Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*PIKKU-ENSKAT *marraskuun viimeisellä viikolla(48)

26.11.2007 |

Tässäpä uusi pino marraskuun loppuun/joulukuun alkuun. Tämän viikon sunnuntaina onkin jo ensimmäinen adventti =)

Viime viikon jutut täällä:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11763181&p=2&tmo…

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tainnut olla uutta pinoa vielä niin tulin sen nopeesti " pystyttämään" . Onnin pistin ulos nukkumaan ja taidan kohta lähteä vaunulenkille. Yöllä onkin tullut lunta kivasti, harmi kun on keli just plussan puolella niin on aika märkää..

Buuffa oli käynyt jouluostoksilla. Viisasta kyllä käydä ennen varsinaista jouluryysistä. Pitäis itsekin saada aikaiseksi. Mitenkäs siellä on yöt menneet?

Tipu, ymmärrän kyllä ettet halua kertoa tarkempia tietoja miehesi töistä yms. Teillä vaan yöunet pitenee, mahtavat unet noi 8h =).

Heltsyn tyttö oli äheltänyt kakat, hieno juttu =) Vai että äippä oli ollut liian hätäinen ja loput oli tullut lavuaariin. Hyvä ettei matolle..

Ja hienosti on kasvua tullut tytölle. Meillä oli kans pari viikkoa sitten paino just pikkusta vaille 5kg. Torstaina seuraava neuvola. Mitenkäs viikonlopun sukulaiskierros meni?

Emkan suklaa/mansikka tissi pohdinta sai mut hyvälle tuulelle. Mistäs sen tietää jos vaikka kummastakin tissistä tuliskin erimakuista maitoa =) Mitenkäs siellä on yöt menneet?

Iida-linnea oli pyörähtänyt, hyvä että tyttönen alkaa olla terve!!

Meillä meni viikonloppu ihan rauhaisesti, eilen Onnilla oli oikein syönti/puklaus päivä. Kokoajan olis vaan halunnut syödä ja puklaili oikein urakalla vaikka röyhtäytettiin jne. No, onneks rauhoittui yöunille ihan hyvin. Yöt on täällä mennyt vaihtelevasti, syöntitauot 2-4h välejä. Pe-la yönä eka unipätkä oli 5.5h.

Pikaisesti käytiin viikonloppuna poikaa näyttämässä kummitätillä sekä isovanhemmilla, kaikki niin ihasteli miten poika kasvaa vauhdilla. Posket vaan pullistuu..

Nyt lenkille!!

hermione ja Onni 9vko+

Vierailija
2/27 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin on satanut vähän lunta, tosin plussan puolella tuo ilma tuntuu olevan...jotenkin vain hurjasti mukavampaa kun on vähän valoisampaa.

Meidän arkeen ei kuulu mitään sen ihmeempää. Tyttö on tosiaan nyt 4kk ja ollaan alettu maistelemaan jo vähän perunaa yms. juureksia, niin eivät tule sitten yllätyksinä kun lisäruokaa oikesti alkaa tarvita. Ilmeet ovat ollee t kyllä mitä ihanimmat kun perunaa ekaa kertaa maistettiin. Nyt ollaan siirrytty perunaan ja parsakaaleen/kukkakaaleen. Hyvin tuntuu maistuvan. Annan tosiaan ainoastaan sellaisia makuannoksia, eli noin 2 teelusikallista kerran päivässä.

Meillä on aina nukuttu oikein hyvin, mutta nyt on alkanut tulemaan ihmeellisiä yöheräilyjä. Tyttö herää n. kolmen tai neljän aikoihin ja alkaa puuhailla käsiensä/jalkojensa kanssa, saattaa myös jutella ja KIRKUA! :) Tuo kirkumisen oiva taito meillä opittiin muutama viikko sitten. Enpä ole oikein muuta keinoa keksinyt kuin laittaa tytön tiukkaan pakettiin ja tutti suuhun...:) On kyllä onneksi aika nopeasti uinahtanut uudestaan...yhtenä yönä tosin valvoi klo 03.20-5.30...huoh, voitte kuvitella, että olin väsynyt!! Ihmettelen tosiaan tätä heräilyä, unet kun on meidän tytölle aina hyvin maistuneet pitkistä(n.4h) päiväunista huolimatta. Nyt olen vähän alkanut lyhentämään noita päiväunia...saattaahan se olla, että tämä on tällainen vaihe. Toisaalta, meillä on nukuttu NIIN uskomattoman hyvin kuluneet 4kk, joten en aio kyllä valittaa nyt muutamasta valvotusta tunnista :) Voimia teille, jotka viikosta toiseen taistelette unettomien öiden kanssa!

En muista kuka kyseli tuosta kakkaamisen tiheydestä, mutta meillä on kanssa kakka hyvin harvinainen vieras. Viikko on hyvinkin väliä. Ei tunnu tyttöä häiritsevän, äitiä kylläkin välillä mietityttää, että eikös ala jo tuntua vähän inhottavalta...

Jeps. Ulkoa kuuluu ähinää ja vaunut heiluu, joten taitaapi tytteli olla heräillä. Yritänpäs taas jälleen kerran olla vähän aktiivisempi! Heilutuksia kaikille ja jaksamista arkeen!

*greetas & tyty*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hermis:

Täälä on nyt muutama yö mennyt oikeen mukavasti. Unipätkät on pidentyneet ja lyhimmät pätkät olleet sitä 3 tuntiä eli aivan loistavasti menee edelliseen verrattuna. Sitä on itekkin kun uus ihminen kun saa kunnolla nukuttua. Päivisinhän mä en nukkuun oikeen osaa mennä tai en niin pääsekkään kun Neea ottaa yleensä vaan sellasia 30 min-tunti torkkuja.

Tipu:

Vitsi noi teidän unet on niin mahtavan pitkiä. :) Tosi hieno homma koska joudut siä yksin kuitenkin pääsääntösesti hoiteleen. Ois varmaan yhtä helvettiä jos et sais nukuttua.

Jotain piti viä kommentoida mut nyt en muista, joten sit omaa napaa... meikä pääsi lauantaina työpaikan pikkujouluihin vähän tuulettuun ja syömään hyvin. Ai että teki terää. Olin 7 tuntia pois kotoo ja mies oli Neean kanssa sillä aikaa. Kaikki oli menny hienosti. :)

Meillä Neea opettelee jo kovasti kääntyyn masulleen, kauhee kingertäminen tossa puuhiksella. Tähän väliin muuten mainospuhe teille jolla ei viä puuhista oo. Kannattaa ehdottomasti hankkia jos vauva viihtyy muuallakin kun sylissä. Meillä tuntuu olevan yks parhaista hankinoista. Kehittää huimasti motorikaa ja varsinkin käden ja silmän koordinaatioo.

T: Buuffa ja Neea 2,5 kk

Vierailija
4/27 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi ilmoittautuu mukaan!!

Poitsu syntyi siis 14.11 ja tännepä sitä sitten ilmeisesti siirrytään. Tuttuja nimimerkkejä täällä ainakin näyttää olevan.

Täällä on lähtenyt sujumaan arki ihan kohtalaisen hyvin. Poika nukkuu päivisin aika paljon, mutta nyt muutaman päivän aikana on alkanut selvästi enemmän olemaan hereillä. Vaipanvaihdosta ei tykätä yhtään...kauhea huuto aina tulee, mutta toisinaan hän osaa olla hiljaakin. Olenkin koettanut puhella ja hieroa samalla, että olis mukavampaa. Nyt on muutama yö mennyt niin, että nukutaan n.5tuntia ja sitten syödään 1-2 tuntia ja taas nukutaan n.3-4 tuntia. Toivon mukaan jatkuis yhtä hienosti.

Eilen käytiin ensimmäisen kerran mummolassa kylässä. Ei olla vielä uskallettu lähteä minnekään muualle kun tuntuu, että kaikki on niin uutta ja miten sitä sitten selviytyy. Hyvin se kuitenkin meni....pitää vaan alkaa totuttelemaan.

Neuvolasta hoitaja kävi ja sanoi, että voi jo uloskin laittaa nukkumaan vaikka ei poika vielä ole kahta viikkoa täyttänyt, koska ei ole pakkasta. Jospa vaikka huomenna kokeilis. No, ylihuomenna tuleekin kyllä jo kaksi viikkoa syntymästä. Kuinkas paljon te olette laittaneet vaatetta pienelle päälle????

Nyt pitää mennä haukkaamaan jotakin välipalaa kun toinen vielä nukkuu...

Dragondream+poika viikko ja 5 päivää

Vierailija
5/27 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksikätisesti tässä onni sylissä..

buuffalta piti kysellä et mikä puuhis teillä on?meillä pitäis kai ostaa, varsinkin kun noin kehuit =)

dragonille tervetuloa ja onnittelut vielä pojasta!! hyvinhän teillä on lähtenyt meneen, kävin o-puolella lukemassa sun synnytyskertomuksenkin. vaipanvaihto aiheutti meilläkin alkuun itkut, luultavasti kylmä tuli ja se itketti. täällä on nollakeli ja onnilla oli tänään ulkona body+potkuhousut, villatakki+villahousut sekä tollainen vuorellinen fleeceulkopuku. äippäpakkauksen makuupussi oli vielä vaunuissa. tietenki vielä tumput käsiin ja sukat, kypärälakki ja villapipo. lämmin oli poika parin tunnin unien jälkeen. toi vauvan pukeminen aiheutti huolta mulla ainakin alkuun, vaikea arvioida toisen puolesta onko vaatetta sopivasti. muutaman kerran jälkeen se alkaa sujumaan kuin vanhalta tekijältä, tsemppiä sullekin.mekin muuten ulkoiltiin ekoja kertoja kun onni oli noin viikon vanha. niskasta on hyvä kokeilla onko vauvalla esim.liikaa vaatetta, siis jos niska hikinen jne.

Vierailija
6/27 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dragondream:

Tervetuloa tälle puolelle. Meillä keli hieman plussan puolella ja Neealla vaunuissa päällä body,puolipotkarit,sukat,tumput,villatakki,

kypärämyssy,villamyssy,fleecehaalari ja sit äippäpakkauksen makuupussi. Vaunuissa on kova kantokoppa että sekin tietenkin pitää tuulta aika hyvin. Mutta kannattaa varmaan ennemmin laittaa vähän liikaa vaatetta kun liian vähän. Oli se alkuun meilläkin selaista hakemista kun Neea tuntuu olevan aikas kuumaverinen tyyppi.

