Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko kieltäytynyt sokerirasituksesta?

Vierailija
13.09.2013 |

Minä nimittäin kieltäydyn, sillä koe on täysin tarpeeton, elimistöä rasittava, epäterveellinen ja erittäin epämiellyttävä. Nykyään vain kaikki yli 25-vuotiaat siihen ohjataan, missä ei ole mitään järkeä. Onneksi en ole niin tossukka, että suostuisin kaikkiin tuommoisiin hömpötyksiin oman hyvinvointini kustannuksella.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olisin kieltäytynyt, mutta onnekseni esikoinen syntyi  vuonna 2007, jolloin kaikille odottajille ei tehty sokerirasitusta.  Toisessakaan raskaudessa ei neuvolassa ehdotettu, enkä olisi mennyt vaikka olisi. En näe mitään syytä.

Lähipiirissä on yksi väärä raskausdiabetesdiagnoosi, joka suorastaan pilasi loppuraskauden ja aiheutti sen, että aivan normaalikokoisesta vastasyntyneestä otettiin turhia verikokeita. En nyt edes jaksa selostaa tapauksen yksityiskohtia, mutta siihen liittyi mm. täysin vääriä ruokavalioneuvoja. Esim. ystävääni neuvottiin paastoamaan säännöllisesti, vaikka siitä tulisi huono olo. Uskomatonta puoskarointia.  Raskausdiabetes on nykyään ylidiagnosoitu.

Vierailija
22/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:58"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:47"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:39"]

Ei sokerirasituksen takia tarvitse olla päivää pois töistä!

2

[/quote]

Ihanko oikeasti ei tarvitse? Meillä sokerirasituskokeeseen menee 6 tuntia matkoineen, ei siinä töihin kovin pitkäksi ajaksi ennätä.

[/quote]

Onpa sinulla pitkä työmatka; 2 h suuntaansa. 

Sokerirasituskoe kestää aina 2 h! Kun varaa ajan klo 8 pääsee siis lähtemään klo 10 pois. Jossain labraan pääsee jo klo 7!

2

[/quote]

Työmatkani ei ole pitkä, mutta sokerirasituskoe tehdään sairaalassa eikä neuvolassa. Matka sairaalaan työpaikalta on lähes 2 tuntia. Sokerirasituskokeeseen menee ainakin meillä noin 4 tuntia eli ensin odottelua, sitten sokerilitkun juominen, tunnin ja kahden kuluttua kokeet ja vasta siitä tunnin kuluttua saa lähteä pois, koska osalle sokerirasituskoe aiheuttaa oksentelua, pyörtymistä jne. Aika outoa, jos teillä koe kestää vain 2 tuntia, sitä ei siis tehdä ohjeen mukaan lainkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama (turha) verinäyte vauvan kantapäästä on huomattavasti vähemmän vahingollista, kuin huomaamatta jäävät matalat sokerit. Sitäpaitsi ruokavaliohoitoisen RD:n lisäksi on myös insuliinihoitoa vaativaa RD:tä. AP ei taida nyt olla ihan perillä kaikesta...

Vierailija
24/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopusta odottaessani kieltäydyin. Olen rampannut niissä teini-iästä lähtien säännöllisin väliajoin illman mitään selkeää syytä (saan flunssan, menen lääkäriin, lekuri ottaa tiedot esille, huomaa että isälläni oli haiman vajaatoiminta ja taas mennään...). Kolme tervettä lasta olen saanut, ja yhdessäkään kontrollissa ei ole ikinä mitään ollut.

Vierailija
25/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen molemmissa raskauksissa (2009 ja 2013) välttynyt sokerirasitukselta. ekassa olin liian nuori joutuakseni kokeeseen "ihan tuosta vain" ja nyt toisen kanssa olisin iän puolesta joutunut (painoindeksi on normaali), mutta sanoin terkalle että en kyllä ihan vaan huvin vuoksi ala sinne mennä. hän sitten kyseli onko suvussa diabeetikkoja. yhtäkään en keksinyt joten sain luvan olla menemättä jollei pissanäytteissä ala näkyä jotain. ei tarttenu mennä, eikä sitä esim neuvolalääkärit (joka käynnilla eri hlö) kukaan asiasta sen kummemmin kysellyt. sairaalassa kysyivät oonko käyny, sanoin että en eikä sielläkään mitään ihmetelty
toki on hienoa että näitä seurataan syntymättömien lasten edun vuoksi, mutta just toi että ikä on se peruste laittaa sinne on ihan huuhaata.

kaksi tervettä tyttöä meille on syntynyt :)

Vierailija
26/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kieltäytynyt neljästä raskaudessa kolmesta. Yhdessä raskaudessa koetta ei edes minulle esitetty. Kaikki lapseni ovat syntyneet normipainoisina ok sokereilla. Heitteillä en ollut, vaikka neuvola ohjeisti menemään kokeisiin ja kiukutteli kun en mennyt, oma yksityinen gynegologini oli sitä mieltä että kokeelle ei ole tarvetta.

Vierailija
27/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 12:14"]

Muutama (turha) verinäyte vauvan kantapäästä on huomattavasti vähemmän vahingollista, kuin huomaamatta jäävät matalat sokerit. Sitäpaitsi ruokavaliohoitoisen RD:n lisäksi on myös insuliinihoitoa vaativaa RD:tä. AP ei taida nyt olla ihan perillä kaikesta...

[/quote]

Niin mutta monellahan on sokerirasitusarvot kohillaan mutta vauvalla silti matalat sokerit. Synnytyssairaalassa sanottiin että melkeenpä puolella vauvoista on näin. Mullakin oli ihan normaalit arvot mutta silti vauvalla alhaset sokerit ja verikokeita otettiin kantapäästä ties kuinka monta.

Vierailija
28/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 jatkaa vielä että toki olisin sitten mennyt jos jokin peruste olisi myöhemmin löytynyt

Vierailija
29/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minen todellakaan mitään insuliinia alkaisi piikittää. Olen kuullut kauhutarinoita siitä, miten koko raskaus on mennyt mönkään väärin diagnosoidun rd:n ja juuri insuliinin takia.

ap

Vierailija
30/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se sokerirasitus tehdän automaattisesti vain yli 40-vuotiaille. Vai onko tämä muuttunut?

Vierailija
31/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kieltäydyin, vaikka ikää oli silloin jo 33. Tiedän millainen testi on kyseessä enkä halunnut testiin, koska elämä vaikean raskauspahoinvoinnin kanssa oli muutenkin taistelua. Paaston jälkeen olisin päässyt sairaalaan pidempiaikaiseksi potilaaksi.

Vierailija
32/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kieltäydyin. Jokaisessa raskaudessa. Noudatin raskausdiabeetikon ruokavaliota ja mittailin sokereita kotona. Mittarista saa automaattisesti graafit mukaan lääkärille/neuvolaan, joten todistusaineistoa turhan sokerirasituksen välttämiseksi oli ihan tarpeeksi.

Eikö mammat osaa itse pienintäkään asiaa? Verenpaineen mittaustakaan? Neuvolat voisi lopettaa.

Ihan samalla tavalla kuin nämä sääntöjä ja pykäliä kumartavat toteavat: "Ajattelisit lapsesi hyvinvointia, typerys" - sama teille takaisin. Ajattelisitte syntymättömän lapsenne parasta ja hankkisitte hyvän verenpainemittarin + sokerimittarin + uristixit apteekista ja mittailisitte itseänne säännöllisesti. Noihin menee yhteensä sen verran rahaa kuin kulutatte ensimmäisen kuukauden aikana raskaustesteihin.

Vierailija
33/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voiko joku ihan oikeasti olla noin typerä että "periaatteen takia" kieltäytyy menemästä?

Ja se urpo joka tuolla sanoi, että liian kalliiksi tulee kun menee 6h koko hommaan jos lasketaan matkat jne mukaan. Niin hohhoijaa. Jos se sun vauvas syntymän jälkeen joutuu alhaisen sokerin takia teholle, niin sieltä tulee muuten erillinen lasku, joka olla suurempi, kuin se säästö minkä hankit kun et mennyt rasituskokeeseen.

Mut ohjas terkkari sinne, koska vauva kasvoi jossain kohtaa aika kohtuuttomasti. Mulla nousi paino tasan 13kg raskausaikana, elikkä juurikaan mitään ns. läskiä ei tullut yhtään mihinkään. Ja en ole KUUNAAN mässännyt sokeria tai nameja, mutta arvatkaapas? Mulla oli paastoarvot hiukan koholla, ei pahasti, mutta jos ne vähääkään ylittyy niin diagnoosi tulee.

Jätin pastan, viinirypäleet ja satunnaisen tuoremehun juomisen pois, ja kertaakaan ei kotioloissa sokerit noussut sallittua korkeammalle. Ja näin pienellä teolla helpotin vauvani syntymää!

Vierailija
34/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 12:42"]

Siis voiko joku ihan oikeasti olla noin typerä että "periaatteen takia" kieltäytyy menemästä?

Ja se urpo joka tuolla sanoi, että liian kalliiksi tulee kun menee 6h koko hommaan jos lasketaan matkat jne mukaan. Niin hohhoijaa. Jos se sun vauvas syntymän jälkeen joutuu alhaisen sokerin takia teholle, niin sieltä tulee muuten erillinen lasku, joka olla suurempi, kuin se säästö minkä hankit kun et mennyt rasituskokeeseen.

Mut ohjas terkkari sinne, koska vauva kasvoi jossain kohtaa aika kohtuuttomasti. Mulla nousi paino tasan 13kg raskausaikana, elikkä juurikaan mitään ns. läskiä ei tullut yhtään mihinkään. Ja en ole KUUNAAN mässännyt sokeria tai nameja, mutta arvatkaapas? Mulla oli paastoarvot hiukan koholla, ei pahasti, mutta jos ne vähääkään ylittyy niin diagnoosi tulee.

Jätin pastan, viinirypäleet ja satunnaisen tuoremehun juomisen pois, ja kertaakaan ei kotioloissa sokerit noussut sallittua korkeammalle. Ja näin pienellä teolla helpotin vauvani syntymää!

[/quote]

No mä en syö muutenkaan pastaa ja viinirypäleitä enkä juo tuoremehuja. Nehän sisältää ihan järkyttävän paljon hiilareita kaikki!

Vierailija
35/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan ne pastan, viinirypäleet ja tuoremehun muutenkin jättää pois. ja 55:n tapaan seurasin itse sokereitani. paljon helpompaa ja luotettavampaa kuin mennä tuohon typerään testiin.

Vierailija
36/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan järkky raskauspahoinvointi vielä rv 27, kun sokerirasituskoe olisi pitänyt tehdä. En olisi kyennyt paastoamaan 12 tuntia, joten terkka ehdotti että voin mittailla sokereita kotona. Mittailin kuuden päivän ajan 4 kertaa päivässä. Terveen paperit sain. Halusin ehdottomasti tuon kuitenkin tehdä vauvan takia, enkä jättää tekemättä oman mukavuudenhalun vuoksi. Onneksi sille rasituskokeelle oli vaihtoehto.

Vierailija
37/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 12:24"]

[/quote]

Minen todellakaan mitään insuliinia alkaisi piikittää. Olen kuullut kauhutarinoita siitä, miten koko raskaus on mennyt mönkään väärin diagnosoidun rd:n ja juuri insuliinin takia.

ap

[/quote]

Sä olet varmasti joku provoaja! Eihän kukaan voi uhrata jonkun oma ruokavalion/epäluulon takia lapsensa terveyttä! Huh. Todellakin asenteesi saa muuttua, jotta lapsesi saisi kunnon elämän.

Vierailija
38/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 12:12"]

2

[/quote]

Ihanko oikeasti ei tarvitse? Meillä sokerirasituskokeeseen menee 6 tuntia matkoineen, ei siinä töihin kovin pitkäksi ajaksi ennätä.

[/quote]

Sokerirasituskoe kestää aina 2 h! Kun varaa ajan klo 8 pääsee siis lähtemään klo 10 pois. Jossain labraan pääsee jo klo 7!

2

[/quote]

Työmatkani ei ole pitkä, mutta sokerirasituskoe tehdään sairaalassa eikä neuvolassa. Matka sairaalaan työpaikalta on lähes 2 tuntia. Sokerirasituskokeeseen menee ainakin meillä noin 4 tuntia eli ensin odottelua, sitten sokerilitkun juominen, tunnin ja kahden kuluttua kokeet ja vasta siitä tunnin kuluttua saa lähteä pois, koska osalle sokerirasituskoe aiheuttaa oksentelua, pyörtymistä jne. Aika outoa, jos teillä koe kestää vain 2 tuntia, sitä ei siis tehdä ohjeen mukaan lainkaan?

[/quote]

Minulle on tehty sokerirasituskoe 3 kertaa; viimeksi heinäkuun lopussa tänä vuonna. Kaikilla kerroilla on aika varattuna ja koe aloitetaan välittömästi; otetaan verikoe paastosokerin määrittämistä varten, juodaan litku, verikoe tunnin kuluttua ja verikoe 2 tunnin kuluttua. Viimeisen verikokeen jälkeen pääsee heti lähtemään kotiin.

2 ensimmäistä kertaa sokerirasitus on tehty yksityisellä ja nyt kolams kerta keskusaluesairaalaassa; minulla diabetes ja nyt raskaana eli arvot tarkistettiin raskauden ajan lääkitystä varten.

Joka kerta olen ollut täysin työkykyinen kokeen jälkeen vaikka sokeriarvoni ovat olleet korkeat.

TOISTAN KYMMENEN KERRAN SOKERI EI OLE KESKEINEN ASIA DIABETEKSESSÄ! On vanhanaikaista luulla, että karsimalla sokerit verensokeri pysyy aisoissa; kaikki mitä suuhun laitetaan vaikuttaa veren sokeriarvoon niin proteiinit, rasvat kuin hiilaritkin.

Äidin sokeriarvot ovat merkityksellisiä vauvan kehitykessä, koska äidin korkea verensokeri siirtyy raskausaikana vauvaan/sikiöön mutta äidin saama lääkitys ei laske vauvan/sikiön arvo vaan sikiön haima joutuu koville laskiessaan verensokeriarvoja. 

Jokainen meistä tietää, tai ainakin tulisi tietää, vyötärönympäryksen merkityksestä terveyteen. Tuota vyötärönympärysmittaa aletaan seuraamaan vauvan/sikiön osalta jo raskausaikana.

Jos oma terveys ei teille merkitse mitään, onko oikeutta olla välittämättä lapsen terveydestä lapsen kehityksen aikana? Noinko kohtelette puolustukyvytöntä? 

Kuten jo joku kysyikin, mitä teette lapsella kun ette siitä odotusaikana välitä? Ilmeisesti alkoholi, tupakointi ja huumeetkin ovat sallittuja?

Kiitos ja aamen!

2

Vierailija
39/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 12:12"]

2

[/quote]

[/quote]

2

[/quote]

[/quote]

Minulle on tehty sokerirasituskoe 3 kertaa; viimeksi heinäkuun lopussa tänä vuonna. Kaikilla kerroilla on aika varattuna ja koe aloitetaan välittömästi; otetaan verikoe paastosokerin määrittämistä varten, juodaan litku, verikoe tunnin kuluttua ja verikoe 2 tunnin kuluttua. Viimeisen verikokeen jälkeen pääsee heti lähtemään kotiin.

2 ensimmäistä kertaa sokerirasitus on tehty yksityisellä ja nyt kolams kerta keskusaluesairaalaassa; minulla diabetes ja nyt raskaana eli arvot tarkistettiin raskauden ajan lääkitystä varten.

Joka kerta olen ollut täysin työkykyinen kokeen jälkeen vaikka sokeriarvoni ovat olleet korkeat.

TOISTAN KYMMENEN KERRAN SOKERI EI OLE KESKEINEN ASIA DIABETEKSESSÄ! On vanhanaikaista luulla, että karsimalla sokerit verensokeri pysyy aisoissa; kaikki mitä suuhun laitetaan vaikuttaa veren sokeriarvoon niin proteiinit, rasvat kuin hiilaritkin.

Äidin sokeriarvot ovat merkityksellisiä vauvan kehitykessä, koska äidin korkea verensokeri siirtyy raskausaikana vauvaan/sikiöön mutta äidin saama lääkitys ei laske vauvan/sikiön arvo vaan sikiön haima joutuu koville laskiessaan verensokeriarvoja. 

Jokainen meistä tietää, tai ainakin tulisi tietää, vyötärönympäryksen merkityksestä terveyteen. Tuota vyötärönympärysmittaa aletaan seuraamaan vauvan/sikiön osalta jo raskausaikana.

Jos oma terveys ei teille merkitse mitään, onko oikeutta olla välittämättä lapsen terveydestä lapsen kehityksen aikana? Noinko kohtelette puolustukyvytöntä? 

Kuten jo joku kysyikin, mitä teette lapsella kun ette siitä odotusaikana välitä? Ilmeisesti alkoholi, tupakointi ja huumeetkin ovat sallittuja?

Kiitos ja aamen!

2

[/quote]

Sokerit=hiilarit. Proteiini ja rasva ei minulla nosta mainittavasti sokeriarvoja, mutta hiilarit nostaa. Vältän hiilareita muutoinkin. Taidan olla aika erilainen kuin sinä. Ainakin siinä että osaan käyttää hyväkseni muunkin tiedon kin mitä THL tarjoaa. Ja osaan enneltaehkäistä.

Vierailija
40/98 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö nyt tajua että niitä sokereita voi mitata muutenkin kun tuolla sokerirasituskokeella? ihmiset on erilaisia, ja kaikille se koe ei ole niin helppo. esim. mulla oli sen verran pahoinvointia raskausaikana, etten tosiaan olisi pystynyt juomaan sitä litkua oksentamatta. en käynyt tuossa testissä mutta terveyttäni seurattiin ja seurasin sitä itsekin muulla tavoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme