Jestas, kuulutaan miehen kanssa ylimpään tuloluokkaan, joita on vain 1% suomalaisista!!!
Nyt liitteen mukaan yli 7000e kk ansaitsevia on Suomessa ainoastaan 1% koko väestöstä! Mieheni kanssa kuulutaan ilmeisesti tähän tuloluokkaan, koska miehen tulot ovat n. 14 000 e/kk, minun tulojeni ollessa 0 e/kk tällä hetkellä. Emmekä tosiaan ole mitään ökyrikkaita, vaan ihan tavallisia keskiluokkaisia espoolaisia. Kyllä suomalaiset on sitten köyhää porukkaa...
Kommentit (87)
Jos siis vaikka yhteensä 20 % tuonikäisistä on työelämän ulkopuolella opiskelun, työttömyyden, työkyvyttömyyden. perhevapaiden yms takia, tuo luokkien painottuminen ei tunnu niin ihmeelliseltä.
Mutta kaikilla johtavassa asemassa olevilla on kokonaistyöaika, mikä tarkoittaa että käytännössä aina on oltava valmis olemaan paikalla. MAtkustamaista on joissain viroissa huomattvasti enemmän kuin yksityisellä sektorilla.
Ja harvemmin heidän kai pitää matkustaa 2 - 3 viikkoa kuukaudessa? En ole sanonutkaan olevani mikään julkisen sektorin asiantuntija, mutta kyllä työpäivien pituudet yms. ovat takuulla ihan eri luokkaa kuin yksityisellä puolella.
Ja jos on kuntaan suojatyöpaikkaan päässyt, siellähän kököttää kuin paisetauti, teki työnsä sitten miten surkeasti tahansa.
38
Muita työetuja; työsuhdeauto, polttoaineineen ja huoltoineen, kerran vuodessa kustannettu loma koko 4 henkiselle perheellemme.
Mies alle 30v yksityisyrittäjä, kolmen muun osakkaan kanssa menestyvässä yrityksesä. palkkaa voisi nostaa enemmänki, mutta se kannattaa ottaa mieluummin osinkoina.
Itse olen nyt kotona, tulot huima n.500e kotihoidontukea+lapsilisät. Tosin en tienaa työssänikään kuin 1900e/kk, eli ei ole kiire takaisin töihin..... niin ja osingoista puolet jaetaan minulle, verotuksen takia.
Yli 5000e/kk tienaavat eivät ole ystäväpiirissämme harvinaisia, vaikka nuoria olemmekin. Eli kyllä Suomessakin pääsee hyville tuloille, itsestä se on paljon kiinni. Verotus on kyllä melko suolanen.
Se artikkeli jossa nämä luvut ovat löytyy Eilisestä Hesarin Nytistä, KAtja MArteluksen artikkeli. Siinä tuloluokitukset menivät seuraavasti:
0-800e/kk n. 19% tulonsaajista
800-2000e/kk n. 42%
2000-3000e/kk n. 23%
3000-7000e/kk n. 14%
yli 7000e/kk 1%
Eli sen tutkimuksen mukaan yli 7000 euroa tienaa vain 1% tulonsaajista, kun taas n. 85% jää alle 3000 euron kuukausituloihin.
mulla ei suoraan sanoen ole hajuakaan enkä ala heiltä sitä utelemaan. Eikös se ole kaikkien oma asia?
kaikki julkisen sektorin työntekijät eivät ole opettajia.
Yksityisen sektorin myytit omasta itsestään olisivat jokseenkin liikuttavia elleivät ne tuottaisi niin epäreilua palkkajakaumaa.
sinä keikut siinä norsunluisessa palkkatornissasi.
38 osoittautui kommenttiensa perusteella valitettavan pinnalliseksi ihmiseksi!
Et ilmeisesti halua tajuta valataosan haluavan omistaa kallisarvoisen aikansa rakkailleen, ei siihen karun mammonan tienaamiseen...
Te vain käytätte sen kalliin aikanne isotuloisempien mollaamiseen ja kadehtimiseen. Se se vasta onkin rakentavaa ja antaa lapsille fiksun mallin!
Ja on ihan SAIRAAN PINNALLISTA.
Etkö ymmärrä että minun näkökulmastani näyttää siltä, että koko palkkakehityksesi perustuu kaiken kattavaan muiden ihmisten kadehtimiseen ja sitä seuraavaan itselle kahmimistoimintaan. Mulle mulle kun aina on joku joka tienaa mua enemmän, muiden kustannuksella tietenkin.
