa jne. Nyt on jäljellä enää tuo syöminen ja juominen. Varmasti monet ihmettelevät tätäkin, kun siskoni ei enää halua kertoa asiasta, kiitos tuntemattomien "parannus yritysten" ja ruoan pakko tuputtamisen. Nykyään vain kieltäytyy kohteliaasti ilman selityksiä Onhan se hassua jouluisin meidän omassa lapsuudenkodissa kun pöydät notkuu ruokaa ja toinen juo korkeintaan kahvia (äidin luona pystyy juomaan kahvia omasta lapsuusajan kupistaan). Muuten täysin normaali nainen, eli ei mikään erakko tms.

Vierailija
42/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi sääntöä: Kutsutuille vieraille tarjotaan jotakin syötävää ja jotakin juotavaa. Jokainen vieras syö jotakin ja juo jotakin.

Vedelle tuskin kukaan on allerginen, joten vesimyrkytystä pelkääville voi tarjota kivennäisvettä. Pöytään voi kattaa krantuille kuoritun kurkun palasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vain yksiselitteisen kohteliasta ottaa jos tarjotaan. Tietenkin ymmärrän nämä kaikki sairaudet mukaanlukien psyykkiset sairaudet sekä erityisruokavalion. En kyttää mitä kukakin missäkin kahvipöydässä ottaa mutta itse pidän huolen että otan kun tarjotaan. Jos kyläpaikassa on kahvipöytä katettu ja selkeästi vierailuani varten jotain tarjottavaa esille laitettu tai valmistettu niin otan. Nuorempana olin kasvissyöjä ja olen kuljettanut jauhelihapiirakkaa lautasiliinassani kotiin tai "unohtanut vahingossa maistaa tuota paahtopaistia kun tarjolla oli niin paljon muita herkkuja ja nyt olen kyllä aivan täynnä. Huh, olipa hyvää!" Pystyn nielemään kohteliasuudesta vaikka mitä tarjottavia vaikka ne eivät omia suosikkeja olisikaan. Vaikka välttelenkin ylimääräisiä pikkuleipiä niin en kuitenkaan menehdy vaikka kylässä yhden söisinkin. Siinä vaiheessa kun emäntä kehottaa ottamaan kolmatta kakkupalaa, voi hyvällä mielellä sanoa että "kiitos nyt en enää jaksa. Kakku oli kyllä todella hyvää, mistä olet saanut reseptin?"

Tietenkin voi käyttää tilannetajua mutta mielestäni on moukkamaista istua kahvipöydässä tarjottavien ääressä ottamatta mitään. Minä olen opetellut kahvinjuonnin vasta pari vuotta sitten mutta ennen sitä pystyin kyllä puolikkaan kupin juomaan vaikka se kamalalta maistuikin. Taas korostan, että on eri asia jos kahvia ei terveyssyistä voi nauttia. Tällöin voi tutuimmille ihmisille sanoakin, että nykyään juon vain teetä tms.

Meillä on töissä yksi mies joka ei ilmeisesti uskonnollisen vakaumuksensa vuoksi juo lainkaan alkoholia. Kilistelemme työpaikalla kuitenkin aina välillä ja olen sivusilmällä pannut merkille että hän aina kohteliaasti ottaa kuohuviinilasin, kohottaa maljan ja on juovinaan siitä kulauksen. Sitten hän siirtyy seurustelemaan muiden kanssa ja jossain vaiheessa muiden huomaamatta kippaa lasin sisällön lavuaariin tai vaihtaa laseja jonkun läheisen työkaverinsa kanssa. Näin minusta kuuluukin toimia.

Vierailija
44/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 18:44"]

Meillä on töissä yksi mies joka ei ilmeisesti uskonnollisen vakaumuksensa vuoksi juo lainkaan alkoholia. Kilistelemme työpaikalla kuitenkin aina välillä ja olen sivusilmällä pannut merkille että hän aina kohteliaasti ottaa kuohuviinilasin, kohottaa maljan ja on juovinaan siitä kulauksen. Sitten hän siirtyy seurustelemaan muiden kanssa ja jossain vaiheessa muiden huomaamatta kippaa lasin sisällön lavuaariin tai vaihtaa laseja jonkun läheisen työkaverinsa kanssa. Näin minusta kuuluukin toimia.

[/quote]

Minusta hyviin tapoihin kuuluisi varata myös alkoholitonta tarjottavaa.

Vierailija
45/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 18:50"]

[/quote]

[/quote]

Olen ihan oikeassa mutta koska työpaikallani ei jostain syystä näin ole aina toimittu, tekee tämä työkaverini mielestäni täysin oikein kun ei nosta aiheesta siinä juhlahetkellä mitään äläkkää.

43

Vierailija
46/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 18:54"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 18:50"]

[/quote]

[/quote]

Olen ihan oikeassa mutta koska työpaikallani ei jostain syystä näin ole aina toimittu, tekee tämä työkaverini mielestäni täysin oikein kun ei nosta aiheesta siinä juhlahetkellä mitään äläkkää.

43

[/quote]

Siis OLET oikeassa, tarkoitin. :)

43

Vierailija
47/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakaumus, allergia tai muu ruokarajoitus on mielestäni hyviä syitä olla ottamatta mitään. Muut syyt ovat enemmän tai vähemmän kummallisia.

En tietääkseni tunne ketään pakko-oireisia, bulimikkoja, anorektikkoja tai muita ruokaan liittyvistä häiriöistä kärsiviä, mutta tämän ketjun perusteella olen joko totaalisen tietämätön tai en tunne kovinkaan paljon ihmisiä. Allergisia ja refluksioireisia tunnen, mutta osa heistäkin pystyy syömään suht normaalisti. 

Vierailija
48/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas, en kyllä enää mene minnekään kylään, jos ihmiset oikeasti kyttää noita syömisiä tuolla tavalla. Mulle kelpaa kahvi, mutta en tykkää sokerisista tarjoamisista. Luulin, että kylään mennään juttelemaan kavereiden/sukulaisten kanssa, ei ihailemaan emännän leipomuksia ja pakkosyömään niitä.

Olen hoikka, mutta ei ole syömishäiriöitä tai muitakaan neurooseja, tms. En vain ole makean ystävä, enkä napostelija. 

Vierailija
49/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas sinulla röyhkeä vieras, ap! Sinuna en moista käytöstä enää katselisi, vaan katkaisisin välit pikimmiten. Varmaan tiedät, että ystävyyssuhteet perustuvat vuorovaikutukseen, sinun ja vieraasi välit eivät todellakaan tasavertaiselta ja vuorovaikutteiselta ihmissuhteelta kuulosta. Rohkeutta sinulle, sano tarvittaessa jopa suorat sanat, ellei muuten usko. Kenenkään ei tarvitse katsella kotonaan tällaisia nirppanokkia!

Vierailija
50/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on sukulainen. Olet jo vuosia tiennyt, ettei ota pöydästä mitään.

Miksi siis närkästyä? Miksi ottaisi nyt, kun ei ottanut viime kuussa, viime jouluna eikä toissavuoden pyöreillä synttäreillä? Miksi teet aapee itsellesi tästä niin hankalaa?

Se on outoa, jos joku tuttu ei yhtäkkiä otakaan mitään tai joku uusi vieras kieltäytyy kaikesta vettä myöten.

Se on outoa, jos tutun sukulaisten vuosia jatkunut tapa jaksaa aapeeta harmittaa

aina vaan uudestaan.

Ihan itse oot mielesi pahoittanut.

Vierailija
51/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 19:00"]

Voi jestas, en kyllä enää mene minnekään kylään, jos ihmiset oikeasti kyttää noita syömisiä tuolla tavalla. Mulle kelpaa kahvi, mutta en tykkää sokerisista tarjoamisista. Luulin, että kylään mennään juttelemaan kavereiden/sukulaisten kanssa, ei ihailemaan emännän leipomuksia ja pakkosyömään niitä.

Olen hoikka, mutta ei ole syömishäiriöitä tai muitakaan neurooseja, tms. En vain ole makean ystävä, enkä napostelija. 

[/quote]

Käsittääkseni nyt ihmeteltiin niitä, jotka ei ota mitään. Jos otat pelkän kahvin ilman mitään makeaa syötävää, se on minusta täysin ok. En ainakaan minä alkaisi pullaa väkisin tuputtamaan. 

