Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä joululahjaksi päiväkodin hoitajille ?

03.12.2007 |

Tekisi mieli viedä jouluhjoja lapsemme hoitajille päiväkotiin. En vain yhtään tiedä mitä veisin. Ja milloin niitä on tapana ojentaa ?Jouluhlien päätteeksi ?

En haluaisi viedä mitää turhaa, enkä suklaarasiaa, varsinkin jos saavat niitä 13kpl. Onko hyviä ideoita ? Tai löytyykö päiväkodissa työskenteleviä, jotka osaisivat neuvoa ?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa ei ole joulujuhlaa, vaan sellainen joulupaja, jossa on askartelua, leivontaa jne. Tuntuu hölmöltä viedä lahjat jo sinne... Entäs jos ne vie vasta vikana hoitopäivänä, sitten taas ei välttämättä kaikki opet ole enää paikalla. Milloin ne lahjat voisi antaa??

Vierailija
2/26 |
07.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mamifor3:

Öh, " Täti" on vähän pihalla. Ilmeisesti me tunnetaan? Olisko paikallaan selvittää asia ilman nettipalstaa? Kurjaa aatella, että on synnyttänyt kränää tuntemansa ihmisen kanssa, ilman että on sitä kuitenkaan tarkoittanut. Joulumieli vähän hukkuu.

Ihan hyvä, jos hukkuu. On meinaan aika tökeröä mennä arvostelemaan juuri saamaansa lahjaa. Yleisellä tasolla kirjoittaminen on toinen asia.

Yleensäkään en ymmärrä ostolahjojen arvostelua. Kaikki eivät tykkää tehdä itse ja kyllä minusta ajatus siitä, että pitäisi joillekin puolitutuille hoitotädeille jotain värkätä on melkoinen kammotus. Kyllä sitä lahjaa kaupassa valitessa lahjan saajaa miettii. Muuten se lahja jäisi kauppaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

En itse ainakaan ymmärtänyt mitenkään pahana tuota suklaarasia kommenttia. Itsekin suklaan ystävänä ymmärrän, että kuusi rasiaa jo tässä vaiheessa aiheuttaa melkoisen vararenkaan vyötärölle. En todellakaan ajatellut, että kirjoittaja ei olisi arvostanut saamiaan lahjoja vaan kauhisteli mitä ne saavatkaan aikaan kun ovat niin ihania ja tulevat syödyiksi.

Ja ei siihen muistamiseen tosiaan tarvita kuin esimerkiksi valkoinen paperi ja kynä. Meillä ainakin lapset tämän tästä piirtävät viemisiä kavereilleen ja tutuille. Voisihan sitä vaikka piirtää joulukuvan hoitajalle.

No, meillä ostetaan valmista piparitaikinaa ja tehdään pipareita. Siihen sitten valmista sokerikuorrutusta vähän päälle ja vot. Ja nämä siis kaikki tietenkin lasten toimesta tehtyinä.

Vierailija
4/26 |
07.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä kaikesta tehdään niin vaikeaa?

Aloitin ensimmäisen viestini toteamalla saaneeni ihania lahjoja (kortteja, pipareita, suklaita, yms.), mutta totesin vain että se suklaan määrä kammottaa! Ajatuksena vain ja ainoastaan se, että jos päiväkotiryhmässä on 20 lasta niin sitä suklaata varmastikin tulee jokunen rasia, jos kerran harrasteryhmissäkin (joissa lahjalla muistaminen on huomattavasti vähäisempää) niitä tulee. JA POINTTI OLI SE SUKLAAN MÄÄRÄ! Tuskin jokaisessa perheessä lapsi yhdessä aikuisen kanssa käy lahjaa valitsemassa. Eikö kukaan muka kuulu niihin " sitä ja sitäkin tahoa pitäisi jotenkin muistaa" -ihmisiin? (Äh, mitenkähän tän nyt ilmaisisi) On tietenkin aivan eri asia, jos lapsi itse valitsee lahjan! AArgghh, yritin vain auttaa niitä jotka pohtivat lahja-asiaa.

