Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehtiinkö sinun lapsuudessasi viikonloppuisin lämpimiä voileipiä?

Vierailija
27.09.2013 |

Meillä tehtiin. Alkoi tehdä niin kovasti mieli, että piti tehdä tänään.. Hyviä olivat, mutta ei ne samalta maistuneet...

Mitähän niissä ennen oli, mitä nyt ei ollut?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin. Itseasiassa juuri tänään mietin, että huomenna voisi tehdä niitä. Lapsena en pitänyt niistä niin paljon kuin nykyään.

Vierailija
2/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin...ja täytettyjä lettuja....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin, mutta muistelen kuin ne lapsuudessani olisivat olleet yleensä paahtoleipäpohjaisia, kun taas itse teen ne pääosin ruispaloille.

Vierailija
4/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin. Paahtoleivän päälle pötköstä leikattu siivu sipuli teemakkaraa, ananas rengas ja emmental juustoa. 

Vierailija
5/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oletan sen johtuvan maun kehittymisestä. Kun nykyään käy huippuravintoloissa syömässä gastronomisia ilotulituksia, lämppärit toki maistuvat nostalgisilta, mutta eivät objektiivisesti oikeastaan miltään.

Joskus noita kuitenkin tulee tosiaan tehtyä. Mulle lapsuuden suosikit tonnikala ja suolakurkku, miehelle jauhelihapihvi. 

Vierailija
6/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin. Ja olen tehnyt itsekkin monta kertaa. Hyvää ja helppoa :D

Vierailija
7/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lämpimän voileivän pitää olla voideltu voi-vahva sinappi seoksella, päälle kinkku-tomaatti ja kuorrutus kananmuna- juustoraasteseoksella. Juustoraastessa pitää olla kahta eri juustoa. Mummoni teki tolla "ohjeella" lauantaisin lämpimiä voileipiä, joita syötiin saunan jälkeen. Juomaksi sai ottaa joko Jaffaa tai Pommacia.

Vierailija
8/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lämpimän voileivän pitää olla voideltu voi-vahva sinappi seoksella, päälle kinkku-tomaatti ja kuorrutus kananmuna- juustoraasteseoksella. Juustoraastessa pitää olla kahta eri juustoa. Mummoni teki tolla "ohjeella" lauantaisin lämpimiä voileipiä, joita syötiin saunan jälkeen. Juomaksi sai ottaa joko Jaffaa tai Pommacia.

Vierailija
9/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tehtiin. Paahtoleivälle tai ranskanleivälle voita, sipaisu sinappia, kinkkuviipale, ananasrengas, juustoviipaleet päälle ja uuniin. Valmiiden leipien päälle koristeeksi tomaattisiivuja. Ananas oli pahuksen kuuma eikä meinannut jäähtyä syömäkelpoiseksi millään. Jokainen on varmaan joskus polttanut kielensä tai kitalakensa siihen. Samoin tomaatti, jos oli uunissa.

Teen joskus vieläkin, mutta ilman ananasta yleensä. Kinkku on nykyään erilaista, sitkeää ja vetistä silppulihaa. Vaikea löytää kunnon keitto- tai palvikinkkua, joka ei olisi niin sitkeää. Ennen kinkku oli mureaa ja maukasta ja siitä tuli hyviä voileipiä, kylmiä sekä lämpimiä.

Vierailija
10/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä oli tomaattia ja emmentalia.

Vierailija
11/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tehtiin. Meillä tehtiin vaan aina ruisleivästä.

Vierailija
12/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehty kotona ikinä. Perhepäivähoitajan luona söin niitä ekan kerran ja sen jälkeen tehtiin veljen kanssa itsekin.

Meillä syötiin pitsaa. Kaksi roiskeläppäpitsaa tai yksi pakastepitsa riitti meille neljälle hengelle. Nyttemmin ajateltuna tuntuu hullulta.

Vierailija
13/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti teki lämpimiä voileipiä niin, että laittoi paahtoleivän päälle

-margariini + sinappi

-kinkku

-italiansalaatti

-ananas

-juustoraaste

tai

-persikka

-aurajuusto

-kinkku

-juustoraaste

Molemmat tosi hyviä. Nam!

Vierailija
14/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin, ja itse asiassa teen niitä joskus vieläkin jos on nälkä muttei kuitenkaan jaksaisi tehdä mitään sen isompaa (vaikka nopeamminhan jonkun pastan ehkä keittäisi, kuin väkertäisi nuo, mutta kuitenkin...)

Olen päässyt nauttimaan gastronomisista ilotulituksistakin (lol...), mutta lämpimät voileivät maistuu kyllä.

Vierailija
15/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, usein lauantaina saunan jälkeen oli lämpimiä voileipiä. Siis iltapalaksi.

Vierailija
16/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketsuppi (valkosipuli, pippuri, valkopippuri)

Tonnikalaa

Suolakurkkua

Ananasta 

Herkkusieniä

Sipulia

Aurajuustoa

Juustoa

Joskus laitan ketsupin tilalle tuorejuustoa, sinappia tai voita. Namnam.

Vierailija
17/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä siellä oli lauantaimakkara, juusto ja tomaatti. äiti laittoi ehkä itselleen ja isälle suolakurkkua tms lisäksi. napakymppiä ennen käytiin saunassa ja sitten vielä jätskiä. limua sai vain jouluna ja juhannuksena, kuin myös sipsit. mut se ei tähän sit enää liittynytkään. =)

Vierailija
18/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin lapsuudessa, kinkkua tomaattia ja juustoa päälle. Sitten kun oltiin18-25 v. laitettiin tonnikalaa, ananasta ja juustoa päälle. Nyt olen 47 v ja en ole tehnyt 20 vuoteen, mutta sunnuntai-iltana aion tehdä. Katotaan, mitkä on päällysteet:),

Vierailija
19/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen lämpimiä voileipiä aina silloin tällöin kun meinaa mennä leipiä vanhaksi, siihenhän käy vähän kuivahtaneetkin käntyt.

Meillä lämpöiset leivät tehdään vähän pyttis periaatteella, eli laitetaan sitä mitä kaapeista löytyy. Mulla on tapana raastaa jämäjuustot pakkaseen, joten juustoa meiltä ainakin löytyy. Muina täytteinä voi olla eri leikkelemakkaroita, tonnikalaa, lenkkimakkaraa, ananasta, maustekurkkua, paprikaa, tomaattia. Mun oma suosikki on ruisleipä, voi, tomaatti, oregano, mustapippuri ja juusto.

Vierailija
20/44 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin :) Kinkku-ananas oli mun suosikki. Aikuisenakin on joskus tullut tehtyä, mutta eri täytteillä, kun olen nykyään kasvissyöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän