Jestas, kuulutaan miehen kanssa ylimpään tuloluokkaan, joita on vain 1% suomalaisista!!!
Nyt liitteen mukaan yli 7000e kk ansaitsevia on Suomessa ainoastaan 1% koko väestöstä! Mieheni kanssa kuulutaan ilmeisesti tähän tuloluokkaan, koska miehen tulot ovat n. 14 000 e/kk, minun tulojeni ollessa 0 e/kk tällä hetkellä. Emmekä tosiaan ole mitään ökyrikkaita, vaan ihan tavallisia keskiluokkaisia espoolaisia. Kyllä suomalaiset on sitten köyhää porukkaa...
Kommentit (87)
Jos oikeasti kuuluisi siihen 1 prosenttiin, sen varmaan tietäisi jo... Minä en ikinä kuvitellut olevani mitään 1 prosenttia. Eikös niillä 7 000 tonnin bruttotuloilla silti kuulu johonkin topteniin?
28, jolla tulot vähän alta 10 000 kuussa tänä vuonna
nimittäin kyllä siellä kuvauksessa myös mainitaan:
" Tilastossa kuvataan kotitalouksien rahamääräisiä bruttotuloja, palkka-, yrittäjä- ja omaisuustuloja sekä kotitalouksien saamia ja maksamia tulonsiirtoja. Näiden tulokomponenttien perusteella muodostuu käytettävissä oleva rahatulo, joka on tilaston keskeisin tulomuuttuja."
Ja tässä kohdassa ei mainita mitään verotuksen huomioonottamisesta vaikka aiemmassa lauseessa sekin mainitaan.
että 7 000 on ihan tavallinen palkka. Ja koskaan ei bruttopalkka voi olla " käytettävissä oleva tulo" . HALOO!
Vierailija:
että 7 000 on ihan tavallinen palkka. Ja koskaan ei bruttopalkka voi olla " käytettävissä oleva tulo" . HALOO!
en kirjoita että _keskiarvo. Se on ihan tavallinen palkka. Keskiarvopalkaksi en ole sitä väittänyt. HALOO. Opettele lukemaan.
Bruttopalkka ei silti ikinä voi olla käytettävissä oleva tulo, jos Suomesta on kyse.
33
Vierailija:
" Tilastossa kuvataan kotitalouksien rahamääräisiä bruttotuloja, palkka-, yrittäjä- ja omaisuustuloja [b]sekä kotitalouksien saamia ja maksamia tulonsiirtoja[/b]. Näiden tulokomponenttien perusteella muodostuu käytettävissä oleva rahatulo, joka on tilaston keskeisin tulomuuttuja."
Verotus on tulonsaajan maksama tulonsiirto.
Ennemmin kannattaisi kyllä minusta kysyä Nytin toimittajalta Katja MArteliukselta, joka jututn kirjoitti että mihin tuloihin se luokitus perustuu.
Akateemisella pitkään työelämässä olleella se on ihan peruspalkka. Minä olen 20 vuotta töitä paiskinut FM, mieheni on perus-DI, molemmat mennään tuon yli. Kaikki mieheni opiskelukaverit saavat tuonkokoista palkkaa, tunnen useita insinöörejä myös tuolla palkalla. Vähemmän tunnen akateemisia, pitkään töitä tehneitä, jotka ei tuota tienaa.
Se ei ole keskivertopalkka, ei keskiarvopalkka, mutta tavallinen palkka se on. Eikä takuulla ole mikään yhden prosentin etuoikeutettujen luokkaan pääsyn tae.
Rakkaat ystävät, kun luette tutkimuksia, olkaa kriittisiä. Hesarin tutkimukset ja muidenkin " luetettavan median" tutkimukset ovat aina syytä lukea kriittisesti.
Huolestuttavaa tässä on se, että tässä ketjussa on paljon hyvin tienaavia ja ilmeisesti myös koulutettuja ihmisiä, jotka eivät ole sisäistäneet kriittisen lukemisen taitoa.
T. 0e palkkatuloja, pääomatuloja 2000e brutto/kk
reaalielämään.
