Terveydenhoitaja moitti tytärtäni ylipainoiseksi ja määräsi painokontrolliin keväällä!
Olen aivan pöyristynyt, miten herkässä iässä olevalle täräytetään päin naamaa tuollaista ja kirjoitetaan vielä hieman ikävään sävyyn reissuvihkoon asiasta.
Lapseni on 12-vuotias urheilija, jolla ei silmin katsottuna ole ylimääräistä missään. Hän on täysin naisen muotoinen, siis leventynyt lantio ja rinnat. Ei hän mikään laiha ole, mutta hoikka jokatapauksessa. Ilmeisesti joidenkin taulukoiden mukaan hän kuitenkin on ylipainoinen, kun oikein seuratakin pitää.
Soitin asiasta opettajalle, joka oli myös ollut kovin hämmentynyt asiasta. Tyttö oli terveydenhoitajalta tullessaan kertonut opettajalle ja koko luokalle, että hän on ylipainoinen. Opettaja oli hörähtänyt nauruun ja kysynyt, että mistä kohtaa ajattelit laihduttaa, kun oli luullut tytön vitsailevan.
Tyttö on nyt ihan murheissaan asiasta.
Tietääkö joku, mihin nämä terveydenhoitajien taulukot perustuu ja miten ihmeessä tämä homma nyt kannattaa selvittää? En haluaisi terveydenhoidon ammattilaisen tulkintaakaan noin vain sivuuttaa, mutta ei tämä nyt kyllä tee yhtään hyvää tyttäreni itsetunnolle. Kannattaako vetää vaan ihan omaa linjaa vai ottaa yhteyttä terveydenhoitajaan? Miten tekisitte?
Kommentit (71)
Mäkin tunsin teininä pojan, jolle oli kouluterkka sanonut, että poika on ylipainoinen. Kyseessä oli urheilijapoika, ja voin ihan silmä&käsituntumalta sanoa, että poika oli silkkaa lihasta. painoindeksi ja käyrät vaan eivät pystyneet käsittelemään kovasti urheilevan pojan paino/pituus-suhdetta
Ei kaikkien tarvitse olla just samasta puusta veistettyjä. Eikä tod ole mistään " läskistä" kyse kuten apn viestistä ilmeneekin. Täysin edesvastuutonta kasvavalle nuorelle naiselle tai hänen kuullensa käydä moisia asioita ruotimaan. Eri asia sitten mitä vanhempien kanssa puhutaan...
Minä olin 12-vuotiaana 170 cm ja en ollut läheskään luokkani pisin.... Tänä päivänä olen 172cm.
Koko luokka oli kuin puulla päähän lyöty; tyttö oli ja on edelleen HOIKKA, mutta isotissinen ja lihaksikas. Pelaa kolmea eri joukkuelajia ja voittaa kenet tahansa esim. leukojen vedossa. Grammaakaan läskiä tai edes ihomakkaroita en ole tytöllä nähnyt, eikä kyllä opettaja tai äitikään. Asiasta nousi pienoinen mekkala mutta terv. hoitaja vaan kohautti olkapäitään...
hienotunteinen nuorten tyttöjen painoon puuttumisessa. Olen tavannut turhan monta anorektikkoa,jonka sairaus on alkanut viattomilta tuntuneiden kommenttien jälkeen. Pieni ylipaino on taatusti terveellisempää kuin anoreksia.
Ei ole th juuri sillä hetkellä ajatellut mitä puhuu, mutta tämän kyllä muistaa aina.
Jotenkin tuskaisen suloisia nää kommentit että terkoilla on jotkut vanhat käyrät käytössä :D
Mielenkiinnosta siis kyselen, koska olen tavannut sekä urheilijoita että " urheilijoita" . Määritelmä voi olla vielä tyypin oma tai sitten vanhempien käyttämä...
Ei kai siis joku 165cm 12-vuotias tyttö ole edes kauhean pitkä? Monethan ei juuri kasva enää tuon jälkeen. Minä kyllä jatkoin kasvamista ja olenkin nyt yli 180cm ja 63kg.
kun et pituutta ja painoa uskalla laittaa
vain pituus-paino-suhde ja pituuden suhde ikään
T:th