Jestas, kuulutaan miehen kanssa ylimpään tuloluokkaan, joita on vain 1% suomalaisista!!!
Nyt liitteen mukaan yli 7000e kk ansaitsevia on Suomessa ainoastaan 1% koko väestöstä! Mieheni kanssa kuulutaan ilmeisesti tähän tuloluokkaan, koska miehen tulot ovat n. 14 000 e/kk, minun tulojeni ollessa 0 e/kk tällä hetkellä. Emmekä tosiaan ole mitään ökyrikkaita, vaan ihan tavallisia keskiluokkaisia espoolaisia. Kyllä suomalaiset on sitten köyhää porukkaa...
Kommentit (87)
Vilkaisin huvikseni viime vuoden veropörssistä ketkä täällä keskisuuressa kaupungissa tuon verran tienaavat, näytti olevan kaupunginjohtaja, suurten yritysten osakkaita ja toimitusjohtajia, yksityislääkäreitä ym.
Mun mies tienaa nippa nappa tuon verran (yrittäjä) ja kyllä voin sanoa että me voidaan tuolla rahalla elää hyvin huoletta ja siinä mielessä leveästi ettei tarvi yhtään miettiä mitä joku maksaa. Tosin elämme kyllä ihan tavallista lapsiperheen elämää, ei mitään luksusta.
Mutta kyllä minä ainakin ihmettelen kun tässäkin ketjussa joku väitti että he eivät elä leveästi vaikka molemmilla yli 7000 euron palkka. Kyllä siinä voisi vähän katsoa mihin rahansa käyttää jos ei tuollaisilla rahoilla hyvin pärjää!
Kirjoitin ihan asiallisen kirjoituksen, jossa sanoin että 7 000 euroa on ihan tavallinen palkka akateemiselle ja epäilin ap:n saamaa kuvaa. Se kuva osoittautuikin myöhemmin virheelliseksi. Sen jälkeen kirjoitin vielä useamman kirjoituksen, jossa selitin tätä samaa. Ihan tosiasiaa. Hesarissa lukee, että 7 000 tienaavat kuuluvat palkallaan 3-luokkaan. Eivät ole mitään yhtä prosenttia.
Siitä alkoi sitten se sättiminen. Hommatkaa itsellenne parempi palkka! Ettei tarvitse olla noin hel-ve-tin kireänä koko ajan. Enkä muuten ymmärrä, miksi pitää alunperinkään mennä huonopalkkaiseen hommaan, jos se raha on noin kaikki kaikessa.
69
hyvätuloisimpaan kymmeneen prosenttiin, eivät yhteen prosenttiin.
En minä osannut edes kuvitella, että joku tienaisi 7000+ kuussa. Mikä homma muka on niin tuottoista ja tärkeää?
Eri aloistahan on jo peruskoulussa oppilaanohjausta ja kai sinä nyt ennen opiskeluja katsoit, mitä ko. alalla tienaa?? Vai ihanko tikkaa heittämällä valitsit ammattisi?
Eli kyllä tuolla 7000 ¿/kk eli 84000¿/vuosi on aika harvassa seurassa....
hengailtiin. Opolla ei ollut mitään tietoa ammateista. Sen tiesi, että on lukio, ammattikoulu ja yliopisto. Ammattikorkeakoulut oli silloin vielä kokeiluasteella. Palkoista ei koskaan puhuttu mitään ja kun ei internettiäkään ollut niin mistä niitä tietoja olisi hakenut?? Mulla oli noin parikymppisenä sellainen käsitys, että siivooja tienaa vähän, mutta toisaaltaan siihen aikaan alle 6e tuntipalkka kuulosti oikein hyvältä. Ja ei, minulla ei ole vieläkään alaa, vaikka olen kohta 30v. Tähän asti olen elänyt ihan yhteiskunnan tuilla.
Vierailija:
Eri aloistahan on jo peruskoulussa oppilaanohjausta ja kai sinä nyt ennen opiskeluja katsoit, mitä ko. alalla tienaa?? Vai ihanko tikkaa heittämällä valitsit ammattisi?
että on meitä yli 7 000 tienaavia, jotka maksavat ne tukesi! Tästä näkee, mistä ne tuloerot tulee. Toisilla on päässä jotain, toisilla ei.
Tienaamme 15000 ¿/ kk. Yrittäjiä ollaan. Ei mitään leveilemistä. Kovaa työtä.
84 on pelle. Suurituoloiset eivät tälle palstalle eksy.
Elän yhteiskunnan antamilla tuilla ja on mukavaa.
Kukaan Suomalainen ei kuulu maailman rikkaimpien joukkoon.
Ei sitä tuohon hintaan tarvitsekaan tehdä.
Eka puoli vuotta töissä, teen töitä yleensä klo 8-18 ja lauantaisin jotain 6-8 tuntia. Silti töitä isketään koko ajan lisää ja aina pitäisi vielä vähän tehostaa. Ei tunnu oikein suojatyöpaikalta, kun toimialan kokonaisvastuukin jo on. Palkka 2500 euroa brutto.
Nytin artikkelin mukaan, johon tämän ketjun aloituksessa viitattiin, yli 7000e tienaavat kuuluvat hyvätuloisimpaan 1%. Piste. Artikkelin mukaan.
Toimittaja ehkä/tod. näk tehnyt artikkelissa tilastoja koskevan tulkinta virheen, mutta ennen kuin siihen on tullut korjaus et voi sanoa, että hesarin mukaan 7000e tienaavat kuuluvat 10% sisään. Etenkin kun koko artikkelissa ei ollut sellaista luokkaa jonka sisään mahtuu 10% - seuraava luokka oli ne 14% jotka tienasivat 3000-7000e kuussa.
Väite että 7000e kuuluu johonkin luokkaan 3. on siten täysin oma tulkintasi. Jos toimittaja on tehnyt virheen, ei niitä luokkia voi muutenkaan soveltaa, nehän menevät tietenkin täysin uusiksi.
Eri asia on ylempi johto jne., mutta edes vähän ylemmällä job gradella ei peruspalkka ole tuotekehityspuolella tuota. Bonuksia voi toki tulla isojakin, mutta ei todellakaan mikään " normipalkka" . Tiedän tämän, koska mieheni ko. firmassa ja moni ystävä myös.
Itse olen myös yksityisellä puolella viestintäalalla, FM koulutus. Palkat meillä välillä 2300-3500¿ vuosien työkokemuksen jälkeenkään ei yli 4000¿.
Emme asu pk-seudulla, mutta Suomen suurimpiin kuuluvassa kaupungissa kuitenkaan.
Pointtini oli lähinnä se, että edes yrityspuolella ei todellakaan kaikilla ole 7000¿ kk-palkat, vaikka ihan vaativia hommia tehdäänkin. Kaikki eivät tietysti vaihda firmaa rahan perässä. Itselleni esim. on perhe selkeästi ollut aina uran edellä.
Vierailija:
Emmekä tosiaan ole mitään ökyrikkaita, vaan ihan tavallisia keskiluokkaisia espoolaisia. Kyllä suomalaiset on sitten köyhää porukkaa...
Sinun kannattaisi ehkä muuttaa tuota käsitystäsi että olette keskiluokkaisia. Tienaatte yhdessä kuukaudessa enemmän kuin minä ja puolisoni kokonaisessa vuodessa!
Joo ja minun tuttavapiiriini ei kuulu ihmisiä joilla palkka olisi muutaman kymmenen vuodenkaan työuran jälkeen 2000e enempää. Asutaan tosin varsinais-suomessa eikä kehäkolmosen sisäisessä utopiassa.