Vierailija
52/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin tuputan vieraille pullia niin pitkään, että jokainen ainakin yhden pullan on ottanut. Jos näen vaivaa, että jaksan pullat leipoa, niin kyllä myös odotan vieraideni niitä syövän. Vastenmielistä tällainen nykyajan nirppanokkakulttuuri, ei enää mitään ruuan ja toisten ihmisten arvostusta ihmisillä. Sellaiset vieraat saavat pysyä poissa kotoani, jos tarjottavani eivät kelpaa!

Vierailija
53/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 18:05"]

Aiemmin kaikkiruokainen teini on "hankala" vieras. Ei syö ellei tiedä tarkasti mitä tuote sisältää, jos kaupan tuotteita haluaa lukea tuoteselosteen.

Lähisuvulle tämä ei tuota ongelmaa. Osa tuttavista ei ymmärrä nuoren käyttäytymistä kun sanomme ettei X ota mitään. Juhlissa käy silti, syö kotona lähtiessä ja pärjää vierailut vedellä.

Omaehtoisesti ruokarajoitteiset on uusi ryhmä, meillä lisäaineet on ongelma sekä tietyt väriaineet, tietyt eläinperäiset tuotteet.

[/quote]

mä olen samanlainen. kylässä en kyllä viitsi kysellä pakkausselosteita, jne. mutta sen takia ne tarjottavat jää multa väliin. haluan tietää mitä suuhuni pistän. 

Vierailija
54/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 19:11"]

Kyllä minä ainakin tuputan vieraille pullia niin pitkään, että jokainen ainakin yhden pullan on ottanut. Jos näen vaivaa, että jaksan pullat leipoa, niin kyllä myös odotan vieraideni niitä syövän. Vastenmielistä tällainen nykyajan nirppanokkakulttuuri, ei enää mitään ruuan ja toisten ihmisten arvostusta ihmisillä. Sellaiset vieraat saavat pysyä poissa kotoani, jos tarjottavani eivät kelpaa!

[/quote]

eli voin siis kysyä ovelta, että mitä oot leiponut ja jos ei miellytä niin käännyn pois? en voi siis tulla kylään teille ilman että syön mitä känttyä nyt ikinä ootkin sattunut leipomaan... 

Vierailija
55/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tulisi mieleenkään ottaa ongelmaa siitä syökö joku vieras meillä vai ei. Asia ei tarkasti katsottuna edes kuulu minulle. Yritän asettua muiden nahkoihin tässä elämässä ja ymmärtää, että on paljon sellaista mikä ei omaan kokemuspiiriini sisälly.

Ja ennen kaikkea haulan nyt ja aina ymmärtää, että satunnaisten vieraiden tai kenenkään muunkaan käytös ei liity minuun. Kaikki asiat ja tapahtumat ja valinnat tässä maailmass eivät totta tosiaan liity minuun. En ole niin tärkeä. Ne liittyvät niihin henkilöihin itseensä. Ei sen kummempaa.

Leben und leben lassen. Eikös?

Mies43v.

Vierailija
56/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 19:11"]

[/quote]

Käykö sulla vielä vieraita?

Vierailija
57/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudoista asioista ihmiset vaahtoavatkin. En oo edes ikinä ajatellut, että joku vois tuostakin loukkaantua. Mä heitän jotain keksiä ihan muodon vuoksi tarjolle, enkä edes kiinnitä huomiota otetaanko niitä vai ei. Ihmisten kanssa juttelu on kuitenkin mulle niin tärkeätä, etten edes muihin asioihin kiinnitä huomiota. 

Vierailija
58/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hygienia on luultavasti syy. Vika ei ole teissä vaan puhutaan mielenterveysongelmasta. Nämä ihmiset salaavan ongelmansa.

Vierailija
59/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten kieltäytyminen menee tässä ketjussa en-yleensäkään-napostele-mitään -juttuun. En minäkään yleensä, mutta kohteliaisuudesta juon kupin kahvia ja syön jotain pientä. Yhteen lusikkaleipään ei vartaloni tai ravinto-oppini kaadu. Harva meistä kuitenkaan on pappi, joka käy kymmenessä kahvitilaisuudessa viikonloppuisin. Tai pakko-oireinen keliaakikko. Tätä keskustelua lukiessa voisi päätellä että vähintään joka toinen on.

Vierailija
60/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen ongelmansa enemmän kuin sinun

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi