Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka kaipaa 90-lukua? Silloin kaikki oli paremmin ainakin mun mielestä.

Vierailija
23.09.2026 |

Mitä muut ajattelee?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai laman aikaan?

Vierailija
2/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset oli silloin fiksumpia kuin nyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin teini enkä mitään lamaa huomannutkaan.t.ap

Vierailija
4/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai laman aikaan?

Näin mäkin ajattelen, 90- luku oli ihan yhtä krjaa kuin nykyaikakin.

Vierailija
5/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Et ollut silloin aikuinen etkä vastuussa mistään, joten et voi oikeasti kaivata sinne takaisin.

Vierailija
6/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lama? Ei mulla vaan ollut.

1986  -  1999 ihan parasta aikaa.

Vierailija
7/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kaipaan. Olin silloin työurani alussa - ja kummallisesti, lamasta huolimatta, töitä riitti (riittää kyllä edelleenkin) - ja maailma oli parempi paikka elää.

Vierailija
8/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei silloin ollut kaikki paremmin. Lama iski kovaa. Meillä se ei tuntunut, vaikka puolet mieheni ammattikunnan edustajista jäi työttömäksi. Koskaan ei Suomessa ole tehty niin paljon itsemurhia kuin vuonna 1990, ja suurin osa heistä oli keski-ikäisiä perheenisiä.

Vierailija
9/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vietettiin ihan normaalia perheen arkea, vanhemmat osti miljoona markan talon,matkusteltiin ulkomailla jne. t.ap

Vierailija
10/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haista paska. Oli kunnon pelon ja epävarmuuden ilmapiiri jonka tunsi jo lapsena kaikkialla. Kaverin äiti joutui kellokoskelle kun firma ja asunto lähtivät alta. Vieläkin on mt-ongelmainen eikä hän koskaan palannut työelämään.

Vierailija
11/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin jo reilu kolmekymppinen enkä lamaa huomannut minäkään.

Vierailija
12/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lama osunut kohdalle niin hienoa aikaa. Oli ehkä ainoa todellinen vapauden aika historiassa jonka tajuaa vasta sen mentyä. Sai olla mitä oli ja ihmiset kunnioittivat toisiaan aidosti. Teknologiaa oli mutta ei liikaa. Yliopistot, tiede,  humanismi arvostettiin korkealle. Poliitikot oli normaaleja sivistyneitä aikuisia ihmisiä eikä luonnehäiriöisiä identiteettihörhöjä.

Vierailija
13/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sai olla mitä oli ja ihmiset kunnioittivat toisiaan aidosti. "

Näin on ollut kaikkina aikoina niillä jotka sopivat siihen suuren enemmistön muottiin.

Vierailija
14/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä olin jo reilu kolmekymppinen enkä lamaa huomannut minäkään."

Tarkoitatko että lama ei koskettanut sinua itseäsi vai että et tosiaan havainnut mitän tapahtuvan ympärilläsi?

Vierailija
15/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai laman aikaan?

No sepä se kun jopa ysärilaman aikaan oli asiat paremmin mitä 2000-luvun puolella. Se vuosituhannen alku oli vielä oikeastaan yhtä ok mitä ysärikin, mutta viimeistään 2005-06 alkoi ihan selkeä paheneminen joka sitten kiihtyi vain kunnes tuli 2020-luku ja kaikki hyvä suorastaan katosi ja tuli oikein kunnon yhtäkkinen pudotus.

Vierailija
16/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ymmärtäneet 90-luvulla. miten hyvin asiat silloin olivat. Haluaisin takaisin siihen maailmaan; talous kasvussa, rajat aukeavat, internetin ensiaskeleet eikä somea pilaamassa kaikkea. Take me back!

Vierailija
17/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin jo reilu kolmekymppinen enkä lamaa huomannut minäkään.

Minä olin teidän välissä eli olin lama-aikana sekä teini että täysi-ikäinen ja en minäkään sitä erityisemmin huomannut vaikka tietenkin sen tiesi olevan päällä. Tuolloin kasarin-ysärin vaihteessa oli jo paljon isoja mullistuksia maailmassa ja jotenkin se lamakin oli vain yksi asia muiden joukossa ja sen kanssa on vain elettävä. Ehkä siis asenne ratkaisi paljon. Eikä lähiympäristössäkään ollut mitään jatkuvaa marinaa ja voivottelua vaan pikemminkin suhtautuminen oli sitä, että tämäkin soppa on lusikoitava. Ehkä sekin vaikutti ettei lähipiirissä ollut myöskään mitään näyttämisenhaluisia juppeja eikä toisaalta mitään sosiaalituen elättejäkään vaan ihan tavallisia opiskelijoita ja duunareita. Oli opittu muksusta saakka elämään suu säkkiä myöten eikä velaksi elämistä katsottu hyvällä. Muutenkin oli ihan erilainen yhteisöllisyys ja yhteishenki yhteiskunnassa. Ihmiset oli enemmistöltä tolkkupäisiä ja normaaleita. Nykyään tuntuu olevan päinvastoin.

N50

Vierailija
18/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan laman, mulle vaikutti että työaikaa lyhennettiin ja palkka pieneni mutta mulle se sopi kun olin tehnyt 40 tuntista viikkoa aiemmin kymmenisen vuotta nuoresta lähtien.

Vierailija
19/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan ollut persuja eikä muitakaan fassareita köyhiä hakkaamassa ja ruokiin tumppaamassa sätkiään.

Vierailija
20/26 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lama? Ei mulla vaan ollut.

1986  -  1999 ihan parasta aikaa.

Ei meilläkään. Tehtiin isot tilakaupat ja uusittiin auto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän