Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä kasvaminen voi aiheuttaa vakavat psyykkiset traumat
Ei ole helppoa kun pelotellaan helvetillä koko elämän ajan, tämä nyt vaan on fakta.
Kommentit (55)
Helvetin peräseinä on pappeja ja puhujia täynnä.
Aikuinen ihminen on itse vastuussa
Vierailija kirjoitti:
Lapsien pelottelusta, kunnon henkistä väkivaltaa
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Jos muut vammauttaa ihmisen henkisesti tai fyysisesti niin sillon ne muut on vastuussa. Jos joku tyrkkää toisen portaita alas, niin että ihminen halvaantuu, luuletko tuomarin sanovan oikeudessa "olet kuule ite vastuussa tuosta halvaantumisesta"? Ei se niin toimi.
Saarnataan ihan tosissaan, että 99,999% ihmisistä on helvettiin menossa. Haloo, millainen Jumala tässä on taustalla? Joku demiurgi ehkä?
"Usko meihin niin pelastut."
Nah. Uskon Jeesukseen niin pelastun.
Yhteisö julistaa itseään pelastuksen ehtona.
Moniko täällä on istunut seuroissa ja kuullut heudän puheensa. Vai onko tämä kuulopuhetta?
Vierailija kirjoitti:
Moniko täällä on istunut seuroissa ja kuullut heudän puheensa. Vai onko tämä kuulopuhetta?
Olen istunut vuosikymmeniä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsien pelottelusta, kunnon henkistä väkivaltaa
Niinkuin sanoin: aikuinen on vastuussa
Missä tahansa kasvaminen voi aiheuttaa psyykkiset traumat. Toisaalta tosiasioiden kertomisessa ei ole mitään pahaa.
Sellaista on kuultu samoin hellareissa että kiusaavat ilkeydellä lapsiaan erityisesti naiset. ( Vanhan liiton hapatus ilkeys ja pahuus).
Vierailija kirjoitti:
Aloin nuorena saamaan pahoja pelkotiloja yhteisön opetuksen takia. Ajattelin, että pienikin synti johtaa helvettiin jos sattuu kuolemaan eikä ole varmasti kaikki synnit anteeksi pyydetty just ennen. Tiedän tämän olevan hyvin yleinen pelko oman ikäluokan vl-ihmisillä. Mitä se kertoo yhteisön opetuksesta?
Vierailija kirjoitti:
"Usko meihin niin pelastut."
Nah. Uskon Jeesukseen niin pelastun.
Ei kai kukaan nyt noin sano?
Väkivalta puolisoa ja lapsia kohtaan on yleistä. Säännöt on tärkeämpiä kuin rakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista on kuultu samoin hellareissa että kiusaavat ilkeydellä lapsiaan erityisesti naiset. ( Vanhan liiton hapatus ilkeys ja pahuus).
Mun äiti ei ainakaan missään nimessä kiusannut, vl-nuoretkin saattaa kiusata toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä tahansa kasvaminen voi aiheuttaa psyykkiset traumat. Toisaalta tosiasioiden kertomisessa ei ole mitään pahaa.
Minkä tosiasian? Ei lapsille voi kaikkea kertoa, vai luuletko ihmisten kertovan lapsille iltasatuja karmeimmista rikoksista?
Vierailija kirjoitti:
Väkivalta puolisoa ja lapsia kohtaan on yleistä. Säännöt on tärkeämpiä kuin rakkaus.
Mitä on rakkaus? Jumala on rakkaus, mutta mitä se sulle olisi?
Näissä on paljon psykoositapauksia.
Helppo sanoa, aina voi lähteä pois kun vl-kielessä se tarkoittaa, aina voi valita helvetin.