Terveydenhoitaja moitti tytärtäni ylipainoiseksi ja määräsi painokontrolliin keväällä!
Olen aivan pöyristynyt, miten herkässä iässä olevalle täräytetään päin naamaa tuollaista ja kirjoitetaan vielä hieman ikävään sävyyn reissuvihkoon asiasta.
Lapseni on 12-vuotias urheilija, jolla ei silmin katsottuna ole ylimääräistä missään. Hän on täysin naisen muotoinen, siis leventynyt lantio ja rinnat. Ei hän mikään laiha ole, mutta hoikka jokatapauksessa. Ilmeisesti joidenkin taulukoiden mukaan hän kuitenkin on ylipainoinen, kun oikein seuratakin pitää.
Soitin asiasta opettajalle, joka oli myös ollut kovin hämmentynyt asiasta. Tyttö oli terveydenhoitajalta tullessaan kertonut opettajalle ja koko luokalle, että hän on ylipainoinen. Opettaja oli hörähtänyt nauruun ja kysynyt, että mistä kohtaa ajattelit laihduttaa, kun oli luullut tytön vitsailevan.
Tyttö on nyt ihan murheissaan asiasta.
Tietääkö joku, mihin nämä terveydenhoitajien taulukot perustuu ja miten ihmeessä tämä homma nyt kannattaa selvittää? En haluaisi terveydenhoidon ammattilaisen tulkintaakaan noin vain sivuuttaa, mutta ei tämä nyt kyllä tee yhtään hyvää tyttäreni itsetunnolle. Kannattaako vetää vaan ihan omaa linjaa vai ottaa yhteyttä terveydenhoitajaan? Miten tekisitte?
Kommentit (71)
Tai haluatko sanoa mitat. Oudolta kuulostaa. Voihan olla, että terkka on kattonut väärin taulukkoa.
AP:hän sano, että opettaja naurahti sitä, että tyttö on niin laiha ja vielä pitäis muka laihduttaa terkan mielestä.
Kaikki ei vaatteiden päälle näytä mitenkään erityisen pyöreiltä. Ylipainoon puututaan nykyisin riittävän ajoissa, erityisesti tuossa iässä painoa voi tulla tosi nopeasti todella paljon liikaa.
Vaikka lapsesi olisi kuin pulla, ei terveydenhoitajalla ole oikeutta läväyttää sitä lapselle. Huoltajaan otetaan tuossa tapauksessa yhteyttä. Asia erikseen on se, jollei lapsi ole ylipainoinen. Silloinkin ottaisin yhteyttä terveydenhoitajaan.
joskus myös ne äidit ovat sokeita lapsiensa " virheille" ...
Olisiko niin, että suhteellinen paino on noussut nopeasti viime käynnistä jos ei aiemmin ole kasvanut yli käyrien? Siinä on ihan tietyt kriteerit mikä on normaalia ja mikä ei. Asiaan on kyllä hyvä puuttua heti, jos paino nouse liikaa suhteessa pituuteen.
t. th
Tyttö on vuodessa kyllä muuttunut ihan naiseksi eli painoa on varmasti viime vuoteen verrattuna tullut ja urheiluharrastuskin on laajentunut eli lihastakin on paljon enemmän.
Tyttö käyttää aika kapoisia vaatteita, lantiohousuja ja melko lyhyitä paitoja eli kumartuessa jenkkakahvat kyllä näkysivät. Mutta ei siiis tursua mistään.
ap
Sillä tuolla tavalla varhaisteini-ikäinen tilanteen tulkitsee. Se jos lapselle kertoo hänen olevan ylipainoinen, voi ikävimmässä tapauksessa johtaa syömishäiriön kehittymiseen. Kyllä oikeampi kohde valistuspuheille on lapsen vanhemmat, jotka voivat asiaan sitten kiinnittää huomiota ja tarvittaessa kysyä, jos tilanne on epäselvä. Ei ole terveydenhoitajan asia syyllistää lasta tilanteesta.
T. 8
12-vuotiaiden tyttöjen keskiarvopaino on n 35 kg, mutta toki siis pituus ja kaikki muukin vaikuttaa paljon.
Mä olen itse 172 cm ja painan 55 kg, hoikka olen mutten laiha. Jotekin kuitenkin vaikea ajatella että 160 cm:n pituinen 55 kg:n painonen olisi erityisen hoikka...
tosin paino on suhteellista. Sulla taas ei ilmeisesti ole pätkääkään lihaksia...olet sellainen siroluinen eikö vain?Mutta et missään nimessä atleettinen...
Ei toi paino nyt tohon pituuteen nähden musta ole paha.
kaikki sanoivat,että oletpa hyvännäköinen jne. Eli kaiketi mulla oli vähän liikaa. Ja siis olin tuossaiässä urheilija piirimestaruustasolla.
En ota kantaa nyt lapsesi mittoihin, mutta monet terkat aika kärkkäästi puuttuu ennen murrosikää alkavaan lihomiseen, vaikka se olisikin kohtuullista.
Tai jos käyrällä on tapahtunut huima muutos ja terkka ei hoksannut lapsesi lihasmassaa.
En tiedä, mutta ilman muuta asiaton käytös. Puhelu huomenna heti hänelle.
Kuinka pitkiä te vanhemmat olette?
Mutta joo, ei mulla sellasia massiivisia lihaksia ole, ei.
mitä terkka on oikeasti sanonut. Kuulostaa esiteinitytön painotuskailuilta. En usko, että juttu on mennyt ihan noin...
poikani 13v 173.5cm ja 61kg--terkkari laittoi viestiä,että täytyy syödä enemmän
Ehdottomasti! Ihmeellistä toimintaa! Mä soittaisin HETI huomenna!