Oletko kieltäytynyt sokerirasituksesta?
Minä nimittäin kieltäydyn, sillä koe on täysin tarpeeton, elimistöä rasittava, epäterveellinen ja erittäin epämiellyttävä. Nykyään vain kaikki yli 25-vuotiaat siihen ohjataan, missä ei ole mitään järkeä. Onneksi en ole niin tossukka, että suostuisin kaikkiin tuommoisiin hömpötyksiin oman hyvinvointini kustannuksella.
Kommentit (98)
Te jotka olette maininneet pissanäytteet ja siitä seurattavat sokerit, niin tarkotatteko nyt sitä neuvolakäynneillä otettavaa? Mulla oli koko raskausajan pissanäytteet puhtaat, mutta puhkes todella raju rd. Ei ihan mitkään pienet määrät insuliinia riittänytkään.
2 ajattelee tästä asiasta (ja varmasti sitten monista muistakin asioista) niin puusilmäisen mustavalkoisesti, että sääliksi käy hänen lapsiaan, millaisen asenteen omaksuvat.
Aion kyllä seurata sokereita, jos voin tehdä sen kotona ilman litkuja - kuten jo sanoin. Ehkä jopa joku viikonloppu saan sen paastoarvonkin mitattua.
Tyyppi siis oikeasti rinnastaa sokerirasituskokeen väliinjättämisen siihen, että tupakoisi/joisi alkoholia/käyttäisi huumeita raskaana. Huhhuijaa. No for your information, en ole ikinä edes maistanut tupakkaa enkä mitään huumeita, enkä todellakaan juo alkoholia raskaana, en edes lasillista. Ja mitäköhän tarkoittaa vyötärönympäryksen seuraaminen jo sikiöaikana, sitä en kyllä tiedä. Mitataanko sikiön vyötärönympärys? Kuten sanoin, oma bmi:ni on n.21 ja vy ennen raskautta oli alle 70cm, eli ainakin 10cm alle riskirajan.
ap
"Unohdin" varata sinne ajan, ja sitten neuvolan tädin kanssa sovittiin ettei minun tarvitse mennäkään. Ainoa syy olisi ollut tuo ikä, ja olin viimeksi raskaana 28-vuotiaana.
Mua ei määrätty sokerirasituskokeeseen edes 42-vuotiaana, vaikka lähisuvussa on diabetestä. Mutta tämä olikin 2000-luvun alussa, jolloin kaikista ei yritetty tehdä sairaita. Terveen, normaalipainoisen lapsen sain.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:37"]
2 ajattelee tästä asiasta (ja varmasti sitten monista muistakin asioista) niin puusilmäisen mustavalkoisesti, että sääliksi käy hänen lapsiaan, millaisen asenteen omaksuvat.
Aion kyllä seurata sokereita, jos voin tehdä sen kotona ilman litkuja - kuten jo sanoin. Ehkä jopa joku viikonloppu saan sen paastoarvonkin mitattua.
Tyyppi siis oikeasti rinnastaa sokerirasituskokeen väliinjättämisen siihen, että tupakoisi/joisi alkoholia/käyttäisi huumeita raskaana. Huhhuijaa. No for your information, en ole ikinä edes maistanut tupakkaa enkä mitään huumeita, enkä todellakaan juo alkoholia raskaana, en edes lasillista. Ja mitäköhän tarkoittaa vyötärönympäryksen seuraaminen jo sikiöaikana, sitä en kyllä tiedä. Mitataanko sikiön vyötärönympärys? Kuten sanoin, oma bmi:ni on n.21 ja vy ennen raskautta oli alle 70cm, eli ainakin 10cm alle riskirajan.
ap
[/quote]
Kyllä sikiön vyötärönympärystä seurataan mittauksilla raskauden aikana.
Minullakin vyötärönympärys ollut aina alle 80 cm, paino normaali/lievästi alipaino ja rasvaprosentti 13-20. BMI:tä en ole laskenut, koska se on työkaluna täysi nolla; ei kerro kehonkoostumuksesta halaittua asiaan. Olen urheillut ja kilpaillut ikäni ja niin teen yhä edelleen; säännöllinen urheiluvalmennus päällä nyt raskaudenkin aikana. Silti olen diabeetikko!
Ihmisillä tuntuu olevan diabetestietous jostain kivikautta edeltäneeltä ajalta!
se puusilmä 2
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50068#refs
Lue. Et usko, lue myös lopun kirjallisuusartikkelit.
Voisin kumota ominkin sanoin jokaisen naurettavan väitteesi, mutta en usko siitä olevan kataisesi ihmisen kanssa keskustellessa mitään hyötyä.
Rasituskoetta ei tarvita, jos:
Kyseessä on alle 40-vuotias uudelleensynnyttäjä, jonka aiemmassa raskaudessa ei ole esiintynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa ja jonka BMI on uusimman raskauden alkaessa alle 25 kg/m2.
That's me, joten edes käypä hoidon mukaan mun EI tarvitsisi mennä kokeeseen.
ap
Sit vielä semmonen ihmetys, että miten muka ns. kova rasva aiheuttaa diabetesta? En usko että mitenkään. Taas virallisterveellistä lätinää.
Ap
Olen käynyt parilla eri terkkarilla tässä raskaudessa. Toinen oli sitä mieltä ettei tarvitse ja toinen oli sitä mieltä että tarvitsee, vaikka kriteerit eivät edes täyttyneet. Ikää alle 30, edellisen raskauden sokerit todella hyvät, BMI 21, normaali kokoinen, terve vauva. En ymmärrä mikä hinku th:lla oli laittaa minut siihen ällöttävään testiin.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:33"]
Minä nimittäin kieltäydyn, sillä koe on täysin tarpeeton, elimistöä rasittava, epäterveellinen ja erittäin epämiellyttävä. Nykyään vain kaikki yli 25-vuotiaat siihen ohjataan, missä ei ole mitään järkeä. Onneksi en ole niin tossukka, että suostuisin kaikkiin tuommoisiin hömpötyksiin oman hyvinvointini kustannuksella.
[/quote]
Kuinka se koe tehdään?
Osatakseen ravinnosta kaiken, tulee osata myös ihmisen fysiologiasta kaikki; ravitsemustiede, ihmisen fysiologia ja ravintotieto ovat kolme eri asiaa ja ne on hallittava, jos oikeasti tieää jotain.
Diabetes ei johdu sokerista vaan haimasta ja sen tuottaman insuliinin laimeudesta, vähyydestä tai siitä ettei haima tuota insuliinia. Diabetes on autoimmunisairaus eli elimistön oman immuunipuolustusjärjestelmän aiheuttama sairaus.
http://www.tohtori.fi/?page=5996716&id=0183269
http://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/arkisto/deac02dc.html
Mulle ainakin lääkäri sanoi että helsingissä kyseinen testi on tehty pakolliseksi jotta saataisiin tutkimukseen mahdollisimman iso aineisto. Omasta mielestä kun tuntui ihan naurettavalta alle 30v, painoindeksi 22 ja 2 tervettä lasta, raskauksissa ei mitään ongelmaa, että kolmannen kohdalla sitten pitääkin sokerirasituskeen mennä. On mun mielestä täysin naurettavaa täysin oireettomille tehdä mitään testejä, etenkään raskaanaoleville. Jos on oireita (tai sukurasitusta) niin sit testataan. Miksi testata oireetonta? Eihän muidenkaan sairauksien suhteen niin tehdä? Kuinka todnäk olisi ollut että mulla olisi rd puhjennu tuossa kolmannessa raskaudessa? Naurettavaa, sanon minä.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 23:28"]
Mulle ainakin lääkäri sanoi että helsingissä kyseinen testi on tehty pakolliseksi jotta saataisiin tutkimukseen mahdollisimman iso aineisto. Omasta mielestä kun tuntui ihan naurettavalta alle 30v, painoindeksi 22 ja 2 tervettä lasta, raskauksissa ei mitään ongelmaa, että kolmannen kohdalla sitten pitääkin sokerirasituskeen mennä. On mun mielestä täysin naurettavaa täysin oireettomille tehdä mitään testejä, etenkään raskaanaoleville. Jos on oireita (tai sukurasitusta) niin sit testataan. Miksi testata oireetonta? Eihän muidenkaan sairauksien suhteen niin tehdä? Kuinka todnäk olisi ollut että mulla olisi rd puhjennu tuossa kolmannessa raskaudessa? Naurettavaa, sanon minä.
[/quote]
Noin puolet raskausdiabeetikoista löytyy niiden joukosta, joilla ei ole mitään riskitekijöitä: ikää, ylipainoa, sukurasitetta tai aiempaa historiaa radista. Olisithan sä voinut satsata sen muutaman kympin omaan mittariinlin...
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:39"]
Ei sokerirasituksen takia tarvitse olla päivää pois töistä!
2
[/quote] huomaa taas, kuinka ymmärtämättömiä ihmisiä tällä palstalla on. Itselläni todettiin keväällä diabetes sokerirasitustestissä. Jouduin testin jälkeen menemään suorsan kotiin nukkumaan ja nukuin sokerin vaikutuksesa melkein koko seuraavan vuorokauden. Pää oli aivan sekaisin, näkö sumea ja olo huono. Nekin olisi vielä kestänyt, mutta kun ei pystynyt olemaan hereillä ollenkaan vaan meinasi nukahtaa seisaalteen. Eli kyllä, jotkut joutuvat olemaan pois töistä koko päivän - seuraavakin päivä teki tiukkaa!
Meinasin kieltäytyä kolmannessa raskaudessa. Ekalla kerralla olin nuori bmi hyvä, joten ei rasitusta. Eka oli 4,7kg ja sokereita seurattiin 2vrk synnärillä (ei ongelmia). Toisessa raskaudessa rasitus, kaikki ok ja 2 viikkoa enne la:ta käynnistettiin ison painoarvion takia. Toka oli 4,1kg. Kolmannella kerralla kysyin, onko pakko mennä, kun siitä tulee niin huono olo ja tiesin, ettei mulla ole eikä tule ongelmia sokereiden kanssa. Neuvolasta sanottiin että asia on ok, mutta jos vauva on iso, niin sokeriseurantaan joutuu ja kohdellaan taas kuten sokerivauvaa.... no thanks, halusin heti synnäriltä pois enkä yhtään turhaa piikkiä vauvalle.
Olen kieltäytynyt. Kahdessa ekassa raskaudessa ei koetta tarjottu. Kolmannessabtarjottiin. En halunnut mennä. Mulle on tosi hankalaa olla syömättä 12 h ja sen jälkeen syödä sokerista. Saan käsien tärinää, hunon olon, heikotusta jo 5 tunnin syömättömyydellä. Myös sydämen tykytyksiä. Ei kiitos siis. Lapset on olleet ihan ok joka raskaudessa.
Huomenna neuvola. Ajattelin kieltäytyä sokerirasituskokeesta. Viimeksi jo sanoin, että pyörryn aina verikokeessa eikä verta meinaa tulla, kun jännitän niin paljon. Miten teillä neuvolassa kieltäytymiseen on suhtauduttu?
Ei tulisi mieleenikään vaarantaa syntymätöntä lasta ja hänen hyvinvointiaan.
Sokerirasitus ei ole mikään ihmeellinen koe ja minulle se on tehty useampaankin kertaan, koska olen diabeetikko. Terveen ihmisen keho ei siinä rasitu mutta meillä diabeetikoilla voidaan puhua rasituksesta.
Ei tullut mieleenkään. Mun syntymättömän lapsen parasta siinä ajateltiin.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 12:42"]
Siis voiko joku ihan oikeasti olla noin typerä että "periaatteen takia" kieltäytyy menemästä?
Ja se urpo joka tuolla sanoi, että liian kalliiksi tulee kun menee 6h koko hommaan jos lasketaan matkat jne mukaan. Niin hohhoijaa. Jos se sun vauvas syntymän jälkeen joutuu alhaisen sokerin takia teholle, niin sieltä tulee muuten erillinen lasku, joka olla suurempi, kuin se säästö minkä hankit kun et mennyt rasituskokeeseen.
Mut ohjas terkkari sinne, koska vauva kasvoi jossain kohtaa aika kohtuuttomasti. Mulla nousi paino tasan 13kg raskausaikana, elikkä juurikaan mitään ns. läskiä ei tullut yhtään mihinkään. Ja en ole KUUNAAN mässännyt sokeria tai nameja, mutta arvatkaapas? Mulla oli paastoarvot hiukan koholla, ei pahasti, mutta jos ne vähääkään ylittyy niin diagnoosi tulee.
Jätin pastan, viinirypäleet ja satunnaisen tuoremehun juomisen pois, ja kertaakaan ei kotioloissa sokerit noussut sallittua korkeammalle. Ja näin pienellä teolla helpotin vauvani syntymää!
[/quote]
Helpotit vauvasi syntymää? Minä ajattelen, että vauvan elämä tässä on tarkoitus helpoksi tehdä.
Kannattaa muistaa, että vielä 15 vuotta sitten vain muutama äiti kävi sokerirasituksissa, mutta ei ne lasten tehot olleet täynnä salaisen sokeritaudin vammauttamia lapsia. Kyse ei ole oikeastaan ollenkaan siitä diabeteksesta vaan isosta kansainvälisestä tutkimuksesta, jossa Suomi on mukana. Meiltä halutaan mahdollisimman suuri tutkittujen määrä, jotta voidaan vetää johtopäätöksiä ties mistä.
Karppaajilla muuten sokerit pysyy Ok arvoissa kaikessa muussa paitsi sokerirasituksessa.