Olen työskennellyt myös päiväkodin " tätinä" ja siksikin ajattelin vain kertoa, että niitä suklaita tosiaan tulee. Mielestäni joku muukin oli tässä ketjussa maininnut asiasta jo aiemmin.

Ja vielä itse tehdystä toteaisin, että minusta lapsen vaikka mainoksen taakse kuulakärkikynällä tekemä piirustus on lahja! Itse tehdyllä en tarkoita yhtään mitään sen kummempaa. Valmiiseen korttiin piirretyt omat taideteokset ilahduttavat. (Tyyliin valmiin tekstin alla ei lue vain vanhemman kirjoittamana lapsen nimi vaan lapsi on piirtänyt ikätasonsa mukaisesti jotain.)

Kyllä, se joulumieli on todellisen hukassa eli sain ansioni mukaan?!

Vierailija
5/26 |
07.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitettua tekstiä on helppo ymmärtää haluamallaan tavalla väärin tai oikein. Ei siitä kannata mieltään pahoittaa.

Rauhallista joulun odotusta,

toinen suklaan ystävä

Vierailija
6/26 |
08.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mamifor3:

(Tyyliin valmiin tekstin alla ei lue vain vanhemman kirjoittamana lapsen nimi vaan lapsi on piirtänyt ikätasonsa mukaisesti jotain.)

Eiväthän ne päiväkodista tulevat äitien/isänpäiväkortitkaan ole olleet lapsen itsensä tekemiä! Lapsen (1v4kk) käden on joku värjännyt, painanut jäljen yhteen paperiin, liimannut tämän paperin toiseen ja sitten siistillä steriilillä käsialalla kirjoittanut " äidille" ...

Minä olen vuosia vetänyt lasten ja nuorten harrastusryhmiä. Vain yksi perhe on koko tänä aikana minua muistanut ja kyllä se suklaarasia tuntui joka vuosi tosi kivalta. Siksi narina liiasta ja vääränlaisesta muistamisesta tuntuu tosi ikävältä. Ei niitä suklaita tarvitse itse syödä: toimittaa biojätteeseen, tarjoaa vieraille tai lahjoittaa eteenpäin.

Vierailija
7/26 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ainakaan yhtään loukkaantunut sanomisistasi, vaan ymmärsin vallan mainiosti sujuvasti ja joulun hengessä kirjoitettua tekstiäsi!! Huh... Eikös tämän(kin) ketjun tarkoituksena ollut herättä *keskustelua* aiheesta, ja kuka sen parempi vastaamaan kuin sellainen, joka niitä lahjoja saa!! No juu, kaikkihan me olemme erilaisia ja yhtä monta mielipidettä on saajilla kuin antajillakin, mutta ei se vähennä sen yhden mielipiteen arvoa kai mitenkään?! Älä turhaan menetä joulumieltäsi tämän palstan vuoksi... ;-)

Ja tosiaan, itse ainakin ehdottomasti kuulun niihin, joista tuntuu siltä, että " tuotakin kai pitäisi jotenkin muistaa" , mikä on toki ihan hölmöä, mutta on jotenkin kotikasvatuksesta uuttunut. Itse yritän välttää niitä suklaarasioita, mutta kukkarossa asuva Matti välistä sanelee sen, että 3¿:lla ostettu suklaarasia päätyy sinne kauniiseen paperiin ennemmin kuin edes pari euroa kalliimpi kukka - saati 4-5¿ kalliimpi viinipullo. Kun niitä muistettavia on tosiaan useampi... Ja kaikkein kivoinhan olisi varmasti se lapsen itse tekemä, mutta kun en saa niitä istumaan alas värikynien kanssa millään... ;o) Itse tein lapsena ja vielä teininäkin perinteen isoista koristelluista piparisydämistä - niitä monena vuonna oikein tehtailtiin ja se oli omasta mielestäni tosi kivaa! Ja nyt vasta vuosia, ellei vuosikymmeniä, myöhemmin olen kuullut, miten odotettu juttu se mun tekemä ja koristelema piparisydän oli - päätyi kuulemma kuuseen joka vuosi ja syötiin vasta loppiaisena! Vau... ;-)

Leppisaa joulunodotusta itse kullekin säädylle! :-)

Vierailija
8/26 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen antanut kauniita ja laadukkaita pöytäkynttilöitä esim. stockalta yms ostettuja. Niitä ei haittaa, vaikka saisi monta, koska ovat ns. kuluvia tuotteita. Sitten olen vienyt muumimukeja. Ne ovat kyllä kynttilöihin verrattuna kalliimpia. Suklaata en ole vienyt, koska ei tiedä, onko joku laihduttamassa tai ei vain muuten tykkää. Viinipullo oli kanssa joskus harkinnassa, mutta kun ei tiedä suhtautumista alkoon niin nuo, mitä olen vienyt on ainakin ollut " varmoja nakkeja" .

Vierailija
9/26 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olen päiväkodissa töissä, nyt tosin mammalomalla, mutta itse tykkäsin, kun yksi äiti toi viinipullot. Se oli mukava lahja, sillä se tuli " käyttöön" , toisin kuin esimerkiksi jotkut ns. tilpehöörit. Tosin on ihanaa että vanhemmat muistavat, mutta kun ainakin meillä kotona kaikki paikat on täynnä sitä tilpehööriä, niin tuo viini oli mukava.

Mutta toki voisi viedä myös esim. jotain mustaherukkahyydykkeitä, maustekahvia tms. joulupöytään.

Tosin en välttämättä kyllä ymmärrä miksi vanhemmat " lahjovat" päiväkodin aikuisia, mutta kyllähän se aina lämmittää mieltä.

-saatkohan tästä nyt mitään tolkkua:)-

Vierailija
10/26 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaita ovat häviävät lahjat (kynttilät, jokin syötävä, minusta viinikin). Jos sattuu tietämään, että joku " lahjottava" keräilee tai harrastaa jotain, niin sellainenkin lahja voisi olla mukava. Tai joku hemmottelujuttu, kasvonaamio, jalkakylpy tai jotain.

Lapsen tekemä kortti on aina ihana, samoin se, jos vanhemmat ovat kirjoittaneet korttiin jonkun runon.

Minusta on kohteliasta ja kaunista, että vanhemmat ja lapset muistavat päiväkodin hoitajia ja opettajia. Pakollista se ei tietenkään ole, mutta lämmittää open mieltä:)

Vierailija
11/26 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna taisimme antaa suklaata (" brandysuklaita" ) ja " parempaa" kahvia (tiesin että ovat kahvinjuojia).

Tänä vuonna ostin jo valmiiksi oliiviöljysaippuaa ja käsivoidetta, samaa sarjaa olevia kivasti pakattuna..en tiedä tykkäävätkö, mutta itse ainakin tykkäisin.. :)

Kahvi, tee,glögi, suklaa, kynttilä, servetti- linja on minusta ihan ok. Koriste-esineitä tms. en veisi..

Tyttö on antanut lahjat sitten kun virallinen ohjelma ohi, ja kahvi ja mehutarjoilu alkanut.

Vierailija
12/26 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Pelastakaa lapset, Unicef, tms. Tiedän, ettei lahjominen ole pakollista ja että nuo lahjat ovat täysin persoonattomia, mutta jotenkin tuntuu pahalta lihottaa Tiimarin (tai Stockankaan) lompsaa joka vuosi edes " häviävillä" lahjoilla. Aineettomilla lahjoilla saadaan omasta mielestäni kaikille hyvä mieli. Ainkin toivottavasti... (Lisäksi leivon päiväkodin aikuisten kahvipöytään jotain, sillä muutkin päiväkodin aikuisista osallistuvat lapseni hoitoon kuin vain omat opet - mm. siivooja on hurjan tärkeä [ja mukava! ;-)] keittiöhenkilökunnasta puhumattakaan!)

Vierailija
13/26 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna annetaan pienet piparkakkutalot, jotka lapset ovat itse koristelleet. Ihan samallalailla käy vaikka jättipiparkakut lapsen itse koristelemana. Eli " tuhottava" lahja linjalla mekin.

Viinipullon tiedän monen antaneen ja on kiva saajalle, mutta pitää tietää että annettavasta on mieluisa. Kaikki eivät suhtaudu alkoholilahjaan positiivisesti.

Kynttilät, saippuat yms. ovat myös varmaan kivoja, kunhan muistaa etteivät ole voimakkaasti hajustettuja. Toisille nämä saattavat aiheuttaa allergioita ja päänsärkyjä.

Vierailija
14/26 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ryhmässä on 5 hoitajaa, joten on vähän kustannuskysymyksin jokaiselle hankkia joku lahja.

Vierailija
15/26 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalahjan saa kauniiksi ja ei-niin-vaatimattomaksi lisäämällä pakkaukseen vaikka Marimekon jouluisia lautasliinoja.

Vierailija
16/26 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ryhmässä on monta hoitajaa, niin minusta on hyvä idea viedä jotain yhteistä kahvipöytään. Jos on aikaa ja intoa askarrella, niin jokaiselle hoityajalle voi tehdä vaikka oman kortin. Tai sitten yhden yhteisen.

Vierailija
17/26 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan suosittu myös häviäviä lahjoja, kynttilöitä (jotain nättejä ja nätisti pakattuja) erikoiskahvia jne. Tänä vuonna ajattelin poikien kanssa leipoa pipareita ja koristella ne tosi nätisti ja esikko saa tehdä kortin (ehkä joku kynttilä tms vielä) Viinipulloa en ole vienyt, kun en tiedä heidän suhtautumista alkoholiin.

Minusta on kaunis tapa muistaa pojan hoitajia. He kuitenkin hoitavat lastani ja ovat lapselleni laheisiä aikuisia. Aion myös muistaa kuopuksen puistotätejä.

Mareila+Pojat 2v ja 6v

Vierailija
18/26 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ojentaa lahjan, kun jää lomalle, koska meidän tarhassa joulujuhla oli eilen (yhdistettynä itsenäisyyspäivän juhlaan) ja jotenkin olisi tuntunut tosi aikaiselta nyt jo.

Vierailija
19/26 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

ohjaan lasten harrastryhmiä ja kausi on nyt ohi. Tällä viikolla olen sitten saanut lapsilta ihania paketteja. Siksi ajattelin heti näin tuoreesta muistista kertoa ajatuksiani lahjan saajan asemassa.

Eilen kannoin kotiin kuusi suklaarasiaa. Apua! Lahjan saaminen toki lämmittää, mutta tuo jokajouluinen suklaakeko on kammotus. Suklaarasia on varmaan se tyypillisin lahja, minkä moni muukin ostaa. Olen itse päättänyt olla viemättä kenellekään lasteni opettajista suklaata.

Joskus muutama osallistuja on ostanut lahjan kimpassa, silloin saa ostettua jotain " isompaa" . Esim. pari vuotta sitten joulutauolla sain lahjaksi ihanan potkupuvun vauvalle, olin siis raskaana.

Omatekoiset kortit ovat ihania, samoin tonttulakkikuvat lapsista. Ihan ne samat, mitkä kaikille sukulaisillekin lähetetään. Ja itse tehty pipari on liikuttava. Sain tänään lahjaksi koristellun piparin ruskeassa paperipussissa, äiti kuiskasi että se on sydänpipari. Tarkemmin katsottu olikin :) Ihana lahja, liikutti ihan kyyneliin.

Pieni on kaunista. Ja itsetehty kertoo aina, että antaja on nähnyt vaivaa lahjan eteen. Kivoja ideoita tässä ketjussa olikin!

Vierailija
20/26 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva idea olisi mielestäni antaa kudotut villasukat tai -lapaset, koska niille kuvittelisin olevan käyttöä. Tosin sukkien kohdalla jalan koko olisi hyvä tietää.