Onko muita joilla ultrassa sikiön koko vastannut "liian suuria" viikkoja? ov
Meillä tilanne se että raskaus on takuuvarmasti omien laskujeni mukaan tällä hetkellä rv 11+1 mutta ultrassa saatiin kestoksi 12+0. Raskaus ei millään voi olla noin pitkällä ellei ole saanut alkunsa neitseellisesti... Voikohan sikiön suuri koko olla huono merkki? Niskaturvotustakin oli 2,8 mm.
Kommentit (7)
nyt odotellaan sen tuloksia. Pää-perämitta mitattiin kolmeen kertaan, ensin kätilö 2 kertaa ja sitten vielä lääkäri kerran, kaikilla kerroilla sama tulos. Ihmetyttää vaan kun lääkärikin oli sitä mieltä että tulos on luotettava kun kaikki sikiöt on näillä viikoilla saman kokoisia, mutta kun tuo 12+0 ei ole minun kohdallani mahdollista!
ap
Meillä myös veriseula tarjotaan kaikille. Tulos vaan tulikin sitten muodossa "Downin riskiluku normaali, ei kohonnutta riskiä eikä aihetta jatkotutkimuksiin". Itse lukua ei enää (kuten kaksi vuotta sitten) saanutkaan eikä saanut neuvolakaan. Eli vaikka luku olisi 1:251 niin tätä emme saa tietää, sillä vain >1:250 antavat aiheen jatkotutkimuksiin. TOisaalta raskaudessa on niin monta muutakin riskitekijää ja mikään ei ole varmaa missään vaiheessa että ei auta kuin taas totuttautua jatkuvaan epätietoisuuteen.
Sikiöt tosiaan kasvaa alussa aika samaa vauhtia ja noikin iso heitto tuntuu hassulta (ottaen huomioon, että mittaus tehtiin monta kertaa ja eri henkilöiden toimesta). Yhteyttä kehitysvammoihin suurella koolla tuskin kuitenkaan on. Rakenneultrassa saanet uuden arvion lasketusta ajasta. Todelliseen syntymäaikaan näillä tuskin on vaikutusta, heitot kuitenkin sinänsä pieniä koko raskauden kestoon nähden. Rakenneultraan mennessä kokoeroja alkaa jonkinverran sikiöiden kasvuun tulla muutekin. Vaikka mitat vielä vastaavat aika tarkkaan viikkoja niin ainakin painoarvioissa on melkoisia eroja eri sikiöiden kohdalla (eli toiset on jo siinä vaiheessa pulleampia kuin toiset).
Onnellista odotusta!
että se yhdyntäpäivä ei välttämättä ole se päivä, kun hedelmöitys tapahtuu. Siittiöt voivat elää monta päivää. Tietysti jos olet bongannut ovulaation, siitä se voi kovin kauas osua.
Ja ultrassa muutama päivä on ihan normaali heitto, joskus tulee enemmänkin. Nuo epävarmuudet samaan suuntaan summattuna voi olla ihan hyvä selitys.
ja iso koko ei ole huolestumisen aihen, jos muuten on normalin näköinen.
että se yhdyntäpäivä ei välttämättä ole se päivä, kun hedelmöitys tapahtuu.
mutta meidän tapauksessa hedelmöitys on tapahtunut siis 6 päivää ennen yhdyntää, tai vaihtoehtoisesti 2 viikkoa edellisen yhdynnän jälkeen. Eli vähän oudolta kuulostaa. Hyvin epäluottavaisin mielin jään odottamaan veriseulan tuloksia, lääkärikin tosin siis totesi että aika takuuvarmasti tulee kutsu jatkotutkimuksiin.
Tietääkö joku onko jatkotutkimuksena istukkabiopsia vai lapsivesipunktio?
ap
meillä takana 7 RASKAUTTA, yksi päättyi keskenmenoon. Meillä kaikissa paitsi km saatu tuo sikiön koko isommaksi, kuin olisi ollut viikkoja oikeasti. Minä en henk.kohtasesti olisi siitä huolissani. Toiset kasvavat vaan niin erilailla.
kätilö totesikin minulle viimeisssä raskaudessa, että nämä ovat enemmäkin suuntaa antavia mittoja
Tsemppiä sinulle
Ja viikot olikin sikiön koon mukaan 14+0 mikä ei myöskään ollut todennäköistä minun kohdallani tai sitten olen tullut raskaaksi kuukautisten aikana. Laskettua aikaa siirrettiin 8 pv aikaisemmaksi, lapsi syntyi rv 40+5. Tiedä sitten oliko mittavirhe vai mikä, mutta alkuperäisen ja uuden lasketun ajan puolen välin huitteillehan tuo osui.
ja se on suhteutettava raskausviikkoihin. Useinhan rajana on 3mm. Tämän suhteen saitkin jo ultrassa varmaan tiedon tutkitaanko lisää. Niskaturvotuksen lisäksi veriseula yhdessä ikäriskin kanssa antaa varmimman (n. 85%) tuloksen.
Mutta sikiön koossa aika suuretkin vaihtelut voivat aiheutua ultraajan taitamattomuudesta. TYKSissä ainakin otetaan mitta kaksi kertaa niin että sikiö liikkuu siinä välillä. Mulle ultraaja sanoi että heittoa voi tulla viikkokin ihan pelkästä mittavirheestä. Seuraavissa ultrissa viikot ovat kuitenkin pysyneet päivän tarkkuudella.