G: Missä oma lapsesi on erittäin taitava ikäisekseen?
Kommentit (40)
puhuu selvästi ja sanavarasto laaja. Osaa jonkin verran käyttää kahta sanaa lauseessa. Kaksikielinen.
Laulaa nuotilleen (melodiaa).
Motorisesti erittäin kehittynyt (juoksee, hyppii, kävelee takaperin, kiipeää tikkaista yms.)
Varmaan nyt ihan " normaali ajassa" , piirtää maalaa (sotkua kylläkin) somilla ja siveltimellä.
Ei ole koskaan repinyt kirjoista sivuja, vaan kääntää sivuja ja plärää niitä sormella (" nopea kelaus" ), lukee kirjaa omin sanoin ja osasi jo ihan pienenä ositella kuvia, kun muut saman ikäset teki sivuista silppua.
Sosiaalisesti taitava (paljon taitavampi, kuin iso sisaruksena tuon ikäsenä).
Tuntuu jotenkin ymmärtävän ja hahmottavan asioita ja ympäristöään hämmästyttävän hyvin.
Lasta on ihmetelty ammattilaisten taholta ja sanottu, että on normaalitasoa hoksaavampi lapsi.
Vierailija:
Vierailija:
Lauloi nuotilleen jo 1-vuotiaana, ennen kuin oppi puhumaan. Nyt alle 2-vuotiaana osaa lukemattomia lauluja ja oppii uusia kertakuulemalla.Lisäksi hän on sosiaalisesti hyvin reipas ja erittäin ulospäinsuuntaunut :) Heh, hassua - itse olin pienenä erittäin ujo..
Voi jee,ei taida onnistua laulaminen ennen puhumista kuitenkaan...
Miksi pitää valehdella?
Mielestäni lapsen lahjakkuus tuo mukanaan aikamoisen taakan, on velvollisuus käyttää lahjojaan ja taitojaan. Lahjakas lapsi oppii koulussa laiskaksi, koska suurin osa opittavista asioista on hänelle helppoja. Lukiossa onkin sitten vaikea oppia opiskelutaitoja kun on 9 vuotta laiskotellut.
Meidänkin lapset on taitavia tossa, tosin järjestävät usein duettoja ;)
Vierailija:
Meillä taitava järjestämään yhden hengen
performanssin kaupan kassajonossa.
3 v osaa tehdä 70 palan palapelejä
mutta poikani 1v6kk osaa taitavasti koota yksinkertaisia palapelejä (auto auton koloon, mopo mopon koloon jne) kokoaa taitavasti myös leegoja ja osaa pistää pyöreät, neliskulmaiset ja kolmio-palaset oikeisiin reikiin. Ym.
2-vuotiaana piirsi ihmisen, jolla vartalo, hiukse, sormet, silmät ja korvat .... Ei siis enää pääjalkaisia :)
esikoinen sen lisäksi kielinero, kuopus hyvin kätevä käsistään ja haka palapeleissä.
matematiikassa ja toinen sosiaalisissa suhteissa
4-vuotiaana oppi lukemaan ja kirjoittamaan.
Muutenkin lahjakas kielellisissä jutuissa ikäisekseen.
ymmärtää valtavan paljon enemmän, sanoo pieniä lauseita ja tämän kolmella kielellä.
tasan 3 vee ui ainakin 15 metriä aikuisten altaassa ja hyppää 1m ponnahduslaudalta. Sukeltaminen sujuu uimistakin sujuvammin!
Tuttujen lapset eivät ole ollenkaan niin hyviä leikkimään. ( :
Nyt ekalla ja aika turhautunut . Ope onneksi antanut paljon extratehtäviä . Osaa kaikki kertotaulut ja jakolaskutkin jo ... Eikä todellakaan olla opetettu mitään - päinvastoin itse olen tumpelo matikassa ...
Ei ole mikään ihmelapsi muille kuin äidille, mutta harvinaisen hymyilevää sorttia!
Lauloi nuotilleen jo 1-vuotiaana, ennen kuin oppi puhumaan. Nyt alle 2-vuotiaana osaa lukemattomia lauluja ja oppii uusia kertakuulemalla.
Lisäksi hän on sosiaalisesti hyvin reipas ja erittäin ulospäinsuuntaunut :) Heh, hassua - itse olin pienenä erittäin ujo..
Poika on nyt 7v. ja aloitti pasuunan soiton elokuussa...ens viikonloppuna soittaa solistina konsertissa ja osaa jo ainakin 20-30 pientä kappaletta, joista suurimman osan jopa ulkoa:)
Opettajankin mielestä huippunopea oppimaan ja todellinen " virtuoosi" ikäisekseen:)
-oppi lukemaan 4-v
-looginen ajattelu ja matemaattiset ongelmanratkaisut helppoja
- motorisesti taitava, voimistelee ja ratsastaa todella taitavasti
- sosiaalisesti taitava
pelkään äitinä jo tulevaa murrosikää kun tytöllä on vähän taipumusta pyrkiä täydellisyyteen kaikessa mihin ryhtyy.
valloittamaan äidin ja isän sydämet. Ja mummikin on rakastunut korviaan myöten kullannuppuihimme. Ovat tosi eteviä, kukaan muu lapsi ei ole pystynyt tähän!
performanssin kaupan kassajonossa.