Oletko kieltäytynyt sokerirasituksesta?
Minä nimittäin kieltäydyn, sillä koe on täysin tarpeeton, elimistöä rasittava, epäterveellinen ja erittäin epämiellyttävä. Nykyään vain kaikki yli 25-vuotiaat siihen ohjataan, missä ei ole mitään järkeä. Onneksi en ole niin tossukka, että suostuisin kaikkiin tuommoisiin hömpötyksiin oman hyvinvointini kustannuksella.
Kommentit (98)
Ei sokerirasituksen takia tarvitse olla päivää pois töistä!
2
Ei ole pakko suostua hoidettavaksi ja testattavaksi. Tästähän nousee aina ajoittain keskustelua päihdeäitien kohdalla. Millä tavalla sokerirasituskoe on elimistöä rasittava ja miksi se on mielestäsi tarpeeton?
Ja miksi kieltäytyisin? Oletko raskaana? Ajattelisit lapsesi hyvinvointia, typerys.
Sepä se nelkku, mäkin vältän sokeria jo ihan siksi, että se on epäterveellistä, alentaa immuniteettia ja tietysti lihottaa. Että se siitä sikiön vaarantamisesta, eikö?
Sokereita seurataan jatkuvasti virtsastakin - miksi siis myös yleinen ja yhtäläinen rasituskoe kaikille? Esikoista odottaessa mua ei kokeeseen ohjattu, kun oli 27v ja bmi 21 (kuten nytkin, mutta ikää hieman enemmän). Diabeteksen seulonta on Suomessa koko ajan kiristynyt ja yhä useampi leimataan diabeetikoksi. Eikö olisi järkevämpää patistaa kaikkia jättämään herkut vähemmälle? Ylipaino-ongelma ratkeaisi samalla.
En kuitenkaan kieltäydy tekemästä sokeriseurantaa kotona niin että saan syödä normaalisti, jos se mahdolisuus tarjotaan, kun kieltäydyn rasituskokeesta. Perusteluni kieltäytyä on periaatteen lisäksi myös se, että en todellakaan pysty olemaan 12 tuntia syömättä ja sen jälkeen lähtemään johonkin verikokeeseen. Pyörtyisin ravinnonpuutteeseen!
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:39"]
2
[/quote]
Ihanko oikeasti ei tarvitse? Meillä sokerirasituskokeeseen menee 6 tuntia matkoineen, ei siinä töihin kovin pitkäksi ajaksi ennätä.
"en todellakaan pysty olemaan 12 tuntia syömättä ja sen jälkeen lähtemään johonkin verikokeeseen. Pyörtyisin ravinnonpuutteeseen!"
Eli kieltäydyt koska et pysty sitä tekemään? Siihenkin saa apua, kun vain pyydät.
Olen kieltäytynyt, koska koe on käsittämättömän kallis suhteessa hyötyyn. Sokerien seuraaminen virtsasta riittää ensialkuun ja jos nämä arvot nousevat, voidaan harkita sokerirasitusta.
Kannattaa muistaa, että diabeteksen raja-arvot ovat tiukentuneet vuosi vuodelta, nyt raskausdiabetes on niilläkin äideillä, jotka vielä 15 vuotta sitten olivat neuvolan tauloissa terveitä ja saivat terveen lapsen. Sokerirasituskokeessa on alhaiset raja-arvot, joten sen perusteella saadaan suuri osa äideistä sairaiksi.
Tiedättekö muuten, että jos teillä todetaan raskausdiabetes, niin tulevaisuudessa vakuutusyhtiö ei korvaa vammoja, jotka se voi selittää diabeteksesta johtuviksi.
Voi-voi, kun osa sokeriseurantaa on myös paastosokeri ja siitä oikean arvon saamiseksi on oltava 12 h syömättä.
Sokeritauti ei ole pelkästään ylipainoisten ja herkkuja mättävien sairaus; kannattaa yleissivistää itseään jos noin luulee! Diabetes johtuu siitä, että haima ei tuota lainkaan insuliinia tai tuottaa liian vähän (toimii vajaateholla) tai tuotetun insuliinin teho ei ole riittävä.
Sokerista puheenollen esim hdelmät sisältävät erittäin runsaasti sokeria samoin kuin esim kasvikset jne. Valkoinen ns puhdas sokeri on pieni osa ravinnon sokereista. Hiilihydraatit ovat ne vahingollisin ravintoaine diabeetikolle ja hiilareita on paljon muutakin kuin vain sokerit.
2
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:44"]
Sepä se nelkku, mäkin vältän sokeria jo ihan siksi, että se on epäterveellistä, alentaa immuniteettia ja tietysti lihottaa. Että se siitä sikiön vaarantamisesta, eikö?
Sokereita seurataan jatkuvasti virtsastakin - miksi siis myös yleinen ja yhtäläinen rasituskoe kaikille? Esikoista odottaessa mua ei kokeeseen ohjattu, kun oli 27v ja bmi 21 (kuten nytkin, mutta ikää hieman enemmän). Diabeteksen seulonta on Suomessa koko ajan kiristynyt ja yhä useampi leimataan diabeetikoksi. Eikö olisi järkevämpää patistaa kaikkia jättämään herkut vähemmälle? Ylipaino-ongelma ratkeaisi samalla.
En kuitenkaan kieltäydy tekemästä sokeriseurantaa kotona niin että saan syödä normaalisti, jos se mahdolisuus tarjotaan, kun kieltäydyn rasituskokeesta. Perusteluni kieltäytyä on periaatteen lisäksi myös se, että en todellakaan pysty olemaan 12 tuntia syömättä ja sen jälkeen lähtemään johonkin verikokeeseen. Pyörtyisin ravinnonpuutteeseen!
[/quote]
Pyörryt, jos joudut olemaan 12 tuntia syömättä? Onko sinulla jotakin ongelmaa veren sokeritasapainon säätelyssä?
Minä olen kieltäytynyt raskauden jälkeen. Olen koko nuoruus ja aikuis elämäni ollut suhteellisen tiukalla ruokavaliolla joten kun kävin testissä raskaana ollessani pyörryin jo ennen koetta ja kaksi kertaa kokeen aikana.
Tämä siitä syystä että ei saa syödä ennen koetta (koska sain ajan vasta kl 12 niin olin ollut noin 16h syömättä mitään) ja koska se sokeriliuos joka annettiin vastasi noin viikon sokeri tarvettani. Tämä selvisi vasta kokeen jälkeen kun keskustelin lääkärini kanssa asiasta (joka myös aikanaan auttoi minua ruokavalioni kanssa ennen raskautta, raskauden aikana ja sen jälkeen)
En ole diabeetikko vaikka he sanoivat neuvolassa että minulla on raskaus diabetes sen takia että koe niin näyttää. Ei kertakaan ollut koko raskauden aikana edes koholla sokeriarvot.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:39"]
2
[/quote]
Ihanko oikeasti ei tarvitse? Meillä sokerirasituskokeeseen menee 6 tuntia matkoineen, ei siinä töihin kovin pitkäksi ajaksi ennätä.
[/quote]
Onpa sinulla pitkä työmatka; 2 h suuntaansa.
Sokerirasituskoe kestää aina 2 h! Kun varaa ajan klo 8 pääsee siis lähtemään klo 10 pois. Jossain labraan pääsee jo klo 7!
2
Tiedän kuulkaas ravinnosta varmasti enemmän kuin te kaikki yhteensä, joten ei tarvitse alkaa luennoida hiilareista ym. makroista ja niiden vaikutuksesta elimistöön. Onko joku muka sitä mieltä, että tässä pitäisi ketoosidieetillä olla raskaus diabeteksen välttääkseen?! En syö lainkaan gluteeniviljoja enkä juuri perunaakaan, ruokavalioni on proteiini- ja rasvavoittoinen kuitenkin, joskin nyt enemmät hiilarit (hedelmät ja maitotuotteet) ovat tuoneet helpotusta pahoinvointiin.
En tiedä pyörtyisinkö oikeasti, jos olisin 12h syömättä, mutta ainakin huono olo tulisi, ihan turhaan, vain siksi, että THL saisi taas tilastoonsa materiaalia.
Neuvolan terkka sanoi, että jos kokeen tekee kotona, voi syödä ihan normaalisti, eli ilmeisesti paastosokeria ei sitten tarvitse ottaa. Tulen puhumaan asiasta vielä lääkärin kanssa.
ap
Olen kieltäytynyt. En näe sitä millään tapaa itselleni tarpeellisena. Olen 31v normaalipainoinen, eikä sokeritasapainon kanssa ole ollut koskaan ongelmia. Nyt odotan viidettä lastani, lapset syntyneet kaikki noin 3kg painoisina, siroina. Kertaakaan en ole rasitukseen lähtenyt ;)
Diabeteksen ensimmäinen kontrolliarvo on nimenomaan paastoarvo ja sen saamiseksi on oltava 12 h syömättä.
Mitä tulee ravintotietouteen, älä dissaa kun et tiedä vastaavien taustoja!
2 (yli 10 v kokemus ruokavalioneuvonnasta)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 11:05"]
Diabeteksen ensimmäinen kontrolliarvo on nimenomaan paastoarvo ja sen saamiseksi on oltava 12 h syömättä.
[/quote]
Jep, virallisterveellisestä ruisleivälle margariinia -neuvonnasta?
Vastatkaapa siihen, MIKSI minulta tai keneltäkään pitäisi ottaa paastosokeriarvo, koska luonnollisissa olosuhteissa vs. keinotekoinen rasituskoeolosuhde EN koskaan paastoa?
Otetaan yksinkertainen esimerkki ravinnosta ja sen roolista kehossamme.
Keho on auto. Rasvat vastaavat voiteluöljyä, proteiinit huoltoa/varaosia ja hiilihydraatit polttoainetta. Kehomme tarvitsee lisäksi kuituja, jotta suolisto on riittävän hyvin voideltu.
Jos ihminen ei kykene olemaan 12 h paastolla, mistä ajasta suurin osa on nukkumista (energian kulutus noin 100 kcal/h) vaan tulee huonovointiseksi, on kyse glygokeenivarastojen vähyydestä eli siitä, että keho saa riittävän hiilihydraatteja; ei se autokaan liiku eteenpäin ilman polttoainetta.
Verensokeria nostavat kaikki ravintoaineet siis proteiinit, rasvat ja hiilihydraatit kuin myös kuidut. Kyse ei siis ole mistään sokerin mättämisestä suuhun.
2
Jos syöt jo muutenkin rasva- ja proteiinipainotteisesti eli vähähiilihydraattisesti, paaston luulisi olevan helpompaa, koska elimistösi on tottunut käyttämään rasvavarastoja energiana ja glukoosin muodostukseen. Verrattuna henkilöön jonka ravinto on hiilihydraattipainoisempaa.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 11:05"]
[/quote]
Jep, virallisterveellisestä ruisleivälle margariinia -neuvonnasta?
Vastatkaapa siihen, MIKSI minulta tai keneltäkään pitäisi ottaa paastosokeriarvo, koska luonnollisissa olosuhteissa vs. keinotekoinen rasituskoeolosuhde EN koskaan paastoa?
[/quote]
Dissaa vaan, sen verran hyvä ammatillinen itsetunto, että ei kolahda.
Ihminen yleensä nukkuu kyllä yöt syömättä mitään ja harva mättää safka suuhunsa juuri ennen nukkumaan menoa eli jokainen meistä paastoaa joka ikinen vuorokausi useamman tunnin paitsi tioetysti ne, joilla on ongelmia syömisten kanssa.
2
Olin 22v ja painoindeksi 19 kun tulin raskaaksi. Suvussa 2-tyypin diabetestä,mutta ei sisaruksilla tai vanhemmilla(Siskolla raskausdiabetes,jonka takia jouduin rasitukseen). Naureskelin itsekin että turhaa touhua sokerirasitus. Mutta kävin killtisti kokeen. Litkun juomisen jälkeen oli kyllä tosi huono olo ja päässä vain humisi. Arvoista joku oli Yli rajan ja pistin ruokavalion uusiksi ja mittailin sokereita pari viikkoa. Seuraavassa raskaudessa rd uusiutui,mutta pysyi kunnossa ruokavalion avulla. Ei kannata vähätellä. Tylsäähän siellä on istua ja odottaa pari tuntia ja sevlitku on pahaa,mut on se hyödyllinenkin kun tietää sitten missä tilassa oma kroppa on. Rd on kuitenkin riski 2-tyypin diabeteksen puhkeamiselle,oli bmi mikä tahansa.
Olen kieltäytynyt. En todellakaan ole päivää pois töistä moisen turhan kokeen takia. Joka tapauksessa noudatan raskausaikana ja muutenkin esim. raskausdiabeteksen hoitoon sopivaa ruokavaliota.