Mukava että vauva-arki on lähtenyt hyvin käyntiin.

Hermione:

Meillä on Tiny Loven Gymini Total Playground Kick&Play. www.tinylove.com sivulta näät kuvat ja muitakin malleja. Saatiin mummilta ja papalta se ristiäis lahjaks kun Neea oli 2kk. Vielähän se ei kaikkia toimintoja osaa tietenkään siitä käyttää, mutta viihtyy siinä itsekseen jopa tunnin kerrallaan. Helpottaa muakin huomattavasti. Sen oon tosiaan huomannu että osaa jo nyt tarttua kunnolla esineeseen omasta tahdostaan, jopa vaikka ne heiluu naaman eessä. Ja osaa jo helistellä ja rapistella niitä. Kun katoin koska toi esineeseen tarttumis juttu pitäs tulla niin neuvolakortin takasivulla on 3-5 kk iässä. Meillä onkin opittu se jo ennen 3 kk ikää :) jee.

T:Buuffa

Vierailija
7/27 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hintaa en tiä mutta varmasti ainakin 60 eur. Mutta ainahan sitä voi kirjoittaa joulupukille jos vaikka lahjasäkkiin sellanen puuhis eksyis mummin ja papan toimesta ;)

Vierailija
8/27 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin nopeasti kirjoittelemaan jotain. Karin sain nukkumaan alle 4min! siis siitä kun laitoin sen sänkyyn ja kun nukahti meni alle 4minuuttia. Oli nähtävästi tosi väsynyt poika. Isntää töistä odotellessa kirjoittelen jotain.

Tuosta suihkussa käynnistä sitterin avustuksella on ollut puhettä tässä lähiaikoina. Itse teen välillä (niinkuin tänään) niin että laitan Karin pyyhkeen sisälle alasti sitteriin kylppäriin ja menen itse suihkun ja kun olen saanut itseni pestyä otan Karin hetkeksi suihkuun mukaan. Poika tykkää. Tänään vaan huomasin että ei ole enää iha helppoa pitää poikaa kun painoa on jo aikalailla ja jalat sätkyttää ihan mielettömästi heti kun vettä on lähelläkään. :) mutta näin saadaan molemmille tehtyä iltapesut hyvin ja kulutettua energiaa pikkuiselta.

Siennahan oli nukkunut mahtavat unet. Täällä kateellisena odotetaan josko joskus meilläkin.. Tuosta nukkumisesta olen huomannut sellaista että kun tarpeeksi on huonoja öitä putkeen ja valvoo niin sitten kun Kari yllättää ja nukkuukin vaikka 6h putkeen ihan hiljaa herään kuitenkin pariin kertaan itse ja välillä pitää tarkistaa hegittääkö poika jos on pitkään nukkunut ihan rauhassa ja hiljaa.

Viimeyönä menio jo vaiheeksi mukavammin. Karilla on pientä nuhaa mutta ei näytä nukkumista haittaavan. Herättiin syömään joskus puoli 3aikaan muistaakseni ja seuraavan kerran oli puoli 6 jolloin jätin Karin viereen ja herättiin sitten klo 9. tai minä heräsin jo 8.30 ja köllöttelin siinä hetken ja kun rupesin könyämään ylös poikakin heräsi. joitain kertoja tuli muuten herättyä tutittamaan tai muuten vaan, mutta eilen illalla päätettiin että enää ei joka kitinään annetakkaan tuttia jotta oppii nukkumaan ilman ja nukahtamaan myös ilman tuttia jos herää yöllä.

hih. Greetas joutuu kärsimään kirkumisesta.. meillä Kari ei onneksi ole tuota keksinyt. Juttelee ja mölisee ja komentaa leluja ja yrittää komentaa äitiäkin välillä kovaankin ääneen ja nyt on oppinut pörisemään ja näyttää kieltä ja pärisyttää välillä saatta vähän hihkua ilosta.. Toivon ettei kirkumista koskaan keksikkään. :)

Dragondream: tervetuloa tännepuolelle ja onnea omasta kääröstä. Joku jo mainitsikin kun sanoit ettei teillä tykätä vaipan vaihdosta tuon kylmän. Kannattaa tosiaan katsoa ettei ilma ole kylmä tai ettei pikkuinen peppu joudu paljaaltaan kylmälle hoitoalustalle. se saattaa säikäyttää pientä. Ainakin teillä näytetään nukkuvan oikein mallikkaasti öisin. Nauti siitä että saat nukkua!

Buuffa kehui puuhista. Täältä myös satelee kehuja. Meillä on ollut kaverilta lainassa tuollainen puuhis mistä saa sitten myöhemmin tehtyä tunnelia ja vaikka mitä. On muutama killuva lelu ja kaaret ja matossa on erilaisia rapisevia juttuja ja muita. Paljon on poika siinä viihtynyt nyt vaan tuntuu että ei pysy enää siinä ollenkaan kun on keksinyt miten pääsee liikkumaan selällään joka suuntaan. siis kun laittaa pojan puuhikseen voi 5min päästä löytää pojan puuhiksen vierestä. :)

no nyt kari päättää herätä tai kitistä ainakin.

jatketaan huomena vaikka

Emka ja Kari

Vierailija
9/27 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on sitten treffipäivä! Ihan täpinöissäni odottelen kello kahta! Tosi jännä nähdä palstalaisia livenä! Dragonille tervetuloa ja onnittelut pikkumiehestä! Tuo vaatteiden arviointi on tosi vaikeaa. Meidän poika syntyi kesällä, ja oltiin silloinkin ihan pihalla siitä, mitä laittaa päälle vaunulenkille. Aika hyviä listoja saitkin jo. Meillä poika pian 5kk, ja hänellä on pakkasella ollut potkupuku, villasukat, töppöset ja tumput äp-paketista, villapuku ja äp-toppahaalari ja tietty lämmin pipo korvaläpillä. Plussakelillä oon jättänyt pois villapuvun välistä. Vaunuissa sitten vielä äp-makuupussi. Kauheen kovilla pakkasilla ei kannata vauvan kanssa ulos lähteäkkään. Mut nyt Aku karjuu tässä sylissä, joten menemme vaipanvaihtoon kun maha on kaverilla jo täynnä.

Vierailija
10/27 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kannatti tulla tänne brassailemaan Siennan hyvillä yöunilla. Viime yönä tyttö heräsi kahden tunnin välein! Tai oikeammin nukkui 2h + 2h + 3h + jotain epämääräistä torkkumista mun vieressä aamulla, ja syötöt kesti nukuttamisineen ainakin tunnin laaki. Ja tämä sen jälkeen, kun koko ilta oli känisty ja huudettu raivoitkua, tyttö väsynyt kuin mikä muttei suostu nukkumaan. Hävettää tunnustaa, että mulla meni eilen hermo siihen täydellisesti, ensimmäistä kertaa. Oli pakko laskea kiukkua huutava lapsi sylistä hoitopöydälle kun olin itsekin niin raivona etten pystynyt pitämään sitä sylissä, ja kaiken lisäksi huusin sille ¿sun on pakko lopettaa¿ kun se oli siinä hoitopöydällä :( Siis huusin mun 2kk vanhalle vauvalle¿ Tuli itselle tosi paha mieli. Pyysin anteeksi myöhemmin, mutta eipä se taida auttaa.

Soitin sitten miehelle kun oli pakko saada vähän henkistä tukea. Se tsemppasi mua parhaansa mukaan, mutta ei sillä varmaankaan ole täysin käsitystä siitä, millaisia meidän nukutustaistelut ihan oikeasti on. Tänään olen huudattanut tytön jo kaksille päikkäreille. Se ei siis nuku muuten kuin huutoonsa ellei satu nukahtamaan rinnalle. Mun muisti pätkii, mutta mielestäni se ei ollut aina näin hankalaa. Mitähän nyt on meneillään? Ja mistä moiset pätkäunet? Olin ihan poikki aamulla, ja huom tämä oli ensimmäinen huono yö meillä, joten hattua nostan niille, joille tämä on jokapäiväistä.

Greetas oli myös kärsinyt oudoista unettomista öistä. Liittyyköhän tuo siihen, että vauva oppii uusia motorisia taitoja ja niiden harjoittelu jotenkin virkistää tai aktivoi myös yöllä?

Buuffa: vau, vähänkö Neea on taitava! Alkaa jo kääntyä ja tarttuu esineisiin! Voit olla syystäkin ylpeä. Sienna ei hievahdakaan selällään ollessaan ja mahallaankin nostaa päätään vain satunnaisesti. Yleensä mahallaan ollessa menee nyrkki suuhun, jolloin motoriikkaharjoittelusta ei tule mitään. Ei myöskään tartu vielä mihinkään, puuhiksessa vain huitoo ja potkii roikkuvia leluja.

Hermione: Buuffan tavoin minäkin suosittelen Tiny Loven puuhista. Siinä on paljon erilaisia leluja ja Sienna viihtyy siinä hyvin, ei nyt ihan tuntia kuten Neea, mutta pitkiä aikoja kuitenkin.

Lueskelin noita teidän vaatelistoja vauvalle pakkaspäivinä ja totesin, että puen Siennalle paljon vähemmän päälle. Silti se on aina hikinen kun nostan sen ylös vaunukopasta. Sillä on yleensä vain body, potkuhousut (tms), äitiyspakkauksen kevyttoppapuku (hihat ja lahkeet umpeen käännettyinä), kypärämyssy, pipo ja makuupussi. Pariin otteeseen olen laittanut villasukat ja tumput, mutten vielä kertaakaan esim. villatakkia. Meillä tosin pakkasta on ollut enintään 3 astetta. Onkohan meillä sitten tosi lämminverinen vauva, kun ei palele ollenkaan? Tunnistan kyllä sen palelun, koska kylvyn jälkeen se selvästi palelee ennen kuin sen saa kunnolla kuivattua.

Tulipa taas stoorit. On vähän alakuloinen olo kun tytön kanssa on nyt niin hankalaa. Sen hymy kyllä auttaa kummasti, mutta toivoisin kyllä vähän helpotusta näihin nukutushommiin.

Tipu & Sienna 2kk+

Vierailija
11/27 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muisti tosiaan pätkii: piti tulla toivottamaan Dragondream poikasineen tervetulleeksi tälle puolelle!

Meillä myös itkettiin vaipanvaihtoa aluksi, mutta se meni kyllä muutamassa viikossa ohi ja nykyään vaipanvaihto pikemminkin rauhoittaa. Sillä voi saada jopa raivoitkukohtauksen katkeamaan (toimii ilmeisesti jonkinlaisena harhautuksena). Kuten täällä todettiinkin, kylmä voi olla yksi syy tuolle itkulle.