Minä olen 20 vuotta töitä pasikinut akateeminen myös, samoin kuin mieheni ja meidän palkkamme ovat 3000 euron molemmin puolin, niin kuin kaikilla kollegoillammekin julkisella sektorilla. Minä olen aineenopttaja, mies on maanmittausinsinööri, DI kunnalla.
Että silleen.
ette yksityisellä sektorilla. Yksityisellä sektorilla on eri säännöt ja eri palkat.
38
mikään peruspalkka. Se on etuoikeutettujen palkka.
ärsyttää lähinnä tämä epämääräisyys sekä artikkelissa että tilastokeskuksen määrittelyissä. Onkohan kyse siis brutto- vai nettotuloista? Ihmettelin kyllä itsekin " banaanivaltiota" , kun luin artikkelia.
Minä tipahdin kakkosesta kolmoseen, mikäli kyse on netosta. Ukko porskuttaa silti edelleen ykkösessä.
Artikkeli sinänsä nytissä oli mielestäni mielenkiintoinen, tutkijan näkökulma lähinnä. Olen itse miettinyt näitä " luokka-asioita" viime aikoina, kun ne jotenkin kärjistetysti ovat tulleet omassa elämässä esille. Lastemme päiväkodissa lasten vanhemmat ovat lähinnä ykkösestä tai vitosesta ja pientä katkeruutta/skismaa näyttäisi olevan ilmassa (vaikka lapset hyvin toimeen tulisivatkin!). Mutta niinhän se jonkun sosiologin mukaan onkin, että keskiluokan puute aiheuttaa yhteiskunnallista levottomuutta. Eläköön keskiluokka!
on ihan tavallinen palkka. En ole puhunut peruspalkasta, en keskivertopalkasta, en keskiarvopalkasta, enkä julkisen sektorin palkoista.
Onneksi minun lapsillani on lukutaitoinen opettaja!
38
Olen samaa mieltä, tämä ketju paljastaa sen, että kuilut eri tuloluokkien välillä ovat syventyneet sellaisiksi, että todellisuudet erkanevat.
Ylin 10% kansasta elää aivan toisenlaisessa maailmassa kuin loput 90%.
Sen sijaan Nytissä on tehty virhe mikäli lähdemerkintä pitää paikkansa.
enkä ole niistä vastuussa. Siitä vastaatte ihan _opettajat itse_ ja ammattiliittonne yhdessä työnantajanne kanssa.
Vertailun vuoksi totean myös sen, että julkisen sektorin työajat ja matkustusvaatimukset ja työsuhdeturva ovat myös aivan eri luokkaa kuin yksityisellä sektorilla.
44
sosiaalipsykologi Katriina Järvisen haastattelu. Hän on kirjoittanut Kolben kanssa kirjan Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa. Taidanpa hankkia kyseisen teoksen.
Vierailija:
Akateemisella pitkään työelämässä olleella se on ihan peruspalkka. Minä olen 20 vuotta töitä paiskinut FM, mieheni on perus-DI, molemmat mennään tuon yli. Kaikki mieheni opiskelukaverit saavat tuonkokoista palkkaa, tunnen useita insinöörejä myös tuolla palkalla. Vähemmän tunnen akateemisia, pitkään töitä tehneitä, jotka ei tuota tienaa.
Sanoit että se on " Akateemisella pitkään työelämässä olleella se on ihan [b]peruspalkka[/b]" .
Et puhunut mitään yksityisen ja julkisen sektorin eroista, vaan yleisesti akateemisista.
Opettajat palavat loppuun, etenkin yläasteella usein ennen eläkeikää. Juuri tulleen tutkimuksen mukaan hälyttävän suuri osa harkitsee alan vaihtoa.
Tuolla asenteella lapsellasi ei kauaa ole pätevää opettajaa.
Minä ja mieheni kuulutaan siihen alimpaan 10% luokkaan.
Ja jestas, kun tiputtiin sieltä ylimmästä 10% tähän nykyiseen.
Kaikkeen tottuu, osa on omaa valintaa.