Tehtiinkö sinun lapsuudessasi viikonloppuisin lämpimiä voileipiä?
Meillä tehtiin. Alkoi tehdä niin kovasti mieli, että piti tehdä tänään.. Hyviä olivat, mutta ei ne samalta maistuneet...
Mitähän niissä ennen oli, mitä nyt ei ollut?
Kommentit (44)
KYLLÄ. Ja teen niitä edelleenkin! Lämppärit <3
Syötiin! Paahtoleipä voideltiin sinapilla, sit siivu lauantaimakkaraa, juustoa ja ananasta - ja eikun uuniin. Olen tehnyt joskus aikuisenakin ja lapsetkin ovat tykänneet. :)
vaaleaa hiivaleipää päällä lauantaimakkaraa ja edam juustoa siivuna. Joskus jopa tomaatin siivu makkaran ja juuston välissä.
Meillä laitettiin paahtoleivälle voita, hiukan ketsuppia, sardiineja(soseena) , suolakurkkua ja ehkä myös tomaattia. Päälle juustoraaste. Se oli lauantai illan herkku. Teen joskus aina lapsille.
Meillä tuo oli arjen pikaruokaa...äkkiä työpäivän pälle uuniin heitetty.
paahtoleipä
voita
nakkeja
tomaatti
suolakurkku
emmental
Minä inhosin emmentalia muttei se edam sula leivälle.
Tehtiin. Toisinaan käytettiin pohjana näkkileipää. Hyvää kinkkua etsivälle ohje: osta kinkkua esittelijöiltä. Ostin hiljattain Prisman esittelijältä todella hyvää ja mureaa kinkkua. Ns. pakettisika on usein kosteaa ja nihkeää.
Tehtiin ja vieläkin niitä tulee syötyä. Anoppi varsinkin tekee usein iltapalaksi. Häneltä olen löytänyt idean laittaa tuorejuustoa ketsupin tilalle. Ne vasta onkin hyviä, kun on tuplajuusto. Lapsena lempparitäytteeni oli tonnikalan palat tomaattikastikkeessa. Niitä taas tehtiin aina kummitädin luona. Kotona taas täytteenä oli tavallista tonnikalaa tai kinkkua.
Isäni teki parhaimmat lämpimät voileivät. Valkosipulisulatejuustoa, kalkkunaleikettä, tomaattia, kastike, jossa katkarapua herkkusieniä ja kermaa ja mausteita, hiulan juustoraastetta päälle :)!
Oi toi tonnikalaa tomaattikastikkeessa ja juustoa paahtoleivälle! En ollut muistanutkaan...
Joo, tehtiin. Lenkkiä, paistettu kananmuna, ananasrengas ja juustoa.
Toinen viikonlopun hitti oli kokonainen pakastebroileri, paistettiin uunissa. Ja peltilihapiirakkaa oli kans
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin lapsuudessa, kinkkua tomaattia ja juustoa päälle. Sitten kun oltiin18-25 v. laitettiin tonnikalaa, ananasta ja juustoa päälle. Nyt olen 47 v ja en ole tehnyt 20 vuoteen, mutta sunnuntai-iltana aion tehdä. Katotaan, mitkä on päällysteet:),
Mullakin meni parikymmentä vuotta, ettei tullut tehtyä lämpimiä voileipiä.
Mutta muutama talvi takaperin aloittelin homman uudestaan. Olen useimmiten käyttänyt s-marketin viiden viljan leipää, ja teen kerrosvoilevän johon täytettäkin voi laittaa
vähän reilummin. Juusto kuuluu aina mukaan, muut täytteet sitten hieman vaihtelee, pekonia, kinkkua, metwurstia, jauhelihapihvi, suolakurkkua, tomaattia, pelkkä savulohi
yksinäänkin käy oikein hyvin. Jos käytän sinappia ja ketsuppia, niin lisään ne ennen lämmitystä. Ja juomaksi purkillinen olutta.
Ne pitää tehdä nimenomaan grillivastus päällä, muuten juustoon ei tule sitä tiettyä hyvää makua. Meillä oli sellainen pöytägrilli johon sai myös vartaan pyörimään kokonaisen kanan grillaamista varten.
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin...ja täytettyjä lettuja....
Crepes. Ihan parhaita jauhelihatäytteellä ja juustoraastetta päälle.
Tehtiin. Tarkan ohjeen tahtoisin muistaa.
Lapsuudessa 80-luvulla viikonloppuun kuului ehdottomasti lämppärit, sauna, Napakymppi ja jeltaista jaffaa! Aah!
Tehtiin paahtoleivistä. Puuttuiko sulta ananasrengas siitä?
Ei. Kaverin kotona tekivät. Oli leivänpaahdin kyllä joskus kotona. Täällä asunnossa on ollut syy miksi ei voi olla paahdinta, ehkä pitäisi hankkia joskus.
Tehtiin ja useimmiten oli kahta laatua. Toinen oli tonnikala, herkkusieni, sipuli ja juusto ruisleivän kanssa. Toinen oli kinkku, ananas, tomaatti ja juusto hiivaleivän päälle kasattuna. Leipien kanssa oli sitten kaakaota tai limsaa ja tottakai nautittiin saunan jälkeen.