7000 euroa on täysin epänormaali palkka. Tämä etuoikeutettu asema pitäisi ymmärtää ja puhua sen mukaisesti.
Vierailija:
Te vain käytätte sen kalliin aikanne isotuloisempien mollaamiseen ja kadehtimiseen. Se se vasta onkin rakentavaa ja antaa
Rynnitte sättimään tavallista palkkaa tavallisesta yksityisen sektorin työstä saavaa ihmistä, joka sanoo totuudenmukaisesti, että 7 000 palkka on tavallinen tavalliselle ihmiselle tavallisesta yksityisen sektorin työstä. Sen näkee siitä Hesarin jutustakin, jos vain katsoo. 7 000 on 3-luokan palkka, ihan tavallinen.
Yksityisen sektorin töissä on eri ehdot kuin julkisen sektorin töissä. Ja sitten on varmasti myös täysin normielämästä pudonneita, jotka lässyttää sellaisia kuin sinä.
Mutta totuus on - sen voit sieltä lehdestäkin lukea (jos osaat lukea sanomalehtiä) - että 7000 on ihan tavallinen palkka, jonka saa ihan tavallinennkin ihminen sen kummemmin kahmimatta tms.
Suuntaa sinä nyt tuo typerä tarmosi vaikka sinne ykkösluokkaan, jotka tienaa sen 7000 tai enemmän käteen. Jookos? Tai kasva aikuiseksi ja katso peiliin, jos joudut sossun rahoilla elämään. Jookos? Tai jos tuntuu, että et etene töissä lainkaan eikä sinusta pidä kukaan. Jookos?
Sanoit että se on " Akateemisella pitkään työelämässä olleella se on ihan [b]peruspalkka[/b]" .
Et puhunut mitään yksityisen ja julkisen sektorin eroista, vaan yleisesti akateemisista.
[/quote]
että käy toisen kimppuun! Se on vain toisen kimppuun käymistä - ja kadehtimista.
Ja todellakin, suuntaa sitten se kadehtimisesi sinne oikeaan kohteeseen, älä keskiluokkaan. Eli katso nyt edes vähän mitä teet ennen kuin syljet.
Siis kun en ole lääkäri.
Ymmärrän täysin että 7000 euroa on täysin tavallinen palkka yksityisellä sektorilla enkä ensisijaisesti oel mitenkään suuntaamassa huomiotani palkansaajiin. Tiedän varsin hyvin että siellä on tahoja mihin se todellinen tuotto katoaa.
Mutta kritiikki kohdistuu tuohon asenteeseen, jossa väität että julkinen sektori on suojatyöpaikka, jonka vaatimustaso on nolla ja joka ei ansaitsekaan parempaa. Sellainen asenne kuvaa kahmintaa jota kuvasin. 7000e ansaitsevat palkansaajat eivät ole siinä pääosassa, mutta noilla puheilla ja tuolla asenteella sinä yksittäisenä tuloluokan edustajana hännystelet sitä maailmankuvaa jossa tuota kahmintaa tapahtuu. Tämä tekee sinusta osavastuullisen.
Vierailija:
Rynnitte sättimään tavallista palkkaa tavallisesta yksityisen sektorin työstä saavaa ihmistä
Ja päättää kirjoituksensa:
Tai kasva aikuiseksi ja katso peiliin, jos joudut sossun rahoilla elämään. Jookos? Tai jos tuntuu, että et etene töissä lainkaan eikä sinusta pidä kukaan. Jookos?
Voiko paljon sokeampi itselleen enää olla?
Minusta kukaan akateeminen ei voi kirjoittaa noin typerästi.
T. ei akateeminen pienituloinen, enkä siedä typerää ja huonokäytöksisyyttä VARSINKAAN akateemisilta!
ilmiselvästä asiasta yhtään tämän enempää.
Siinä Hesarin artikkelissakin siis todetaan, että 7 000 kuussa tienaavat kuuluvat johonkin luokkaan 3 eli koko lailla ovat siis tavallisia talliaisia. Ihan kuten minä ja mieheni ja tuttavapiirini.
Se että sinä tienaat heikosti ja tunnet vain heikosti tienaavia on sitten ihan oma henkilökohtainen ongelmasi. Tee sille jotakin!
38