Kokemuksia palashampoosta)
Niin siinnähän se tulikin.
Että kertokaa kokemuksianne palashampoosta.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi palasaippua olisi yhtään parempi missään suhteessa kuin laadukas, parabeeniton ja silikoniton nestemäinen shampoo? Muotijuttu sanon minä.
Hinnan, valumattomuuden, painon, riittävyyden suhteen nyt ainakin on parempi.
Ja pakkausjätteen. Vähemmän muovia, kiitos.
Pitkästä aikaa kokeilussa ekologinen palashampoo (ei siis Lush) ja kuten aiemminkin vaikuttaa että latvat jää töhkäisiksi ihan sama mitä tekee. Olen sekä erikseen vaahdottanut+pessyt latvoja että myös pessyt vain tyveä, ja olen satunnaisesti käyttänyt ekologista hoitsikkaa. Hiusten tyvi on pehmeä ja hyvä mutta latvat rasvoittuneen näköiset ja harja täynnä harmaata töhnää. Ei auta vaikka miten huuhtelee. Aika kaukana markettituotteiden aiheuttamasta kiillosta ja liikkuvasta "tuulitukasta". ☺ Harmi juttu koska mieluiten käyttäisin ekologisia tuotteita!
Hei palashampolijat. Tahmaisuus häviää välittömästi kun syväpuhdistaa hiuksista ylimääräiset silikonit pois. Itse kyllästyin kärsimään lähmäletistä ja tein Logonan mineraalisavesta syväpuhdistavan naamion. Tämän jälkeen ei ole töhnästä ollut tietoakaan! Toki se vaati myös hiustuotteiden ainesosaluetteloiden läpikäymisen ja jouduinki luopumaan hiusöljystä, mikä toisena ainesosana oli veteen liukenematon silikoni. Onneksi jojobaöljy on erittäin hyvä korvike kampaamon hiusöljylle. Nyt tukka on palashampoopesujen jälkeen ihanan fressi ja keveä!
Komppaan edellistä. Kannattaa syväpuhdistaa ensin. Flow'n shampoopalalla olen päässyt viikon pesuväliin. Veikkaan että osalta auttaa hoitoaineen poisjättäminen. Korvaan sen kookosöljyllä tai muulla luonnonmukaisella hoidolla. Kirjoittelin muuten shampoopalakokeilustani tänne: https://rawbodyandhair.com/blogi/shampoopala-kokemuksia
Oliivipalasaippuaa kokeilin talvella koska hiukseni ovat todella sähköiset. Päänahka taas on rasvainen.
Hyvää kokeilussa oli se, että hiuksiin tuli rakennetta. Ohuthiuksiselle mukavasti. Myös palan riittoisa ja edullisuus oli plussaa. Muuta hyvää en keksi.
Sähköisyys vain paheni. Kokeilin etikkahuuhtelua mutta ei se auttanut. Lisäksi etikan haju pesutilanteessa oli kuvottava. Huomasin muutenkin kokeilun aikana, että minulle tuoksu ja pesutuntuma ovat yllättävän tärkeitä.
Päänahka alkoi kutistaa ja sain näppyjä. Hiukset olivat myös kiillottomat.
Ehkä toisenlaisella hiuspohjalla ja paksummilla hiuksilla tuo toimii.
Ihan hirveä shampoopala älkää ikinä ostako flow teepuu -shampoopalaa! Pesin 10 kertaa peräkkäin tolla hirvityksellä ihan ohjeiden mukaan ja hiukset täynnä rastoja ja lopuksi kun laitoin ennen pesua hiukan köökösöljyä latvoihin niin tuli ihan rasvakokkareisennäkönen. Minäkään kertana ei olis voinu millään mennä ihmisen ilmoille ton shampoon aiheuttamien hiusten takia. Meni suoraan roskiin pilas koko mun päivän tää roska
Käytin Flow'n Teepuushampoota noin puolitoista kuukautta. Hiuksissa oli aluksi jonkin verran tahmaisuutta, mutta siihen auttoi huolellinen huuhtelu lämpimällä vedellä. Ohut puolipitkä tukkani takkuuntui jonkin verran, mutta siihen puolestaan tepsi takkujen poistoon tarkoitettu harja. Nyt olen käyttänyt Nurmen Hamppushampoota, joka huuhtoutuu tukasta paremmin ja myös takkuja on vähemmän. Molemmat tuotteet tekevät tukasta kuohkean ja ilmavan ilman mitään muotoiluaineita. Aion jatkaa Nurmen shampoon käyttöä, tuntuu sopivan tukalleni paremmin kuin Flow.
Aloin käyttämään Flow'n hamppu-turve palashampoota, ja hiuksissa ilmeni tahmaisuutta ja harja oli täynnä valkoista "mönjää". Myös hiukset olivat todella sähköiset jatkuvasti. En nähnyt hiuksissa vielä parin pesu kerran jälkeen mitään muuta erilaista. Tajusin vasta sitten, että tuo pala ei käykkään helposti rasvoittuvalle, ohuelle tukalleni. Sitten päätinkin kokeilla olut&muna -palashampoota, and the shit show began! Hiuksia alkoi tippumaan ihan naurettavan paljon; pesun aikana, harjatessa, vetelen kättäni hiusten läpi ja jää joka kerralla muutama hius. Ajattelin että noh, eiköhän se siitä normalisoidu. Samalla juuret jäivät tajuttoman likaisiksi ja latvat rutikuiviksi, ihan sama käytinkö hiushuuhdetta vai en. Shampoot antoivat tosiaan ryhtiä ja kerran oli ehkä hyvä hiuspäivä, mutta siinä se sitten olikin. En vaan kestänyt sitä hiusten lähtöä ja että hiukset jäivät päälaelta toooosi rasvaisiksi, vaikka saatoin vaahdottaa tukan kahteen otteeseen. Reilun parin viikon jälkeen luovutin ja vaihdoin toiseen luonnolliseen shampooseen, ja hiusten lähtö loppui samantein. Ehkä jonkun toisen brändin palashampoo tehoaisi? En tiedä, tai sitten vaan nuo palashampoot ei sovi kaikille. Mua kiinnosti tuossa eniten se egologisuus ja kuinka matkustaessa on helppo ottaa vain pala mukaan.
Miten (Flow) palashampoo toimii värjätyissä hiuksissa?
Kiinnostais, mutta en ole vielä ostanut koska olen kuullut joitain epämääräisiä kauhutarinoita siitä miten pala ei ole tehnyt kovin hyvää käsitellylle osuudelle. Mulla on pituuksissa hapeteväriä ja sen päällä henna + tyvessä 10 cm pelkästään hennaa. (Hennalla myös jatketaan.)
Olen viime kuukaudet käyttänyt XZ niittyvilla shampoota ja hoitoainetta, joista olen tykännyt kovasti, mutta halusin kokeilla Flow'n kehäkukka-palashampoota muun muassa ekologisuuden ja riittoisuuden takia. Kasvatan omaa väriä takaisin, tällä hetkellä n. 10 senttiä tyvestä on värjäämätöntä ja loput värjättyä hiusta.
Vaahdotin hiukset kaksi kertaa enkä käyttänyt hiushuuhdetta. Heti ensimmäisellä kerralla tyvestä tuli todella tuuhean ja puhtaan tuntuinen, mutta latvasta tahmea ja rasvainen ja vaikeasti selvitettävä. Raja puhtaan ja tahmean välillä meni aika tarkalleen luonnollisen ja värjätyn hiuksen rajalla. Tämän perusteella siis vaikuttaa, että palashampoo sopii paremmin luonnolliselle hiukselle muttei niinkään käsitellylle. Kaiken kaikkiaan kokeilin palashampoota kolme kertaa viikon sisällä, ja joka kerta teki heti mieli pestä tavallisella shampoolla. Tahmaisuuden lisäksi en pitänyt siitä, kuinka nihkeän nahkeat ja raskaat hiukset olivat heti vesihuuhtelun jälkeen; tavallisen shampoon ja hoitoaineen kanssa hiuksista tulee ihanan silkinpehmeät. Kokemus palashampoosta olikin nyt sen verran negatiivinen, että toistaiseksi aion käyttää tavallista nestemäistä shampoota. Kokeilen uudelleen ehkä sitten, kun hiukset ovat kokonaan omaa väriä.
Kokeilin yhden palasen verran viime vuonna. Toisinaan lopputuloksena oli puhdas, tuuhea tukka ja välillä kunnon tahmea liimaletti. Kellään vinkkejä, kuinka estää tuo lähmääntyminen?
Riittoisaa, hiukset ja hiuspohja pysyy hyvässä kunnossa, hiukset ovat tuuheammat.
Nurmen hamppusjampoolla pessyt nyt muutaman kerran ja olen otettu! Mulla pitkät täysin värjäämättömät hiukset. Päänahka ollu aivan mahdoton jo vuosia; kutiava, kuiva, hilseilevä. Hiuksia lähtenyt. Nyt jo muutaman pesukerran jälkeen voin sanoa että pääni on pelastettu! Hiuspohja voi hyvin, ei kutia. Hiukset tuntuvat pehmeiltä ja runsailta. Ei sähköisty näin talvipakkasillakaan. Pelkkä palashampoo riittää, en käytä hoitoainetta. Täytyy myös mainita että ei minkäänlaista tahmaisuutta ole ilmennyt mutta en olekkaan pessyt silikonipitoisilla shampoilla tai käyttänyt mitään silikonisia hoitoaineita ennen palashampoota.
Olen aiemmin käyttänyt Lushin palashampoita, mutta kokenut ne kuivattaviksi ja kuten jo sanottu tässä useampaan otteeseen, ne ovat käytännössä palamuodossa olevaa tavallista shampoota. Lushillekin on tosin tainnut nyt tulla joku uusi pala ilman SLS:ää.
Aloitin viime vuonna virolaisen Nurme-merkin Sitruunaruoho-palan käytön. Alku oli hankalaa, mutta koska olin jäänyt työttömäksi niin sinnittelin. Hiukseni ovat pitkät, luonnonkiharat, värjäämättömät ja hennot. Sellaiset vastapestyinä takkuiset ja sähköiset, rasvaisena liukkaat ja raskaat. Alkuun tuli juuri tuo klähmäisyyden tunne, etteivät hiukset ole kitisevän puhtaat. Pesin joka toinen päivä ja yhtäkkiä se vaan katosi. Kaikista parasta oli atooppisen päänahan rauhoittuminen, kutina katosi kertakaikkiaan kokonaan. En käyttänyt muuta kuin shampoopalaa.
Ekan palan loputtua etsin uutta nettikaupasta, mutta sepä olikin loppuunmyyty. Päädyin testaamaan saman merkin Jojobaöljy-palaa sekä kotimaista Flow-merkin Beer&Oat-palaa. Yllätys oli se, että mukavan liukkaan ja hyvän tuntuinen Jojoba tuntui ärsyttävän päänahkaa. Sen sijaan Kalja&Kaura puhdisti hyvin ja rauhoitti ihoa! Se on nyt suosikkini ainakin toistaiseksi, koska suomalainen tuote tietysti kaikista paras. Nurmeen Sitruunaruohoa saatan kyllä ostaa lisäksi ja kokeilla muitakin.
Nämä epidemiapäivät on hyvä käyttää tällaisiin kokeiluihin, kun ei tarvitse olla niin tip top.
Vierailija kirjoitti:
Pitkästä aikaa kokeilussa ekologinen palashampoo (ei siis Lush) ja kuten aiemminkin vaikuttaa että latvat jää töhkäisiksi ihan sama mitä tekee. Olen sekä erikseen vaahdottanut+pessyt latvoja että myös pessyt vain tyveä, ja olen satunnaisesti käyttänyt ekologista hoitsikkaa. Hiusten tyvi on pehmeä ja hyvä mutta latvat rasvoittuneen näköiset ja harja täynnä harmaata töhnää. Ei auta vaikka miten huuhtelee. Aika kaukana markettituotteiden aiheuttamasta kiillosta ja liikkuvasta "tuulitukasta". ☺ Harmi juttu koska mieluiten käyttäisin ekologisia tuotteita!
Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että latvat ovat huonokuntoiset. Minä käytin teepuu shampoopalaa hyvin tuloksin varmaan ainakin vuoden, sitten blondasin tukkaa kotona jonka jälkeen shampoopalan käytöstä ei tullut mitään. Koko tukka jäi vahamaisen rasvaiseksi.
Nyt parin vuoden aikana olen hoitanut tukkaa, leikannut huonoja latvoja pois ja vaalennettua hiusta on vaan latvoissa. Olen palannut shampoopalan käyttöön taas ja se toimii hyvin, hiukset ovat puhtaat ja tuuheat.
TL:DR Älä käytä shampoopalaa kovin vaalennettuun tai käsiteltyyn, vaurioituneeseen hiukseen.
Melkein vuoden oon käyttänyt pitkiin värjäämättömiin hiuksiin Nurmen palashampoota. Päänahka ei enää kuivu eikä kutise, mutta hiukset ovat ylhäältä heti pesun jälkeenkin rasvaisen näköiset ja tuntuiset, vaikka vaahdottaisin ja huuhtelisin ne kolmeenkin kertaan. Mitä teen väärin??
Pesin kaksi vuotta Flowy ja Nurme palashampoolla hiuksiani. Tykkäsin miten ohuisiin hiuksiin tuli rakennetta ja volyymiä vaikka tuntuivatkin hieman tahmaisille, se oli sen arvoista!
Pikku hiljaa hiuksia alkoi irtoamaan ihan hirveästi, tuppo aina pesun jälkeen harjatessa, pitkin päivää niitä irtoili ja aina jos vedin hiuksia niitä jäi käsiin. Lopulta kun joka pesun yhteydessä viemärin kansi oli täynnä hiuksia tajusin kokeilla väliin normaalia shampoota ja hiustenlähtö loppui kuin seinään! Pesin kuukauden ajan tavallisella shampoolla (ihan perus marketti merkkejä) eikä ollut normaaliksi jo tullutta hiustenlähtöä havaittavissa lainkaan. Päätin palata palashampooseen josko tämä kaikki oli vain sattumaa, mutta heti ekalla palashampoo pesulla lähti taas kunnon tuppo hiuksia viemäriin. Järkytyin mitä olin kaksi vuotta itse aiheuttanut hiuksilleni. Hiukset ovat puolet siitä mitä ennen ja suurin osa katkennut kuin kerroksittain olisi leikattu.. Harmittaa mutta selvästi palashampoo ei todellakaan sovi kaikille!
Pesen palasaippualla ja tuntuu, etteivät hiukseni ole enää niin helposti sekaisin yön jälkeen. Ihan perinteisellä vanhanaikaisella palasaippualla. Märkänä hiukset ovat hyvin nihkeät, aivan kuin kumipinnoitetut, mutta kun kuivuvat, eivät sähköisty tai pörröty kuivallakaan pakkasella. Tuonut helpotuksen myös hilseilyyn. En taida ostaa enää shampoota. Minulla on paksut ja shampoolla pestyinä todella tottelemattomat hiukset. Jos ne ovat aamulla sekaisin, on niitä todella vaikeaa saada näyttämään edes jossain määrin ihmisen hiuksilta käymättä suihkussa. Nyt ei ole enää sitä ongelmaa.
Onko kenelläkään kokemusta Dermosilin palashampoosta?
Hinnan, valumattomuuden, painon, riittävyyden suhteen nyt ainakin on parempi.