Tipu & Sienna 2kk+

Vierailija
12/27 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raahaudun koneelle tuolta sängyn pohjalta, flunssa nimittäin kiusaa. Onneksi mies on tänään ja huomenna kotona, ei tarvi yksin jaksaa kaikkee. Viikonloppuna jo tuntui pientä kurkkukipua ja tänään on ollut veto ihan poissa, lämpöä ehkä vähän mutta yleisväsymys on se isoin oire. Täytyy nyt vaan toivoo ettei Kiia saa tartuntaa, itsellä ei niin väliä. Kiia nukkuu parvekkeella ja hyvin näyttää uni maittavan.

Semmosta piti kysellä että kuinka teillä on nuo yöunipätkät lähteneet pidentymään? Vähitellen vai yht' äkkiä. Täällä oli jo muutama viikko sitten öitä jolloin tyttö nukkui 5h, söi ja nukkui 4h mutta sitten oli joku tiheän imun kausi jolloin syötiinkin 1,5-2,5h välein. Nyt sitten viikon verran menty aika tarkkaan 3h rytmillä.

Hermione: kiitos kysymästä, hyvinhän nuo vierailut menivät. Isomummut olivat haltioissaan pikkuneidistä. Ihmeen hyvin jaksoi myös olla hereillä ja seurustella muidenkin kanssa.

Tipulla oli ollut rankka ilta ja yö. Voimia ja tsempitystä sinne sylikaupalla. Täälläkin itkettiin eilen illalla enemmän kuin yleensä. Erilaiset harhautukkeinot oli taas käytössä että sai tytön rauhoittumaan.

Emkan Kari pääsee iltasuihkuun äitin kanssa. Kuulostaapa hauskalta, täytyypä kokeilla joku kerta.

Dragondreamille tervetuloa joukkoon! Mä kävin kanssa lukeen sun synnäritarinan, kiva kun ihan positiivinen kokemus siitä sulle jäi. Ja onneksi pieni ei kuitenkaan kovin kauaa joutunut olemaan erossa äidistään.

Teillä oli ollut täällä puhetta myös puuhismatosta. Me kanssa suunnitellaan josko sellaisen tytölle ostaisi. Tiedä sitten maltetaanko odottaa pukin tuloa vai mennäänkö kauppaan jo pian itse. Nuo tinyloven mallit oli aivan ihastuttavia! Itse tykästyin eniten siihen " saariversioon" . MIstähän noita muuten saa ostettua?

Muillekin enskoille heilutukset ja moikat, nyt taas vaakatasoon ennen kun tyttö herää.

heltsy ja kiia

Vierailija
13/27 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama päivä onkin vierähtänyt etten yhtään ole ehtinyt kirjoittelemaan. Suurin syy oli perjantaina aktivoitunut rintatulehdus, joka vei voimat aika tehokkaasti. Nyt on olo jo hyvä, nopeasti nuo antibiootit sitten auttoivat kun sain ne hommattua.

Muuten meillä on tapahtunut tosi paljon: olen nyt sitten lopettanut pumppaamisen kokonaan, eli nyt mennään pelkästään rintaruokinnalla. Tänään oli neuvola, ja paino oli noussut 2 viikossa 600 g (nyt jo 4140 g), joten hienosti tulee painoa ja voin siis olla luottavainen siitä että poika jaksaa syödä tarpeeksi maitoa ilman pulloa. Lisäksi onnistuin sattumalta pääsemään eroon rintakumista. Oikeastaan tuo rintatulehdus motivoi yrittämään sinnkkäästi, kun ajattelin että saan rinnan paremmin tyhjäksi ilman sitä, ja nyt ei kumia ole tarvittu pariin päivään ollenkaan. Olen kyllä tosi tyytyväinen: nyt on sellainen olo että on jo helpompi lähteä vauvan kanssa liikkellekin, kun ei tarvitse olla niin monimutkaista arsenaalia asioita mukana, vaan nälkätilanteessa yksinkertaisesti tissin suuhun tyrkkääminen riittää!

Jänniä " rintariitoja" meillä on vaan nyt alkanut olemaan. Aamupäivän ja yön syötöissä poika syö ihan nätisti, mutta iltapäivällä ja illalla syö alkuun hyvin, ja sitten alkaa huutamaan pää punaisena, ja hakkaa päätään rintaa vasten, eikä enää suostu sitä imemään. Kun vaihdan rintaa, syö siitä taas hetken hyvin, ja sitten samalla tavalla alkaa huutamaan. Ja taas auttaa rinnan vaihtaminen. En tosiaankaan ymmärrä mistä on kyse. On tosi stressaavaa!

Vaunuvaatetuksesta oli ollut puhetta. Meillä mennään samoilla linjoilla Tipun kanssa, eli ihan samanlainen setti on meillä käytössä - haalarin alla ei ole mitään muuta kuin normaalit sisävaatteet. Ja tosiaan lämpöisenä poika tuntuu pysyvän, nukkuu pitkiä unia ja herätessä pussi on tosi lämmin ja lapsen niska myös. Osittain auttaa varmasti myös se, että meillä on vaunuissa pehmeä koppa, joka on jo itsessään topattu ja siten tosi lämpimän oloinen. Ja lämpötilat ei juurikaan ole pakkasen puolella olleetkaan iltapäivisin, kun poika ulkona nukkuu.

Voimia Tipu öihin, toivottavasti tuo viimeöinen ja tämänpäiväinen jäi poikkeukseksi ja ensi yö mennään taas mallikkaasti!

Dragondream tervetuloa ja onnittelut vielä nyytistä! Teillä kuulostaa yöt tosi hienoilta, toivotaan että samalla rytmillä jatkuukin! Meillä poika nukkuu ulkona tosi hyvin, joten suosittelen lämpimästi ulkona nukuttamista.

Noniin, kesti tämän viestin loppuunsaattaminen sitten reilut kolme tuntia, kun välissä olen syöttänyt lapsen, syönyt itse ja nukuttanutkin vielä poikaa (tuo viimeinen oli kyllä turha yritys, seurustelee tuossa nyt miehen sylissä. no, nukkuu sitten yöunilleen seuraavan ruokinnan jälkeen).

Mukavaa viikon jatkoa!

Bianco ja pörriäinen 5 vkoa

Vierailija
14/27 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoh. aivan järisyttävä pääsärky ollut melkein koko päivän., ei ole lääkkeetkään auttanut. toivottavasti saa nukuttua ja että menis ohi yön aikana, sillä huomenna meille tullaan asentamaan uutta takapihan ovea ja meluisaa puuhaa kuului tänään olevan kun osaan taloyhtiön asunnoista jo vaihdettiin.

Treffeillä oli ihan mukavaa. Oli kiva että Peipposka oli edustamassa kanssani meitä pikku-enskoja.

tuosta vauvan pukemisesta on ollut puhetta. Itse taidan pukea Karille vähän vähemmän kuin osa, mutta aika samalla lailla kuin moni täällä tekee.. Koskaan ei ole kylmää poikaa vielä vaunuista löytynyt, paitsi sormet on saattanut olla viileät jos on saanut tumput kiskottua pois käsistä. En ymmärrä miten ihmeessa tuo sen tekee kun yleensä kädet jää haalarin hihojen sisään niin ettei tumppuja edes näy.. joku ihme konsti sillä on tai sitten oravat käy auttamassa.. :) Niin tosiaan viime aikoina olen huomannut että vauvauintiin on sellaisian liki vuoden ikäisiä tuotu ja niillä on ollut päällä äp:n se paksu toppapuku, joku gollegepuku tms välissä ja sitten body ja sukkikset tms välihousut... mielestäni aika paljon kun ei ole ollut pakkasta edes 10astetta. Itse olen Karille nyt pukenut vaunuihin päikkäreille joko äp:n vanupuvun, kypärämyssyn ja ehkä neulepipon, tumput, villasukat ja sukat, sitten ohuet villahousut ja villapaita, pitkähihainen body ja collegehousut. Tai sitten ilman villakerrastoa vähän paksumpaan fleecehaalariin jossa siis vuori. Ja pakkauksen makuupussi vähän jalkojen päältä kiinni. viileämpänä päivänä kokonaan kiinni. Meillä tosiaan saatetaan nukkua jopa 5h unia ulkona joten pitää olla riittävästi päällä ettei kylmä tule herättämään turhaan.

äh täytyy tulla toinen kerta jatkamaan kun kari vaatii hyvin äänekkäästi iltapalaansa mikä pitää vielä tehdä..

Emka ja Kari

Vierailija
15/27 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Bianco tsempityksestä, se kamala yö taisi jäädä ainoaksi. Tai ainakin viime yö meni tavalliseen tahtiin, Sienna nukkui reilut 5h + 3h. Tänään olen saanut sen kaikille unille ilman raivoitkua, tyttö on vaan vähän känissyt ja nukahtanut nätisti syliin. On kyllä niin paljon parempi mieli kun toinen ei huuda ihan pää punaisena. Olen kyllä itsekin ehkä oppinut lukemaan sitä vähän paremmin ja tajuan alkaa nukutella sitä oikeaan aikaan. Ainakin joskus.

Kurja juttu se rintatulehdus, Bianco. Mutta hienoa, että imetys sujuu nyt paremmin! Noihin rintaraivareihin on yleensä syynä se, että maitoa tulee lapsen mielestä joko liian lujaa tai hitaasti, mutta mitenkäs sen tietää kummasta on kyse¿ Meillä on kanssa vaunuissa pehmeä topattu koppa, joten uskoisin että sekin vaikuttaa vauvan lämpimänä pysymiseen.

Heltsy: toivottavasti flunssa hellittää. Kyselit mistä puuhiksia saa. Ainakin Lastentarvike myy Tiny Loven puuhiksia ja omani on työkavereiden tilaama Pikku Pingviinin nettikaupasta (en kai saa laittaa linkkiä, mutta googlaa se). Unipätkien pitenemiseen en osaa kommentoida, kun ne on meillä vaihdelleet koko ajan. Muistaakseni toisena kotona vietettynä yönä Sienna nukkui jo 6 tuntia putkeen, joten on ollut ihan pikkuruisesta saakka hyvä nukkuja.

Emka: toivottavasti sait päänsäryltä nukuttua. Olitte kaiketi Hämeenlinnan treffeillä (kävin joskus vakoilemassa teidän treffipinoa)? Eikö Hannahia näkynyt? Mihin lienee kadonnut¿ Samoin Juska on hävinnyt täältä.

On näköjään niin, että kun tänne jotain kirjoittaa niin päinvastainen tapahtuu saman tien. Kirjoitin eilen Buuffalle kommentiksi, että Sienna ei vielä osaa tarttua leluihin ja pari tuntia myöhemmin se sitten oppi tarttumaan. Kokeilin useilla eri leluilla ja kaikilla sama tulos. Osaa myös siirtää lelua kädestä toiseen. Varsinaisesti käsiään se ei ole ¿löytänyt¿ vielä, mutta eiköhän sekin seuraa pian perässä.

Nyt ei neidille päikkärit maistu ollenkaan, loikoilee tässä mun sylissä tätä kirjoittaessani. Kummit tulevat kohta kylään, joten toivottavasti tyttö ei järjestä kamalia väsyraivareita¿

Tipu & Sienna 2kk+

Vierailija
16/27 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeesti taas yritän jotain kirjoittaa. Onni nukkuu vielä ja pitäis ehtiä tehdä vaikka mitä enneku se herää. Neuvolakin on tänään. Meillä on ollut vähän hankala viikko, Onni on alkanut pulauttelemaan tosi paljon. Nielee ilmaa syödessään eikä sitten kunnolla röyhtäse. Olen kokeillut vaihtaa imetysasentoa, antaa pullosta, pumpata maitoa pois rinnoista, nostaa päätyä ylemmäs jne. Ja nukkumisen kans on myös ongelmaa, mä en saa Onnia iltapäivällä nukahtamaan. Aamupäivällä nukkuu hyvin ulkona mut sittempä ei nukutakaan vaikka tekisin mitä. Eilen sit luovutin ja puin sen uudestaan ulos klo18 ja se oli unessa ennenku ehdin vetoketjua vetää kiiinni makuupussista. Pitää kai alkaa nukuttamaan ulkona 2krt/pvä.

Heltsy on ollut kipeenä, paranemisia sinne paljon!!

Buuffalle kiitokset puuhis-infosta. Täytyypä käydä ostamassa kunhan kaupungille joutaa. Meidän Onni ei vielä ainakaan pitkään jaksa olla selällään yksikseen mutta jospa sitten viihtyis kun on mielekästä tekemistä. Hyvä että teillä nukutaan jo paremmin!

Tipu, tsemppihaleja sinulle ihan hirmuisesti!! Varmasti kaikilla hermot on tiukilla vauvan kanssa ainakin joskus. Olen minäkin vauvalleni suuttunut hänen puklailusta. Ompa päässyt ihan kirosanojakin.. =( Nolottaa ihan tunnustaa. Hirmu turhauttavaa tuo jatkuva vaatteiden vaihtaminen vaikka eihän se vauva tahallaan aiheuta harmia.

Sä kyllä kuulostat pärjäävän tosi hvin!!

Biancolle onnittelut imetyksen sujumisesta =) Pääsit eroon pulloshowsta. Toivottavasti rinnalla hermoilut menis vauvalla pian ohi, täälläkin niistä kärsitään aina silloin tällöin.

Mitähän vielä.. Vilkutuksia kaikille kenelle jäi kommentoimatta.

Saatan palailla iltapäivästä kertomaan neuvolakuulumiset. Nyt pyykkihommiin.

hermione ja Onni 9vko+

Vierailija
17/27 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uni ja syömisongelmia tuntuu kaikilla olevan... No toisaalta sitähän ne vauvat eniten tekee, nukkuu ja syö! Meillä oli aluksi voimakastakin pulauttelua, mutta se johtui aina siitä, että poika oli syönyt liikaa. Silloin lopetin molemmista rinnoista samalla kertaa syöttämisen ja se auttoi meillä. Kannattaa röyhtäyttää muuten myös tissinvaihdon yhteydessä tai muutenkin välillä jos käy imetyksen aikana itkuiseksi. Saattaa pikkuisella röyhy vaivata, ja siksi itkee. Meillä on muuten edelleen rintakumi käytössä. Ei onnistunut siitä vieroitus, joten totesin että olkoon. Ollaan opittu sen kanssa sitten syömään ihan joka paikassa. Mulla on niitä yhteensä 6kpl, joten ei tarvii kokoajan olla pesemässä. Mulla siis ongelmana tosi matalat rinnanpäät. Uniongelmallisille tsemppiä ja jaksamista! Muita vinkkejä en osaa antaa, kuin että illalla pitää huolen rutiineista ja kunnon röyhyttelystä. Jos lapsi nukahtaa tissille, saattaa ilma jäädä vaivaamaan ja uni loppuu lyhyeen. Näin ainakin meillä. Lisäksi nostettiin pinnasängyn päätyä hiukan ylemmäs kun pikkuiselle tuli nuha, ja se auttoi. Lisäksi laitettiin pinnasängyn laitaan kiinni pieni puulelu, jolla poika leikkii nukkumaan mennessään. Usein nukahtaa siihen yksikseen. Ennen tätä pidetään illalla imetysmaratoni ja sen jälkeen vaipanvaihto ja sitten poika jo yleensä hieroo silmiään. Peittely ja iltasatu ja hyvän yön pusu. Tuttia ei laiteta illalla suuhun, ellei ole ihan pakko. Muuten sitä saa olla tuttipäivystäjänä. Meillä poika nukkuu niin hyvin yöt, etten oikein osaa antaa ongelmatilanteisiin neuvoa. Jaksamista levottomiin öihin! T. Peipposka ja Aku melkeen 5kk!

Vierailija
18/27 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa käytiin, paino nyt 5845g ja pituus 58cm. Päänympärys muka 42cm mut satuin näkemään että tätillä oli mittanauha väljällä. Hienosti on syntymäpaino (2880g) tuplaantunut ja pituuttakin tullut 10cm kahdessa kuukaudessa =) Pissasi tätin päällekin.. Jutteli ja naureskeli iloisena.

Kysäisin tosta pulauttelusta mutta eipä se mitään uutta osannut kertoa. Eli jatketaan tälleen, röyhtäyttäminen on tärkeetä mut sempä mä olen tiennytkin. Mutta mitempä röyhtäytät jos ei poika röyhtäse. Aamulla klo5 syönnillä kuulin kuinka ilmaa kulki sisuksissa mutta ei vaan röyhtäsyä tullut, monessa eri asennossa kokeilin 15min kunnes luovutin.

Sen neuvolakäynnin takia aamupäivän unet jäi lyhyiksi. Nyt laitoin ekaa kertaa tälle päivälle pojan vaunuihin ulos. Pakkasta -7 ja neuvolatäti sanoi että yli -10 jälkeen ei sais ulkona nukuttaa. Minkälaisia ohjeita te muut olette saaneet?? Pienet keuhkothan ne on kovilla pakkaskelillä, sain myös ohjeita et vois vaunut suojata jollain viltillä tms et tulis sellainen " teltta" . Pitäis lämpöä sisällä paremmin.Toivottavasti ei tulis kovia pakkasia, meinaan olen aika kusessa jos ei poitsu ala sisällä nukkumaan päikkäreitä..

Kiitos Peipposkalle tuesta ja neuvoista!

Vierailija
19/27 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan nopee käynti vaan. Koitan huomena ehtiä paremmalla ajalla.

Heltsy: Meidän puuhis on ostettu Vauvatalo Johannasta. Parhaimmat löytää tosiaan ihan noista vauvaliikkeistä vaikkakin onhan niitä sokoksella ja stockmannillakin. Äitini oli niitä sillon kierrellyt katselemassa ja tuohon oli sitten päätynyt.

Hermione: Heh, Onni oli pissaillu neuvolassa :) ihan oikeen neuvolan tädille, mitäs käskee ottaa talvella kaikki vaatteet pois.

Ootkos kokeillu nukuttaa Onnia vaunuissa sisällä. Meillä Neea nukahti ennen tissille meidän sänkyyn. Nyt ei enään nukahdakkaan kun tosi harvoin, enkä enää kohta uskalla jättääkkään siihen kun alkaa liikkumaan enemmän. Nykyään tyrkkään sen sisällä vaunuihin tutin suuhun ja äippäpakkauksen makuupussia vähän kiinni. Sitten pikkasen ees taas rullausta vaunuilla ja avot. Tänäänkin kesti ehkä 2 minsaa kun oli unessa. Joskus jos ei meinaa tepsiä niin laitan tiskikoneen päälle(mikäli siä on siis likasta tiskiä tarpeeks :) ) ja vaunut tiskikoneen viereen. Muutama tottuttelukerta meillä meni ennen kun Neea alko sisälläkin nukkuun vaunuissa,mutta kannattaa yritää jos vaikka teilläkin toimis.

Pakkasrajasta mulle sanottiin - 15 kun sitä neuvolassa kysyin. Tosin nytkin oon laittanu äippäpäkkauksen harson peittään kuomun aukon että koppa pysyy lämpimämpänä, eikä vaunuihin tuule sisään niin paljoa.

T: Buuffa ja Neea

Vierailija
20/27 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti tulla nopeasti toivottamaan Hermionelle tsemppiä tuon Onnin pulauttelun kanssa. Ei yhtään ihme että hermo menee, vaikkei poika sitä tietenkään tahallaan tee. Ilmeisesti siinä ei sitten ole sen kummempaa jos ei terkkakaan siitä huolestunut. Mukavat mitat Onnilla!

Sienna on tänään viihtynyt hyvin ruuan ääressä, tuntuu ettei se ole juuri mitään muuta tehnytkään kuin tankkaillut. Kuuluukos tässä 2,5kk iässä olla joku tiheän imun kausi, tietääkö kukaan?

Omaa napaa: on jotenkin alakuloinen ja yksinäinen olo. Kaverin piti tulla kylään mutta peruutti kun töissä meni niin myöhään ja kun olin koko päivän odottanut että saan aikuista seuraa niin vähän harmittaa. Ymmärrän kyllä hyvin peruutuksen, mutta olen nyt jotenkin yliherkkä ja pienetkin pettymykset tuntuvat suurilta. Onneksi Siennan kummit oli eilen kylässä ja lauantaina on taas yksi kaveri tulossa, joten ihan yksin ei ole tämäkään viikko mennyt. Niin ja pääsinhän maanantaina kampaajalle ja kaverin kanssa kahville kaupungilla. Eli ihan turhaan täällä ruikutan. On kai vaan omaa rakasta miestä ikävä. Vielä melkein 2 viikkoa pitää odottaa...

Tipu & Sienna 2kk+